Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Test av id.7 kjøring til fjells ca 1000 m.o.h. og test av lading m.m.

Startet av Kjell Salvigsen, mandag 18. desember 2023, klokken 10:38

« forrige - neste »

Øyvind.h

Kikket litt på ID7 når jeg fikk montert skvettlapper bak. Den er litt lavere enn ID4, men jeg forsøkte ikke å gå inn/ut og den virket ikke veldig lav.
Kjørte Y i går ettermiddag og når jeg setter meg inn i den virker setet høyere enn i ID4`en. Har ikke målt, så det kan tenkes at de er like høye. Opplevelsen kan skyldes at setet er flatere/kortere og tilbyr mindre tilt bakover enn setet i ID4 så en får mer følelsen av å sitte på en stol? Mulig understellet på setene i Y er høyere?

Før jeg ble vant til "suv/mini suv" formatet tenkte jeg jo at det føltes litt rart å sitte så høyt og foretrakk vanlig stasjonsvogn. Men så blir en vant til det. Første gang jeg kjørte Model X tenkte jeg at jeg kjørte buss og det ga ikke mersmak i det hele tatt, men et halvt år senere ble det jo kjøp og etter en stund i den høyden føltes Model 3 som å sitte på bakken.

Eneste aberet med å sitte lavt kan være andre bilers lys. Mange biler har nå lys som er justert slik at det er en fordel å sitte litt høyt for å redusere tilfeller av blending. I det aspektet frister det ikke å sitte lavere.
Men - rekkevidde, luftmotstand, støy, tilgang i takboks kan tale for at litt lavere bil er mer praktisk.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

turfsurf

Sitat fra: daktari på tirsdag 19. desember 2023, klokken 09:54Verst å ta en titt på ID.7 allikevel. I butikken ser den smal og hly ut. Tipper kanskje 10 cm lavere enn ID.4. Mye høyere enn Model S.
Den er vel 8-9cm høyere enn TMS. Så litt midt i mellom. Men det er jo sittehøyden som betyr noe, ikke takhøyden.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

moonbuggy

Samme bredde som id4, 10cm lavere og nesten 40cm lengre. Men, allikevel langt kortere svingradius.
Imponerende 10.9 mot 11.7 for id 4.

Øyvind.h

Da er du nok på rwd vs awd.
ID4 rwd har svingradius på 10,2 meter.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Electric cars in Norway

SitatMen det er jo sittehøyden som betyr noe, ikke takhøyden.
Ser den men det henger jo litt sammen også  da.

daktari

 
Bil             Lengde          Høyde u/rails   Bredde u/speil  Hjulavstand     
Model S5,0211,4311,9872,960
Model Y4,7511,6241,9212,890
Model 34,7201,4401,8502,875
ID.44,5841,6191,8522,765
ID.74,9611,5361,8622,971
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

turfsurf

Største forskjellen er jo på bredde. Kanskje for å få litt mindre luftmotstand. Bil for 4  dette også m.a.o.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

hELgenen

Id.7 fås forløpig kun med RWD.
Synes den er fin inni,men alt for lang og lav for min smak. ID.4 er også en mer praktisk bil for en familie slik jeg vurderer det.

Jeg er ikke der at lavere bakkeklaring er ok heller. Sånn sett blir nok stasjonsvogn utgaven også gått forbi i stillhet.

daktari

Sitat fra: turfsurf på tirsdag 19. desember 2023, klokken 20:43Største forskjellen er jo på bredde. Kanskje for å få litt mindre luftmotstand. Bil for 4  dette også m.a.o.
baksetet oppleves mye større en Model S og 3, også i bredden. Men setet er ikke en benk dessverre.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

daktari

Sitat fra: hELgenen på tirsdag 19. desember 2023, klokken 20:56Id.7 fås forløpig kun med RWD.
Synes den er fin inni,men alt for lang og lav for min smak. ID.4 er også en mer praktisk bil for en familie slik jeg vurderer det.

Jeg er ikke der at lavere bakkeklaring er ok heller. Sånn sett blir nok stasjonsvogn utgaven også gått forbi i stillhet.
Antagelig er bakkeklaringen lavere, men bilen er høy som en V90 CrossCountry.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

OlaM

Høres bra ut, takk for testen! Mange år til jeg skal bytte bil, men at VW så smått får orden på det elbil-tekniske, pluss at ekte taktile knapper er på vei tilbake i ID.2 så ser det veldig lovende ut for en stasjonsvogn / CUV om en modell-generasjon eller to.
'21 3LR

turfsurf

Sitat fra: daktari på tirsdag 19. desember 2023, klokken 21:19
Sitat fra: hELgenen på tirsdag 19. desember 2023, klokken 20:56Id.7 fås forløpig kun med RWD.
Synes den er fin inni,men alt for lang og lav for min smak. ID.4 er også en mer praktisk bil for en familie slik jeg vurderer det.

Jeg er ikke der at lavere bakkeklaring er ok heller. Sånn sett blir nok stasjonsvogn utgaven også gått forbi i stillhet.
Antagelig er bakkeklaringen lavere, men bilen er høy som en V90 CrossCountry.
Ja, det er jo litt av ulempen med elbiler flest. Høyden fra bunn til topp blir større for samme høyde i kupeen.

Grunnen til at folk vil ha høye biler er vel bakkeklaring, enklere inn/ut og høyde i kupeen. De færreste er vel ute etter høyest mulig tak på utsiden.

Biler med luftfjæring kan jo hjelpe der da.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

daktari

Sitat fra: turfsurf på torsdag 21. desember 2023, klokken 09:11
Sitat fra: daktari på tirsdag 19. desember 2023, klokken 21:19
Sitat fra: hELgenen på tirsdag 19. desember 2023, klokken 20:56Id.7 fås forløpig kun med RWD.
Synes den er fin inni,men alt for lang og lav for min smak. ID.4 er også en mer praktisk bil for en familie slik jeg vurderer det.

Jeg er ikke der at lavere bakkeklaring er ok heller. Sånn sett blir nok stasjonsvogn utgaven også gått forbi i stillhet.
Antagelig er bakkeklaringen lavere, men bilen er høy som en V90 CrossCountry.
Ja, det er jo litt av ulempen med elbiler flest. Høyden fra bunn til topp blir større for samme høyde i kupeen.

Grunnen til at folk vil ha høye biler er vel bakkeklaring, enklere inn/ut og høyde i kupeen. De færreste er vel ute etter høyest mulig tak på utsiden.

Biler med luftfjæring kan jo hjelpe der da.
Sitter høyere i ID.7. Mens man i Model S/3 satt som en gokart med ben nesten rett frem, sitter man i ID.7 "som i gamle dager" med god høyde fra knehaser til gulv.  Mao. VW har laget bilen høyere for å kunne løfte setet til normal høyde, men ha plass til batteriet under. Litt som Y.
Så har S en vakrere form,  både bredere og lavere.

Bakkeklaring ved suv er nok mindre viktig, de færreste behøver det, og de som gjør, de vet. Hverken Y eller ID.4 har noe særlig bakkeklaring å skryte av, men Etron og Ipace med ca 24 cm på høyeste nivå er jo traktormodus.

Men enklere inn/ut er bra og bedre oversikt i trafikken også. Ikke heldig å måtte klatre inn i bilen heller.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Kjell Salvigsen

Sitat fra: OlaM på torsdag 21. desember 2023, klokken 08:52Høres bra ut, takk for testen! Mange år til jeg skal bytte bil, men at VW så smått får orden på det elbil-tekniske, pluss at ekte taktile knapper er på vei tilbake i ID.2 så ser det veldig lovende ut for en stasjonsvogn / CUV om en modell-generasjon eller to.

Ja, det kommer seg :-) Det gikk litt for fort i svingene i starten på det elbil-tekniske, men har stor tro på at de nå er på riktig spor og vil klare å lage bra elbiler fremover. De må levere bra, konkurransen blir knallhard fremover!
2 e-golf 2016, begge solgt
Audi e-tron 55 solgt
Vw id4 first max mars 21 solgt
Kia E-Niro 64 kWh 2020-21 mod. solgt
Nissan Leaf 2018 mod. FAMILIEBIL NR. 1-spareprosjekt 24/25
Porsche Panamera 4 e-hybrid 2017/18 mod. solgt
BMW M2 2017 mod. Solgt
På elbil jakt i løpet av 2024/25

Håvar

Sitat fra: daktari på tirsdag 19. desember 2023, klokken 07:59@Kjell, hadde denne 77 kWh batteri og den gamle eller nye motoren?
Takk for testen.

Søker en opp EH40236 hos SVV er den registrert som VOLKSWAGEN ID.7 PRO 210KW, altså den nye motoren.
Den gamle er på 150kW om jeg ikke husker feil

Og tusen takk til trådstarter for utfyllende test :)
2023 TMY LR Midnight Cherry Red (levert mai 23)
2015 e-Golf

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA