Komfort nye TMY LR (og Performance) vs 2021 og konkurrentene

Startet av lars667, lørdag 25. november 2023, klokken 11:14

« forrige - neste »

lars667

Nå lager jeg tråder både her og der, så jeg håper jeg ikke har spurt før, men det ser jo ut til at "comfort suspension" som kom på 2022/23 er noe overvurdert, noen som har noen innspill på det? Egentlig lurer jeg på om både komfort og støynivå har blitt så mye bedre på 23-mod at det er vesentlig forskjell mot 21-mod. En annen variabel er muligens også at 23-mod leveres med Nokian R5, mot R3 på 21.

Og... med dagens Performance-rentekampanje nærmer den seg LR i pris, den har _ikke_ comfort suspension? Stor forskjell mot dagens LR?
Snart: 2024 VW id.4 GTX 4motion
(Samboers) 2021 Volvo XC-40 P8 Recharge
Solgt: 2021 Tesla Model Y MiC
Solgt: 2021 IONIQ5 P45
Solgt: 2021 TM3 LR refresh, VIN 825xxx.
Solgt: 2020 e-Golf FL

Nimrad

Sitat fra: lars667 på lørdag 25. november 2023, klokken 11:14det ser jo ut til at "comfort suspension" som kom på 2022/23 er noe overvurdert, noen som har noen innspill på det?
Spørs hva du mener med overvurdert. Alt jeg har lest og sett om "comfort suspension" stemmer. Den er mer komfortabel enn før, men Model Y er fortsatt stivere enn konkurrentene. Den er altså ikke overvurdert, men den er fortsatt mindre komfortabel (og mer sporty) enn de fleste konkurrenter.
Sitat fra: lars667 på lørdag 25. november 2023, klokken 11:14Og... med dagens Performance-rentekampanje nærmer den seg LR i pris, den har _ikke_ comfort suspension? Stor forskjell mot dagens LR?
Totalt sett stor forskjell. Hvor mye som skyldes selve fjæringen og hvor mye som skyldes dekkene vet jeg ikke, men det er definitivt en merkbar forskjell. For meg personlig er Performance en dårligere bil. Jeg ville betalt mer for en Long Range med høyere rekkevidde og høyere komfort. Selv Long Range gruser jo flere "sportsbiler".
Tesla MY LR CR 2023
Fiat 500e 2021 Icon 3+1
Seat Mii 2020 - Solgt

turfsurf

Vi har -22 Performance, og den støyer ihvertfall mindre enn -21 Y vi prøvekjørte. Heller ikke like stiv i skarpe dumper.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

oroar

Sitat fra: turfsurf på lørdag 25. november 2023, klokken 12:30Vi har -22 Performance, og den støyer ihvertfall mindre enn -21 Y vi prøvekjørte. Heller ikke like stiv i skarpe dumper.

Enig der. Jeg gikk fra 21 LR til 23 P og den nye er bedre på alt. Både når det gjelder demping og støy. Selv ville jeg ikke hatt en mykere bil enn 23 P, men det er en smakssak.
Kjørt forskjellige elbiler siden 2015.

førategangtesla

Sitat fra: oroar på lørdag 25. november 2023, klokken 14:18
Sitat fra: turfsurf på lørdag 25. november 2023, klokken 12:30Vi har -22 Performance, og den støyer ihvertfall mindre enn -21 Y vi prøvekjørte. Heller ikke like stiv i skarpe dumper.

Enig der. Jeg gikk fra 21 LR til 23 P og den nye er bedre på alt. Både når det gjelder demping og støy. Selv ville jeg ikke hatt en mykere bil enn 23 P, men det er en smakssak.

Jeg har selv en 2023 model y performance og jeg er godt fornøyd med hvordan den er satt opp. Men såklart så er den stivt satt opp på godt og vondt, den sitter som limt på veien og jeg får god kontakt med veien gjennom rattet og bilen, men selvfølgelig så kjenner man jo skarpe små humper i veibanen. I det daglige så er det null problem, men det var godt å få på vinterhjulene da jeg kjører på 19" gemini på vinteren, bedre forbruk og definitivt hakket bedre komfort, samt enda mindre støy kontra 21"uberturbine.

daktari

Siden jeg er så heldig at jeg ofte venter på bussen ved et opphøyet gangfelt (40-sone) kan jeg fortelle følgende observasjon: Tesla 3 og Y har nesten ikke fjæringsbevegelse over dumpa. Etron flyter over (stort sett). De fleste bilene "synker ned" etter dumpa, Tesla gjør ikke det. Taycan virker litt mykere enn I-pace, begge fjærer mer enn Y. 3ern er stort sett verre enn Y. Noen IDer fjærer endel, men ikke som etron, andre IDer og Enyaqer er nesten like stive som Y (adaptive dempere?) Nio ES8 fjærer mye. Octavia, Avensis  o.l fjærer mest. ë-C4 ser veldig bra ut.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

lars667

Artig observasjon, daktari :) Og nyttige innspill. Jeg er redd TMY har blitt bedre på mye, men kanskje ikke helt bra nok for å svelge unna en del ujevnheter jeg har til daglig. Å prøve en solterra var som en annen verden. Der er det selvfeølgelig andre svakheter, men komfort og støynivå var veldig mye bedre. Og totalpris for å eie en i 3-4 år er nok en god del lavere (selv om det nok går en del mer strøm). Det blir spennende å se hvordan neste generasjon/facelift av TMY LR er, men den er nok ikke aktuell hvis de ikke kommer tilbake med gir og blinklyshendler.

Suverin

Sitat fra: lars667 på lørdag 25. november 2023, klokken 20:19Å prøve en solterra var som en annen verden. Der er det selvfeølgelig andre svakheter, men komfort og støynivå var veldig mye bedre. Og totalpris for å eie en i 3-4 år er nok en god del lavere (selv om det nok går en del mer strøm).

Blir mer og mer glad i Solterra for hver dag jeg kjører den. Du må nok lade litt oftere pga mindre batteri, og ladingen går saktere, men det går nok ikke veldig mye mer strøm. Imponert over strømforbruket på vår, sammenlignet med TM3-en. (Basert på landeveiskjøring, type 60-ish snitt, kun på sommerferie jeg roter meg borti slike eksotisk 110-soner!)
Kjører Solterra og Model 3.
«Can the Solterra Subaru? - Holy shit! Yeah! There is absolutely no reason not to go do Subaru stuff in the Solterra!»

daktari

Sitat fra: lars667 på lørdag 25. november 2023, klokken 20:19Artig observasjon, daktari :) Og nyttige innspill. Jeg er redd TMY har blitt bedre på mye, men kanskje ikke helt bra nok for å svelge unna en del ujevnheter jeg har til daglig. Å prøve en solterra var som en annen verden. Der er det selvfeølgelig andre svakheter, men komfort og støynivå var veldig mye bedre. Og totalpris for å eie en i 3-4 år er nok en god del lavere (selv om det nok går en del mer strøm). Det blir spennende å se hvordan neste generasjon/facelift av TMY LR er, men den er nok ikke aktuell hvis de ikke kommer tilbake med gir og blinklyshendler.
Takk, nysgjerrig selv på dette, men det er jo  svak evidens uten statistisk kontroll, og jeg aner ikke alder på forskjellige Teslaer.

Best å legge vekt på egne erfaringer ved prøvekjøring.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Radial

Vi har jo begge "generasjoner" understell i garasjen.

23 modellen, selv med 100kg mindre vekt forran (rwd...), er litt mykere enn -21 modellen.

Beste er egentlig at den tar "brodden" av dumpene bedre, slik at nyrene forblir på samme sted.

Men som tidligere sjåfør av Subaru Forseter, Jeep Grand Cherokee og Ssangyong Rexton, er Y en asfalt-racer.

Solterra vil jeg tro føyer seg inn i kategorien til Forester, og blir jo i en annen klasse for grusveier etc.
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

lars667

Takker, vurderer også en gammel Legacy som ventebil mens jeg tenker meg om og sparer litt. Har ellers noe erfaring med en 2015 outback nå nylig. Vil si den plasserer seg mellom TMY og Solterra. Vil ikke si den hadde vært ekstremt mye bedre i hverdagen enn Yen. Selv om Y er hard, så er det ikke masse bounce etter dumper etter fylkesveiene. Det er ikke helt mørkt slik sett, er herlig å kjøre på asfaltert landevei med. Og går kanskje litt bedre i hastighet på rimelig rette grusveier.

Miatajon

Har hatt en 21LR tidligere, og solgte den og gikk over til 23LR.
Begge med 19" Gemini-felger med Hankook sommerdek og Nokian R3 og nå R5 vinterdekk.

23 er betydelig bedre  på komfort. Mykere, stillere og føles mye bedre avstemt.
Faktisk en av grunnene til at jeg byttet til ny bil.

Men når det er sagt kunne jeg likevel ønske at den var enda mykere. Den er i overkant stiv til familie "SUV" å være.
Sikkert bra på bane og autobahn, men i norske hastigheter trengs det ikke et ultrasportslig understell.
Kunne vært forbeholdt Performance å være så sportslig.

Men når det er sagt lever jeg helt fint med komforten som er nå, og skulle nok overlevd videre med 21 modellen også.
- 23 Tesla Mod Y LR
- 21 MG ZS EV
x 21 Tesla Mod Y LR
x 16 Kia Soul
x 14 Peugeot Partner EL

Radial

Sitat fra: Miatajon på tirsdag 28. november 2023, klokken 14:20Har hatt en 21LR tidligere, og solgte den og gikk over til 23LR.
Begge med 19" Gemini-felger med Hankook sommerdek og Nokian R3 og nå R5 vinterdekk.

23 er betydelig bedre  på komfort. Mykere, stillere og føles mye bedre avstemt.
Faktisk en av grunnene til at jeg byttet til ny bil.

Men når det er sagt kunne jeg likevel ønske at den var enda mykere. Den er i overkant stiv til familie "SUV" å være.
Sikkert bra på bane og autobahn, men i norske hastigheter trengs det ikke et ultrasportslig understell.
Kunne vært forbeholdt Performance å være så sportslig.

Men når det er sagt lever jeg helt fint med komforten som er nå, og skulle nok overlevd videre med 21 modellen også.

Ser du har ZS EV i garasjen, den er SUV myk👍 (hatt selv før y RWD).

Helt enig i dine erfaringer, godt oppsummert egentlig.
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

sjokomelk

Model Y LR og Performance kan sammenlignes med BMW X3M, Audi SQ5 og GLC AMG. Alle disse har ~500 hestekrefter og er "stive i fisken" for å takle dette. De kan ikke sammenlignes med en Peugeot 208 med 85hk. Helt forskjellige typer biler og kategorier.
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17 - oppgradert til MCU2/HW3 og CCS
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual

geear

Teslaene har hakket mer stumpete fjæring, slår mer. Det jeg merker som er BEDRE på Y enn for eksempel BMW M-understell uten adaptive drive er at den føles mye mer "agile" i krappe svinger, mer retningsbestemt, BMWene har en tendens til å gi en ørliten båtfølelse sammenlignet med YP.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA