Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

3-fas lading med Easee, 2024 GTX 4motion

Startet av lars667, tirsdag 26. desember 2023, klokken 23:18

« forrige - neste »

Øyvind.h

Virker sannsynlig at det er feil på lader, med mindre 2024 har gått tilbake på støtte for trefas.
Jeg bruker Easee og Tibber hjemme. Alt fungerer som det skal uavhengig av om jeg velger enfas eller trefas.
Dog litt usikker på valget for automatisk trefas da jeg har låst enten til enfas eller trefas.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

vinterdekk

Sitat fra: Øyvind.h på fredag 09. februar 2024, klokken 12:12Virker sannsynlig at det er feil på lader, med mindre 2024 har gått tilbake på støtte for trefas.
Jeg bruker Easee og Tibber hjemme. Alt fungerer som det skal uavhengig av om jeg velger enfas eller trefas.
Dog litt usikker på valget for automatisk trefas da jeg har låst enten til enfas eller trefas.
Begge teorier er mulige.

ID.4 skal støtte trefas https://www.volkswagen.no/no/elbil-lading/elbil-lader-hjemme.html

Easee skal støtte enfas biler på IT-trefas konf. https://www.tu.no/artikler/trefaselading-er-lett-ogsa-pa-it-nett/510380
På elbiljakt. VW ID.4 (2023) (2024).

vinterdekk

Hjelper det å sette bilen til "Redusert AC-ladestrøm" når anlegget er konfigurert til automatisk IT-trefas? Slik jeg leser artikkelen i forrige innlegg så gjør Easee en sjekk på om bilen kan trekke mer enn 16 amp, før den dynamisk aktiverer trefaselading.

Sitat fra: Teknisk UkebladVed først å tilby enfaselading på maks tilgjengelig kapasitet, f.eks. 25A eller 32A, kan laderoboten se hvor mye strøm bilen vil ta imot. Hvis bilen kun trekker 16A på enfase kan vi konkludere at det er maks kapasitet og dermed er heller ikke trefaselading mulig for denne bilen på IT-nett. Dersom bilen derimot trekker mer enn 16A, kan vi bruke dette strømtrekket som maksverdi for nøytrallederen og tilpasse belastningen i de andre lederne tilsvarende når man tilbyr trefaselading.
På elbiljakt. VW ID.4 (2023) (2024).

lars667

Nei, har prøvd det uten at det gjør annet enn nettopp å strupe strømmen på 1-fas (hvis jeg låser den igjen). Det skal også sies at det er ingenting som sier "stopp" når handshaken skjer. Lading starter opp med grønn indikator, og bølgene i frontruta er grønne som om lading går bra. Men så står ladeeffekt å går tilfeldig fra -1kW til -4-5 kW, helt bogus tall, i bilen. Easee sier at en bil står og lader, men trekker 0kW. Så går det et par minutter før lampa blir rød på bilen.
Snart: 2024 VW id.4 GTX 4motion
(Samboers) 2021 Volvo XC-40 P8 Recharge
Solgt: 2021 Tesla Model Y MiC
Solgt: 2021 IONIQ5 P45
Solgt: 2021 TM3 LR refresh, VIN 825xxx.
Solgt: 2020 e-Golf FL

lars667

Sitat fra: Øyvind.h på fredag 09. februar 2024, klokken 12:12Virker sannsynlig at det er feil på lader, med mindre 2024 har gått tilbake på støtte for trefas.
Jeg bruker Easee og Tibber hjemme. Alt fungerer som det skal uavhengig av om jeg velger enfas eller trefas.
Dog litt usikker på valget for automatisk trefas da jeg har låst enten til enfas eller trefas.

Tja, står i easee-appen om den lader på flere faser. Tror også en må på trefas for at den skal kunne få hastigheter over 6 kW, dvs 7-8. Med andre VW, type 23mod id.4 og id.buzz, så lader den nærmere 8 kW om jeg ikke husker feil.
Snart: 2024 VW id.4 GTX 4motion
(Samboers) 2021 Volvo XC-40 P8 Recharge
Solgt: 2021 Tesla Model Y MiC
Solgt: 2021 IONIQ5 P45
Solgt: 2021 TM3 LR refresh, VIN 825xxx.
Solgt: 2020 e-Golf FL

Øyvind.h

Effekt avhenger av spenning (har du eks 210V og 32A som maks i lader) får du 6,7 i følge Easee appen.
Ved 240V får du snaut 7,7kW.
Så det kan påvirke tallene.

Videre kan bilen justere litt ned om batteriet er iskaldt og ved høy SOC.

Årsaken til at jeg tenker lader (upresist, mente laderen i bilen bare så det er sagt), er fordi alt fungerer problemfritt med min id4. Eneste jeg er litt usikker på er om Easee settes i automatisk deteksjon av trefas. Men låst enfas og låst trefas vet jeg fungerer feilfritt. Både hjemme med 230V it trefas og på hytta med 400V trefas.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

lars667

Låst enfas virker her, men ikke låst trefas. Uansett, nå har visst ombordlader kommet til forhandler, men får ikke byttet før 4.3. Blir spennende å se om det hjelper. Er også litt rusk med den laderen ellers også, spesielt hvis jeg prøver å styre lading fra app. Usikker på om det er app eller bil, da.
Snart: 2024 VW id.4 GTX 4motion
(Samboers) 2021 Volvo XC-40 P8 Recharge
Solgt: 2021 Tesla Model Y MiC
Solgt: 2021 IONIQ5 P45
Solgt: 2021 TM3 LR refresh, VIN 825xxx.
Solgt: 2020 e-Golf FL

Banks

Sitat fra: lars667 på fredag 09. februar 2024, klokken 13:00Nei, har prøvd det uten at det gjør annet enn nettopp å strupe strømmen på 1-fas (hvis jeg låser den igjen). Det skal også sies at det er ingenting som sier "stopp" når handshaken skjer. Lading starter opp med grønn indikator, og bølgene i frontruta er grønne som om lading går bra. Men så står ladeeffekt å går tilfeldig fra -1kW til -4-5 kW, helt bogus tall, i bilen. Easee sier at en bil står og lader, men trekker 0kW. Så går det et par minutter før lampa blir rød på bilen.

Jeg har samme problem. Id5 gtx 2024.
Min lader ikke hjemme. Lader på møller og på hurtigladere uten problem.
Fikk låne med en splitter ny ladekabel av møller. Samme feil.
Jeg har en 2021 Id3 også som lader uten problemer.

Har testet nødlander på 10 Amp med egen jordfeilbryter som jeg har i garasjen. Samme feil der.

Vet ikke hva jeg skal gjøre. Kan ikke belage meg på å lade på hurtigladere. Hehe

daktari

Hm.
1) Kan du gå inn på Easee-appen og låse den til 1fas, ikke automatisk eller 3fas?

2) har du noe smartlading koblet opp, Tibber e.l. eller foretrukne ladetider" i bilen som hindrer start av lading?

3) har du satt opp easee til å være låst, slik at man må ha en rfid eller starte lading i easee-appen?
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

MinID

Har blitt fortalt at 2024 har byttet leverandør til ombordlader fra 2023 og tidligere.  Det gjør at den nå bare lader 3fas på 400N.

ID4 GTX 4 motion, 2024, sw 4.0,

Solgt: ID4 GTX 2022, Ioniq5, Id4 first, Hyundai kona, Kia Soul

Banks

Sitat fra: daktari på søndag 03. mars 2024, klokken 13:21Hm.
1) Kan du gå inn på Easee-appen og låse den til 1fas, ikke automatisk eller 3fas?

2) har du noe smartlading koblet opp, Tibber e.l. eller foretrukne ladetider" i bilen som hindrer start av lading?

3) har du satt opp easee til å være låst, slik at man må ha en rfid eller starte lading i easee-appen?

1 - den er låst til 1 fas.
2 - alt av smartlasing osv er slettet fra alle apper og fra bilen.
3 - easee er åpen, så ingen krav.

Har hatt elbiler siden 2019. 2x etron, ix40, ix3, i3, Tesla s, Tesla y, id3. Aldri vært et problem å lade bil hjemme. Hehe

Men deaktivert alt. Til og med sletter hjemme under lade i bilen

daktari

Jøss, dette er jo en ganske rar sak hvis 4.x-biler ikke kan lade på easee!
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Øyvind.h

Om nødlader heller ikke fungerer må det være feil på bilens interne lader?
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

daktari

Ja, det er jo riktig, hvis nødlader heller ikke funker så er det bilen.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Banks

Sitat fra: daktari på søndag 03. mars 2024, klokken 19:14Ja, det er jo riktig, hvis nødlader heller ikke funker så er det bilen.

Rare greier. lader alle andre steder enn hjemmeadresse som er definert i lademenyen.
Så i etterkant at sto på lad direkte til 0%

Det kan være greit at andre undersøker dette når de har samme problem. jeg har ikke satt opp lad til 0%

Jeg slettet hjemmeadresse. Ventet noen timer. la inn ny hjemmeadresse og da fungerte det.

Synes det var merkelig at bilen ladet alle andre steder enn hjemme. Jeg forsøkte 4 forskjellige ladesteder og fungerte fint.

Ladet også på hytta og laderen der står på automatisk bytte mellom 1 og 3 fast.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA