Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Test av id.7 kjøring til fjells ca 1000 m.o.h. og test av lading m.m.

Startet av Kjell Salvigsen, mandag 18. desember 2023, klokken 10:38

« forrige - neste »

daktari

Sitat fra: Otkristo på fredag 01. mars 2024, klokken 12:57Model Y
Vindusviskere:
Fungerer mer enn godt godt nok nå.
Fantombremsing:
Ikke et problem for min del. Ofte relatert til kartdata der også VW får fantombremsing.
Varme: Ingen problem.

Alt over er bagateller ifht 12V og startproblemer med ID7. Og ikke minst slippe å dra på møller verksted for OTA.
Tesla kan komme med forbedringer over OTA, men er VW et stykke unna...

Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

IvarAndreas

Sitat fra: Otkristo på fredag 01. mars 2024, klokken 22:20Hva er din agenda her ? Du velger å bagatalisere 1 bil som ikke starter pga 12V problemer ?
Er ikke 1 bil med startproblemer en bagatell sammenlignet med visse andre biler som dreper både sjåfør og andre?

Dieselgubben

Otkristo er berømt på dette forumet. Han slenger ut et åte for å se hvem som biter på. Deretter spiller han offer. Intet nytt der i gården.

Teslabjørn er frelst. Han skryter voldsomt av bilen. Småplukk på noe av softwaren bare for å ikke være for positiv. Nesten komisk hvordan han snakker ned Tesla og de elendige langlysene. Og så kan vi nevne alt det som gjør at tmy er en elendig bil: hard som en gokart, elendig lydisolering, elendige lys, ræva kvalitet på lakk, svært mye feil, mangel på regnsensor som gjør at viskere går i hytt og gevær, crazyvisking når autosteer er på, mangel på blinklys bryter (!!!!!), ingen parkeringssensorer, rævva feste for takstativ og hengerfeste fra 70 tallet.

For meg er det ingen tvil. Id7 tilbyr beste pakken der ute nå for prisen. Og jeg har ikke tenkt å kjøpe den selv.

Angående 12v batteri, så er jeg på min fjerde Meb bil og har aldri opplevd problemer. Det går mange biler på veiene nå. Oppkonstruert vas. Se på feilstatistikk. Der er model 3 på topp, og snart vil søsken model y også oppnå samme prestasjon.

hELgenen

Sitat fra: Otkristo på fredag 01. mars 2024, klokken 22:47
Sitat fra: Rosstopher på fredag 01. mars 2024, klokken 18:08
Sitat fra: Marzo på fredag 01. mars 2024, klokken 15:45Kameratstyrt regnsensor lanserte Tesla i 2018.
Fint at du syns det er blitt bra etter 5 år, men den er fremdeles langt fra en fullverdig erstatning til IR.

At tesla feil er bagateller og andre merker har problemer sier alt om din agenda her.

Viskerne på min Model Y har vært dårlige og så bra, og så var de dårlige en periode og nå bra igjen. Irriterende når de plutselig ikke virker, men jeg har tidligere hatt biler hvor de automatiske viskerne har vært konstant ubrukelige uten at jeg kvittet meg med bilen av den grunn.

Som Tesla-eier er det noen ting jeg forventer i en bil, f.eks:
- app som virker
- lading som virker
- rask lading
- infotainment som virker
- OTA updates
- fravær av unødvendige servicer

VW eiere/kjøpere er ikke så opptatt av software og unødvendige servicer.
Regner med ID7 nå endelig har fått innebygget dashcam og «sentry mode»?

Ikke helt utenkelig at dersom mange kunder etterspør prompelyder så kan man få det til VW også. Forløpig er det kun Tesla som kan lokke kunder med slikt..og det selger jo unektelig bra i visse kretser..så hvem vet..

torerik

Hadde iD7 kommet som stasjonsvogn med 4x4 på et tidligere tidspunkt, hadde jeg ikke vært i tvil - da ville det blitt den. Synd de venter så lenge med den versjonen man eeegentlig vil ha. Nå er det også produksjonsproblemer med 4X4 MEB, så da blir det vel neppe leveranse av iD7 GTX på en stund enda.

Landet på bestilling av 85X i stedet, som jeg tror vi blir veldig fornøyde med.
2024 Skoda Enyaq 85X L&K
2015 Volkswagen e-Golf

Rosstopher

Sitat fra: hELgenen på fredag 01. mars 2024, klokken 23:57
Sitat fra: Otkristo på fredag 01. mars 2024, klokken 22:47
Sitat fra: Rosstopher på fredag 01. mars 2024, klokken 18:08Viskerne på min Model Y har vært dårlige og så bra, og så var de dårlige en periode og nå bra igjen. Irriterende når de plutselig ikke virker, men jeg har tidligere hatt biler hvor de automatiske viskerne har vært konstant ubrukelige uten at jeg kvittet meg med bilen av den grunn.

Som Tesla-eier er det noen ting jeg forventer i en bil, f.eks:
- app som virker
- lading som virker
- rask lading
- infotainment som virker
- OTA updates
- fravær av unødvendige servicer

VW eiere/kjøpere er ikke så opptatt av software og unødvendige servicer.
Regner med ID7 nå endelig har fått innebygget dashcam og «sentry mode»?

Ikke helt utenkelig at dersom mange kunder etterspør prompelyder så kan man få det til VW også. Forløpig er det kun Tesla som kan lokke kunder med slikt..og det selger jo unektelig bra i visse kretser..så hvem vet..

Er VW eiere ikke opptatt av software? Jeg har jo sett en del innlegg her på forumet som tilsier det motsatte. Og det var veldig saklig, hElgenen. Det er sikkert prompelyder som har gjort Model Y til tidenes bestselgende bil i Norge, trur du ikke?
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

Otkristo

Sitat fra: hELgenen link=msg=1131467Ikke helt utenkelig at dersom mange kunder etterspør prompelyder så kan man få det til VW også. Forløpig er det kun Tesla som kan lokke kunder med slikt..og det selger jo unektelig bra i visse kretser..så hvem vet..
VW har jo prøvd å få til prumpelyder med sine 6500 itfolk fra Cariad (som tidligere jobbet med utvikling på Nokia smarttelefoner.)
Men det ser ut som at det ble for komplisert

Electric cars in Norway

SitatVW har jo prøvd å få til prumpelyder med sine 6500 itfolk fra Cariad (som tidligere jobbet med utvikling på Nokia smarttelefoner.)
Jeg kan godt lage prompelyder for VW jeg

Er go på det ;D

#lørdagshumor

Otkristo

Sitat fra: Electric cars in Norway på lørdag 02. mars 2024, klokken 11:00
SitatVW har jo prøvd å få til prumpelyder med sine 6500 itfolk fra Cariad (som tidligere jobbet med utvikling på Nokia smarttelefoner.)
Jeg kan godt lage prompelyder for VW jeg

Er go på det ;D

#lørdagshumor

Her er du god 👍🏻😂

Dieselgubben

Flotte resultater for Vw i dag. Id7 knuser Tesla Y i Teslabjørns ladetest. Id7 lader faktiske raskere enn 800v biler og vinner lading til 100%  :+1:  :+1:  :+1:

I tillegg også særdeles stille jamfør annen test fra Teslabjørn. Helt i toppklassen. Mange db stillere enn model y. I Eqs klasse.

Tror pinadø jeg må kjøpe noen Vag aksjer, for her har de en vinner. I kombo med mye Audi Q6 etron og Porsche Macan har man nå en komplett range som knuser det meste på markedet.

Øyvind.h

Tok noen år, men bra VW nå kan lage biler som både er gode gjennomførte biler, og også blant de beste som elbil.
Trenger ikke velge mellom god bil, og god elbil.
Jeg tror ID7 blir litt for dyr til å få høye salgstall. Mange prioriterer ned nå og kjøper rimeligere og enklere elbiler.
Edit: tok en titt på pris og vil kanskje tro en kan få ID7 4wd til rundt 650 ferdig pruta. Faktisk rimeligere enn jeg tenkte, for det var veldig mye standardutstyr (head-up, 360 osv).
Koster jo bare 657 veiledende ekskl. vinterhjul, med alt utstyr. Tillegg for 4wd og vinterhjul, men deretter fradrag for pruting/kampanjer når den tid kommer.
Det er virkelig ikke dyrt for en fattigmanns EQS :D
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Boikott My Ass

Sitat fra: Dieselgubben på lørdag 02. mars 2024, klokken 20:00Flotte resultater for Vw i dag. Id7 knuser Tesla Y i Teslabjørns ladetest. Id7 lader faktiske raskere enn 800v biler og vinner lading til 100%  :+1:  :+1:  :+1:

I tillegg også særdeles stille jamfør annen test fra Teslabjørn. Helt i toppklassen. Mange db stillere enn model y. I Eqs klasse.

Tror pinadø jeg må kjøpe noen Vag aksjer, for her har de en vinner. I kombo med mye Audi Q6 etron og Porsche Macan har man nå en komplett range som knuser det meste på markedet.

Enig, og i tillegg slipper en dårlig samvittighet ved å kjøpe Tesla.
Er jo nesten blitt slik at en blir stemplet som en forræder viss en kjøper Tesla nå. Og det er jo forståelig pga. 2 saker som diskuterer bla. på forumet her.

1. Musk er pro russisk, osv.
2. Tesla driver fagforenings knusing. De ønsker å presse gjennom Amerikansk bedriftskultur i Europa / Skandinavia.

Bare forrædere er med og støtter undergraving av Europeisk / Nordisk bedriftsmodell / kultur som «vi» har bygd opp gradvis.

Men ikke vet jeg, jeg kjører kun fossilt ennå.
Bmw 530i G30

Øyvind.h

Har vært fornøyd med demping og komfort i ID4`en, men denne er jo faktisk bedre enn EQC`en jeg hadde. Absolutt godkjent.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Dieselgubben

Hadde kjøpt hvis ikke min bedre halvdel insisterer på at vi ønsker å sitte litt høyere slik vi gjør i Id4'en.

daktari

Ladetesten var interessant, for det var kun mellom 10 og 20% Yen hadde høyere ladeeffekt. Allikevel kom de omtrent likt til 20% og etter dette ladet ID.7en konsekvent med høyere effekt.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA