Norske Tesla-arbeidere frykter for jobben – organiserer seg i hemmelighet

Startet av Boikott My Ass, torsdag 30. november 2023, klokken 22:58

« forrige - neste »

Grosor

Sitat fra: filtvet på torsdag 07. desember 2023, klokken 13:31Se på all billig arbeidskraft som tas inn her: trailerbransje, bygg- eiendom, IT, osv. Ser 90% utenlandske trailere på E6.

Hører aldri LO/Ap kritisere noe av dette. Men en "tariffavtale" løser vel alt.....

Hvis du ikke hører dette så hører du neppe godt etter. Det er skrevet side opp og side ned om rasering av den norske byggebransjen og de lave søkertallene til linjene som utdanner ungdommen inn i dem. Om utenlandske sjåfører på elendige vilkår og like elendige kjøretøy. Om outsourcing av IT tjenester fra egne ansatte til callsenter i India.

En tariffavtale gjør jo nettopp det at en utenlandsk arbeidstaker koster like mye som en nordmann og dermed at man konkurrerer om arbeidet på likere vilkår.

Vaduz

Det er vanskelig å finne kvalifiserte norske håndverkere for bedriftene i alle fall i oslo. Bare å finne noen uten stort fravær eller redusert orden og oppførsel (om det fortsatt finnes) og et snitt på 3 var vanskelig i alle fall for 10 år siden. Tror vi skal være glad for all arbeidsinnvandringen vi har fått fra Øst-Europa.

hELgenen

Sitat fra: Vaduz på torsdag 07. desember 2023, klokken 17:55Det er vanskelig å finne kvalifiserte norske håndverkere for bedriftene i alle fall i oslo. Bare å finne noen uten stort fravær eller redusert orden og oppførsel (om det fortsatt finnes) og et snitt på 3 var vanskelig i alle fall for 10 år siden. Tror vi skal være glad for all arbeidsinnvandringen vi har fått fra Øst-Europa.

De fleste øst europeiske arbeidstakere rømmer jo nå landet pga. kronekursen. Og de som ikke rømmer får ikke jobb fordi resesjonen er i ferd med å treffe oss. De eneste øst europeere igjen er ukrainere som dukker opp i matkøene i de store byene. Det er jo når det går til h...man trenger tariffavtaler for å sikre at f.eks nedbemanninger og slikt foregår på en forutsigbar og ordnet måte. Det er ikke slik at man løper til fagforeninger for å la de forhandle lønn - det handler først og fremst om forutsigbarhet og ordnede forhold i både oppgangstider og nedgangstider. Og det gir eiere den samme tryggheten så frem man har med ansvarlige parter å gjøre. Og det har man som regel hatt i Norge og Norden forøvrig. En skal nok heller ikke underslå kulturforskjeller. I Norge så har man tradisjonelt tenkt at dersom en kan gjøre noe for å skape et løft for alle så er det å foretrekker fremfor å skaffe seg selv et løft. Dette tankesettet er veldig ulikt i verden. Selvfølgelig finner en Nordmenn som gjerne kaster sin egen kone under bussen for å komme først - men dette er nok mer utbredt i andre kulturer enn den nordiske.
Jeg har arbeidet med mange ulike mennesker fra ulike kulturer opp gjennom årene - og det er overraskende hvor store forskjellene faktisk kan være være fra Trondheim til Berlin for å si den på den måten. Elon er dessvere total idiot når det kommer til å forstå ulike kulturer.

Grosor

Sitat fra: Vaduz på torsdag 07. desember 2023, klokken 17:55Det er vanskelig å finne kvalifiserte norske håndverkere for bedriftene i alle fall i oslo. Bare å finne noen uten stort fravær eller redusert orden og oppførsel (om det fortsatt finnes) og et snitt på 3 var vanskelig i alle fall for 10 år siden. Tror vi skal være glad for all arbeidsinnvandringen vi har fått fra Øst-Europa.

Det er jo nettopp denne enorme arbeidsinnvandringen som har fortrengt nordmenn og gjør at ingen søker seg til yrkesfag lenger. Status til yrkesfag er på bunnivå. Jeg hadde heller ikke vært motivert til å søke meg til et yrke når utsikten er en arbeidsplass hvor ingen snakker norsk.

Electric cars in Norway

Sitat fra: Grosor på fredag 08. desember 2023, klokken 19:13
Sitat fra: Vaduz på torsdag 07. desember 2023, klokken 17:55Det er vanskelig å finne ....

Det er jo nettopp denne enorme arbeidsinnvandringen som har fortrengt nordmenn og gjør at ingen søker seg til yrkesfag lenger. Status til yrkesfag er på bunnivå. Jeg hadde heller ikke vært motivert til å søke meg til et yrke når utsikten er en arbeidsplass hvor ingen snakker norsk.
Grosor :+1: hear hear

Ketill Jacobsen

Sitat fra: daktari på mandag 04. desember 2023, klokken 07:27Musk virker uutdannet i hvordan fagforeninger egentlig fungerer i de landene hvor de er mest utbredt. Det norske trepartssamarbeidet mellom arbeidsgivere, arbeidstagere og staten, er bredt anerkjent som en suksessoppskrift. Målet er at samarbeidet skal virke maktbalanserende i begge retninger, og sikre både stabilitet og fleksibilitet.

Elon Musk er min store helt på mange områder. For et par år siden tenkte jeg at hadde gjort sitt i bilbransjen og burde bruke sitt fantastiske talent til utvikling av elfly! Men den gang ei, Musk har stadig utviklet produksjonsteknologien og har sikkert flere ess i ermet som han ikke enda har snakket om. Hans visjoner for verdens utvikling av energisystemene er også som forventet og viser i hvilken grad Musk har oversikt og interesse for de store linjer. Samtidig kan han bore seg inn i de minste tekniske detaljer og diskutere og samvirke med sine spesialister.

Musk er grunnleggende logisk og fornuftig. Han er sikkert preget av kunnskapene om fagforeninger i USA. Han har så langt vært avhengig av ekstrem dynamikk for å utvikle både Tesla og folkene der. Dynamikk og fagforeninger er vel ild og vann i USA. De to kan ikke eksistere side om side!

Arbeiderpartiet i Norge vil invitere Musk til Stortinget. Jeg har stor tro på at kunnskaper om forholdene på arbeidsplassene i Norge og Norden vil kunne influere måten han tenker på! Så både et hardt negativt press og et positivt press, vil kanskje kunne påvirke Musk's måte å tenke på og at han vil komme på bedre tanker. Med Musk's enorme energi og kreativitet er kanskje denne utfordringen med fagforeninger noe han på sikt snur til noe omvendt og positivt!   

Speeder

Ingen søker seg til yrkesfag?
Hvilke statistikk kan du vise til for å bekrefte din påstand?
Kjører:2021 Model 3 LR & 2021 E-208 GT - Tidligere: 2015 Zoe 22kWh/43kW

Electric cars in Norway

Sitat fra: Speeder på fredag 08. desember 2023, klokken 22:07

Tror det er noe i det der. Det var nedgang på flere av yrkesfag for noen år siden. Kanskje det har snudd nå. Vet ikke sikkert da

Electric cars in Norway

Sitat fra: hELgenen på fredag 08. desember 2023, klokken 21:29Forløpig er vel Tesla Norge invitert til Stortinget av AP.

https://e24.no/naeringsliv/i/zEpyow/arbeiderpartiet-hasteinnkaller-tesla-norge-til-stortinget

Om Elon dukker opp gjenstår vel å se.

Slikt liker jeg! Et AP som er langt fremme i skoa. Synd de er helt på hæla ellers ;D

Radial

Sitat fra: Electric cars in Norway på fredag 08. desember 2023, klokken 22:48
Sitat fra: Speeder på fredag 08. desember 2023, klokken 22:07

Tror det er noe i det der. Det var nedgang på flere av yrkesfag for noen år siden. Kanskje det har snudd nå. Vet ikke sikkert da

Er fremdeles mange som søker seg til yrkesfag, men det er gjerne ikke førstevalget , og en del av de "flinkeste" uteblir.
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

Electric cars in Norway

Tja, det er ikkeså br.

Kopi:

Lavere andel med yrkesfag i Norge enn i OECD-land
Norge har en lav andel som har fagbrev eller fagskole som høyeste fullførte utdanning, sammenlignet med OECD, ifølge ny rapport.

I Norge har 21 prosent fagbrev eller fagskole som høyeste fullførte utdanning. Det er langt under snittet i OECD, viser den ferske indikatorrapporten fra OECD.
Foto: Lise Åserud/NTB
Tekst:Hege Larsenhege.larsen@khrono.no
Publisert Torsdag 14.09.2023 - 17:20Oppdatert Torsdag 14.09.2023 - 17:36
Del på Facebook  Del på Twitter  Del på LinkedIn  Del på e-post

I Norge har 21 prosent av 25-34-åringene yrkesfaglig utdanning på videregående eller fagskolenivå som sin høyeste utdanning.
Snittet i OECD er 32 prosent, går det fram av OECD-rapporten Education at a glance 2023, som ble offentliggjort denne uken.
I Finland er andelen med yrkesfag som høyeste fullførte utdanning på 38 prosent, mens Danmark (26 prosent) og Sverige (23 prosent) også har høyere andel fagarbeidere eller fagskolekandidater i aldersgruppen enn Norge.

https://www.khrono.no/lavere-andel-med-yrkesfag-i-norge-enn-i-oecd-land/809618

hELgenen

Sitat fra: Electric cars in Norway på fredag 08. desember 2023, klokken 23:47I Norge har 21 prosent fagbrev eller fagskole som høyeste fullførte utdanning. Det er langt under snittet i OECD, viser den ferske indikatorrapporten fra OECD.

Det er tydeligvis alt for få mennesker i dette landet som kan et praktisk yrke.
Det vi er flinke på i dette landet er vel strengt tatt å produsere store mengder powerpoints og dokumenter.
Denne store mangelen på "doers" i arbeidslivet er noe jeg har merket meg opp gjennom årene.
De fleste sitter gjerne å dytter ulike dokumenter frem og tilbake og skal adminstrere f.eks prosjekter her og der - mens et fåtall mennesker står for den faktiske gjennomføringen. Har f.eks sett flere IT prosjekter med f.eks 4 utviklere og 1 eller 2 personer som virkelig forstår hva som skal lages  - og et 20 talls andre som bare skal administrere det hele.....Det å lage presentasjoner og figurer til beslutningstagere er blitt det store dessverre - mens det å faktisk gjøre jobben - det er det blitt stadig færre som vil jobbe med. 

Jeg tror vi kan skylde på oljen - ingen vil jobbe nær gulvet lenger....

RJK

Som jeg fikk inntrykk av ved litt søk, så har vi en høy andel som tar høyere utdanning, dog litt vel mange som trenger mer tid enn normert. Kanskje fordi flere folk føler et behov for "å realisere seg selv", noe de fleste av oss aldri følte at vi kunne ta oss råd til.

Jeg mener det blir for enkelt å se på "lavt antall med yrkesfag", uten samtidig balansere dette synes med å se på andel som tar høyere utdanning.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

arthur

Sitat fra: Electric cars in Norway på fredag 08. desember 2023, klokken 22:49
Sitat fra: hELgenen på fredag 08. desember 2023, klokken 21:29Forløpig er vel Tesla Norge invitert til Stortinget av AP.

https://e24.no/naeringsliv/i/zEpyow/arbeiderpartiet-hasteinnkaller-tesla-norge-til-stortinget

Om Elon dukker opp gjenstår vel å se.

Slikt liker jeg! Et AP som er langt fremme i skoa. Synd de er helt på hæla ellers ;D

De kaller inn en person som ikke på noe sett eller vis plikter å møte og som har like mye innflytelse på situasjonen som et ufødt barn? På godt norsk heter dette symbolpolitikk hvilket AP er gode på i tillegg til å følge godt med og å vurdere hva de skal gjøre i påvente at noen andre , eller situasjonen, tar avgjørelsen for dem.
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA