Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Juleoppdatering 2023.44.30.x (bla.a. fotoboks-varsler)

Startet av eltex, torsdag 07. desember 2023, klokken 14:23

« forrige - neste »

førategangtesla

Sitat fra: Stjerneglis på søndag 31. desember 2023, klokken 14:35Er det noen av dere som opplever at rygge- og sidekamera henger etter siste oppdatering?

Får ofte bare opp sorte skjermer ved blinklys og rygging. Har tatt resett samt byttet skjermspråk noen ganger uten at det hjelper.

Live Camera via appen fungerer OK, så kameraene burde være i orden.

Jeg fikk dette en gang etter oppdateringen, men det har ikke skjedd siden.

Leser endel på reddit og ser at flere klager på at denne oppdateringen har forårsaket feil på hardware i bilen. Angivelig autopilot datamaskinen. Usikker på hva som stemmer, men det har jo vært veldig mange versjoner nå av denne oppdateringen med bugfixes.

MuskElBil

Sitat fra: førategangtesla på søndag 31. desember 2023, klokken 14:48
Sitat fra: Stjerneglis på søndag 31. desember 2023, klokken 14:35Er det noen av dere som opplever at rygge- og sidekamera henger etter siste oppdatering?

Får ofte bare opp sorte skjermer ved blinklys og rygging. Har tatt resett samt byttet skjermspråk noen ganger uten at det hjelper.

Live Camera via appen fungerer OK, så kameraene burde være i orden.

Jeg fikk dette en gang etter oppdateringen, men det har ikke skjedd siden.

Leser endel på reddit og ser at flere klager på at denne oppdateringen har forårsaket feil på hardware i bilen. Angivelig autopilot datamaskinen. Usikker på hva som stemmer, men det har jo vært veldig mange versjoner nå av denne oppdateringen med bugfixes.

Diverse bugs her også på samtlige 44.30.x jeg har hatt.
Bl.a sorte sidekamera og feil på autopilot/sentry, og feilmelding på Automatic Emergency Braking.
En tur OK, neste tur hickup. Reboot hjelper ikke, men låse bilen, vente litt, ny tur, så er det OK igjen.

Foreløpig har 44.30.6 fungert noenlunde under kjøring bortsett fra første tur etter oppdatering, men ved oppdatering til denne versjonen hang nedlasting lenge på 100%, sikkert to-tre timer, før oppdatering startet.
Selve oppdateringen tok også lang tid, iallfall til jeg fikk beskjed om fullført i appen.
Appen virker også tregere på denne versjonen (nyeste Android).
2019 TMS 100D Deep Blue Metallic FSD

førategangtesla

Funksjoner for ungåelse av filskifte utilgjengelig fikk jeg varsel for et par dager på rad også. Kun når det var mørkt og regnvær. Vet ikke om det også kan ha vært en sammenheng med oppdateringen. Uansett så er alt fint nå.

Lurer på om denne oppdateringen kom litt brått på tampen før jul hos folka hos tesla kanskje? Måtte få den ut til folk?  :laugh:  :laugh:

Kim-

2023 Tesla Model Y LR
2021 Tesla Model 3 LR - solgt
2018 Tesla Model X 75D - solgt

Mobileum

Sitat fra: førategangtesla på søndag 31. desember 2023, klokken 23:08Funksjoner for ungåelse av filskifte utilgjengelig fikk jeg varsel for et par dager på rad også. Kun når det var mørkt og regnvær. Vet ikke om det også kan ha vært en sammenheng med oppdateringen. Uansett så er alt fint nå.
Tror det er kameraene i B-stolpene som er årsaken. Dugg, frost, eller vann.. De er ikke oppvarmet.

Litt som her i dag:

Tesla S75D - ultimo 2018 - FSD - 2024.8.9

førategangtesla

Sitat fra: Mobileum på mandag 01. januar 2024, klokken 10:03
Sitat fra: førategangtesla på søndag 31. desember 2023, klokken 23:08Funksjoner for ungåelse av filskifte utilgjengelig fikk jeg varsel for et par dager på rad også. Kun når det var mørkt og regnvær. Vet ikke om det også kan ha vært en sammenheng med oppdateringen. Uansett så er alt fint nå.
Tror det er kameraene i B-stolpene som er årsaken. Dugg, frost, eller vann.. De er ikke oppvarmet.

Litt som her i dag:

Jeg tror ikke det. Jeg har aldri hatt dugg, frost eller vann i disse og jeg tok en kikk når jeg gikk ut av bilen også. Blinklysameraene som står på skjermene har jeg heller ikke problemer med, de er alltid rene. Godt mulig at det kan ha med regnvær og mørket, rart at jeg ikke har fått varsel på det tidligere. Dog så får jeg rett som det er varsel om at kamera i dørstolpe er tildekket når det er mørkt ute, men denne forsvinner når jeg kjører inn på en opplyst vei.

Litt rart likevel at jeg fint kan bruke autopilot selv om jeg fikk varsel om at funksjoner for unngåelse av filskifte utilgjengelig, den skal jo da holde seg i filen på autopilot antar jeg  :laugh:  :laugh:

Mobileum

@førategangtesla: Skal det ikke være "førstegangtesla"? Du kan endre det uten at det medfører komplikasjoner 🤣🤣

OlaM

Sitat fra: førategangtesla på mandag 01. januar 2024, klokken 12:19

Litt som her i dag:

Jeg tror ikke det. Jeg har aldri hatt dugg, frost eller vann i disse og jeg tok en kikk når jeg gikk ut av bilen også. Blinklysameraene som står på skjermene har jeg heller ikke problemer med, de er alltid rene. Godt mulig at det kan ha med regnvær og mørket, rart at jeg ikke har fått varsel på det tidligere. Dog så får jeg rett som det er varsel om at kamera i dørstolpe er tildekket når det er mørkt ute, men denne forsvinner når jeg kjører inn på en opplyst vei.

Litt rart likevel at jeg fint kan bruke autopilot selv om jeg fikk varsel om at funksjoner for unngåelse av filskifte utilgjengelig, den skal jo da holde seg i filen på autopilot antar jeg  :laugh:  :laugh:

Dugg/frost på utsiden, ikke innsiden. Den må jo se til siden for å ha kontroll på feltskifte, så da gir det mening at begrenset sikt til siden fører til begrenset funksjonalitet.
'21 3LR

førategangtesla

Sitat fra: Mobileum på mandag 01. januar 2024, klokken 12:48@førategangtesla: Skal det ikke være "førstegangtesla"? Du kan endre det uten at det medfører komplikasjoner 🤣🤣

Jo, jeg har vurdert det  :laugh:

Sitat fra: OlaM på mandag 01. januar 2024, klokken 13:01
Sitat fra: førategangtesla på mandag 01. januar 2024, klokken 12:19

Litt som her i dag:

Dugg/frost på utsiden, ikke innsiden. Den må jo se til siden for å ha kontroll på feltskifte, så da gir det mening at begrenset sikt til siden fører til begrenset funksjonalitet.

Ja den forstår jeg så jeg synes det er litt rart siden det var plussgrader og regn. I tillegg så prøvde jeg autopilot og den fungerte strålende og holdt meg midt i filen. Så at den ikke kan bruke ungåelse av filskifte synes var litt snodig. Uansett så fungerer det fint nå.

Mobileum

Tror Autosteer bare bruker frontkamera. Jeg tapet over begge B-søyle kameraene for noen år siden som en test, og Autosteer fungerte iallfall fremdeles. Tidligere, da NoA fungerte automatisk, ble den også satt ut av spill med blokkerte B-søyle kameraer.

sjokomelk

Autosteer bruker alle 8 kamera nå etter FSD-Beta-koden tok over for gamle Autopilot. Den er avhengig av å se hele verden rundt bilen for å tegne seg bilde av hva som skjer.
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17 - oppgradert til MCU2/HW3 og CCS
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual

Mobileum

Men er den avhengig av at alle fungerer for å kunne bruke Autosteer?

Nihon

Jeg har fått 2023.44.30.7 og har lagt merke til at med auto fjernlys så skrur den av fjernlys når det er gatelys, noe som jeg lenge har ønsket meg.

Er det flere som har lagt merke til det samme?
2024 Tesla Model 3 LR Ultra Red - 12.12.2023
2020 Tesla Model 3 LR Pearl White Multi-Coat - 31.12.2019 - 08.12.2023

Otkristo

Sitat fra: Nihon på tirsdag 02. januar 2024, klokken 08:15Jeg har fått 2023.44.30.7 og har lagt merke til at med auto fjernlys så skrur den av fjernlys når det er gatelys, noe som jeg lenge har ønsket meg.

Er det flere som har lagt merke til det samme?
Interessant. Nettopp lastet ned samme versjon. Skulle ønske den også skrudde av fjernlys når den ser fotgjengere på feks fortau.
Noen som vet hvordan dette fungerer hos BMW og andre?

Mobileum

BMW:

"I tillegg til dette har bilen "dynamic light spot", som det heter på godt engelsk. Det betyr at bilen kjenner igjen mennesker og dyr og lyser de opp med en lyskjegle, og det på en måte som gjør at det ikke blender den gående. Lyset går ikke høyere enn til brystet."

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA