Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Kjøring på glatte vinterveier

Startet av TerjeFjern, fredag 15. desember 2023, klokken 12:44

« forrige - neste »

Radial

Sitat fra: Handyman på lørdag 20. januar 2024, klokken 12:47
Sitat fra: Radial på fredag 19. januar 2024, klokken 18:19Model Y regenerering blir det litt som å dra i brekket på gamle biler, noe man normalt sett ikke gjør men som Y gjør av seg selv hver gang du går av pedalen.
Da kjører man jo bilen feil. Folk må lære seg å ikke "gå av" pedalen. Pedalen skal ikke brukes som en bryter, men reguleres presist. Dersom man synes dette er uvant så har man lagt seg til en teknisk dårlig, og ukomfortabel kjørestil, uansett bilmodell.

Kan ikke si meg enig i den altså.
90% (skyter ut ett gjettet tall) av bilparken er kjørt slik i alle år, og i det man går av (gass)pedalen, går man gjerne også rett over på bremsen i tillegg for å stå klar om regenereringen ikke var god nok til å stoppe i rundkjøringen eller hva man nå enn må stoppe for.

Regenerering er fint det, men det kan bli for mye av det...særlig vinterstid.
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

Rosstopher

Sitat fra: Radial på lørdag 20. januar 2024, klokken 20:38
Sitat fra: Radial på fredag 19. januar 2024, klokken 18:19Model Y regenerering blir det litt som å dra i brekket på gamle biler, noe man normalt sett ikke gjør men som Y gjør av seg selv hver gang du går av pedalen.
Da kjører man jo bilen feil. Folk må lære seg å ikke "gå av" pedalen. Pedalen skal ikke brukes som en bryter, men reguleres presist. Dersom man synes dette er uvant så har man lagt seg til en teknisk dårlig, og ukomfortabel kjørestil, uansett bilmodell.

90% (skyter ut ett gjettet tall) av bilparken er kjørt slik i alle år, og i det man går av (gass)pedalen, går man gjerne også rett over på bremsen i tillegg for å stå klar om regenereringen ikke var god nok til å stoppe i rundkjøringen eller hva man nå enn må stoppe for.

Enig i at man ikke kan skylde på folk for å gå for fort av gassen. Det bør bilen tåle. Men det tåler jo også bilen. Bare å dumpe gassen så fort man vil, for bilen henter inn igjen den slengen på et brøkdels sekund. Sikkert ukomfortabelt for noen, men om man ikke liker det så lærer man seg sikkert fort å være litt mer forsiktig med pedalene.
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

Kim-

Nå er det også slik at gass-pedalen har et nullpunkt, og slipper du den brått så den går over det punktet er det likt som å høgge inn bremsen, det kan gi uheldige konsekvenser. Synes det fungerer veldig bra, sålenge du ikke må bråbremse. Avstand og blikk langt fremover for planlegging er stikkord her for vinterkjøring.
Sålenge det er såpass med klager om dette er det smått utrolig at de ikke klarer å få lagt inn valg om redusert regen, eventuelt trent dette fantastiske nettverket deres opp til å se at det er vinterføre og gjøre tiltak som hindrer sladding.
2023 Tesla Model Y LR
2021 Tesla Model 3 LR - solgt
2018 Tesla Model X 75D - solgt

RJK

Selv om 90 % har kjørt slik, så blir det altså helt feil på en bil med kraftig regenerering og tilnærmet en-pedal-kjøring. Man må tilpasse seg redskapet, og spesielt når funksjonen er forskjellig fra det 90 % av bilparken var tidligere.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Handyman

Jeg har opplæring og erfaring fra kjøretøy i alle størrelser. Det å ikke "gå av pedalen" ligger i ryggmargen. Det burde det gjøre hos alle. Uansett biltype, el eller ICE. Alt for mange "går av" selv når farten kun skal reduseres litt. Det er dårlig kørestil, og det er ukomfortabelt for passasjerer. I bussopplæringen er dette svært sentralt. Selv om ikke alle viderefører det i jobben sin som bussjåfør ;-)
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

geear

Ved banekjøring så gjør man unna bremsing og nedgiring før man svinger inn, og går på gassen igjen inn i svingen for å få bilen til å "sette seg", og fintfølende styre på gassen sammen med hjulutslag gjennom svingen. Veksler man mellom brems og gass, eller girer ned, midt i svingen så blir det fort snurring. Med Tesla 3 og Y er det en stor fordel å kun kjøre på gassen, lære seg å finne nullpunktet, bruke gasspedalen både til brems og pådrag, man kjører mye mer sømløst uten rikking og styr, regen går fra å være en irritasjon til nytte, bilen er mer stabil. Ulempen er at det er knotete å gå over til andre biler etterpå.  :o

Handyman

Sitat fra: geear på søndag 21. januar 2024, klokken 12:25Ved banekjøring så gjør man unna bremsing og nedgiring før man svinger inn, og går på gassen igjen inn i svingen for å få bilen til å "sette seg", og fintfølende styre på gassen sammen med hjulutslag gjennom svingen. Veksler man mellom brems og gass, eller girer ned, midt i svingen så blir det fort snurring. Med Tesla 3 og Y er det en stor fordel å kun kjøre på gassen, lære seg å finne nullpunktet, bruke gasspedalen både til brems og pådrag, man kjører mye mer sømløst uten rikking og styr, regen går fra å være en irritasjon til nytte, bilen er mer stabil. Ulempen er at det er knotete å gå over til andre biler etterpå.  :o
Støttes 100%!

turfsurf

Enig i at man må lære seg å kjøre mykt med regen, men jeg skjønner ikke hvorfor man ikke kan regenerere på alle fire hjul selv om fremdrift bare er på bakhjulene. Det er jo bare snakk om elektronikk her, ikke noe mekanisk som kobles inn og ut. Er det kanskje grunnet større tap?
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Ferry

Sitat fra: geear på søndag 21. januar 2024, klokken 12:25Ved banekjøring så gjør man unna bremsing og nedgiring før man svinger inn, og går på gassen igjen inn i svingen for å få bilen til å "sette seg", og fintfølende styre på gassen sammen med hjulutslag gjennom svingen. Veksler man mellom brems og gass, eller girer ned, midt i svingen så blir det fort snurring. Med Tesla 3 og Y er det en stor fordel å kun kjøre på gassen, lære seg å finne nullpunktet, bruke gasspedalen både til brems og pådrag, man kjører mye mer sømløst uten rikking og styr, regen går fra å være en irritasjon til nytte, bilen er mer stabil. Ulempen er at det er knotete å gå over til andre biler etterpå.  :o

Du skriver akkurat det jeg tenker!

lars667

Sitat fra: turfsurf på søndag 21. januar 2024, klokken 12:44Enig i at man må lære seg å kjøre mykt med regen, men jeg skjønner ikke hvorfor man ikke kan regenerere på alle fire hjul selv om fremdrift bare er på bakhjulene. Det er jo bare snakk om elektronikk her, ikke noe mekanisk som kobles inn og ut. Er det kanskje grunnet større tap?

Nå kan Tesla MY/3 regenerere på begge motorer, men det er forskjellige motorer framme og bak. Permanent magnet bak og induksjon foran? Nå har jeg ikke greie på detaljene, men de er effektive på forskjellige bruk. Derfor antar jeg at de regenerer bak i de fleste tilfeller. Mener at det oppstår noe mer tap så fort den fremre motoren kobles på, eller noe slikt. Når det er sagt så opplevde jeg stor forbedring på dette feltet på min 2021-modell. Etterhvert ble den flinkere til å justere seg underveis. Jeg var så plaget i startet at jeg kjøpte S3XY-buttons for å justere regen selv, men fant etterhvert ut at bilen fint justerte det bedre. Vil si id.4 gtx-en jeg kjører nå er mindre forutsigbar på dette, men dekk og vekt er ikke likt.
Snart: 2024 VW id.4 GTX 4motion
(Samboers) 2021 Volvo XC-40 P8 Recharge
Solgt: 2021 Tesla Model Y MiC
Solgt: 2021 IONIQ5 P45
Solgt: 2021 TM3 LR refresh, VIN 825xxx.
Solgt: 2020 e-Golf FL

førategangtesla

Jeg har nettopp vært ute å kjørt på klink is med min Y, skikkelig klink is og regnvær. Jeg må si at jeg synes bilen fungerer fullstendig upåklagelig på is, selv om jeg kjører på piggfrie nokian hakkapelitta R5 EV. Jeg bruker "gass"pedalen rolig ut av kryss etc, selv om bilen raskt tar seg inn hvis den skulle slippe. Men når det kommer til regenerering så er dette fullstendig uproblematisk, jeg kan slippe pedalen helt på klink is og bilen stanser/regenererer det den kan uten at den sklir ut, heller ikke midt i en sving.

RJK

Sitat fra: turfsurf på søndag 21. januar 2024, klokken 12:44Enig i at man må lære seg å kjøre mykt med regen, men jeg skjønner ikke hvorfor man ikke kan regenerere på alle fire hjul selv om fremdrift bare er på bakhjulene. Det er jo bare snakk om elektronikk her, ikke noe mekanisk som kobles inn og ut. Er det kanskje grunnet større tap?
Er jo ingen motorer på det andre hjulparet som kan brukes til regenerering. Mildhybrider har jo egne startgenerator/motor koblet til et 48V-batteri til regenerering, og slike kan sikkert monteres på 2WD-utgaver av rene elbiler, dog uten eget 48V-batteri.

Men da spørs det om det ikke er så liten prisforskjell, at det er noe poeng. Og en årsak til for å velge en 4WD fremfor en RWD/FWD-utgave må det vel være.

Er vel neppe fordi det ikke er løsbart, men det er spørsmål om kostnader og profit/inntektspotensial.
Bosted Oslo

Handyman

Sitat fra: RJK på søndag 21. januar 2024, klokken 19:04
Er jo ingen motorer på det andre hjulparet som kan brukes til regenerering. Mildhybrider har jo egne startgenerator/motor koblet til et 48V-batteri til regenerering, og slike kan sikkert monteres på 2WD-utgaver av rene elbiler, dog uten eget 48V-batteri.

Men da spørs det om det ikke er så liten prisforskjell, at det er noe poeng. Og en årsak til for å velge en 4WD fremfor en RWD/FWD-utgave må det vel være.

Er vel neppe fordi det ikke er løsbart, men det er spørsmål om kostnader og profit/inntektspotensial.
Vi snakker jo om Y AWD. Den regenererer på begge motorer når den velger det. Med TA aktivert regenerer den med begge motorer hele hver gang.
Tesla kan fint programmere slik at den regenererer med begge motorer selv om fremdriften kun er bak. Dette kunne være en setting eller automatisk basert på temperatur el.

RJK

Sitat fra: Handyman på søndag 21. januar 2024, klokken 22:03
Sitat fra: RJK på søndag 21. januar 2024, klokken 19:04

Vi snakker jo om Y AWD. Den regenererer på begge motorer når den velger det. Med TA aktivert regenerer den med begge motorer hele hver gang.
Tesla kan fint programmere slik at den regenererer med begge motorer selv om fremdriften kun er bak. Dette kunne være en setting eller automatisk basert på temperatur el.
Ah, jeg tenkte spørsmålet var mer generelt om regenerering på RWD-utgaven av bilen.

Da er vel egentlig bilen programmert til å bruke bare bakhjulene inntil et visst punkt. Vil da tro den endrer til å regenere på alle 4 når man bråslipper pedalen, og TC ikke prøver å rette opp eventuelle slenger, men har mer enn nok grep til å få full effekt på regen.

Eller vil den "aldri" gå på regen på alle 4, om den bruker kun bakhjulene til fremdrift?
Bosted Oslo

Handyman

Straks bakhjulene slurer så blir den permanent AWD en viss tid. Da blir det også regen på begge motorer.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA