Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Vinterdekk Tesla Model Y - What to do??

Startet av ElSoul, tirsdag 28. november 2023, klokken 19:13

« forrige - neste »

ElSoul

Hva bruker folket her av dekk (piggfrie) til Tesla Y??

Jeg har en 2023 Tesla Y (standard range), og valgte å kjøpe denne uten originale vinter dekk og felg.

Kjøpte meg heller en rimelig dekkpakke på nettet med samme dim. som orig. sommerdekk; 255/45R19

Gikk til slutt for det helt ukjente "billigmerket" Snowgripper - rett og slett fordi forhandleren selv hadde brukt/brukte disse på sin Tesla Y (og var fornøyd), og fordi de hadde oppgitt et anstendig støynivå i oppgitte data (70 db) + god pris.
Merk: Denne bil brukes i lavlandet på vestlandet, og det er ikke veldig mange dagene i året, normalt sett, med veldig utfordrende vinterføre.

Vel, nå har jeg (dekksenteret) lagt om til vinter, og jeg er mildt sagt meget skuffet.
Jeg har aldri vært borti mer ubehagelige dekk før. De støyer, i mine ører, helt ekstremt. Jeg ville kalle det en "ulelyd" som er konstant, men som blir verre og verre med høyere hastighet. Jeg testet også i et langt tunnellstrekk, og var ør i hodet etterpå.

Har sjekket balansen, den er ok (ingen risting i ratt), rotasjonsretning OK og dekktrykk OK. Først hadde dekksenteret fylt i overkant mye (3.2 på alle 4). Da tenkte jeg umiddelbart at det kun var det som var issuet, og testet derfor med 2.9 på alle. Ingen forskjell. Om noe, kanskje verre.

Så nå står jeg i limbo på hva jeg skal gjøre. Det eneste jeg vett er at jeg nå sitter med ett sett dekk som, for meg, ikke er "brukandes".

Hva tenker folk? Hva bruker dere for vinterdekk? Noen som har erfaring med samme problem?
Jeg skal ha 19" uansett - er meget fornøyd med felgene på den nye pakken.

Jeg har sett litt på 1 av Hankook sine siste og dyreste dekk som ser spennende ut, med sound absorber (skuminnlegg). Disse koster 15-16k for 4.

Modell Hankook ION Icept SUV 255/45R19 104V XL, Sound Absorber. Lite info å finne på nett, men det ligger et par svært godt reviews på YouTube. Blant annet denne som skryter dekket opp i skyene:

https://youtu.be/eYhMngau670?feature=shared

Det som er ankepunktet mitt er, mtp. å punge ut 15k til, er: Hvor mye bedre blir det??
Man får jo ikke testet det selv før dekkene er på bilen.

Tesla Y er ikke bilen som støyer minst i kupe, det er jeg klar over - men samtidig er jeg positivt overrasket over at kupéen nå, på de nye Tesla Y er ganske godt lydisolert. Men dette hjelper lite når dekk uler og romler som fy. Jeg har kjørt med 19" på mange andre biler, og aldri opplevd noe lignende.

Til sammenligning har vi fortsatt en gammel Kia Soul EV der jeg kjører på GoodYear UltraGrip ICE2.
En DRØM i forhold!

førategangtesla

Jeg har en 2023 Y performance og valgte 19" på vinteren, jeg har nokian hakkapeliitta R5 EV og disse er veldig stille.

Kan selvfølgelig hende at dekkene dine blir litt mer stillegående etter 10-15 mil, men hvis det er voldsomt støyende nå så tviler jeg på at det vil hjelpe allverdens.

daktari

Pirelli ICE Zero FR er stille. Conti viking Contact 7 (cvc7) stille. Sjekk om bilopphoggerne har komplette sett du kan få rimelig.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Lucaria

Jeg syns mine MYP 2022 orginale Nokian hyler noe veldig. Nå har jeg ikke kjørt så mye med dem, men jeg har aldrig vart med om noe lignende, selv om det ikke er så høyt att det blir en plage så reagerer jeg på det hver gang jeg kjører. De er litt mer komfortable en sommerdekkene i samme dim. 21"

Mr Oizo

turfsurf

Sitat fra: Lucaria på tirsdag 28. november 2023, klokken 20:11Jeg syns mine MYP 2022 orginale Nokian hyler noe veldig. Nå har jeg ikke kjørt så mye med dem, men jeg har aldrig vart med om noe lignende, selv om det ikke er så høyt att det blir en plage så reagerer jeg på det hver gang jeg kjører. De er litt mer komfortable en sommerdekkene i samme dim. 21"
Er det Nokian R3, de er kjent for å hyle. R5 skal visst være bedre.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

petersv

De fleste seriøse  dekkforhandlere lar deg bytte til andre dekk hvis du betaler mellomlegget. Jeg er godt fornøyd med CVC7, men i litt smalere dimensjon, vel og merke.

jkirkebo

Sitat fra: ElSoul på tirsdag 28. november 2023, klokken 19:13Hva bruker folket her av dekk (piggfrie) til Tesla Y??

Jeg kjører på Nokian R5 som kom standard med bilen. De er svært støysvake og komfortable. Når det blir på tide å bytte så regner jeg med at jeg går for Conti VikingContact 7, som jeg også var svært fornøyd med på X'en. Vil helst gå ned et par størrelser på bredde da, så jeg håper felgene ikke er for brede til 235/50R19 (jeg kjørte med 235/55R19 på X'en).

Jeg ser R5 og CVC7 til Model Y stort sett ligger på rundt 3000,- til 3300,- per dekk, så prisen blir omkring 13-14k ferdig omlagt.
Tesla Model Y LR 2024 (gul)

Lucaria

Sitat fra: turfsurf på tirsdag 28. november 2023, klokken 20:38
Sitat fra: Lucaria på tirsdag 28. november 2023, klokken 20:11Jeg syns mine MYP 2022 orginale Nokian hyler noe veldig. Nå har jeg ikke kjørt så mye med dem, men jeg har aldrig vart med om noe lignende, selv om det ikke er så høyt att det blir en plage så reagerer jeg på det hver gang jeg kjører. De er litt mer komfortable en sommerdekkene i samme dim. 21"
Er det Nokian R3, de er kjent for å hyle. R5 skal visst være bedre.

Det er R5 men det kan vare de må kjøres in mer, jeg har ikke kjørt mye på dem. Det er som sagt ikke så ille men det er klart merkbart. Jeg merker det mest når jeg kjører 30-50 km/h og ikke så mye på motorvei.

turfsurf

Sitat fra: Lucaria på onsdag 29. november 2023, klokken 01:20Det er R5 men det kan vare de må kjøres in mer, jeg har ikke kjørt mye på dem. Det er som sagt ikke så ille men det er klart merkbart. Jeg merker det mest når jeg kjører 30-50 km/h og ikke så mye på motorvei.
OK, snodig når andre rapporterer at de er så støysvake. Da stryker jeg de av lista. CVC7 og Pirelli ICE Zero som daktari nevnte over er ihvertfall støysvake, vi har de hhv på TMY og e-tron.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Rævedilter

Kva bredde bruker dere på 19" orginalfelger?
Det er vel 255/45R19 som er standard men kva passer greit breddemessig på felgen?
Vurderer Y nå, men har kjørt med 235 dekk på min X og vil aldri opp igjen på 255.

Radial

Sitat fra: Rævedilter på onsdag 29. november 2023, klokken 11:23Kva bredde bruker dere på 19" orginalfelger?
Det er vel 255/45R19 som er standard men kva passer greit breddemessig på felgen?
Vurderer Y nå, men har kjørt med 235 dekk på min X og vil aldri opp igjen på 255.

Får ikke 235 på orginale 9,5" felger, må ha smalere felg (uoriginale) på 8-8,5" helst.
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

ElSoul

Da har jeg kjørte med db meter i bilen, og måler støynivå i kupe til et gjennomsnitt på høye 74 db.

Var innom en dekkbutikk, og mht. støy så anbefalte de, av det de solgte, 2 vinterdekk:

1. Michelin X-Ice Snow
2. Nokian Hakka R5 EV

Av disse to, så var deres erfaring at Michelin dekket, som forøvrig er ca. kr. 2000,- rimeligere, var hakket mer stille.

Fortsatt så er jeg intr. i dette Hankook dekket: Hankook ION Icept SUV 255/45R19 104V XL, Sound Absorber

Noe som har vært borti dette / testet det?

Som nevnt så er det en med en Tesla på YouTube som har testet dette, og han skryter veldig av det:

https://youtu.be/eYhMngau670?feature=shared

Rævedilter

Sitat fra: Radial på onsdag 29. november 2023, klokken 13:11
Sitat fra: Rævedilter på onsdag 29. november 2023, klokken 11:23Kva bredde bruker dere på 19" orginalfelger?

Får ikke 235 på orginale 9,5" felger, må ha smalere felg (uoriginale) på 8-8,5" helst.
9,5" ja da går det nok ikkje nei. 8" bør dei vel da være. Gode forslag til billige vinterfelger?

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA