Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Bytte av olje på drive unit

Startet av Piero, tirsdag 19. desember 2023, klokken 13:00

« forrige - neste »

Piero

Hei,
Er det noen her som har byttet olje på drive unit og som kan dele sin erfaring? Slik jeg tolker prosedyren på Tesla sine servicesider ser det ut å være en grei operasjon. Jeg vet hvilken type olje og mengde - men skulle gjerne hatt en bedre forståelse for tidsbruk og annet som kanskje ikke fremkommer like tydelig av prosedyren.

På forhånd takk!

THE

Hvor ofte skal olje på DU byttes? Spurte Tesla en gang, men fikk beskjed om at dette ikke var et servicepunkt lenger. Burde sikkert fått byttet olje på min.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

TheMaltake

Enig her. Bytte av olje har per dags dato ingen ting for seg. Eneste gangene man må ha ny olje. Er ved lekkasje fra simringene fra drive akslingene. Om man vil bytte. Bare husk å sjekk opp med tesla hva for noen type olje det skal være. Som regel er det ATF bak men på model 3 og Y er det en annen type. Forand er det forskjellig olje utifra dele nr på motoren forand :) husk. Ikke dra til pluggen for hardt. Aluminiumen kan sprekke. Og da får du lekkasje. Og da er ny drive unit neste.

Radial

På 3/Y har de fått inn ett oljefilter på DU, og det er vel ikke helt uten grunn vil jeg tro?

Så bytte av olje på en DU uten filter, ville gjort med meget god samvittighet.
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

Piero

Sitat fra: THE på tirsdag 19. desember 2023, klokken 13:24Hvor ofte skal olje på DU byttes? Spurte Tesla en gang, men fikk beskjed om at dette ikke var et servicepunkt lenger. Burde sikkert fått byttet olje på min.
Husker det ikke sikkert, men tror intervallet var 170k km før Tesla fjernet anbefalingen. Jeg snakket med en Service advisor i Tesla for et par dager siden og da var tilbakemeldingen at det ikke var nødvendig på min MX fra 16. Mitt syn er likevel at det ikke er en ulempe å bytte olje.

Piero

Sitat fra: TheMaltake på torsdag 21. desember 2023, klokken 19:44Enig her. Bytte av olje har per dags dato ingen ting for seg. Eneste gangene man må ha ny olje. Er ved lekkasje fra simringene fra drive akslingene. Om man vil bytte. Bare husk å sjekk opp med tesla hva for noen type olje det skal være. Som regel er det ATF bak men på model 3 og Y er det en annen type. Forand er det forskjellig olje utifra dele nr på motoren forand :) husk. Ikke dra til pluggen for hardt. Aluminiumen kan sprekke. Og da får du lekkasje. Og da er ny drive unit neste.
Godt tips det å ikke dra til for mye! :-) Slik det ser ut nå blir det nok likevel at jeg leverer bilen på Elbilmek. De skal ha 4000,- og har masse erfaring på området.

THE

Sitat fra: Piero på fredag 22. desember 2023, klokken 00:16
Sitat fra: THE på tirsdag 19. desember 2023, klokken 13:24Hvor ofte skal olje på DU byttes? Spurte Tesla en gang, men fikk beskjed om at dette ikke var et servicepunkt lenger. Burde sikkert fått byttet olje på min.
Husker det ikke sikkert, men tror intervallet var 170k km før Tesla fjernet anbefalingen. Jeg snakket med en Service advisor i Tesla for et par dager siden og da var tilbakemeldingen at det ikke var nødvendig på min MX fra 16. Mitt syn er likevel at det ikke er en ulempe å bytte olje.
OK, min 2017 X har trillet drøyt 185k km, så kanskje ikke dumt å vurdere oljeskift. Får høre med EV-services hva de tenker.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

Radial

Det er jo en girkasse, selv om det er mange færre drev, så noe spon vil jo genereres.

Ikke opererer den innendørs i jevn temperatur heller, ergo vil det dannes noe kondens.

All olje brytes ned over tid, og mister noen av egenskapene sine.

Det er derfor lurt å bytte litt innimellom, en DU er mye dyrere enn å skifte olje ett per ganger, særlig om DU varer 2-3x så lenge med litt vedlikehold.
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA