Snart må alle taxier være utslippsfrie. Frykter ladekrise neste år.

Startet av TB, tirsdag 12. desember 2023, klokken 19:51

« forrige - neste »

TB

https://www.aftenposten.no/oslo/i/gEMQm0/snart-maa-alle-taxier-vaere-utslippsfrie-frykter-ladekrise-neste-aar

Leser de som benytter elbil i arbeid sliter med lading. Lading når bilen ikke benyttes er et stikkord - starte med fulladet batteri.

Destinasjonslading kan hjelpe for noen, men for drosjer er det nok hurtiglading som må til.
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

arthur

Overrasket over hvor mange taxier som var elbiler allerede i NordNorge, men la også merke til steder hvor de hadde egne ladere ved holdeplassen. En som kjørte oss til Flesland klaget over elbil, men tror det skyltes at da han hadde satt bilen til lading kvelden før så hadde det ikke skjedd noe som helst i løpet av natten grunnet brukerfeil.
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

Rosstopher

Så på Dagsrevyen i dag om alle taxiene i Oslo som står og venter på turer. Det er altfor mange biler og altfor få kunder. Det må jo være perfekt med elbil hvis bilen virkelig står stille så mye av tida!  ;D

Spøk til side, det er ikke alle taxier som kjører 100 mil om dagen. Veldig mange hadde nok klart seg med 11-22 kW lading når de står stille.
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

TB

Godt poeng.

Ironisk nok er kravet til løyve i drosje næringen nylig fjernet. Finnes en rekke selskaper og selvstendige eiere.

For sentralene vil lading være mulig å sette opp, for de selvstendige som ikke har noe fast sted ikke like enkelt.

Ventetiden burde blitt utnyttet bedre. I Oslo er det en test av trådløs hurtiglading. Tesla Bjørn laget en video om denne løsningen.
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

Electric cars in Norway

TB :+1: takker for at du startet denne tråden. Dette er en viktig sak som bør få mye mediefokus fremover.

daktari

Sitat fra: TB på tirsdag 12. desember 2023, klokken 21:08Ventetiden burde blitt utnyttet bedre. I Oslo er det en test av trådløs hurtiglading. Tesla Bjørn laget en video om denne løsningen.
Jeg ville heller brukt 30 sek på å plugge inn og fått 11 kW (eller 50 DC?)  enn å spare noen sekunder og fått 3 kW trådløst. Det er ikke utrykningskjøretøy heller.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

turfsurf

Sitat fra: daktari på onsdag 13. desember 2023, klokken 08:27Jeg ville heller brukt 30 sek på å plugge inn og fått 11 kW (eller 50 DC?)  enn å spare noen sekunder og fått 3 kW trådløst. Det er ikke utrykningskjøretøy heller.
Trådløs lading er vel ikke begrenset til 3kW.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

geear

Sitat fra: daktari på onsdag 13. desember 2023, klokken 08:27
Sitat fra: TB på tirsdag 12. desember 2023, klokken 21:08Ventetiden burde blitt utnyttet bedre. I Oslo er det en test av trådløs hurtiglading. Tesla Bjørn laget en video om denne løsningen.
Jeg ville heller brukt 30 sek på å plugge inn og fått 11 kW (eller 50 DC?)  enn å spare noen sekunder og fått 3 kW trådløst. Det er ikke utrykningskjøretøy heller.
Problemet er vel først og fremst at det er ganske knotete å flytte fremover i en fysisk taxikø om man står plugget inn. Hvis hele taxiholdeplassen har trådløs lading derimot...

Diesel.

daktari

Må ikke velge første bil i køen lenger, man velger det selskapet man vil ha. Eller via app.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

daktari

Sitat fra: turfsurf på onsdag 13. desember 2023, klokken 08:29
Sitat fra: daktari på onsdag 13. desember 2023, klokken 08:27Jeg ville heller brukt 30 sek på å plugge inn og fått 11 kW (eller 50 DC?)  enn å spare noen sekunder og fått 3 kW trådløst. Det er ikke utrykningskjøretøy heller.
Trådløs lading er vel ikke begrenset til 3kW.
Du har rett. 75 kW. Jeg tenkte på den laderen man kunne installere privat.
https://www.motor.no/aktuelt/na-testes-tradlos-elbil-lading-midt-i-oslo-sentrum/206684
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

THE

Sitat fra: arthur på tirsdag 12. desember 2023, klokken 20:33Overrasket over hvor mange taxier som var elbiler allerede i NordNorge, men la også merke til steder hvor de hadde egne ladere ved holdeplassen. En som kjørte oss til Flesland klaget over elbil, men tror det skyltes at da han hadde satt bilen til lading kvelden før så hadde det ikke skjedd noe som helst i løpet av natten grunnet brukerfeil.
Brukerfeil er vel ikke noe nytt knyttet til elbil. Det er mange som har gjort tabben å fylle bensin på dieselbil eller omvendt opp gjennom historia. Det er en mye mer alvorlig feil, og ikke minst kostbar og tidkrevende å rette opp. Fingertrøbbel ved ladestart løses i alle fall på en times tid ved en hurtiglader selv med kaldt batteri.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

torerik

Taxi må jo være blant næringstransporten som enklest kan byttes til el/utslippsfri. Står mye i ro og venter. Kan fint installeres 11/22kW ladere i depot og på større holdeplasser. Det krever antakelig penger og vilje fra kommunen, men praktisk helt gjennomførbart i mine øyne.
2024 Skoda Enyaq 85X L&K
2015 Volkswagen e-Golf

Electric cars in Norway


arthur

Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

Daniel_0007

Model 3 2019 LR Rwd

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA