Bør vi heller ta ut laderen når det er kaldt?

Startet av mabahj, søndag 10. desember 2023, klokken 12:19

« forrige - neste »

mabahj

Hei,

Det virker på meg som at laderen kaster bort enormt med strøm når bilen er ferdigladet og det er kaldt (-10C, ingen garasje).

• Jeg henter ut data fra bilen til smart-hjemmet mitt, Home Assistant.
  • Det er to verdier herfra jeg bruker: "Energy added" og "Charger Power".
  • Charger power er mengden energi laderen bruker til enhver tid. I grafen under er Charger Power grå serie på høyre akse, for referanse.
  • Rød serie er integrert av Charger Power: Altså summen av Charger Power, dvs summen av brukt energi (strøm). Venstre akse.
  • Blå serie er energien batteriet endte opp med å få - Energy added. Venstre akse.
  • Gitt at jeg ikke har regnet noe feil: Differansen mellom blå og rød serie er "bortkastet" energi, energi som ble brukt av laderen og betalt av meg - men som ikke endte opp i batteriet.
  • Starten av grafen, frem til rundt 02:00 viser den vanlige ladingen til batteriet er på 80%, så flater blå ut og vedlikeholdet starter.

Jeg mistenker at laderen bruker ekstra energi på å varme opp batteriet før den skal vedlikeholdslade. Dette skjer ganske hyppig fordi bilen mister mye energi når det er kaldt. Og det koster mye energi å varme opp, igjen fordi det er kaldt. Problemet er at dette skjer alt for ofte: Mesteparten av energien brukes på oppvarming, minimalt ender opp i batteriet. På et halvt døgn bruker laderen her titalls kWh på dette vedlikeholdet og det blir jo en del penger av slikt, lett femti kroner i døgnet eller mer.

Har noen andre her sett det samme? Kan jeg ha gjort noe feil i beregningene mine? (Teknisk: I Home Assistant bruker jeg left Riemann sum integral av Charger Power, denne går inn i en Utility helper, så jeg kan kalibrere den til null den når jeg plugger ut bilen.)

Jeg har søkt på nettet og alle anbefaler sier at bilen skal stå plugget i når det er kaldt. Det er muligens best for rekkevidden, men hvis mine tall er riktig, så kaster vi bort enorme beløp på å gjøre dette. Men når ingen andre har sett dette problemet, så tar jeg kanskje feil?

Du kan ikke vise dette vedlegget.

Mobileum

Her er tallene mine fra i dag:

Tesla S75D - ultimo 2018 - FSD - 2024.8.9

TB

Energi forsvinner ikke, den endrer form. Energien som går til å lade batteriet kan hentes ut igjen. Det vil være et tap, normalt i form av varme.

Er det mer tap enn normalt vil mer energi gå til varme. Virker som en stor andel av energien brukes til å varme batteriet?
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

Mobileum

SitatVirker som en stor andel av energien brukes til å varme batteriet?

Helt klart! Derfor "lønner" det seg å avslutte lading så tett opp mot avreise som mulig når det er kaldt.

Handyman

Sitat fra: Mobileum på søndag 10. desember 2023, klokken 12:34
SitatVirker som en stor andel av energien brukes til å varme batteriet?
Helt klart! Derfor "lønner" det seg å avslutte lading så tett opp mot avreise som mulig når det er kaldt.
Eller å lade mens batteriet mens det enda er varmt. Som å starte lading når man parkerer og batteriet er varmt etter kjøreturen. Gjelder altså ikke korte småturer.
For å hindre bilen å stadig varme opp batteriet kan du sette timeren til å starte lading ved et bestemt klokkeslett, og bare varme opp batteriet en gang før lading. Om du starter kjøreturen med kaldt batteri får du mye av den "løste energien" tilbake når batteriet varmes opp underveis. Om du ikke vil varme batteriet når du skal varme kupeen så kan du benytte Camp.mode.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

RJK

Har du på sentry mode? Har du annet som trekker strøm og hindrer bilen i å gå i dvale? Ser nemlig ut som noe kanskje trekker energi, som du sikkert kan slå av i laderen eller få fjernet årsaken til, om noe hindrer bilen å gå i dyp dvale.

Ellers så kan det selvsagt hende jeg tar feil her.

Kanskje vært spesielt kaldt, så bilen lader som den gjør for å ta vare på batteriet i det lange løp?

Uansett, burde ikke være nødvendig å springe ut for å koble av bilen midt på natta for å hindre unødvendig strømforbruk.

Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Mobileum

Jeg har alltid kabelen i når jeg er hjemme. Men har ikke Sentry aktiv på hjemmeadresse. Bilen sovner uansett "alltid" 17-19 minutter etter parkering.

Mobileum

Glemte å nevne noe som kan være viktig. Jeg har en app som jeg har satt til automatisk å redusere ladenivået til 50% når ladingen er ferdig. Det kan hindre at bilen starter kladd-lading hvis SOC faller under ladenivået. Dette er jeg ikke sikker på, så andre kan kanskje bekrefte eller benekte.

turfsurf

Dette ser typisk ut som om bilen "etterfyller" litt med jevne mellomrom, og samtidig varmer opp batteriet. Men setter du ned ladegrensen til 50%, så skal den ikke prøve å lade opp igjen. Har du sjekket at dette faktisk blir gjort?
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Mobileum

RJK

Sitat fra: Mobileum på søndag 10. desember 2023, klokken 14:33Jeg har alltid kabelen i når jeg er hjemme. Men har ikke Sentry aktiv på hjemmeadresse. Bilen sovner uansett "alltid" 17-19 minutter etter parkering.
Mine svar var egentlig ment til TS, men om det hjelper deg også, eller andre, med å få ned strømsløsing ved "null-lading", så er det bare bonus!. ;)

PS! Ser at det ikke var klart hvem jeg svarte, og selvsagt har jeg ingen problemer med at andre enn TS svarer meg. Bare sånn for å klargjøre! Min kunnskap og mine tips deler jeg med glede, og setter pris på at andre gjør det samme!
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Mobileum

Hvis et innlegg ikke inneholder et sitat, så mener jeg at det da henvises til foranstående innlegg. Neppe en regel, og kanskje bare en uvane. Synes ofte at bruken av sitat blir overdrevet, og spesielt når de er veldig lange.

mabahj

Wow, her var det mange svar på kort tid!

Mobileum - Hvor får du dine tall fra? De virker jo veldig bekreftende på hva jeg ser, men det kommer an på når i tid "Used"-forbruket brukes. Om det er under hoved-ladeøkten eller under vedlikeholdet?

TB - Ja, jeg vet at energi strengt talt ikke forsvinner, men når den dunster ut til naturen som varme fra batteriet så tenker jeg vi for alle praktiske formål si at den forsvinner. I hvert fall for meg. Men rett skal være rett - og du har rett! :) O

RJK - Jeg har ikke sentry mode aktivert. Og jeg tror ikke denne differansen kan tilskrives det? Energy added er ganske lav for hver vedlikeholdssykel, så bilen i seg selv virker ikke å ha brukt mye energi? Enig at det ikke skulle være nødvendig å løpe ut på natten for å dra ut kabelen. Så Tesla burde strengt talt ha redusert hvor hyppig de etterlader når det er skikkelig kaldt. Ved for eksempel å tillate et større fall før det lades opp igjen.

Mobileum og turfsurf - Topp forslag! Det er vel noe slik jeg egentlig bør gjøre for å komme rundt dette. Jeg tipper jeg kan automatisere det i Home Assistant. Jeg skal få prøvd dette ved neste anledning! Mobileum - hva heter appen du bruker?

Handyman - Takk for gode forslag. I grafen min er det ingen kjøring eller aktiv oppvarming av bilen. Den bare stod der, kald fra tidligere på dagen. (Tibber utsetter ladingen til natten, noe som nå kanskje ikke alltid lønner seg pga strømstøtten og energi brukt oppvarming av batteriet, men det må være en annen tråd.)

Mobileum

Jeg bruker både Teslafi og Home Assistant. Utklippet var fra Teslafi. Tesla Custom Integration i Home Assistant har jeg hatt problemer med. Den holdt bilen våken. Men den aller siste versjonen er bra. Brukes primært for å styre strømforbruket sammen med Tibber i Home Assistant.

Bruker også Tessie istedenfor Tesla-appen, men det har ikke noe med dette temaet å gjøre  :)

geear

Med elbiler med litt rekkevidde har jeg alltid kun plugget i 1-2 ganger i uka. All varming av batteri er bortkastet for småkjøring.

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA