Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Prøvekjøring av Model S

Startet av La_Jungla, fredag 14. desember 2012, klokken 11:39

« forrige - neste »

La_Jungla

Hej!

Jag har haft lite problem med laddningen på min Berlingo den senaste tiden. Jag vet inte om det är fel på kabeln eller laddaren. Kontakten på kabeln blir väldigt varm under laddningen. Den blir så varm att den, och vägg-uttaget, har börjat smälta! Vad kan detta bero på? Jag har testat en annan laddningskabel men fick då andra problem - laddningen satte igång och slutade igen, upprepade gånger, tills proppen i elskåpet smälde. Sist jag testade den så började bilen inte ens att ladda.

Går det att få tag på nya laddningskablar om det skulle vara dem det är fel på?

La_Jungla

Jag försöker att lägga in en bild, men det går inte, av någon anledning. Vill någon titta på bilden i länken nedan och se om det ser rätt ut? Bilden är tagen innanför laddningsluckan.

https://www.dropbox.com/s/9cyqnqpqdoy5bya/2012-11-10%2011.51.53.jpg

Tack!

Elmo

Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

Elmo

#3
Ser ikke noen åpenbare feil med kontaktene i ladeluken din.
Varm ledning tyder som regel på at det er iferd med å bli brudd i den (se under).

Du sier "Kontakten på kabeln blir väldigt varm"
Er det da kontakten mot veggen eller "ladehansken" mot bilen ?? (fortsetningen går i fra at det er den mot veggen).
Varm kontakt og smelting av pluggen mot veggen kommer av at ledningene er dårlig festet inni pluggen, eller i kontakten på veggen, eller at kontakten på veggen er generellt gammel/dårlig.

At en annen ladeledning også funket dårlig og fikk sikringen til å gå i huset, kan vel tyde stikkontakten på vegger er blitt helt ødelagt av varmgangen fra den første ledningen.

Hvis ladehansken fremdeles er OK, foreslår jeg ar du bytter hele ledningen og kontaken mot veggen (se her), og får en elektriker til å det på kontakten på veggen.


Kopierer inn mett eget innlegg fra en annen tråd her om dagen
Sitat fra: Elmo på lørdag 01. desember 2012, klokken 17:00
Som PSA-classic eier har ikke jeg ladekladd med de feilkilder som kan ligge der. Men symptomer som at det lader litt og så stopper, eller ikke kommer igang i det heletatt kan tyde på antydning til brudd i ledningen. Dette har skjedd meg 3 ganger til sammen på mine to ledninger/biler på de 7 årene jeg har kjørt elbil.
Sist nå for 2 uker siden. Jeg hadde merket noen dager at ledningen ble varm på ca 10cm nærmest bilen så jeg mistenkte at noe lå på lur. Og så en dag stoppet ladingene etter bare noen minutter.
Og ganske riktig, brudd i den ene ledningen - se bildet.

Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

La_Jungla

Tack Elmo, för ditt svar och för att du lade upp bilden!

Det stämmer - det är kontakten mot väggen som blir väldigt varm. Jag har nu öppnat upp den och dragit i kablarna, men det är ingen som lossnar. Kanske jag ska öppna laddningshandsken med och göra samma sak i den änden? Nu när jag tänker efter så hade jag problem med laddningen för över ett halvår sedan, med samma kabel. Bilen ville inte börja ladda. Men så upptäckte jag att om jag hängde upp sladden på vindrute-torkaren så kom laddningen igång - alltså något slags glapp i sladden. Så då tejpade jag bara sladden runt handsken, så att det funkade. Men det kanske är ett kabel-brott helt enkelt?

En vän till mig som är elektriker var hemma hos mig och bytade ut det eluttaget som jag har brännt sönder. När han gjorde mätningar så fick han väldigt underliga siffror på spänningarna (volt) i just det uttaget - det kanske också kan vara ett av problemen? Jag ska prova ett annat uttag i fortsättningen (tills elen till det andra uttaget är fixat).

La_Jungla

Nu har jag dragit i kablarna i båda ändarna - både stickkontakts-änden och änden med handsken. Dessvärre så har jag inte upptäckt något kabelbrott någonstans.

Kan det vara så att det är något fel på laddaren i bilen? Det underliga är ju att det inte funkar som det ska med min andra laddningskabel heller. Jag har testat den i flera olika kontakter på olika orter, men bilen vill inte riktigt börja ladda med den kabeln.

cra

Har du en annen kabel du kan prøve med? Hvis det fungerer med den, men ikke den du har problemer med er vel saken ganske klar. :)
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

La_Jungla

Tack för ditt svar cra. Jag har två kablar. Den ena blir så varm att stickkontakten och eluttaget i väggen har börjat smälta. Testar jag den andra kabeln så kommer laddningen inte ens igång.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA