Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Juleoppdatering 2023.44.30.x (bla.a. fotoboks-varsler)

Startet av eltex, torsdag 07. desember 2023, klokken 14:23

« forrige - neste »

kodax

Sitat fra: CorsoDante på lørdag 09. desember 2023, klokken 09:32
Sitat fra: geirci2 på lørdag 09. desember 2023, klokken 01:00"Speed Cameras on Your Route".

Jfr. bildet av dette så vises fotoboks-kamera, stoppskilt og lyssignal "langs din navigasjonsrute".
Sier ingenting om at du blir varslet for fotoboks under kjøring...

Ville vært bizarro om bilen satt på informasjonen, uten å meddele vokalt (selvsagt valgfritt). Ikke minst med henblikk mot manglende display/HUD. Legges neppe opp til at man skal stirre på skjermen hele tiden. Blir nok en fin oppdatering det der.
Siden dette blir en del av "Premium Connectivity", så blir det nok gitt beskjed underveis.
Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

førategangtesla

Sitat fra: Mobileum på lørdag 09. desember 2023, klokken 09:40"Langs din navigasjonsrute".
Vises informasjonene bare hvis det er en aktiv navigasjon bilen skal følge, eller vises de hele tiden?

Jeg går utifra at det vises hele tiden, jeg har premium connectivity og man ser jo informasjon om hvor det er kø, saktegående trafikk, man ser navn på firma etc kontinuerlig under kjøring. Dette selv om jeg ikke navigerer.

Mobileum

Det du nevner er en Google-informasjon. Har Google fotoboks-visning? Waze har det.

Slik det er formulert på diverse nettsteder tror jeg at informasjonene bare blir vist hvis man har lagt inn en destinasjon. Vi får se...
Tesla S75D - ultimo 2018 - FSD - 2024.8.9

eltex

Tesla ModelY LR 23

CorsoDante

Sitat fra: eltex på lørdag 09. desember 2023, klokken 10:52Google har ingen varsling for fotoboks mener jeg.
Sitat fra: Mobileum på lørdag 09. desember 2023, klokken 10:38Det du nevner er en Google-informasjon. Har Google fotoboks-visning? Waze har det.

Slik det er formulert på diverse nettsteder tror jeg at informasjonene bare blir vist hvis man har lagt inn en destinasjon. Vi får se...

*Google Maps; Strekningsmåling; Nei. God, gammeldags fotoboks; Ja.
Waze, som eies av Google (Alphabet); Ja.
TMYP HW4 / TM3P Atom

AlfSimen

Google Maps har fotoboksvarsling, iallefall her nede i Oslo-området.

CorsoDante

Sitat fra: CorsoDante på lørdag 09. desember 2023, klokken 11:03
Sitat fra: eltex på lørdag 09. desember 2023, klokken 10:52Google har ingen varsling for fotoboks mener jeg.
Sitat fra: Mobileum på lørdag 09. desember 2023, klokken 10:38Det du nevner er en Google-informasjon. Har Google fotoboks-visning? Waze har det.

*Google Maps; Strekningsmåling; Nei. God, gammeldags fotoboks; Ja.
Waze eies for øvrig av Google (Alphabet).
TMYP HW4 / TM3P Atom

Mobileum

2023.44.25 skal i flg. spekulasjoner være juleoppdateringen. .25 henviser da til den 25 desember, og passer godt med amerikanske tradisjoner for gaver...

geear

Israelske waze...

Mobileum

E_S

Dypt savnet: Muligheten til å beholde viskerne AV også når man bruker cruise eller AP. Å bruke noe av dette nå på vinteren er helt håpløst om det er annen trafikk på veien - tre små dråper med søle, så er det manisk ADHD-visking på knusktørr rute.

Ellers hadde det jo vært kjekt om matrix-lyktene kan brukes til noe annet og mer nyttig enn lysshow, da.

Avstandsberegning fremover uten sensorer og uten noe kamera annet enn i frontruten vil aldri bli bra. Ligger hindringen så lavt at det havner i blindsonen for kameraet vil det jo uansett aldri kunne varsles. Om man ikke klarer å manøvrere med sidespeil og ryggekamera bakover, bør man levere førerkortet. ;)
:)

førategangtesla

Sitat fra: E_S på fredag 15. desember 2023, klokken 00:24Dypt savnet: Muligheten til å beholde viskerne AV også når man bruker cruise eller AP. Å bruke noe av dette nå på vinteren er helt håpløst om det er annen trafikk på veien - tre små dråper med søle, så er det manisk ADHD-visking på knusktørr rute.

Ellers hadde det jo vært kjekt om matrix-lyktene kan brukes til noe annet og mer nyttig enn lysshow, da.

Avstandsberegning fremover uten sensorer og uten noe kamera annet enn i frontruten vil aldri bli bra. Ligger hindringen så lavt at det havner i blindsonen for kameraet vil det jo uansett aldri kunne varsles. Om man ikke klarer å manøvrere med sidespeil og ryggekamera bakover, bør man levere førerkortet. ;)

Det håper ikke jeg skjer iallefall. Jeg kan si så mye som at jeg har ikke lyst til å møte en tesla på to tonn med autopilot aktivert uten vindusviskere. Så kan det selvfølgelig diskuteres om hvorvidt autofunksjonen av viskerene er god nok (som den ikke er etter min mening)

Når mener du at det er ok å kjøre uten vindusviskere? Når ruta er bare litt skitten? Er det ok å kjøre på autopilot i regnvær uten vindusviskere?

Jeg mener at når man bruker autopilot så er det alfa og omega at bilen faktisk ser både veien og trafikken, da er bilen nødt til å bruke viskerene hvis den mener at det er nødvendig.

jlan

Sitat fra: førategangtesla på fredag 15. desember 2023, klokken 12:42Jeg mener at når man bruker autopilot så er det alfa og omega at bilen faktisk ser både veien og trafikken, da er bilen nødt til å bruke viskerene hvis den mener at det er nødvendig.
Alternativet kan jo være et valg om at autopilot kobles ut hvis sikten er for dårlig uten vindusviskere.  Det gjøres jo for endel andre forhold. Slik de er nå gjøres det ingen egentlig vurdering av behovet for vindusviskere. I noen tilfeller fører jo bare vindusviskerbruken til mer tilgrising. Det burde gjerne vært et valg om automatisk spyling også.
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

førategangtesla

Sitat fra: jlan på fredag 15. desember 2023, klokken 13:02
Sitat fra: førategangtesla på fredag 15. desember 2023, klokken 12:42Jeg mener at når man bruker autopilot så er det alfa og omega at bilen faktisk ser både veien og trafikken, da er bilen nødt til å bruke viskerene hvis den mener at det er nødvendig.
Alternativet kan jo være et valg om at autopilot kobles ut hvis sikten er for dårlig uten vindusviskere.  Det gjøres jo for endel andre forhold. Slik de er nå gjøres det ingen egentlig vurdering av behovet for vindusviskere. I noen tilfeller fører jo bare vindusviskerbruken til mer tilgrising. Det burde gjerne vært et valg om automatisk spyling også.

Problemet er jo at vindusviskerene går nettopp fordi bilen tror det regner eller at det er skitt på ruta foran kamera. Rotårsaken er at viskerautomatikken er for dårlig uten at jeg skal påstå at det er hele årsaken til at viskerene går "uten behov" ved bruk av tacc eller autopilot.

Jeg synes viskerautomatikken er for dårlig, men personlig så har jeg ikke noe trøbbel med at viskerene går på tørr rute, ei heller ved kjøring på autopilot. Derimot så er det opp og ned hvor bra automatikken fungerer i regnvær, i dag morges fungerte det bra, men godt mulig at det fungerer kleint når jeg skal ut å kjøre senere i dag  :laugh:

Derimot så kommer jeg aldri til å bli enig i at man skal kunne få lov til å kjøre på autopilot uten at viskerene er aktive, det er nemlig fullstendig vanvidd etter min mening.

Det at man skal få et valg om at autopilot kobles ut ved dårlig sikt er en annen sak, men da vil du få dette valget like ofte som viskerene nå aktiverer under kjøring på autopilot.

Mobileum

Problemet er med Y/3, og ikke S/X. Hvor ligger forskjellen?

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA