Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Asplan Viak - eldgamle myter

Startet av ToWalkOrDrive, fredag 01. desember 2023, klokken 20:11

« forrige - neste »

ToWalkOrDrive

Å huttemeg tu. En representant fra Asplan Viak, som blant annet leies inn til planlegging av byområder osv....påstår at elbiler ødelegger veiene, og at Sintef ikke burde lage parkeringsplassene 10cm bredere fordi en da får større biler!! Newsflash: bilene på veiene ER mye større enn før! Folk parkerer jo på annenhver parkeringsplass pga trange plasser.

Er masse mer drit her. Er det mulig!
https://www.tu.no/artikler/hvor-store-biler-trenger-vi-egentlig/540102?fbclid=IwAR3s7rPc36Q_ACjm6Y41Q9ITVXHZj_QjL1lE1rTk9TRNTmvwuSxt7Bq6Q58
Tesla Model Y                         2021-

krl

Triste greier at "fagpersoner" driver på slik. Bilene blir større pga. myndighetskrav til sikkerhet. Først og fremst. Og en elbil sliter knapt nok målbart mer på veiene. Da gjelder det heller å få bort buss og tungbil, evt. gjøre det rimeligere å transportere i varebiler under 5 tonn i bystrøk. Og bytte ut buss med el-drosje.

Thalgar

Alle med barn og medfølgande barnestolar forstår kvifor bilane har blitt større.
Model Y LR Quicksilver, 2023

Merce

Sitat fra: krl på fredag 01. desember 2023, klokken 20:25Triste greier at "fagpersoner" driver på slik. Bilene blir større pga. myndighetskrav til sikkerhet. Først og fremst. Og en elbil sliter knapt nok målbart mer på veiene. Da gjelder det heller å få bort buss og tungbil, evt. gjøre det rimeligere å transportere i varebiler under 5 tonn i bystrøk. Og bytte ut buss med el-drosje.

Jeg tror at bilen blir fordi nordmenn har hatt råd til å bruke mer penger på bil enn tidligere. En del biler har jo også vært kraftig "subsidiert" av staten.
Se f eks til vårt naboland i sør, der er det mye større innslag av småbiler.

Electric cars in Norway

Sitat fra: ToWalkOrDrive på fredag 01. desember 2023, klokken 20:11Å huttemeg tu. En representant fra Asplan Viak, som blant annet leies inn til planlegging av byområder osv....påstår at elbiler ødelegger veiene, og at Sintef ikke burde lage parkeringsplassene 10cm bredere fordi en da får større biler!! Newsflash: bilene på veiene ER mye større enn før! Folk parkerer jo på annenhver parkeringsplass pga trange plasser.

https://www.tu.no/artikler/hvor-store-biler-trenger-vi-egentlig/540102?fbclid=IwAR3s7rPc36Q_ACjm6Y41Q9ITVXHZj_QjL1lE1rTk9TRNTmvwuSxt7Bq6Q58
ToWalk :+1: takker for at du oppretta denne posten.
Håper er greit at jeg melder og mulig at søndags morrakaffen nå før jeg skal ut i snøen med min 4bente venn, er litt sterk når jeg nå sitter å leser Asplan saken, men jeg så mye bra der jeg....kanskje bare meg...

Feks dette under er det vel vanskelig å være uenig i vel? Jeg tar bilferge på Vestlandet noen ganger hver mnd og jeg ser problemene på fergene og tror min bedre 1/2del er enig i det med trange parkeringshus... ;D neida bare tulla om det med P-hus....

Jo da jeg mener det med P-hus ..

Neida bare tulla om det med P-hus...hi hi hi 

Anyway...TU kopi:

«Større kjøretøy betyr at færre vil kunne få plass på fergene, færre gater kan ha toveistrafikk og færre kan forvente å parkere nær der de bor. Der ligger problemet; plass er en begrenset ressurs.

Å gjøre landeveier bredere er kanskje mulig, men i gater har man ikke noe plass å gå på, og i eksisterende bygg vil det i de fleste tilfeller være umulig å finne nytt areal til større biler.

Å gjøre gateparkering og kjørebaner bredere for å tilrettelegge større biler betyr at plass må tas fra fortau, sykkelveger, overvannshåndtering og vegetasjon. Hvis det er umulig, må flere veger enveisreguleres, eller p-plasser fjernes, slik som i Oslo hvor feilparkerte biler allerede skaper problemer for trikken.

RJK

Sitat fra: Electric cars in Norway på søndag 10. desember 2023, klokken 07:56
Sitat fra: ToWalkOrDrive på fredag 01. desember 2023, klokken 20:11Å huttemeg tu. En representant fra Asplan Viak, som blant annet leies inn til planlegging av byområder osv....påstår at elbiler ødelegger veiene, og at Sintef ikke burde lage parkeringsplassene 10cm bredere fordi en da får større biler!! Newsflash: bilene på veiene ER mye større enn før! Folk parkerer jo på annenhver parkeringsplass pga trange plasser.

Håper er greit at jeg melder og mulig at søndags morrakaffen nå før jeg skal ut i snøen med min 4bente venn, er litt sterk når jeg nå sitter å leser Asplan saken, men jeg så mye bra der jeg....kanskje bare meg...

Feks dette under er det vel vanskelig å være uenig i vel? Jeg tar bilferge på Vestlandet noen ganger hver mnd og jeg ser problemene på fergene og tror min bedre 1/2del er enig i det med trange parkeringshus... ;D neida bare tulla om det med P-hus....

Anyway...TU kopi:

«Større kjøretøy betyr at færre vil kunne få plass på fergene, færre gater kan ha toveistrafikk og færre kan forvente å parkere nær der de bor. Der ligger problemet; plass er en begrenset ressurs.

Å gjøre landeveier bredere er kanskje mulig, men i gater har man ikke noe plass å gå på, og i eksisterende bygg vil det i de fleste tilfeller være umulig å finne nytt areal til større biler.

Å gjøre gateparkering og kjørebaner bredere for å tilrettelegge større biler betyr at plass må tas fra fortau, sykkelveger, overvannshåndtering og vegetasjon. Hvis det er umulig, må flere veger enveisreguleres, eller p-plasser fjernes, slik som i Oslo hvor feilparkerte biler allerede skaper problemer for trikken.
Problemet med denne artikkelen, er at den snur problemstillingen helt på hodet, og koker til med ikke-eksisterende problemer man må ha røyka noe ulovlig for å tro på. 

Bilene er allerede større enn de var på 70-tallet, og veiene er allerede breie nok. Det blir ikke noe mindre plass til utrykningskjøretøyene heller. Veier og tunneler er beregnet for at langt større biler, ja altså lastebilene og bussene skal få plass. Det er totalt uvesentlig om personbilene da er 150 cm breie, eller 210 cm breie, for mesteparten av de problemene de koker opp i hodene dems.

Problemet er sterkt begrenset til parkeringsplasser og parkeringshus, som gjør at de krymper plassene til minimum, og noen ganger mindre enn dette om de kommer unna med det, type parkeringsplasser til beboere som tror de kjøper etter standard.

Det har vært flere saker i media om beboere som får parkeringsplasser der de er mindre enn standarden, og der det ikke er hensyntatt stolper og annet som stjeler plass. Rimelig håpløst å betale i dyre dommer for en parkeringsplass som selv ikke Martin Schancke hadde klart å parkere bilen rett på, og samtidig hadde klart å komme seg både ut av, og in igjen etterpå.

Selvsagt er det vanskelig/umulig å gjøre noe med slikt i ettertid, så krav om større parkeringsplasser er helt nødvendig. Det må og større sanksjonsmuligheter og større bøter for å bryte dette. 

Resultatet er folk som ikke får parkert bilene sine innenfor plassen, og som risikerer bulker og oppskrapte biler, både egen og naboens, fordi det noen steder er tilnærmet plett umulig å åpne dørene på begge sider, uten å være svært nært å kjøre døra i siden på nabobilen.

Problemet bunner selvsagt i at kv.m-prisen er høy, uansett om det er på gateplan og bare hvor man maler strekene, som avgjør om plassene er store nok. Men større plasser (den enkelte luke) og manøvreringsplass, gjør at man får plass til færre biler.

Veldig problematisk i en boligblokk der det i liten eller ingen grad legges opp til uteparkering og gjesteparkeringsplasser. Og kun et økonomisk anliggende på en asfaltert parkeringsplass på gatenivå. 

Offentlige parkeringshus kan det være større problemer for, da man må balansere plass og plassering av søyler og andre bærende elementer. F.eks. der det er to søyler med avstand mellom som er perfekt for 3 biler etter dagens standard, men om det må måles og males på nytt for ny standard som da kun gir 2 plasser på samme plassen.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

ToWalkOrDrive

Problemet, slik jeg ser det, er at verdens bilprodusenter ikke løper bort og designer Norges-biler. En bilmodell er fryktelig dyr å designe. Som det og påpekes så krever sikkerheten en del større bredde og lengde enn før, med tanke på air bags og stålbjelker osv. Ønsker vi egentlig at familier på 4 skal kjøre rundt på norske glatte vinterveier (på landeveien) med Peugeot 206, med den sikre død om motgående bil sklir over i feil kjørebane? Funker sikkert med en sånn bil i Paris, men ikke så godt i Norge.

En kan og spørre seg - Alle de mest solgte bilene i 2023 er for brede for dagens parkeringsplasser. Hvilke biler burde nordmenn kjøpt i stedet for ID4, Model Y og Toyotaen med de rare bokstavene? Må alle kjøre Leaf og Kona?

Det mest komiske jeg ser er kjelleren på Viking Stadion / SR-Bank arena. Her er det en del murvegger for hver 3. parkeringsplasser en del plasser, og jeg har ALDRI sett at 3 biler har klart å skvise seg inn på de 3 plassene. Som regel parkerer første mann litt oppå streken, dersom han ikke allerede bare parkerer midt oppå for å unngå at andre skal skvise seg inn.

De 10cm åpner ikke opp for Cybertrucker / Lightning. De åpner opp for at familier kan klare å få opp bakdøren på en ID4 og få ut ungen uten å knagge borti nabobilen.
Tesla Model Y                         2021-

THE

Sitat fra: Electric cars in Norway på søndag 10. desember 2023, klokken 07:56

Anyway...TU kopi:

Hjelper jo ikke med mindre biler når de som kjører dem er komplette idioter. Når det nevnes ferge på Vestlandet så er det godt kjent for meg, og jeg vet at jeg selv og min Tesla X bruker mye mindre plass på ferga enn de fleste andre. Hjelper ikke å komme med en Mini når du ikke tør å kjøre nærmere bilen foran enn 5 m, eller at man ikke aner hvor man har bilen slik at man parkerer 30 cm lenger til venstre enn bilen foran, eller ikke klarer å se oppmerkingen på ferga slik at man parkerer over i nabofeltet. Samme problemet blir det når folk har så dårlig tid når de skal parkere at de plasserer den lille bilen sin på skrå med snuta inn og bakhjulet inn i naboparkeringsfeltet slik at det ikke er mulig å parkere på den ledige plassen uansett hvor liten bil man har. Og da har jeg ennå ikke nevnt alle idiotene som ikke klarer å holde sida si på vei uten midtmerking slik at man må langt utenfor hvitstripa for å unngå å krasje med de når man møter de i en sving, og da har de god plass til å legge seg både en og to meter lenger mot sin side. Problemet er ikke at bilene blir tjukkere men at vi trafikanter blir tjukkere i hue og bryr oss katta om medtrafikantene våre.

Heldigvis er de aller fleste hensynsfulle både i trafikken og på parkeringsplasser, det er nok bare mye enklere å legge merke til de som ikke burde vært på veien i eget kjøretøy...
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA