Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Tesla på National Geographic

Startet av Martinsen, fredag 14. desember 2012, klokken 19:59

« forrige - neste »

Martinsen

UndersøkelseJeg jobber med en app for elbiler, og ønsker i den forbindelse å vite hvilket operativsystem v1.0 skal lanseres på.
Setter pris på om dere svarer på dette innlegget med:
- Type telefon
- Ønskede funksjoner
Snart kommer jeg lengre...
Peugeot iON, siden 20 august 2012

Thomas Parsli

Hva slags app?
Fjernkontroll, rekkeviddeberegning, ladeplasser?
"Alt"?

Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

Martinsen

Sitat fra: Thomas Parsli på torsdag 29. november 2012, klokken 15:08
Hva slags app?
Fjernkontroll, rekkeviddeberegning, ladeplasser?
"Alt"?

Thomas

ALT ;-)
Dette skal bli en Ole Brumm app!
For at den ikke bare skal inneholde det VI TROR den skal inneholde, så vil jeg vite hva DERE vil den skal inneholde!
Snart kommer jeg lengre...
Peugeot iON, siden 20 august 2012

Aspiranten

- Windows Phone
- Føler ikke behov for noen funksjoner. Isåfall må du finne opp noe som gjør at vi gidder å dra frem mobilen for å knote med noe i bilen. Hverken Carwings eller appen som følger med gjør at vi gidder å bry oss. Varmen i rattet og setet gjør at vi ikke har behov for forvarming f.eks.

Nissan Leaf

cra

iPhone

Sette timere, starte lading, sjekke status etc på min Leaf.

Beregning av rekkevidde "på forhånd". Må ta hensyn til topografi, a'la http://www.jurassictest.ch/ som har gjort en meget bra jobb på kalkulering de gangene jeg har testa den.

Mulig å åpne garasjeportene (altså funksjoner fra http://mydooropener.com/)

Finne ladestasjoner i nærheten

Rapportere inn ladestasjoner i nærheten.

Status på ladestasjoner. Gjerne også annen info som pris, tilgjengelighet etc.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Thomas Parsli

Amen til det cra skriver, med tre tillegg:

-finne hurtigladestasjon(er) på rute (samme rute som rekkevidde-beregningen jobber på)
-finne hurtigladestasjoner i nærheten av sted (der du er, eller destinasjon)
-status på hurtigladerene over

Hvis noen også klarer å få til en "rapporter feil ved ladestasjon" som rutes til riktig mottakere (appen vet jo hvor du er/hvilken ladestasjon du står ved) blir verden et bedre sted:)

Bonus: twitteroppdatering om kø ved hurtiglader, f.eks "#hurtiglader ved ABB Billingstad: to biler i kø".
Dette er viktig informasjon nå når vi kan velge mellom flere hurtigladere i Oslo-området.

Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

Martinsen

Sitat fra: Aspiranten på torsdag 29. november 2012, klokken 15:41
- Windows Phone
- Føler ikke behov for noen funksjoner. Isåfall må du finne opp noe som gjør at vi gidder å dra frem mobilen for å knote med noe i bilen. Hverken Carwings eller appen som følger med gjør at vi gidder å bry oss. Varmen i rattet og setet gjør at vi ikke har behov for forvarming f.eks.
Takker for dine svar.
Windows Phone er lite utbredt iht. målinger fra Google, SSB og mobiloperatørene, men det kan jo endres. Skal i møte med Microsoft, det kan hende de vil "sponse" utviklingen på Windows Phone for å få noe skikkelig å vise frem  8)
Joda, sete og rattvarmer hjelper nok på komforten. Jeg har iOn uten rattvarme  :-\
Snart kommer jeg lengre...
Peugeot iON, siden 20 august 2012

Martinsen

Sitat fra: cra på torsdag 29. november 2012, klokken 15:50
iPhone

Sette timere, starte lading, sjekke status etc på min Leaf.

Beregning av rekkevidde "på forhånd". Må ta hensyn til topografi, a'la http://www.jurassictest.ch/ som har gjort en meget bra jobb på kalkulering de gangene jeg har testa den.

Mulig å åpne garasjeportene (altså funksjoner fra http://mydooropener.com/)

Finne ladestasjoner i nærheten

Rapportere inn ladestasjoner i nærheten.

Status på ladestasjoner. Gjerne også annen info som pris, tilgjengelighet etc.
Takker for dine svar, jeg liker dem!  ;D
De samsvarer VELDIG mye med de funksjoner vi har med i vår søknad til Transnova.
Spesifikke funksjoner til Leaf tror jeg nok må komme fra Nissan. Mulig de kommer med/har et API for oss utviklere, men det har vi ikke sett på enda.
Resten "har vi med", bortsett fra portåpneren. Men der skal vi nok få på plass noe fint i nettbutikken.
Denne kanskje?
Mer infor kommer etterhvert!
Snart kommer jeg lengre...
Peugeot iON, siden 20 august 2012

Martinsen

Sitat fra: Thomas Parsli på torsdag 29. november 2012, klokken 16:04
Amen til det cra skriver, med tre tillegg:

-finne hurtigladestasjon(er) på rute (samme rute som rekkevidde-beregningen jobber på)
-finne hurtigladestasjoner i nærheten av sted (der du er, eller destinasjon)
-status på hurtigladerene over

Hvis noen også klarer å få til en "rapporter feil ved ladestasjon" som rutes til riktig mottakere (appen vet jo hvor du er/hvilken ladestasjon du står ved) blir verden et bedre sted:)

Bonus: twitteroppdatering om kø ved hurtiglader, f.eks "#hurtiglader ved ABB Billingstad: to biler i kø".
Dette er viktig informasjon nå når vi kan velge mellom flere hurtigladere i Oslo-området.

Thomas
Sier bare ja,ja,ja,ja og ja (Twitter trenger ikke app´n) ;-) Men statusoppdateringene kan nok inkluderes og "varsle om kø" i app´n.
Kan sikkert trigges av relevant #´tag Note taken!
De første 4 punktene dine er med i søknaden til Transnova, så da kan du glede deg.
Nobil API 3.0 inneholder MYE informasjon som ingen bruker (ihvertfall ikke effektivt) i dag.
Fint at vi har sammenfallende ønsker.
Dess flere som vil ha det samme, dess større mulighet for suksess!
Takker for dine svar!
Snart kommer jeg lengre...
Peugeot iON, siden 20 august 2012

cra

Ikke dum den åpneren, men det jeg liker med min er at jeg kan sjekke status på portene samt åpne/lukke dem fra hvor som helst i verden, ikke bare på eget LAN (pga routeren min var det faktisk litt ekstra arbeid å få det til når jeg var på eget LAN  ;D). Ikke rekker jeg egen wifi fra garasjen heller. :/ Og så var det jo gøy (og mye billigere!) å bygge den selv. Men jeg tror absolutt der er et marked for slike dubbeditter. :)
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

gbzdoc

Største manglene i Lade Nå appen er i mine øyne:

- Man bør kunne søke opp en adresse og finne ladestasjoner i nærheten (må i dag scrolle rundt)
- Ladestasjonstypene burde være lag man kan skru av og på: 10A(?), 16A, 3 fase, Chademo, SuperCharger, betaling, gratis, tidsbegrensning, osv...
- Finne lademuligheter på veien ut fra ruten man skal kjøre med alternative ruter. Må kunne ta høyde for rekkevidde på bilen. Enten at man legger det inn manuelt, eller at den har en database med biler og beregner rekkeviddde med/uten varme, samt sommer/vinter. Få gjerne med beregnet tid på ruten, inkludert lading. Kan også være aktuelt å ta med aktuelle overnattingssteder med lademulighet i nærheten dersom hurtiglader mangler.

De appene jeg bruker mest er Lade Nå og Leaf Link for varming/kjøling/lading av bilen.

OS er for meg er foreløpig iOS. Få også med tablet/pad støtte i de OSene dere velger å støtte.

Lykke til! Spennende prosjekt! :-)


foxy

- siden det er flest android telefoner og iphone er "på vei ut" burde vel de prioriteres
- søke på ladestasjoner/hurtigladere i "nærheten" basert på adresse hadde vært bra
I-miev 2011
Asker

Martinsen

Sitat fra: cra på torsdag 29. november 2012, klokken 21:02
Ikke dum den åpneren, men det jeg liker med min er at jeg kan sjekke status på portene samt åpne/lukke dem fra hvor som helst i verden, ikke bare på eget LAN (pga routeren min var det faktisk litt ekstra arbeid å få det til når jeg var på eget LAN  ;D). Ikke rekker jeg egen wifi fra garasjen heller. :/ Og så var det jo gøy (og mye billigere!) å bygge den selv. Men jeg tror absolutt der er et marked for slike dubbeditter. :)
Har du bygd den du sendte link til? Den må vel kables fra hus til garasje?
Snart kommer jeg lengre...
Peugeot iON, siden 20 august 2012

Martinsen

Sitat fra: gbzdoc på torsdag 29. november 2012, klokken 21:43
Største manglene i Lade Nå appen er i mine øyne:

- Man bør kunne søke opp en adresse og finne ladestasjoner i nærheten (må i dag scrolle rundt)
- Ladestasjonstypene burde være lag man kan skru av og på: 10A(?), 16A, 3 fase, Chademo, SuperCharger, betaling, gratis, tidsbegrensning, osv...
- Finne lademuligheter på veien ut fra ruten man skal kjøre med alternative ruter. Må kunne ta høyde for rekkevidde på bilen. Enten at man legger det inn manuelt, eller at den har en database med biler og beregner rekkeviddde med/uten varme, samt sommer/vinter. Få gjerne med beregnet tid på ruten, inkludert lading. Kan også være aktuelt å ta med aktuelle overnattingssteder med lademulighet i nærheten dersom hurtiglader mangler.

De appene jeg bruker mest er Lade Nå og Leaf Link for varming/kjøling/lading av bilen.

OS er for meg er foreløpig iOS. Få også med tablet/pad støtte i de OSene dere velger å støtte.

Lykke til! Spennende prosjekt! :-)
Takk for svar!
Mye av det du ber om er i spec´n
Annet vil trolig komme i 2.0, 3.0 osv.
Snart kommer jeg lengre...
Peugeot iON, siden 20 august 2012

Martinsen

Sitat fra: foxy på torsdag 29. november 2012, klokken 22:56
- siden det er flest android telefoner og iphone er "på vei ut" burde vel de prioriteres
- søke på ladestasjoner/hurtigladere i "nærheten" basert på adresse hadde vært bra
iPhone på vei ut? Neppe...
Her er noen interessante nøkkeltall:
* Android står for 75 prosent av det totale smartmobil-markedet (iPhone: 15 prosent).
* I USA har Android 53 prosent, mens iPhone må ta til takke med 34 prosent.
Dette er altså markedsandelene, som ikke er særlig overraskende. Mer overraskende er dette:
* 60 prosent av alle nettside-besøk kom fra iOS-produkter.
* 20 prosent kom fra Android.
Så det er flest Android telefoner, men de bare ringer med dem.
Hva skal du med en smarttelefon da ;-)
Her er link til saken:
http://www.itavisen.no/906859/her-er-android-tallene-som-skremmer-google
Snart kommer jeg lengre...
Peugeot iON, siden 20 august 2012

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA