Slik svarte Møller da Knut klaget på lading og rekkevidde

Startet av Boikott My Ass, tirsdag 28. november 2023, klokken 15:36

« forrige - neste »

vinterdekk

Sitat fra: Egil S på mandag 05. februar 2024, klokken 19:59
Sitat fra: vinterdekk på søndag 04. februar 2024, klokken 19:24Så hva sier de hos forhandleren, Egil S?

Forhandleren sjekket bilen i Desember, de sa "den var innenfor toleransen", ingen utestående tilbakekallinger på min bil.

Ikke så mye detaljer der, nei. Men det betyr nok at forhandleren har utført kapasitetskontroll på forespørsel. Det er en tjeneste de kan ta betalt for, så man kan jo kanskje forvente litt mer utfyllende svar enn «innenfor toleransen». :)

https://storage02.forbrukerradet.no/media/2023/03/del-1-elbilgarantiguide.pdf
På elbiljakt. VW ID.4 (2023) (2024).

daktari

Jeg fikk Audi til å gi meg en full batteriutskrift med spenning pr celle. Det så helt jevnt ut, så slo meg til ro med at bilen brukte latterlig mye strøm bare.

Synd appen @EgilS bruker ikke kan vise dette, ScanMyTesla klarte lese ut dette.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Egil S

#62
Sitat fra: daktari på mandag 05. februar 2024, klokken 21:54Jeg fikk Audi til å gi meg en full batteriutskrift med spenning pr celle. Det så helt jevnt ut, så slo meg til ro med at bilen brukte latterlig mye strøm bare.

Synd appen @EgilS bruker ikke kan vise dette, ScanMyTesla klarte lese ut dette.

Jeg kan lese spenning pr celle, men det er 96 av dem :)
jeg har derfor satt opp at den viser spenning på laveste og høyeste celle med to desimaler, du ser det på car scanner screen shotten min.
Jeg kan også se hvilken celle #nr som er lavest og høyest, når jeg er koblet til ser jeg det tallet bytter hele tiden.

Avviket ser ut til å være innenfor 0.1V.
Det er derfor ikke noe galt med èn celle eller pakke.

Edit.
var ute å tok "bilde"
2023 Skoda Enyaq RS Coupé
1990 BMW 850i - 2020 Ducati Diavel 1260S
2020 BMW i3s  - 2014 BMW M5 - 2012 BMW M550d - 2004 BMW M3

Orbit

Du kan også få graf i CarScanner med spenning/SOC/temperatur for alle celler/moduler tilsvarende Leafspy og lignende.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

igniztion

På min ID.4 har også Max Energy content gått nedover, men det virker som den har stabilisert seg rundt 71000Wh. Bilen er 2 mnd unna å være 3 år gammel og har rullet 58000km.

Ligger også rundt 69000Wh på Energy content ved 100% SOC, 96% BMS.

Batteritemperatur har uten tvil mye å si på disse tallene. Får som regel de "beste" resultatene i Car Scanner når batteriet er opp mot 30C.

Har ikke bilder å vise akkurat nå fordi jeg trenger ny OBD2 adapter.
2021 VW ID.4 1st Max
2014 VW e-Up

i3/RSiV

I en av de siste videoene til Bjørn Nyland tester han en ganske ny Audi Q4. Denne har samme batterikapasitet og sikkert type som Enyaq (82/77) Testbilen her har gått kun 2000km og det vises i videoen bilens batterikapasitet med Car scanner. Se også slutten av videoen hvor Nyland oppsummerer bilens totale batterikapasitet.

https://youtu.be/N68Q674TXWI?si=WEdIpX1t3TlEQY1X

Egil S

Sitat fra: i3/RSiV på onsdag 07. februar 2024, klokken 18:14I en av de siste videoene til Bjørn Nyland tester han en ganske ny Audi Q4. Denne har samme batterikapasitet og sikkert type som Enyaq (82/77) Testbilen her har gått kun 2000km og det vises i videoen bilens batterikapasitet med Car scanner. Se også slutten av videoen hvor Nyland oppsummerer bilens totale batterikapasitet.

https://youtu.be/N68Q674TXWI?si=WEdIpX1t3TlEQY1X

Meget interessant å se max energy content på 78.200Wh og Energy Content på 75.650Wh
Hadde jeg sett sånne tall hadde jeg fornøyd.
Men dette er vel den nye 2024 modellen, de har vel litt mer kapasitet?
tilsvarer vel en Enyaq 85 dette.

Ser har er nede på 3,36% SOC i Display og 8,8% SOC BMS og 3575Wh i Energy content ved en ladestopp.
3,36% av Max 78200Wh er 2627Wh og 2541Wh av 75.650Wh, som er mindre enn de resterede 3575Wh.
8,8% av Max 78200 er 6881Wh og 6657 av 75.650Wh, som er mer enn de resterende 3575.

Det tyder jo på at bufferen ligger under 0Wh Energy Content.
Det tyder også på at ved 0% SOC i displayet er BMS SOC 6%.
2023 Skoda Enyaq RS Coupé
1990 BMW 850i - 2020 Ducati Diavel 1260S
2020 BMW i3s  - 2014 BMW M5 - 2012 BMW M550d - 2004 BMW M3

daktari

Trodde det nye batteriet var 86 kWh (vs 77 kWh). Men trodde ikke det har ikke kommet til ID.7 eller ID.4 enda.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

i3/RSiV

Sitat fra: daktari på onsdag 07. februar 2024, klokken 22:57Trodde det nye batteriet var 86 kWh (vs 77 kWh). Men trodde ikke det har ikke kommet til ID.7 eller ID.4 enda.

På nettsidene til Audi er dette oppgitt på alle Q4:
Batterikapasitet (netto) 76,6 kWh

Bigdrago

#69
Er det obdeleven som er det beste for å finne ut status på batteri?
Śkoda Enyaq iv80x
Ducati 848 Evo superbike

daktari

Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Orbit

Både ObdEleven og CarScanner kan brukes. ObdEleven er mye dyrere (€60 for enhet + €50/år for bruk). De solgte tidligere med livstidslisens, som var mye gunstigere. CarScanner koster ca 250 kr for pluggen, så kan du velge mellom gratis eller pro-versjon ($7) av CarScanner app etter hva du trenger. Jeg husker ikke om det holder med gratis-versjon for å lese ut batteristatus.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

Egil S

Forskjellen er vel i hovedsak at CarScanner mer eller mindre kun kan brukes til å lese ut data fra bilen, og evt feilkoder.
OBDeleven har mye de samme funksjonene, men i tillegg kan du på enkelte bilmerket "kode bilen", dvs man kan programmere moduler for å endre innstillinger eller legge til funksjoner.
f.eks endre fra 3 til 5 blink når man bare vipper lett på hendelen, deaktivere varselsinfo på skjermer, aktivere/deaktivere komfort åpning av vinduer, du kan kanskje få programmert funksjoner som sto i ekstrautstyrslisten o.l.
Andre ting er at du kan aktivere service funksjoner som f.eks ved bremsebytte sette bremsene i service funksjon, programmere inn nytt 12v batteri ved skifte, kjøre partikkelfilter rensesyklus o.l.

Jeg hadde noe som het Carly når jeg hadde BMW, mye det samme som OBDeleven.

CarScanner er billig, jeg betalte 70kr for livstids pro versjon, men man har begrenset funksjonalitet.
Da er spørsmålet hva du ønsker å bruke det til, for å leste ut informasjon og lese ut feilkoder holder det med CarScanner.
2023 Skoda Enyaq RS Coupé
1990 BMW 850i - 2020 Ducati Diavel 1260S
2020 BMW i3s  - 2014 BMW M5 - 2012 BMW M550d - 2004 BMW M3

Bigdrago

Śkoda Enyaq iv80x
Ducati 848 Evo superbike

Bigdrago

Bestilte vLinker mc+ da den ser ut til å støtte mye.
Blir gøy å sammenligne battericeller. Min er straks to år og har gått 15000km, hurtigladet kanskje 5 ganger. Holder batteriet mellom 50-70%.
Śkoda Enyaq iv80x
Ducati 848 Evo superbike

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA