Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Rekkevidde og ladetid på ulike biler

Startet av tomrh, torsdag 13. desember 2012, klokken 11:46

« forrige - neste »

tomrh

Har lenge lurt på bl.a. hvor mange rpm elmotoren til trillingene kan komme opp i siden det er bare er ett gir. Her fant jeg svaret på det:
http://www.union-services.com/aevs/1405-1408.pdf
http://www.autopressnews.com/2009/06/Mitsubishi/EV_i-MiEV.shtml

8500 rpm, og max effekt på 47 kW i området 3000-6000 rpm.
Hvis 8500 rpm tilsvarer 130 km/t, så tilsvarer 3000-6000 rpm ca. intervallet 45-90 km/t.

Maks dreiemoment på 180 Nm mellom 0 og 2000 rpm, dvs. mellom 0-30 km/t. Men vi får vel ikke utnyttet det helt siden det holdes igjen litt for at hjulene ikke skal spinne?
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

elektrolux

Interresant info. Dette burde vært en sticky.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Stjerneglis

Sitat fra: skatvalsbygg på onsdag 28. november 2012, klokken 08:13
En annen ting som overrasket meg er at man bruker LED-lys, også som hovedlys.

Dette hadde sikkert prototyper evt. førproduksjonserie som artikelen baseres på. Det ble for kanskje for dyrt og droppet på produksjonsbilene...
2019 Hyundai Kona Electric
2011 Mitsubishi i-Miev - 104300 km - solgt...
2017 Alfa Romeo Giulia Super 2.0 TB

tomrh

Sitat fra: Stjerneglis på onsdag 28. november 2012, klokken 09:47
Sitat fra: skatvalsbygg på onsdag 28. november 2012, klokken 08:13
En annen ting som overrasket meg er at man bruker LED-lys, også som hovedlys.

Dette hadde sikkert prototyper evt. førproduksjonserie som artikelen baseres på. Det ble for kanskje for dyrt og droppet på produksjonsbilene...
Ja ok, trodde kanskje at de hadde det nå. Flyttet kommentaren min om LED til denne tråden der LED var tema: http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,5889.msg69561.html#msg69561
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

tomrh

#4
Fant ut at det er GS Yuasa LEV50 batteri som står i trillingene.
Detaljer om denne batteritypen: http://wenku.baidu.com/view/a346152558fb770bf78a550c.html
Noen hovedpunkter:

- Batteriets utladningskapasitet ved 50A er 86% av normalt ved -25 grader (slide 7).
- Batteriet er oppgitt å ha 81% restkapasitet etter 1500 fulle ladesykluser ved +25 grader (slide 8 ).
- Mer om batteriets ytelse ved lave temperaturer (slide 19 og 21)

Om dere andre har linker til datablader og tekniske spesifikasjoner om trillingene (litt utover det "alle" vet) så er jeg interessert!
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

tomrh

Samler flere ressursdokumenter for trillinger i denne tråden, kjekt å ha for fremtidige oppslag. Kanskje sette som sticky?
Her er pdf'er ang. trillingenes varmeapparat.

http://www.sae.org/events/aars/presentations/2010/W2.pdf
Og en annen er vedlagt.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

tomrh

Datablad: http://www.mitsubishicars.com/MMNA/jsp/imiev/12/specs.do

Forøvrig interessant å se målene på bagasjeplassen. Konvertert til liter så blir det 374 liter, og hele 1427 liter med baksetene slått ned.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

bruisepristine

Dette er vel US spec i-miev, eller? Den er jo litt bredere enn europa spec så da har vel våre litt mindre plass?
Tesla Model ≡  Reservert 01.04.2016

Vurderer ioniq eller ampera-e som ventepølse

tomrh

Ja, tenkte ikke på det i farta, US-versjonen er jo 10 cm bredere som du sier. Og hvordan bagasjeplass måles er jo også noe som tydeligvis er litt subjektivt. Her har de nemlig kommet fram til 227 og 860 liter. Hvordan kun 10 cm mindre bredde skal redusere fra 1427 til 860 liter er meg en gåte.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

Martin-

Jeg trodde det var kun de ytre målene som var økt på us-utgaven med større støtfangere jeg? At karosseri/chassis ellers var identisk?
2020 Audi e-tron 50 "Levering uke 6-8"
2019 Renault Zoe R90 "Konebil"
2013 Nissan Leaf Tekna "Går i innbytte"
2013 Peugeot i-On "Byttet inn"
2014 Renault Fluence Z.E. Dynamiq "Kondemnert r.i.p."

Martin-

2020 Audi e-tron 50 "Levering uke 6-8"
2019 Renault Zoe R90 "Konebil"
2013 Nissan Leaf Tekna "Går i innbytte"
2013 Peugeot i-On "Byttet inn"
2014 Renault Fluence Z.E. Dynamiq "Kondemnert r.i.p."

tomrh

Sitat fra: bruisepristine på lørdag 08. juni 2013, klokken 19:18
Dette er vel US spec i-miev, eller? Den er jo litt bredere enn europa spec så da har vel våre litt mindre plass?
Det er ikke bare snakk om plass, men dette påvirker helt klart stabilitet og kjøreegenskaper også.


EuropeiskUS
Sporvidde foran1310 mm1420 mm
Sporvidde bak1270 mm1379 mm
Bakkeklaring150 mm155 mm

Etter egne eksperimenter med med økt dekkbredde og økt sporvidde (jfr tråden "Normale felgdimensjoner og dekk på trilling?") har jeg kommet fram til at små breddeøkninger gir godt merkbar økning i stabilitet. Med 10 cm økt sporvidde må US-versjonen dermed ha helt overlegne stabilitets- og kjøreegenskaper relativt til den europeiske/japanske.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

tomrh

Originalfelgene til i-MiEV (3-eiker) veier flg.

- Framfelg 15x4J: 5,7 kg
- Bakfelg 15x5J: 7,1 kg

Veid med digital badevekt, nøyaktighetsgrad kan sikkert diskuteres. Samlet veide alle felgene 25,6 kg. Begge bakfelgene veide tilsammen 14,2 kg.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

tomrh

Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

Beamer Screamer

Sitat fra: tomrh på onsdag 08. april 2015, klokken 14:10
Hjulmutrene på trillingene skal strammes til 98 Nm +/- 10

Jfr http://myimiev.com/forum/viewtopic.php?f=10&t=589

Ahh! Perfekt! Dette er faktisk ganske viktig info som jeg tror de færreste tenker over. De aller fleste strammer altfor mye med påfølgende stuck bolter 6mnd senere samt (aller viktigst) fare for brudd på boltene. For mange Nm gir jo altfor høy belastning på boltene.

Jeg kan også anbefale en liten dært med kobberpasta på boltene samt på anleggsflaten på felgen, så blir jobben mye lettere til høsten igjen!
2014 Peugeot iOn med største motor og ALT utstyr (dvs. gulvmatter, parkeringsvarmer og ettermontert navi...)
2017 Fossil med største motor og alt utstyr

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA