Er er det 1 april i dag hos motorredaksjonen?

Startet av Electric cars in Norway, onsdag 13. desember 2023, klokken 08:06

« forrige - neste »

Electric cars in Norway

Nei nå står ikke verden til påske, eller julaften

Kjør debatt!

Hvor mange ganger har jeg før sagt at de må begynne å legge julebordet sitt til fredagene ;D  ikke midt i uka der de starter på morran

Kopi fra starten:

Sjåførskoler dropper Tesla:
– Kan ikke ha biler som gir eleven stryk i rundkjøringer

https://www.motor.no/ :-[

#ironiervanskelig :-[

daktari

Det er da ikke overraskende?  Trykknapp for blinklys er verdens dårligste idé. Nesten like dårlig idé som at Musk hadde talkshow med Andrew Tate og Alex Jones.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Electric cars in Norway

Sitat fra: daktari på onsdag 13. desember 2023, klokken 08:16Det.....

Nesten like dårlig idé som at Musk hadde talkshow med Andrew Tate og Alex Jones.
That's rad :+1:

geear

Betyr ikke noe her i Rogaland, der lærer ikke kjøreskolene elevene å blinke ut av rundkjøringer uansett. Samtlige skolebiler virker å kjøre rundkjøringer som om de var kryss.  ;D

RJK

Sitat fra: daktari på onsdag 13. desember 2023, klokken 08:16Det er da ikke overraskende?  Trykknapp for blinklys er verdens dårligste idé. Nesten like dårlig idé som at Musk hadde talkshow med Andrew Tate og Alex Jones.
Høres rett og slett ut som sjåførlærerne har problemer med å lære bort å bruke blinklys med disse bilene. Jeg har testa Highland uten Stalks, og må si det var særdeles lite problematisk.

Dette er jo nesten fallitt-erklæring, med mindre det er dems form for "protest-aksjon". Da er det i tilfelle mer forståelig!
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Rosstopher

Har disse 3000 sjåførlærerne testet Highland?  ;D

Jeg er også negativ, men ville aldri ha gått ut i media og uttalt meg sånn om noe jeg aldri har prøvd.
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

Electric cars in Norway

Sitat fra: Rosstopher på onsdag 13. desember 2023, klokken 12:54Jeg er også negativ, men ville aldri ha gått ut i media og uttalt meg sånn om noe jeg aldri har prøvd.
Spot on :+1:

Electric cars in Norway

Sitat fra: RJK på onsdag 13. desember 2023, klokken 12:27
Sitat fra: daktari på onsdag 13. desember 2023, klokken 08:16Det 

Dette er jo nesten fallitt-erklæring, med mindre det er dems form for "protest-aksjon". Da er det i tilfelle mer forståelig!

RJK :+1: enig med deg

førategangtesla

Jeg skjønner godt at de dropper tesla som har knapper på rattet. Spesielt for en ny sjåfør som skal lære å kjøre bil i en rundkjøring med to felt, full trafikk og blinklysknappene opp ned og motsatt vei :laugh:  :laugh:  :laugh:

Definitivt ikke trafikksikkert.

Electric cars in Norway

Sitat fra: førategangtesla på onsdag 13. desember 2023, klokken 16:17Jeg skjønner godt at de dropper tesla som har knapper på rattet. Spesielt for en ny sjåfør som skal lære å kjøre bil i en rundkjøring med to felt, full trafikk og blinklysknappene opp ned og motsatt vei :laugh:  :laugh:  :laugh:

Definitivt ikke trafikksikkert.

Ser den...Jeg ser det litt på en annen måte. De knappene lærer man seg. Men men ingen fasit her. Kanskje de blir borte etterhvert.

Men er det de nye unge sjåførene som er problem da. De tar jo alt så lett vel?

Derimot mann som pusher 50 der er jeg usikker...gammel vane er umulig å vende.

Ikke vond der altså.

Øyvind.h

Skjønner det godt. Ingen andre velger denne løsningen, så det blir veldig dumt å lære opp nye sjåfører i dette. Heller ikke usannsynlig at Tesla går bort fra oppsettet i fremtiden.

Ferske sjåfører bør ha det enklest mulig bak rattet. En liten knapp som aldri er samme sted er umulig å få godt muskelminne på, og da tar det alt for mye fokus.

Super-eksperter treffer sikker knappen opp ned i blinde midt i de mest utfordrende situasjoner. Det er veldig langt unna miljøet kjøreskole-elever befinner seg i.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Klykken

Tesla sin tilnærming til sjåføren er jo at "vedkommende gjør alt feil". Bilen skal vite selv når det skal blinkes, og den skal helst styre selv også. Derfor, i tillegg til å spare trailerlass med penger, fjerner de slike "overflødige" ting.

Men ville ikke dømt det nord og ned før jeg hadde prøvd iaff. Sitte i en Model Y med hendler i begge retninger og si at blinklysknappen ikke fungerer blir for dumt.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

ToWalkOrDrive

Et annet poeng er at folk skal jo ha lært å kjøre en vanlig bil når de har sertifikatet i hånden. Blir litt feil om de i sin 2005-model Avensis begynner å lete etter blinklysknappen ut av rundkjøringen, som de hadde blitt så vant med i kjøreskolens Tesla.
Tesla Model Y                         2021-

førategangtesla

Sitat fra: Klykken på torsdag 14. desember 2023, klokken 08:38Tesla sin tilnærming til sjåføren er jo at "vedkommende gjør alt feil". Bilen skal vite selv når det skal blinkes, og den skal helst styre selv også. Derfor, i tillegg til å spare trailerlass med penger, fjerner de slike "overflødige" ting.

Men ville ikke dømt det nord og ned før jeg hadde prøvd iaff. Sitte i en Model Y med hendler i begge retninger og si at blinklysknappen ikke fungerer blir for dumt.

Jeg dømte det nord og ned før jeg hadde prøvd og etter å ha prøvd det så er det enda verre enn forventet. Nå har jeg riktignok prøvd det i en ny model S og ikke 3, men knapper på rattet er knapper på rattet.

Nå har jeg kun kjørt i et par timer, men da gjennom endel både vekslinger og rundkjøringer og det er håpløst å for det første lete etter knappene når de er en plass i fanget, men når rattet er snudd noen grader så blir det jo gjerne opp ned og motsatt i tillegg   :laugh: jeg vet ikke om du har prøvd, men jeg fikk ikke alltid blinket ut av rundkjøringene og det kunne bli noen motsatt blink i tillegg  :laugh: jeg følte også at dette ble veldig distraherende da jeg fysisk må se ned og tenke på andre ting under kjøring i full trafikk.

I vanlige kryss når rattet er riktig vei så er det selvsagt enkelt og greit.

Girveksling på skjerm fungerer greit nok men ikke like bra som hendel hvor det er lettere å snu i fart, men ikke like stor deailbreaker.

Blinklys på rattet derimot, det er en deailbreaker, spesielt etter at jeg har prøvd. Så jeg står på mitt og mener i all høyeste grad at tesla med knapper på rattet er definitivt ikke noe for kjøreskolene.

THE

Sitat fra: Klykken på torsdag 14. desember 2023, klokken 08:38Tesla sin tilnærming til sjåføren er jo at "vedkommende gjør alt feil". Bilen skal vite selv når det skal blinkes, og den skal helst styre selv også. Derfor, i tillegg til å spare trailerlass med penger, fjerner de slike "overflødige" ting.

Nå har jeg ikke prøvd TM3 med blinklysknapper, men prøvde TMX med Yoke. Jeg var veldig skeptisk før jeg prøvde, men må si at både yoke og knapper var en positiv opplevelse. Jeg tenkte at det sannsynligvis er litt verre å vite hvilken knapp man skal bruke i en bil med rundt ratt da jeg prøvekjørte. Med yoke er det velig lett å se hva som er opp på rattet uansett hvilken posisjon det står i, og dermed ingen problem med blinklys i rundkjøringer for min del. Med rundt ratt og knapper ser jeg for meg at det kan være litt mer styr på å trykke på riktig blink-knapp i rundkjøringer når du ikke vet hva som er opp på rattet umiddelbart, men det kan jo fungere bedre enn jeg frykter det også. Inntil videre er jeg fornøyd med å ha spaker til blinklys, fullys og gir, men i motsetning til hva jeg trodde før jeg prøvde så er ikke mangel på spaker noen deal-breaker for min del. 
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA