Slik svarte Møller da Knut klaget på lading og rekkevidde

Startet av Boikott My Ass, tirsdag 28. november 2023, klokken 15:36

« forrige - neste »

Electric cars in Norway

#45
Jeg trodde det bare var LG i MEB. Men når jeg googlet nå så fant jeg dette i en artikkel fra 4 år siden. Så da kan nå være flere batteri leverandører.

https://cleantechnica.com/2020/05/13/everything-you-ever-wanted-to-know-about-the-volkswagen-meb-battery-pack-and-more/

«PushEVs notes that while the MEB chassis will be powered by LG Chem battery cells at first, the company has designed in the flexibility to utilize cells from other manufacturers in the future. SK Innovation will begin production of NCM 811 pouch cells in Hungary soon and both CATL and SDI are building battery factories in Europe. Perhaps cobalt-free LFMP cells could be used in MEB-based cars from Volkswagen in the future. Cell to pack technology could also be adopted at some point as the push to reduce battery costs continues»

Egil S

I teksten i bildet jeg la ved står det at det er LG som leverer i begynnelsen, men at de kan åpne for andre produsenter etterhvert.

Hvem vet.
Blir spennende å se utviklingen.
2023 Skoda Enyaq RS Coupé
1990 BMW 850i - 2020 Ducati Diavel 1260S
2020 BMW i3s  - 2014 BMW M5 - 2012 BMW M550d - 2004 BMW M3

Electric cars in Norway

#47
Sitat fra: Egil S på fredag 22. desember 2023, klokken 22:25I teksten i bildet jeg la ved står det at det er LG som leverer i begynnelsen, men at de kan åpne for andre produsenter etterhvert.

Hvem vet.
Blir spennende å se utviklingen.
Tror det er smart å velge flere produsenter. Tar ned risiko på den måten ift recalls også - det skjer jo med alt av deler enten det er biler eller fly.

daktari

Ny video på tysk om coldgate med en fin tabell i første 3-del som viser hva som skiller forskjellige sw-versjoner.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

i3/RSiV

Sitat fra: daktari på torsdag 28. desember 2023, klokken 11:30Ny video på tysk om coldgate med en fin tabell i første 3-del som viser hva som skiller forskjellige sw-versjoner.
Video er også spilt inn på engelsk https://youtu.be/Rh1oVaBL5m4?si=ARSFx8_PKMaoM6Py

daktari

Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Electric cars in Norway

Begynner å synes synd på disse elbil produsentene jeg nå. Synes det har blitt mye dissing på de utenlandske foraene også. Kansje sjefen skal ta en Polestar? Der gikk jo sjefen ut i perioden rett etter utlevering å beklaget til kundene og håpet de alle ville støtte opp om Polestar fremover. Han la hue på blokka, han. Og det gikk jo bra, det. Vi trenger litt mer ydmyke toppledere blant dagens bilprodusenter når det viser seg at de har produsert noe som er dårligere enn det de reklamerte på forhånd. 

Egil S

Ja litt ydmykhet hadde nok vært på sin plass.
Når det man møter er svada svar, ansvarsfraskrivelse og stillhet har de feilet.

Skjer nok ikke noe før de ser det på bunnlinjen og produsentene merker jo ikke de økonomiske konsekvensene i bruktmarkedet. De skal selge nye biler og tjene penger på servicer og ettermarkedet.

De burde iallfall gått ut å innrømmet at produktet ikke var helt "ferdig", kommet med konkrete lovnader om mulige utbedringer og ikke minst informert kundene sine.

Det virker ikke som de bryr seg om at kundene går et annet sted neste gang, det er vel nok av nye kunder som kommer til.

Vi får se om ikke den nye dyrtiden og økonomiske situasjonen får dem på andre tanker etterhvert, nybilsalget er vel ikke akkurat strålende for tiden.
2023 Skoda Enyaq RS Coupé
1990 BMW 850i - 2020 Ducati Diavel 1260S
2020 BMW i3s  - 2014 BMW M5 - 2012 BMW M550d - 2004 BMW M3

vinterdekk

#53
Sitat fra: i3/RSiV på torsdag 28. desember 2023, klokken 11:59
Sitat fra: daktari på torsdag 28. desember 2023, klokken 11:30Ny video på tysk om coldgate med en fin tabell i første 3-del som viser hva som skiller forskjellige sw-versjoner.
Video er også spilt inn på engelsk https://youtu.be/Rh1oVaBL5m4?si=ARSFx8_PKMaoM6Py


https://youtu.be/9dbgk0FRuGE

Fin oppfølgings rant på den forrige videoen. Han spør blant annet Chat GPT hva som skjer når eksisterende eiere ikke får programvareoppdateringer selv om maskinvaren er kapabel til å kjøre programvare med ny funksjonalitet; Chat GPT svarer bl.a at noen kunder vil oppgradere til ny modell mens andre vil bytte til konkurrent som oppdaterer programvaren til eksisterende kunder.

(Chat GTP kommer til programvareversjon 4.x biler men ikke 3.x biler, det gjelder nok for alle MEB bilene i VAG.)

Med andre ord; riset bak speilet for Skoda/VAG sin strategi om å stoppe utvikling av programvare for MEB 1 biler er trolig mindre lojale kunder.

 
På elbiljakt. VW ID.4 (2023) (2024).

Egil S

Da har jeg benyttet noen timer med billig strøm til å lade opp bilen til 100% resultatet er nedslående så her kommer et lite hjertesukk.
En 2023 RS med sw3.2 står nå ladet opp til 100% i garasjen og viser 401km rekkevidde.
Grasjen er oppvarmet og batteriet er 13,5C så det har nok lite med vinter å gjøre.

Det jeg ikke forstår er at batteriet har kun ladet til 67,9kWh, det er 9kWh og ganske langt fra de 77kWh bilen skal ha i tilgjengelig batterikapasitet av et 82kWh batteri.
Den sier den er ved 100% og BMS har lagt inn en 4% buffer og sier den er 96%.
Bilen har bare gått 14.000km så dette må da være over forventet batteridegadering.

For å klare å kjøre de 402km den oppgir må jeg ha et forbruk på 16,8kWh/100km, det er ikke umulig sommerstid, har klart litt lavere på langtur i fjor.
Men bilen lar deg ikke kjøre ned til null, så hvis vi antar 5kWh i nedre grense, er réell rekkevidde mellom 37-38 mil med det forbruket.
Det vil i realiteten si at sommerstid har min bil bare 38 mils rekkevidde, det er BETYDELIG lavere enn WLTP tall og annonsert rekkevidde.
For å klare WLTP på 500km må jeg ned på 13,8kWh/100km, 12,8 hvis jeg ta med 5kWh nedre buffer, det tror jeg ikke går en varm sommerdag med nedoverbakke, kjøttkaker til middag og hjemlengsel engang.

Jeg begynner å mistenke at noen av oss har fått «mandagsbatterier» i bilene våre, kanskje grunnet Covid og leveranse krisen.
De 9-10kWh som mangler ville gitt meg 50-65km mer rekkevidde.
Men selv da pynter man bare på tallene, men 450km hadde vært mer akseptabelt enn 380km.

Bilen er på mange områder en bra bil, men enten har de hatt kvalitetsproblemer på noen batterier eller så har de overdrevet rekkevidden på disse bilene.
Eller har de en software som overbeskytter batteriet ved å dra ned tilgjengelig kapasitet for mye og for raskt?

Legger med info fra Car Scanner som viser tallene.
Kapasiteter, SOC, KM stand, temperatur og celle spenning.
2023 Skoda Enyaq RS Coupé
1990 BMW 850i - 2020 Ducati Diavel 1260S
2020 BMW i3s  - 2014 BMW M5 - 2012 BMW M550d - 2004 BMW M3

i3/RSiV

Nå har min RS gått over dobbelt så mange km som din bil Egil S, men viser så og si akkurat de samme verdiene på batteriet. (Max energi 73500Wh)Så enten er det en rask degradering i starten og så flater det ut, eller så er det som du mistenker dårlige batterier. Nå er det ca 2 mnd til jeg får min 24 modell med sw4.0. Denne gangen har jeg mulighet til å måle batteri kapasitet med Car scanner fra dag 1. Det skal bli interessant å se om det blir mye annerledes med den utgaven.

Egil S

Jeg fikk svar fra en på facebook med en IV80x med 20.000km, han hadde bare 65kWh ved 100%.
Noe er absolutt ikke riktig.

Du fikk vel din bil for ett år siden, ble et kort bekjentskap for deg ser jeg.
Min legges ut for salg når sommerdekk sesongen starter.
Regner med jeg kjøper ny bil til høsten/vinteren.
2023 Skoda Enyaq RS Coupé
1990 BMW 850i - 2020 Ducati Diavel 1260S
2020 BMW i3s  - 2014 BMW M5 - 2012 BMW M550d - 2004 BMW M3

daktari

#57
Vet dere om hva gjennomsnittlig "Max energi content of the traction batteri" skal være?

Brutto har vært lovet 82 kWh, netto 77 kWh.
Hvis den verdien egentlig er brutto-verdien så mangler mye. Hvis det er netto så er det også endel.
Er det netto minus buffer under 0 (3 kWh??) så kan alt være ok.

Mao verdiene må oversettes til hva fasiten skal være

PS min ID.4 gtx står i dag på 258 km på 80%, opplever det som normalt med 6 korte turer (2 km) på 2 dager.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

vinterdekk

#58
Så hva sier de hos forhandleren, Egil S?

Kan det være en dårlig modul eller utestående tilbakekalling?

Min 23 ID4 var inne for garantiarbeid i høst og da kom «styreenhet for høyenergibatterilader» med på listen over planlagt arbeid.

SitatStyreenhet for høyenergibatterilader - 9
MAKS 30 TE
MAKS 20 TE
På elbiljakt. VW ID.4 (2023) (2024).

Egil S

#59
Sitat fra: vinterdekk på søndag 04. februar 2024, klokken 19:24Så hva sier de hos forhandleren, Egil S?

Forhandleren sjekket bilen i Desember, de sa "den var innenfor toleransen", ingen utestående tilbakekallinger på min bil.

Jeg har jo tidligere skrevet at jeg hadde en tur t/r Stavanger - Søgne på sensommeren i fjor, 42 mils tur.
Startet med 100% og 69.675wh på batteriet.
Brukte 51% sørover, på vei hjem innså jeg at dette kunne bli knapt, jeg var på 22% ved en ladestasjon jeg bruker, og vet jeg har kjørt hjem derfra på ca20% tidligere.
Bilen hadde da 16.275wh i batteriet.
Ladet 10.000wh til 26.275wh.
Tanken var at hvis jeg kom hjem med under 10.000wh hadde det ikke gått, jeg kom hjem med 9700wh.
Bilen rapporterte et forbruk på 16,7kWh/100km.
Deler man de brukte 70.000wh på 420km får man 16,66kWh/100km, så det stemmer på en prikk.

Det gjør at jeg kan regne ut hvor langt jeg kommer på de Wh jeg har tilgjengelig.

Det eneste jeg ikke vet 100% sikkert er om 0wh faktisk er 0Wh eller om det ligger en buffer under denne, hvis ikke må man legge til bufferen.
Jeg ser BMS sier 96% ved display 100%
ved 59% er de like.
Ved 14% i displayet er BMS 18,5%
ved 10% i displayet sier BMS 14,8%.

Jeg antar derfor at ved 0% i displayet sier BMS 6%.

Sitat fra: daktari på søndag 04. februar 2024, klokken 19:12Vet dere om hva gjennomsnittlig "Max energi content of the traction batteri" skal være?

Jeg begynte å måle min etter ca 2 måneders bruk, ca 2500km.
Da var Max energy content 75.800Wh, tviler på det var 77.000Wh når det var nytt.
Dette tallet har jevnt og trutt gått nedover, nå ved 14.000km er det som du ser nede på 73.500Wh.
Dette tallet varierer med 2-300Wh, i desember var det 73.250Wh men trenden er klart nedadgående.
på turen jeg nevnte over på sensommeren var dette tallet 74.600wh ved avreise og 74.450wh ladet opp etter turen.

HV battery energy content går også nedover.
67.900Wh nå
69.675Wh på sensommeren og jeg mener dette var ca 71.500Wh når jeg begynte å måle.

Det interessante er at Tesla bjørn sin range test hadde han hele 72.350Wh ved 100%, det er nesten 4500Wh mer enn min bil har.
Han klarte også å få forbruket ned til 15.4kWh/100km som skulle gi en rekkevidde på 469km


I hans andre Enyaq test (1000km challenge) har han en bil som viser 71.000Wh ved 97,8% SOC.
På samme test ser vi at han er nede på 2,47% SOC da er det 2150Wh igjen på batteriet, som kan bety at bufferen ligger under 0Wh.
Max Energy content sier 76.850Wh ved 25C og ved en ladestopp hvor batteriet var 35C var det faktisk 77000Wh.

Mine målinger er batteriet stort sett 13C-20C, så kanskje tallene ser bedre ut om batteriet kommer over 30C.
2023 Skoda Enyaq RS Coupé
1990 BMW 850i - 2020 Ducati Diavel 1260S
2020 BMW i3s  - 2014 BMW M5 - 2012 BMW M550d - 2004 BMW M3

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA