Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

AFP Opptjening og rettigheter

Startet av ToWalkOrDrive, tirsdag 12. desember 2023, klokken 13:33

« forrige - neste »

Svk

Jeg hadde AFP og 5% pensjon. Og bonus.

Følte meg litt dolket i ryggen.
Så sa opp nov 23.
Endte opp med 20kr mer i timen. 2% pensjon og null bonus fom 2 jan 24.
Men fra mai 24. så har jeg hatt 4% pensjon. Og 22kr mer i timen .Altså 42kr mer i timen enn hva jag hadde i forrige jobb des 23.
Men ser at enkelte skriver på nett at en kan gå glipp av én million. Det får meg jo til å tenke litt.
Men ser kanskje jeg bør være fornøyd med slik jeg har det idag. Ingen kan jo spå fremtiden. Er jo snakk om 20år til jeg finner utav dette uansett.

Svk

ToWalkOrDrive

Ja, en må vurdere alle goder når en sammenligner lønninger, og skal forhandle. Men karriere-mulighetene er jo og viktige å ha i bakhodet.

Ja, per i dag vil AFP gi en fin ekstrapensjon. Men "alle" sier den er underfinansiert og må endres, så når du er f.eks. 62 kan tallene og reglene være helt annerledes. Litt som Joker Nord, ref link under.

I hvilken bedrift du jobber nå, og om de har AFP nå betyr ikke noe for deg. Er kun fra du er 53 år og mer at du kan opparbeide deg rettigheter (7 av 9 år i AFP-bedrift frem til du er 62 - så får du full pott, ellers 0). Så du kan ta opp kampen i 2035 om AFP fortsatt finnes 😀 . Men, klart, er jo best å få de til å gå med på det i gode tider.

https://www.nrk.no/video/b11001a7-e348-4372-bb2b-768a24aea398
Tesla Model Y                         2021-

Svk

Veldig godt råd :-)
Tror jeg får sitte på gjerde litt å se.
Men har jo verken Fagforening eller AFP.
Så jobber jo full dag på nyttårsaften etc.

ToWalkOrDrive

Det virker som en litt kjip arbeidsgiver du har fått deg, selv om den ikke er unik. Selv om en bedrift ikke har arbeidstakere som er organiserte pleier ofte bedrifter å gi de ansatte tilnærmet like rettigheter som om de var organiserte (for å ikke bli utkonkurrert). De som er organisert får jo fri jul og nyttår enten etter klokken 12 eller 13 (avhengig av forbund) med 7,5 timer lønn. Noen arbeidsgivere gir til og med de ansatte helt fri disse dagene dersom det ikke er noe viktig arbeid som må gjøres.

Dersom det er mange slike tilfeller hvor dere kommer dårligere ut enn tariffavtaler kan du jo være tjent med å kontakte et forbund og organisere deg og kreve tariffavtale. Slik jeg har forstått kan en gjøre dette uten å være mange i bedriften som ønsker å organisere seg. Hvilken fagforening du evt. bør organisere deg i avhenger av bransje. Du kan f.eks. google "Fagforening" + yrket ditt. Noen er under LO. Andre ikke.

Dersom AFP-ordningen fortsetter som i dag, og du nærmer deg 53-54 og du ikke har fått AFP ville jeg organisert meg, som beskrevet over (helst sammen med kolleger). Fagforeningene hjelper dere med det praktiske. Alternativt byttet jobb på det tidspunktet til en AFP/fagforenings-bedrift. Vet at f.eks. fagforeningen Styrke har ufravikelig krav mot arbeidsgiver at det skal være AFP. Dermed blir bedriften tvunget til å gi deg AFP, og det er ikke noe de kan gjøre for å hindre det, utenom å redusere innskuddspensjonen ned til 2% igjen. Men for deg vil det være enormt mye mer lønnsomt med AFP på det tidspunktet, om ordningen forblir som i dag.
Tesla Model Y                         2021-

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA