Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Isolere vanntanken til varmeaparate

Startet av Martinsen, fredag 14. desember 2012, klokken 23:06

« forrige - neste »

Martinsen

UNDERSØKELSE

I forbindelse med utviklingen av en app for elbiler så ønskes DINE erfaringer
Jeg setter pris på om du kan svare på følgende:
1. Hvilken biltype har du?
2. Hvor langt kom du med "full tank" i sommer?
- i hvilken hastighet? (100-110 på E6 eller 50-60 i bykjøring?)
3. Hvor langt kommer du nå i "kulda" (oppdater gjerne etterhvert som det blir kaldere)
- i hvilken hastighet? (100-110 på E6 eller 50-60 i bykjøring?)
4. Hvor mye reduksjon ser du når du setter på varme og vifte?
- Har du funnet en passende innstilling som trekker minst mulig?
5. Hva vil DU at en applikasjon for elbil skal inneholde?


   
Snart kommer jeg lengre...
Peugeot iON, siden 20 august 2012

Aspiranten

1. Nissan Leaf
2. Kjører ikke E6, vi bor på nordvestlandet. Jeg kommer ca. 100-130km på en ladning, for her oppe kjører vi over fjellet. 60-80kmt. Bykjernen måler 1km så tror ikke bykjøring gjelder for oss :-)
3. Vet ikke, har ikke kjørt langt nå i vinter.
4. Vet ikke, kjører ikke langt.
5. Aner ikke. Har ikke behov for noen app til alt i livet.
Nissan Leaf

Thomas Parsli

1. Hvilken biltype har du?
Nissan Leaf

2. Hvor langt kom du med "full tank" i sommer?
Litt over 150km ved vanlig kjøring.
- i hvilken hastighet? (100-110 på E6 eller 50-60 i bykjøring?)
ca. 60km på E18 i ca 80km/t, resten mellom 50 og 60km/t

3. Hvor langt kommer du nå i "kulda" (oppdater gjerne etterhvert som det blir kaldere)
ca 100km
- i hvilken hastighet? (100-110 på E6 eller 50-60 i bykjøring?)
60km på E18 i 70-80km/t, resten mellom 30 og 60km/t

4. Hvor mye reduksjon ser du når du setter på varme og vifte?
Ca 10%
- Har du funnet en passende innstilling som trekker minst mulig?
Nei

5. Hva vil DU at en applikasjon for elbil skal inneholde?
Se den andre tråden ;)

Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

cra

1. Think Classic

2. Ca 7-8 mil, landeveiskjøring; 50-80km/t

3. Omtrent det samme, kanskje litt kortere. Sammt type kjøring

4. "Litt". Ja, lett å justere varmen med skruknott. Nesten av er OK, varmetråder i frontruta er konge!

5. Se andre tråden



1. Nissan Leaf

2. Ca 150km, landeveiskjøring; 50-80km/t med en fjellovergang

3. En god del kortere.

4. en god del reduksjon. Fyrer godt; kan alltid lade før neste tur. Ingen grunn til å fryse. Beste innstilling for å spare strøm er "av", men da dugger det endel.

5. Se andre tråden
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Martinsen

Sitat fra: Aspiranten på torsdag 29. november 2012, klokken 15:43
1. Nissan Leaf
2. Kjører ikke E6, vi bor på nordvestlandet. Jeg kommer ca. 100-130km på en ladning, for her oppe kjører vi over fjellet. 60-80kmt. Bykjernen måler 1km så tror ikke bykjøring gjelder for oss :-)
3. Vet ikke, har ikke kjørt langt nå i vinter.
4. Vet ikke, kjører ikke langt.
5. Aner ikke. Har ikke behov for noen app til alt i livet.
Takker for dine svar!
Rekkevidden din om sommeren er som vi erfarer fra Leaf brukere i Stor Oslo regionen også, noe lenger for de som ikke kjører på "motorvei"
100-110 tar mye på batteriet, akkurat som kjøring over fjell  :P
App´n vil nok hjelpe deg også  8)
Snart kommer jeg lengre...
Peugeot iON, siden 20 august 2012

Martinsen

Sitat fra: Thomas Parsli på torsdag 29. november 2012, klokken 16:12
1. Hvilken biltype har du?
Nissan Leaf

2. Hvor langt kom du med "full tank" i sommer?
Litt over 150km ved vanlig kjøring.
- i hvilken hastighet? (100-110 på E6 eller 50-60 i bykjøring?)
ca. 60km på E18 i ca 80km/t, resten mellom 50 og 60km/t
3. Hvor langt kommer du nå i "kulda" (oppdater gjerne etterhvert som det blir kaldere)
ca 100km
- i hvilken hastighet? (100-110 på E6 eller 50-60 i bykjøring?)
60km på E18 i 70-80km/t, resten mellom 30 og 60km/t

4. Hvor mye reduksjon ser du når du setter på varme og vifte?
Ca 10%
- Har du funnet en passende innstilling som trekker minst mulig?
Nei

5. Hva vil DU at en applikasjon for elbil skal inneholde?
Se den andre tråden ;)

Thomas
Så du ser en reduksjon på ca 30-35% nå som det er rundt 0 grader. Fint om du oppdaterer når det blir kaldere (minus15-20 i helgen? BRRRR!)
På min iOn reduseres rekkevidden med ca 20-30% ved varme og viftebruk (litt pga. kombinasjon med utetemp.)
Tror du har en fin innstilling om du bare mister 10%
Varmen i rattet og setet gir nok behov for mindre kupévarme.
Takk for svar!
Snart kommer jeg lengre...
Peugeot iON, siden 20 august 2012

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA