Juleoppdatering 2023.44.30.x (bla.a. fotoboks-varsler)

Startet av eltex, torsdag 07. desember 2023, klokken 14:23

« forrige - neste »

førategangtesla

Sitat fra: Nihon på lørdag 23. desember 2023, klokken 12:32Bilen gjør ingenting mens den står parkert så det er ikke noe ekstra vampiredrain. Det du ser på skjermen er hva bilen kan se når du aktiverer assistenten og alt generes i sanntid.

Kan godt være, jeg ble bare litt i tvil siden bildet er der med en gang, så jeg stusset litt på om den kan være aktiv ved bruk av sentry mode. Jeg har ikke merket noe ekstra forbruk på noe vis.

Jeg må teste ut litt flere ting de neste dagene. Jeg fikk teste ut å både rygge og kjøre med fronten inn mot et nettinggjerde i dag, nettinggjerde med store masker/hull. Dette gjerdet kunne bilen se  :+1:

RJK

Sitat fra: førategangtesla på lørdag 23. desember 2023, klokken 17:58
Sitat fra: Nihon på lørdag 23. desember 2023, klokken 12:32Bilen gjør ingenting mens den står parkert så det er ikke noe ekstra vampiredrain. Det du ser på skjermen er hva bilen kan se når du aktiverer assistenten og alt generes i sanntid.

Kan godt være, jeg ble bare litt i tvil siden bildet er der med en gang, så jeg stusset litt på om den kan være aktiv ved bruk av sentry mode. Jeg har ikke merket noe ekstra forbruk på noe vis.

Jeg må teste ut litt flere ting de neste dagene. Jeg fikk teste ut å både rygge og kjøre med fronten inn mot et nettinggjerde i dag, nettinggjerde med store masker/hull. Dette gjerdet kunne bilen se  :+1:
Bilen husker vel ting som var der når den ble parkert. Og så trenger den bare oppdatere det som ev. mangler fra det den kan se når den slåes på igjen.

Forstod det slik fra andre tråder/innlegg at bil som skulle vært der, vises i grått når den ikke ser ut til å være der lengre, ihvertfall til kamera og system er positiv til at den ikke er der lengre.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

SurSnasen

Har Tesla gjort et eller annet med frontlysene på bilene, særlig nærlysene? Synes det har blitt helt enormt med blendende Model Y og 3 de siste dagene.

turfsurf

Sitat fra: SurSnasen på søndag 24. desember 2023, klokken 10:44Har Tesla gjort et eller annet med frontlysene på bilene, særlig nærlysene? Synes det har blitt helt enormt med blendende Model Y og 3 de siste dagene.
Ja, lurer på det. Så det var en som kommenterte at nærlysene drev og justerte seg mens han kjørte. Har observert det samme selv, og også reagert på at det mange Y som blender om dage.

Kanskje de driver og tester ut Matrix funksjonalitet eller noe?
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

geear

Sitat fra: SurSnasen på søndag 24. desember 2023, klokken 10:44Har Tesla gjort et eller annet med frontlysene på bilene, særlig nærlysene? Synes det har blitt helt enormt med blendende Model Y og 3 de siste dagene.
Enig. Alltid vært drit siden Model 3 kom med lykter som sikta på månen, heldigvis bedret seg etterhvet som de har vært på PKK, men for noen dager siden ble jeg blendet av fire biler på omtrent et minutt, og alle fire var Model Y. Verre enn vanlig. Lurer på om Vegvesenet har sett på om disse lyktene er i henhold til regelverket.

Øyvind.h

Holdt på å kommentere det for et par dager siden etter at jeg møtte tre Model 3 med høyre eller venstre lys i vildens sky i løpet av et par kilometer.
Tenkte det kunne være tilfeldig, men kan tenkes det skyldes oppdateringen ja.
Utrolig kjipt for andre på veien at ikke Tesla får kontroll på lysene sine.
Det blir naturlig verre på vinteren fordi møkkete glass bidrar ekstra til feil brytning av lys, som allerede er for høye.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Haamos

Er det noen med M3 Highland som har fått den nye oppdateringen enda? Jeg har fortsatt ikke fått den, sjekker hver dag.
Tesla Model 3 2024 Standard range Ultra red

Stig-Arne

Sitat fra: Øyvind.h på søndag 24. desember 2023, klokken 12:26Holdt på å kommentere det for et par dager siden etter at jeg møtte tre Model 3 med høyre eller venstre lys i vildens sky i løpet av et par kilometer.
Det blir naturlig verre på vinteren fordi møkkete glass bidrar ekstra til feil brytning av lys, som allerede er for høye.

Strengt tatt ikke Tesla sitt problem, de har jo forsåvidt gjort det så enkelt som overhode mulig å få justert lysene.
Men at folk er sløve med å ikke få rettet opp i lysene, er ikke Tesla sin feil.

Så skal det sies, på mine 2 stk Tesla, en Model 3 og en Y, så korrigerer ikke lysene for høyde før etter ca 1 km kjørt. På den distansen kan lysene peke enten for høyt eller for lavt, og på den måten forstyrre motgående trafikk.
Som regel er de for lav, og man ser tydelig at lysene spretter litt opp etter 1 km.
En gang i blandt er det helt motsatt, lysene peker rett til værs, og kommer ikke på rett høyde før etter 1 km. Akkurat det må Tesla få fikset.

Chris Aurora

Sitat fra: Hrc på fredag 22. desember 2023, klokken 21:58Jeg har hatt en del fantombremsinger etter at jeg oppdaterte, noe som har vært bortimot fraværende i flere måneder. Flere som opplever dette?

Komer an på hvilke varianter det er du tenkerpå. Jeg merker at det er mange forskjørsveier med 60 og 80 - sone bilen gjerne vil ned i 20 km/t i god tid før hver eneste påkjøring eller utkjøring, og det er helt krise noen steder, spesielt med trafikk bak.
Tesla S 2014 AP1 "med alt" - SOLGT
Tesla 3 2021 LR AWD MF824xxx

SurSnasen

Sitat fra: Stig-Arne på tirsdag 26. desember 2023, klokken 15:14Strengt tatt ikke Tesla sitt problem, de har jo forsåvidt gjort det så enkelt som overhode mulig å få justert lysene.

Jo, det er Tesla sin feil. Det er Tesla som ikke har implementert noe automatisk lysregulering. Det er Tesla som slipper programvare som klusser til lysene. Hvorfor klarer alle andre å levere lys som ikke blender, og lys du ikke behøver å bry deg om å måtte manuelt justere med jevne mellomrom?

Stig-Arne

Sitat fra: SurSnasen på tirsdag 26. desember 2023, klokken 19:15
Sitat fra: Stig-Arne på tirsdag 26. desember 2023, klokken 15:14Strengt tatt ikke Tesla sitt problem, de har jo forsåvidt gjort det så enkelt som overhode mulig å få justert lysene.

Jo, det er Tesla sin feil. Det er Tesla som ikke har implementert noe automatisk lysregulering. Det er Tesla som slipper programvare som klusser til lysene. Hvorfor klarer alle andre å levere lys som ikke blender, og lys du ikke behøver å bry deg om å måtte manuelt justere med jevne mellomrom?

Selvfølgelig har de automatisk lysjustering. Det er ett krav.

Model 3`en min har justert lys 1 gang, og det var rett etter jeg fikk bilen. At de er slapp på leveringsservice er ikke bra, men legger ikke stor vekt på det. Og den bilen er over 2 år. Har aldri rørt lysene etterpå.
Model Y`en har jeg jekket lysene ned ett like hakk, da de nok var i grenseland på høyden etter ett par blink langs veien.

Det er fortsatt sjåføren sitt ansvar for at lysene er korrekt justert, og Tesla har gjort det såre enkelt å fikse dette. Har man ikke kompetansen til det selv, så gjør nok mange verksteder det raskt og enkelt for deg.

Og nei, alle andre klarer ikke nødvendigvis å levere biler med korrekt justerte lys hele tiden. Ting forandrer seg med årenes løp, og lys kan trenge en etterjustering med tiden.

kaistian

Sitat fra: Stig-Arne på tirsdag 26. desember 2023, klokken 20:06Og nei, alle andre klarer ikke nødvendigvis å levere biler med korrekt justerte lys hele tiden. Ting forandrer seg med årenes løp, og lys kan trenge en etterjustering med tiden.
Er vel ingen som har sakt alle andre, men virker som alle andre er bedre en Tesla.
Hver gang jeg møter en bil med feil justerte lys så gjetter jeg at det er en Tesla, og i 90% av tilfellene så stemmer det.

For min egen del har jeg vel hatt 10-12 EU-kontroller siden den ble innført på slutten av 90-tallet og ingen av de bilene har fått anmerking på grunn av feiljusterte lys.

Men den statistikken slutter vel nå som jeg eier en 22 modell.

daktari

Det står ikke noe i manualen (Model 3 og Y) om automatisk høydejusterbare lys. Tesla har aldri hatt dette på 3 og Y.

Derimot står:

SitatFrontlysjusteringer
For å justere vinkelen til frontlysene trykker du på Kontroller > Service > Juster frontlyktene og følger instruksjonene på skjermen. Du kan velge hvilket frontlys du vil justere ved å velge det på berøringsskjermen.

SitatADVARSEL
Fortsett med forsiktighet når du justerer frontlysene. Tesla har nøye kalibrert posisjonen til frontlysene til optimal posisjon for de fleste kjørescenarier. Tesla anbefaler at du ikke justerer frontlysene med mindre du er kjent med hvordan frontlysene skal justeres. Når de er justert, vil du ikke kunne gjenopprette dem automatisk til sin opprinnelig kalibrerte posisjon. Ta kontakt med Tesla for hjelp med justering av frontlysene.

Så det er idiotisk at Tesla tillater at vanlig folk kan rote til dette, der alle andre produsenter bare tillater litt opp- og ned-justering hvis det ikke allerede er automatisk.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Nihon

Sitat fra: Haamos på tirsdag 26. desember 2023, klokken 14:38Er det noen med M3 Highland som har fått den nye oppdateringen enda? Jeg har fortsatt ikke fått den, sjekker hver dag.

Ja, jeg har 2023.44.30.6 i min
2024 Tesla Model 3 LR Ultra Red - 12.12.2023
2020 Tesla Model 3 LR Pearl White Multi-Coat - 31.12.2019 - 08.12.2023

geear

Sitat fra: Stig-Arne på tirsdag 26. desember 2023, klokken 15:14
Sitat fra: Øyvind.h på søndag 24. desember 2023, klokken 12:26Holdt på å kommentere det for et par dager siden etter at jeg møtte tre Model 3 med høyre eller venstre lys i vildens sky i løpet av et par kilometer.

Strengt tatt ikke Tesla sitt problem, de har jo forsåvidt gjort det så enkelt som overhode mulig å få justert lysene.

Så skal det sies, på mine 2 stk Tesla, en Model 3 og en Y, så korrigerer ikke lysene for høyde før etter ca 1 km kjørt. På den distansen kan lysene peke enten for høyt eller for lavt, og på den måten forstyrre motgående trafikk.
Som regel er de for lav, og man ser tydelig at lysene spretter litt opp etter 1 km.
En gang i blandt er det helt motsatt, lysene peker rett til værs, og kommer ikke på rett høyde før etter 1 km. Akkurat det må Tesla få fikset.
Første gang jeg har hørt dette, aldri merket noe på mine biler. Har Y og 3 nivåsensorer på akslingene?

Og jo selvfølgelig er dette Tesla sin feil. De leverer ut biler som ikke har korrekt justerte lykter, og det plages vi med i trafikken i 3-4 år til første PKK. Og enda verre om lyktene faktisk nå har justert seg feil med software update så er definitivt det også Tesla sin feil. Ganske håpløst. Og de selger biler med lykter med stor lysmengde og ingen lyktespyling, som også er bidragsyter til blending i disse tider.

Mistenker vel egentlig at det er et problem både med lysmengde og lysbilde i tillegg til feiljusterte lykter. Selv etter min siste Y ble justert hos Tesla så lyste den opp skilter laaangt forover, foran bilene foran meg. Virker som det er noe strølys som ikke burde vært der, har litt det samme på BMW med adaptive LED (og auto høydejustering), men ikke i like stor grad.

Når riktig person har blitt blendet mange nok ganger av en Tesla, så skal du se Vegvesenet legger seg oppi dette. Det første de burde gjøre er iallfall å kontrollere nye biler ved utlevering hos Tesla.

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA