Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Salgstall Ariya vs. Toyota bZ4X

Startet av El-inor, fredag 01. desember 2023, klokken 18:47

« forrige - neste »

El-inor

Det er ganske utrolig, synes nå jeg, at Toyota i november solgte dobbelt så mange av sin modell  vs. Ariya. bZ4X underpresterer jo i forhold til Ariya på alle punkter og spesifikasjoner. Noen som har en god forklaring? Ja, prisen på Toyotaen begynner nok noe lavere, men allikevel?

https://ofv.no/registreringsstatistikk
- BMW 2-serie Active Tourer, hybrid - solgt
- Tesla Model 3, mars 2019 - solgt
- Tesla Model 3, juni 2019 - solgt
- VW ID.4 GTX, juni 2022 - solgt
- Nissan Ariya e-4FORCE Evolve - levert 10.03.23

Daniel_0007

For mange Toyota fans som blindt tror at fordi fosilbilene er godt skrudd sammen så gjelder det elbilene og.
For mange så er det viktig at bilene er godt skrudd sammen og har lite feil.
Model 3 2019 LR Rwd

Speeder

Tipper også det er fordi det er Toyota.
Om det var spec burde Subaru soltera solgt like mye?

Hadde vært artig å høre nye eieres vurderinger ved valg av Bz4x.
Kjører:2021 Model 3 LR & 2021 E-208 GT - Tidligere: 2015 Zoe 22kWh/43kW

BubbaJoFet

Sitat fra: El-inor på fredag 01. desember 2023, klokken 18:47Det er ganske utrolig, synes nå jeg, at Toyota i november solgte dobbelt så mange av sin modell  vs. Ariya. bZ4X underpresterer jo i forhold til Ariya på alle punkter og spesifikasjoner. Noen som har en god forklaring? Ja, prisen på Toyotaen begynner nok noe lavere, men allikevel?

https://ofv.no/registreringsstatistikk

Vil tro innbytte spiller en rolle også, mange Toyota eiere. Nissan har vel nesten bare Leaf eiere og Leaf er ofte bil nummer to.

El-inor

Ja, kundebanken til Toyota er jo betydelig større enn Nissan sin, men jeg forundres over at kundene tydeligvis er så lite opptatt av viktige spesifikasjoner som batteristørrelse, forbruk og rekkevidde.Der er jo Ariya konkurrenten totalt overlegen. For ikke å snakke om merkets opparbeidede erfaringer som elbilprodusent.

Electric cars in Norway

Sitat fra: El-inor på søndag 03. desember 2023, klokken 11:30Ja, kundebanken til Toyota er jo betydelig større enn Nissan sin, men jeg forundres over at kundene tydeligvis er så lite opptatt av viktige spesifikasjoner som batteristørrelse, forbruk og rekkevidde.Der er jo Ariya konkurrenten totalt overlegen. For ikke å snakke om merkets opparbeidede erfaringer som elbilprodusent.
De jeg kjenner som er skikkelige Toyota avhengige, bare kjøper Toyota uansett specs. De elsker merket. Jeg synes det er en helt grei holding å ha. Liker at det fortsatt er slik at noen holder på den gamle måten å tenke bil på.

Det er jo mye bedre å ha en slik holding enn å være først til å bare kaste seg på og kjøpe et nytt ukjent "kinabil" merke som plutselig "er borte" fra Norge etter noen år i salg. Vi ser jo noen "kinabil" merker som trolig kanskje er på veie ut av Norge allerede, uten at jeg skal spekulere mer i det her inne.

El-inor

Bifaller all mulig boikott av kinabiler! Begriper ikke at folk over hode tenker på å kjøpe dem engang med tanke på den globale situasjonen.

Ja, merkelojaliteten er sterk, det fikk vi jo også demonstrert etter diesel-skandalen til Volkswagen. Men lojalitet i denne sammenhengen er jo like dumt som å være lojal mot banken sin og dermed bli sittende med et dårligere produkt/høyere lånerente/lavere innskuddsrente.

vinterdekk

Presterer virkelig Toyota bZ4X dårligere enn Nissan Ariya på alle punkter og spesifikasjoner?

Synes da bZ4X er lettere, har mer nyttelast, mer bagasjeplass på AWD utgave, og takrails foretrekker jeg over takstativ med gripeløsning. Så det er da noe som er bra.
På elbiljakt. VW ID.4 (2023) (2024).

Suverin

Har hatt fossil Nissan i mange år, og Ariya sto høyt på vår liste når vi skulle handle, men den gang klarte de ikke å levere bil, og prisen ble en hel del høyere enn det vi endte opp med.

I senere tid så virker det som Nissan har brukt ca 0,- i markedsføringsbudsjett? Jeg ser jevnlig annonser her og der for biler (siden jeg tross alt leser en del om bil, og er interessert, så gir jo algoritmene meg allslags bilannonser), men Aryia kan jeg faktisk ikke huske å ha sett markedsført i mine kanaler? Til og med i 71 grader nord er det jo bZ4x som har overtatt nå :D

Kan noe av forklaringen ligge i at de rett og slett har bommet på markedsføringen?

Kjører Solterra og Model 3.
«Can the Solterra Subaru? - Holy shit! Yeah! There is absolutely no reason not to go do Subaru stuff in the Solterra!»

El-inor

Kan være at Toyotas massive markedsføring er noe av forklaringen, ja.

kaiat

Har lagt merke til at det er kommet en god del bZ4X i taxidrift i den siste tiden. Det er muligens en del drosjeeiere som har byttet ut Prius'ene sine?

Jan-Børre Olsen

Sitat fra: El-inor på søndag 03. desember 2023, klokken 11:30Ja, kundebanken til Toyota er jo betydelig større enn Nissan sin, men jeg forundres over at kundene tydeligvis er så lite opptatt av viktige spesifikasjoner som batteristørrelse, forbruk og rekkevidde.Der er jo Ariya konkurrenten totalt overlegen. For ikke å snakke om merkets opparbeidede erfaringer som elbilprodusent.
Nissans erfaring som elbilprodusent er lite imponerende. Det er nesten så jeg får en følelse av at alle ingeniører på Leaf-teamet ble tuppet ut døra for så å la nye folk slippe til.
Ariyaen er en en bra skrudd sammen bil. Den kjører godt til tross for å være temmelig stiv. Drivlinjen er bra, AWD systemet er bra og det er lite "plinger og plonger" underveis når du kjører.
Der stopper det stort sett imho.
Programvaren i bilen er dårlig/simpel/utdatert. Det virker som det er tre forskjellige programvareutviklere som har hatt i oppdrag og lage hver sin del og de har ikke snakket sammen noe særlig kan det virke som. Selve grensesnittet har et preg av å være "gubbete". Ja det er responsivt men det er hverken pent eller intuitivt å bruke. Få "elbil" funksjoner som man er blitt vant til i andre elbiler. Mindre funksjoner enn i Leaf fra 2014.
App'en fungerer greit, den er stabil og responderer bra men er mangelfull. Få intuitive funksjoner man burde forvente i en elbil i 2023.
Det jeg frykter mest er at Nissan ikke vil bruke mer tid på programvaren men har tatt folkene og satt de på et annet prosjekt. Det har skjedd alt for lite med programvaren siden lanseringen til at jeg har trua på at de "er på ballen".

Toyota være Toyota, har tross alt vært som en hauk på bZ4x og vært åpen om at de har bommet på målet og legger mye ressurser i å gjenopprette sin ære for å gjøre bilen til hva den ble lansert til å være. Om de kommer 100% i mål tror jeg nok ikke men de har gjort bra mye allerede for å utbedre bilen. Det er en helt annen bil i dag enn når den ble testet første gangen.
Ville jeg ha kjøpt bZ4x i dag med kunnskapen jeg har med Ariya? Neppe men det er ikke så usannsynlig nå som når jeg kjøpte Ariyaen. Da trodde jeg Ariyaen var totalt overlegen bZ4x og ble kanskje blendet litt av "premium skrytet" Ariya fikk men det er jeg ikke like sikker på lengre.
Jeg er veldig usikker på hvilken bil jeg objektivt sett burde ha kjøpt men magefølelsen min tilsier at EV6 eller Ioniq6 nok er en bedre bil enn Ariya. Det trodde jeg da og det tror jeg vel fortsatt. Begge var dyrere og Nissanforhandleren ga meg den beste innbytteprisen på min gamle bil som var utslagsgivende.
2023 Nissan Ariya Evolve e-4orce

Electric cars in Norway

SitatNissans erfaring som elbilprodusent er lite imponerende. Det er nesten så jeg får en følelse av at alle ingeniører på Leaf-teamet ble tuppet ut døra for så å la nye folk slippe til.
He he... får da ikke håpe det skjedde ;D for de Leaf folka var langt forut sin tid. På den tiden. Leafen satte jo standarden på den tiden. Men det er jo lenge siden.

vinterdekk

Sitat fra: kaiat på tirsdag 05. desember 2023, klokken 09:11Har lagt merke til at det er kommet en god del bZ4X i taxidrift i den siste tiden. Det er muligens en del drosjeeiere som har byttet ut Prius'ene sine?

Kan tenkes, jeg har lagt merke til noen bZ4X taxier men ikke Ariya taxier. Veldig dårlig datagrunnlag men dersom flere har merket det samme så er det kanskje noe i det.
På elbiljakt. VW ID.4 (2023) (2024).

Jan-Børre Olsen

Sitat fra: Electric cars in Norway på fredag 08. desember 2023, klokken 06:37
SitatNissans erfaring som elbilprodusent er lite imponerende. Det er nesten så jeg får en følelse av at alle ingeniører på Leaf-teamet ble tuppet ut døra for så å la nye folk slippe til.
He he... får da ikke håpe det skjedde ;D for de Leaf folka var langt forut sin tid. På den tiden. Leafen satte jo standarden på den tiden. Men det er jo lenge siden.
Leaf'en var en fantastisk bil i sin tid. Når man i tillegg tenker på at de måtte finne opp ALT. Ladestandard, motor, batteriløsning, fysisk plugg, kommunikasjon, failsafe, praktisk bruk og for å ikke snakke om bilen som bare fungerte. Ja den hadde ikke noe rekkevidde å skryte av men bilen var et ingeniørmessig genistrek.
Nettopp derfor tenkte jeg: "fuckit, jeg safer og kjøper Nissan igjen".
Ikke mitt første valg sånn helt egentlig(det var det Ioniq6 eller EV6 som var), men tenkte at nå har de virkelig fått siktet seg inn på BEV markedet og må være uslåelig på å lage en praktisk, driftsikker og innovativ BEV.

Alt håp er ikke ute, de kan selvfølgelig komme med programvareoppdateringer som retter alt jeg er misfornøyd med men jeg tviler på det fordi da hadde det nok vært flere oppdateringer allerede på plass.
2023 Nissan Ariya Evolve e-4orce

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA