Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Test av id.7 kjøring til fjells ca 1000 m.o.h. og test av lading m.m.

Startet av Kjell Salvigsen, mandag 18. desember 2023, klokken 10:38

« forrige - neste »

Otkristo

Sitat fra: hELgenen på fredag 01. mars 2024, klokken 09:42
Sitat fra: Otkristo på fredag 01. mars 2024, klokken 09:24Og software problemene bare fortsetter med VW.

Mja..virker bedre enn vindushviskerene til Tesla..for ikke å snakke om problemer med varme om vinteren...og glemte nesten å nevne fantombremsing..

Den perfekte bilen er ikke laget ennå..ei heller SW til den...
Hva har dette med VW ID7 ? #whataboutisme
Du må ikke ta det personlig at et av verdens største bilselskaper har en elbil som er satt sammen av komponenter beregnet for bensin-og dieselbiler.
Derfor får man denne type feil og man klarer heller ikke å lansere en fullverdig OTA.
Men VW fanboisa er jo ikke opptatt av tech

ToWalkOrDrive

Sitat fra: Otkristo på fredag 01. mars 2024, klokken 12:29
Sitat fra: hELgenen på fredag 01. mars 2024, klokken 09:42
Sitat fra: Otkristo på fredag 01. mars 2024, klokken 09:24Og software problemene bare fortsetter med VW.

Mja..virker bedre enn vindushviskerene til Tesla..for ikke å snakke om problemer med varme om vinteren...og glemte nesten å nevne fantombremsing..

Den perfekte bilen er ikke laget ennå..ei heller SW til den...
Hva har dette med VW ID7 ? #whataboutisme
Du må ikke ta det personlig at et av verdens største bilselskaper har en elbil som er satt sammen av komponenter beregnet for bensin-og dieselbiler.
Derfor får man denne type feil og man klarer heller ikke å lansere en fullverdig OTA.
Men VW fanboisa er jo ikke opptatt av tech

Bare for å "get the facts straight". Angående "for ikke å snakke om problemer med varme om vinteren" om Model Y så var det en av brukerne som hadde både 2021-modell Tesla Model Y og nyeste Model Y. Han sa det var stor forskjell på bilene, og at varmen var kjempebra på nyeste Model Y. Jeg har for øvrig den eldste Model Y og for min del duger varmen. Av og til kan det være litt dempet effekt, men jeg er fornøyd. Særlig fornøyd med hvor fort varmt det blir i bilen fra den er steinkald. Har for øvrig ikke kjørt i doble siffer med kuldegrader. Jeg har heller ingen fantombremsing. Men vindusviskerautomatikken suger, så den justerer jeg manuelt på ratt-knapper.

Hvor jeg tror VW ID7 gjør det bedre enn Model Y vil jeg gjette på frontlys, støtdempere, støy og seter, som ikke er en kort liste. Men det er bare basert på hva jeg har lest om ID7 opp mot opplevd på min 2021 Model Y, og har lest om nyeste Model Y.
Tesla Model Y                         2021-

Otkristo

Model Y
Vindusviskere:
Fungerer mer enn godt godt nok nå.
Fantombremsing:
Ikke et problem for min del. Ofte relatert til kartdata der også VW får fantombremsing.
Varme: Ingen problem.

Alt over er bagateller ifht 12V og startproblemer med ID7. Og ikke minst slippe å dra på møller verksted for OTA.
Tesla kan komme med forbedringer over OTA, men er VW et stykke unna...

Øyvind.h

Hvis en vil finne software bugs kan en finne det hos alle merker. Ettersom jeg har eid mange forskjellige merker så følger jeg mange grupper på Facebook, og det er lett å finne problemer med alle. Heldigvis bare et fåtall som tar skjermbilder fra grupper og sprer det rundt på Facebook (og forum) med haugevis av emojis, med det resultat at de skader eget rykte og rykte til eierne av merket de kjører.

VW med sw2.x hadde en del feilmeldinger som kom og forsvant. Med 3.x er det fraværende i min bil. Med 4.x er det sikkert enkelte bugs ettersom det er ny plattform, men ser de raskt kommer med nye versjoner nå så de tar sikkert unna småbugs`ene. Men ingen biler virker 100% feilfrie sw-messig, er min erfaring. Nå får jeg fra tid til annen OTA til min ID4, men for meg er det viktigste at bilen i all hovedsak er feilfri. Jeg kan kjøre med autopilot uten fantombrems eller feil fra Oslo til Hafjell. Rett og slett god, problemfri og komfortabel. Da vil jeg helst ikke ha en OTA som får bilen til å gjøre feil den ikke gjør med dagens versjon.

Når det er sagt ser jeg at ID7 får veldig mye skryt fra Teslabjørn, Kris Rifa, Autogefühl og andre, på områder som utstyr, komfort, lys, forbruk, ladehastighet, programvare +++. Rett og slett mye skryt på det som er viktig for meg ved en bil. At VW har tatt så store steg tenker jeg er positivt. Om jeg kjører BMW, VW, Tesla eller annet om 2-3 år er jeg usikker på, men VW har løftet seg så mye nå at de faktisk er det klart beste alternativet på mange områder for meg.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Otkristo

Sitat fra: Øyvind.h på fredag 01. mars 2024, klokken 13:07Når det er sagt ser jeg at ID7 får veldig mye skryt fra Teslabjørn, Kris Rifa, Autogefühl og andre
Regner med du vet at disse influensere blir nektet tilgang til fremtidige produktlanseringer o.l hvis de er for ærlige/kritiske..

Øyvind.h

Du mener altså at Kris Rifa og Teslabjørn er med på en konspirasjon og får betalt av VW for å gi bilen strålende tilbakemelding?
Heldigvis kan en se (og høre) i videoene Teslabjørn legger ut at han faktisk ikke lyver om lys, komfort, forbruk etc.
Og tester utført av privatpersoner understøtter deres resultater. Men kanskje alle samarbeider.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

hELgenen

Barnslig å kjekle. VW leverer nå bra elbiler som ikke står noe tilbake for Tesla på mange,mange områder. Selv Tesla eiere må nå innse dette. For oss forbrukere er det gull fordi nå skjerpes konkurransen. Tipper Tesla MÅ sette ned prisen igjen for å kapre kunder igjen..Og kineserene kommer også sterkt..Blir bra for alle som er glad i elbil dette

Otkristo

Sitat fra: Øyvind.h på fredag 01. mars 2024, klokken 13:31Du mener altså at Kris Rifa og Teslabjørn er med på en konspirasjon og får betalt av VW for å gi bilen strålende tilbakemelding?
Heldigvis kan en se (og høre) i videoene Teslabjørn legger ut at han faktisk ikke lyver om lys, komfort, forbruk etc.
Og tester utført av privatpersoner understøtter deres resultater. Men kanskje alle samarbeider.

Sitat fra: Øyvind.h på fredag 01. mars 2024, klokken 13:31Du mener altså at Kris Rifa og Teslabjørn er med på en konspirasjon og får betalt av VW for å gi bilen strålende tilbakemelding?

Du så ikke videon du nei. Denne influenseren fokuserte ikke bare på det positive som lys,komfort og forbruk, men var i tillegg litt for  kritisk til en del andre egenskaper. Det likte ikke VW.
Hvor skrev jeg at Teslabjørn lyver?
ID7 er helt sikkert en flott bil for enkelte

Øyvind.h

Har sett videoen før jeg. Trenger ikke se den en gang til, for den er ikke ny. Når jeg påpeker hvor positive testerne er, og du svarer med den videoen, så kan jeg ikke forstå det annerledes enn at du mener Teslabjørn, Kris Rifa etc. gir bilen positiv omtale i frykt for å bli bannlyst/miste inntekter. Hvorfor skulle du ellers forsøke å diskreditere testene på den måten?
Teslabjørn påpeker underveis flere forhold han ikke er fornøyd med, selv om de drukner i positiv omtale.
ID7 fremstår som en veldig god og gjennomført bil på veldig mange områder. Mangler solgardin for skjerming av lys/kulde fra glasstak, men har til gjengjeld en interessant elektrokromatisk dimming.
VW ID4 GTX 2023

Otkristo

Sitat fra: Øyvind.h på fredag 01. mars 2024, klokken 14:05Teslabjørn påpeker underveis flere forhold han ikke er fornøyd med, selv om de drukner i positiv omtale.

Nettopp. Han lager underholdning.
Tipper flere influensere ikke ønsker å havne i samme situasjon som NAF når de hadde sin vintertest. Toyota nektet å levere ut testbil. Her skal det ikke fokuseres på potensielle utfordringer og mangler med bilen.
Men det viktigste er at du er fornøyd👍🏻

ToWalkOrDrive

Har akkurat sett 1000km challenge på ID7, hvor en del var i regn og vått i 4 varmegrader. Gjorde det som forventet bra.
Ser at ladekurven og ladeeffekten er mye på 183 kW, selv i lange perioder. Teslabjørn forteller at dette er høyere og bedre enn ID Buzz og Audi Q4 etron. Han sier og at massasjen i stolene er bedre, på nivå med kinesiske biler. Og lysene er veldig bra. I tillegg kan du på "DCC" stille inn hvor mykt du vil ha det og hvor sportslig / stivt du vil ha det, omtrent gradvis i over 10 grader under "Individual". Så han slet litt med gamle Ionity-ladere, men fikset seg med nye. Han sier det er en god bil. Skal ikke se bort fra at jeg ender opp med en sånn bil en dag, men da gjerne i Touring / stasjonsvogn-versjon.

https://www.youtube.com/watch?v=-sldAKo_YHE
Tesla Model Y                         2021-

Marzo

Sitat fra: Otkristo på fredag 01. mars 2024, klokken 12:57Model Y
Vindusviskere:
Fantombremsing:
Ikke et problem for min del. Ofte relatert til kartdata der også VW får fantombremsing.

Alt over er bagateller ifht 12V og startproblemer med ID7. Og ikke minst slippe å dra på møller verksted for OTA.

Kameratstyrt regnsensor lanserte Tesla i 2018.
Fint at du syns det er blitt bra etter 5 år, men den er fremdeles langt fra en fullverdig erstatning til IR.

At tesla feil er bagateller og andre merker har problemer sier alt om din agenda her.

Rosstopher

Sitat fra: Marzo på fredag 01. mars 2024, klokken 15:45Kameratstyrt regnsensor lanserte Tesla i 2018.
Fint at du syns det er blitt bra etter 5 år, men den er fremdeles langt fra en fullverdig erstatning til IR.

At tesla feil er bagateller og andre merker har problemer sier alt om din agenda her.

Viskerne på min Model Y har vært dårlige og så bra, og så var de dårlige en periode og nå bra igjen. Irriterende når de plutselig ikke virker, men jeg har tidligere hatt biler hvor de automatiske viskerne har vært konstant ubrukelige uten at jeg kvittet meg med bilen av den grunn.

Som Tesla-eier er det noen ting jeg forventer i en bil, f.eks:
- app som virker
- lading som virker
- rask lading
- infotainment som virker
- OTA updates
- fravær av unødvendige servicer

VW leverer på en del av disse nå, og kan være aktuell som neste bil. Håper bare at de tilbyr en ferdig spec'et bil når jeg skal bytte, for den ekstrautstyr-policyen som VW har hatt gidder jeg ikke å forholde meg til.
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

Otkristo

Sitat fra: Marzo på fredag 01. mars 2024, klokken 15:45
Sitat fra: Otkristo på fredag 01. mars 2024, klokken 12:57Model Y
Vindusviskere:
Fantombremsing:

Kameratstyrt regnsensor lanserte Tesla i 2018.

Hvor skrev jeg at Tesla feil er bagateller?
Hva velger du; kamerabasert regnsensor eller startproblemer pga underdimensjonert 12V batteri ?
Hva er din agenda her ? Du velger å bagatalisere en bil som ikke starter pga 12V problemer ? Er det sikring nr 19 du må ta ut for å resette bilen? tenk at VW fortsatt har manuelle sikringer i en «moderne» bil.

Otkristo

Sitat fra: Rosstopher på fredag 01. mars 2024, klokken 18:08
Sitat fra: Marzo på fredag 01. mars 2024, klokken 15:45Kameratstyrt regnsensor lanserte Tesla i 2018.

Viskerne på min Model Y har vært dårlige og så bra, og så var de dårlige en periode og nå bra igjen. Irriterende når de plutselig ikke virker, men jeg har tidligere hatt biler hvor de automatiske viskerne har vært konstant ubrukelige uten at jeg kvittet meg med bilen av den grunn.

Som Tesla-eier er det noen ting jeg forventer i en bil, f.eks:
- app som virker
- lading som virker
- rask lading
- infotainment som virker
- OTA updates
- fravær av unødvendige servicer

VW eiere/kjøpere er ikke så opptatt av software og unødvendige servicer.
Regner med ID7 nå endelig har fått innebygget dashcam og «sentry mode»?

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA