Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Tesla på National Geographic

Startet av 19quiz76, torsdag 13. desember 2012, klokken 23:43

« forrige - neste »

Mippen

Litt av utfordringene er å spå salgspriser. En del forhandlere har opplevd å brenne inne med biler selv om de ikke ligger så høyt i utsalgspris. Tesla vil vel bygge opp nettverket skikkelig først før/om de våger å stase på bruktbiler. Bruktbilsalg krever også mer plass til bruktbiler og flere ansatte som må jobbe med den delen. I stedet for å bruke resurser på å bygge seg større i flere marked slik at de kan ekspandere og bygge giga fabrikken sin.

Mange som vil ta bilen sin i innbytte kommer også fra en fossil bil. Noe som også kanskje er mer krevende å selge for en elbil forhandler.
Fremtiden er elektrisk.

Øyvind.h

Sitat fra: darthy001 på mandag 10. november 2014, klokken 12:24
En liten oppdatering her. Jeg fikk for ett par uker siden tilordnet en DES for min P85D-bestilling og brukte muligheten direkte til å spørre om innbytte-muligheter. Svaret kom raskt og var mindre positivt enn tidligere svar:

SitatJeg har ikke hørt noen ting om innbytte av andre biler enn Tesla dessverre.
Akkurat nå er vi i en fase hvor vi ikke har kapasitet nok enda til å gjøre noe med andre merker enn Tesla, kanskje en gang i fremtiden..?

Så jeg tolket det som "kommer aldri til å skje før du får din bil". Endte derfor med å selge min Tiguan privat til en bekjent nå i helgen for "innbytte-pris" i stedet. Så da er det tatt hånd om og en bekymring mindre.
Innbytte-diskusjonen den senere tid har gått på å levere inn Tesla for ny Tesla, ikke fossilbil for Tesla. Tesla har ingen interesse av å drive med fortidens biler. Det eneste de eventuelt kan gjøre er å videreformidle kontakt til profesjonelle oppkjøpere som gir skambud.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

darthy001

Sitat fra: NegativeElectrode på mandag 10. november 2014, klokken 12:36
Hmm, jeg fikk til svar fra min dieselpurkeforhandler når jeg spurte om innbytte av samme type bil i ny, at de kom til å legge seg svært lavt i innbyttepris og anbefalte å selge privat. Altså samme forhandler av samme bilmerke var ikke interessert i innbytte selv om alle servicer var tatt hos dem. En OK innbyttepris (dette var før spørsmål om Tesla kom inn i bildet) ville nok gitt ham er salg på stedet.
Jeg vet at Møller Skøyen har hatt ett ekstremt lager med bruktbiler som de sliter med å bli kvitt. Så det kan nok stemme. Selger som jeg kjøpte både Tiguanen og e-uppen fra sa det rett ut at de hadde ett kjempeproblem med bruktbilene og derfor hadde all slags kampanjer med ekstremt lav rente på lån etc.

Jeg solgte derfor min Tiguan for en noe lavere pris enn jeg nok kunne fått for den via finn.no. Men nå slapp jeg alt det styret og kjøper fikk en god deal. Begge parter veldig fornøyde så det løste seg fortreffelig for min egen del. Selvsagt ikke alle som vil ha like flaks.

@Mippen jeg har ingen problem med å forstå at Tesla er skeptiske her. Det jeg skulle ønske de gjorde var som i USA der de bruker 3de parts innkjøpere og setter de opp mot hverandre. I praksis får da kunden 2-3tilbydere som får mulighet til å by på bilen og så kan kunden velge selv om de vil ta beste tilbud der eller bare selge privat. En liten ekstraservice for kunden uten noen form for risiko for Tesla. Men det kommer sikkert etter hvert.

I min mening bør aldri Tesla starte med salg av brukte bensin/diesel-biler. Det skurrer i mine ører.

@Øyvind.h se mine poster i denne tråden her de siste ukene. Jeg fikk nemlig ett annet svar fra Tesla på direkte forespørsel om innbytte av min bil for bare noen uker siden. Denne tråden er også opprettet når jeg første gang hadde bestilling inne og da fantes det ikke model s i Norge ;)

B_Tesla

Sitat fra: darthy001 på mandag 10. november 2014, klokken 13:21
@Mippen jeg har ingen problem med å forstå at Tesla er skeptiske her. Det jeg skulle ønske de gjorde var som i USA der de bruker 3de parts innkjøpere og setter de opp mot hverandre. I praksis får da kunden 2-3tilbydere som får mulighet til å by på bilen og så kan kunden velge selv om de vil ta beste tilbud der eller bare selge privat. En liten ekstraservice for kunden uten noen form for risiko for Tesla. Men det kommer sikkert etter hvert.

Dette er det samme som nesten alle bilbutikkene i norge gjør. Går du til BMW er det ikke BMW som tar bilen din dersom det ikke er en nyere BMW med lav km. Er den mer enn noen år eller godt mer enn km grensen satt av styret, så selges bilen till oppkjøpere. Er ikke den helt store forskjelden for deg, så man merker kanskje ikke noe til det.
--------------------------------------------------------
Innlegg postet med denne brukeren kan ikke refereres til utenfor elbilforum.no, uten godkjenning av brukeren

Mippen

Uansett er innbytte et taps prosjekt. Man får mye mer for en bil hvis man selger den privat og har litt is i magen. Jeg tjente 40.000kr på å selge den "gamle" dieselbilen min før jeg gikk over til elbil i forhold til innbytte hos møller. Var til og med noen som ville gi 60.000kr under det jeg fikk - ikke merkeforhandler vel å merke.
Fremtiden er elektrisk.

B_Tesla

Samme erfaring. Fikk 50 over innbytte. Men synes det er helt ok. De må fikse alle småskader (10k kanskje), kapital bundet (5-10k i renter), garanti (20k?), samt fortjeneste. Blir litt cash da. De er bundet av norsk lov til å gi 3 mnd garanti. Det er man strength tatt selv også når man selger privat, men man forventer mer fra en forhandler, samt de bør kjenne bedre til mulige skjulte feil.
--------------------------------------------------------
Innlegg postet med denne brukeren kan ikke refereres til utenfor elbilforum.no, uten godkjenning av brukeren

Ctran

Jeg hadde en diskusjon med en selger fra Tesla ang om jeg skulle kjøpe brukt eller ny og om prisfall på bakhjulstrekkene når D modellene begynnte å leveres ut. Han nevnte det at dem skulle om ikke lenge åpne bruktbil butikk i samme lokaler. Men dem skulle kun selge Tesla forsto jeg det på han. Kanskje han avslørte litt for mye eller ville at jeg skulle heller kjøpe ny fra dem...

Mippen

Sitat fra: B_Tesla på mandag 10. november 2014, klokken 14:03
Samme erfaring. Fikk 50 over innbytte. Men synes det er helt ok. De må fikse alle småskader (10k kanskje), kapital bundet (5-10k i renter), garanti (20k?), samt fortjeneste. Blir litt cash da. De er bundet av norsk lov til å gi 3 mnd garanti. Det er man strength tatt selv også når man selger privat, men man forventer mer fra en forhandler, samt de bør kjenne bedre til mulige skjulte feil.

Har faktisk opplevd verre også. Kjenner en som skulle selge sin mercedes copuè til fordel for en ny Landcruiser. Han fikk 70.000kr i innbyttepris hos toyota. Han solgte bilen privat for 220.000kr. Det er 150.000kr i forskjell det.
Fremtiden er elektrisk.

darthy001

Det er _ingen_ som betviler at man får mer penger ved å selge privat. Det er dog ikke hva denne tråden handler om eller ble opprettet for.

Det er nemlig er mange som "med glede" outsourcer hele den jobben til dem de kjøper ny bil av.

Mine to siste biler brukte jeg lang tid og masse arbeid på å få solgt og vil gjerne "tape" noen kroner på å ta innbytte denneg gangen. Nå er det ikke mulig med Tesla så da sier det seg jo selv hva man må gjøre.

Er ikke alle som liker tanken på konstant rengjøring/klargjøring av bil hver gang noen vil se på den, konstante telefoner fra kjøpere som vil prøve seg på skambud, falske kjøpere som bare vil teste bilen, uvisshet om betaling, ansvar for feil og mangler etc etc etc etc. Alt dette slipper man ved innbytte. Klart at det har en pris.

Nå løste det seg uansett for meg personlig.

Thomas Parsli

Det mange glemmer er at når en forhandler tar bilen i inbytte kan han ikke reklamere ihht forbrukerkjøpsloven.
Du kjøper deg derfor (bokstavlig talt) fri for bekymringer ved inbytte, mens du ved privatsalg risikerer en dyr reklamasjon.

Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

darthy001

Sitat fra: Thomas Parsli på mandag 10. november 2014, klokken 16:21
Det mange glemmer er at når en forhandler tar bilen i inbytte kan han ikke reklamere ihht forbrukerkjøpsloven.
Du kjøper deg derfor (bokstavlig talt) fri for bekymringer ved inbytte, mens du ved privatsalg risikerer en dyr reklamasjon.

Thomas
Hør hør. Dette jeg tenkte på med "ansvar for mangler etc" i mitt siste innlegg her.

Celter

Jeg kan ikke garantere for sannhetsgehalten i dette, men en kollega hadde forhørt seg om innbytte hos Tesla. Han fikk angivelig høre at dette var like rundt hjørnet og at Tesla planla å selge disse bilene videre i USA!
Kan dette være mulig? I så fall må det være første gang en bil fra Norge eksporteres til USA.
Porsche Taycan Turbo (Bestilt)
Tesla P85D  (Solgt)
Tesla P85+ (Solgt)

TeslaK

Sitat fra: Celter på lørdag 06. desember 2014, klokken 09:34
Jeg kan ikke garantere for sannhetsgehalten i dette, men en kollega hadde forhørt seg om innbytte hos Tesla. Han fikk angivelig høre at dette var like rundt hjørnet og at Tesla planla å selge disse bilene videre i USA!
Kan dette være mulig? I så fall må det være første gang en bil fra Norge eksporteres til USA.

Med en innbyttepris etter ett år på 68% av opprinnelig nybilpris så er vel ikke dette utenkelig..
2019 Tesla Model S Performance
2012 Nissan Leaf

petersv

Europabil i USA er utenkelig. Kan ikke lades, superlades osv. Kanskje EU, men definitivt ikke USA.

Kallagtunet

Sitat fra: petersv på lørdag 06. desember 2014, klokken 10:02
Europabil i USA er utenkelig. Kan ikke lades, superlades osv. Kanskje EU, men definitivt ikke USA.

Vil vel tro at Tesla vet om noen som har de delene og software linjene som skal til få en EU bil til å fungere i US...


© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA