Spørsmål om heving/reklamasjon: Problemer med Citroen e-C4 etter privatkjøp

Startet av animaonline, fredag 24. november 2023, klokken 09:50

« forrige - neste »

animaonline

Hei,

I november 2022 kjøpte jeg en 2-måneder gammel Citroen e-C4, 2022 modell, privat via Finn. (Bilen ble opprinnelig kjøpt hos Autobjørn AS). Ved kjøpstidspunktet hadde bilen kun kjørt 5 000 km, og det var ingen kjente feil.

I løpet av det siste året har bilen vært flere ganger på verksted, hovedsakelig hos Bertel O Steen i Drammensregionen, på grunn av ulike problemer. Dette inkluderer ulyder som ble sporet til problemer med bærekulene, som nå er byttet ut to ganger, senest i dag.

Bertel O Steen har kommentert at de ikke har erfaring med lignende problemer på denne modellen, og jeg mistenker at det kan være et dypere, fabrikkrelatert problem.

Det har vært mye kommunikasjon med verkstedet, og jeg har måttet demonstrere feilen personlig.

Jeg sitter på dokumentasjon fra dem som støtter opp under disse problemene.

Selv om jeg er kjent med at reklamasjonstiden er 2 år når bilen kjøpes fra en privatperson, er jeg usikker på hvordan jeg skal gå frem i denne situasjonen.

Selgeren er en privatperson, og Bertel O Steen er importøren, ikke forhandleren.

Har noen erfaring med lignende situasjoner eller råd om hvordan jeg kan gå frem for å heve kjøpet?

Takk for all hjelp.

Rosstopher

Ja, du har reklamasjonsrett, men husk at du ikke alltid vil ha rett til å heve kjøpet. Normalt vil jo selger ha rett til å rette mangelen.

Når du kjøper bil av forhandler er selger den samme som garantiansvarlig. Da går du jo til ett og samme sted og først ber de om å rette mangelen, og så når de har prøvd et par ganger så krever du heving av kjøpet. Nå har jo du gått til en tredjepart og bedt de om å reparere feilen, og selger har ikke fått anledning til å rette feilen. For å kreve omlevering må du i så fall hevde at mangelen er vesentlig som beskrevet i Kjøpsloven § 34 andre ledd:
SitatKjøperen kan kreve omlevering når mangelen er vesentlig. Dette gjelder ikke dersom det foreligger hindring eller misforhold som nevnt i § 23. Omlevering kan heller ikke kreves når kjøpet gjelder en ting som foreligger ved kjøpet og har slike egenskaper at den ut fra partenes forutsetninger ikke med rimelighet kan erstattes med en annen.
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

chargedup

Jeg tenker at det finnes få eksempler fra rettspraksis som kan støtte dine krav til heving av det vi har fått høre her. Heving av kjøp får man normalt kun igjennom dersom selger har holdt tilbake opplysninger og mangelen ikke er uvesentlig, samt unntaksvis ved samme feil 3. gang. Det skal veldig mye til for å kunne kreve heving av kjøp av bil i kjøpsloven. Dette var en feil som selger ikke visste eller burde ha visst om. Selger kommer ikke noen vei med sin selger igjen, så lenge feilene blir rettet innen rimelig tid. Dersom samme mangel blir rettet to ganger og mangelen kommer tilbake igjen, kan selvfølgelig saken stille seg annerledes.

Anbefaler deg å ta kontakt med selger med en gang, da mangler SKAL reklameres innen "rimelig tid". Her er enkel fremgangsmåte fra forbrukerrådet: https://www.forbrukerradet.no/forside/bil/kjop-og-salg-av-bil/misfornoyd-med-kjop/

Jeg vil ikke tro at du kommer noen vei med dette, bortsett fra at både du og selger (samt selgeren før det osv) må bruke massevis av tid.
EQE 43AMG
Solgt: i3 (60Ah)-I-pace S-EQC-Model 3 LR-Ampera-Model Y-I-pace FE

E-Trond

I dette tilfellet ser det ut som om bilen er solgt gjennom norske kanaler og har med andre ord 5 års garanti.
Så det å forsøke å bruke reklamasjonsrett mot en privatperson blir jo helt feil når bilen er under garanti.

Krav skal altså rettes mot forhandler som solgte bilen ny eller importør.
Jeg regner med trådstarter ikke har måttet betale noe for disse reparasjonene?
ID 7 GTX
Ioniq  2020

RJK

Her er jo en bil som både er innenfor garanti og reklamasjon fra "3. part" som er forhandleren. Jeg synes derfor det er helt rett at TS går rett til denne.

Og er feilene gjentagende (samme feil) og de ikke klarer å fikse det, så kan vedkommende helt klart rette krav om heving direkte til forhandler.

Dette støttes faktisk av både garantien og reklamasjonsretten i forbrukerkjøpsloven, ihvertfall så lenge selger i mellom er en privatperson, og ikke en profesjonell part.

Det er ikke slik at kjøper mister rettighetene som forhandler gir, bare fordi man ikke er første kjøper. I tilfelle må dette stå spesifikt i kontrakt/avtalepapirer, og "selger 2" ville i tilfelle brutt regelen om å ikke holde tilbake info om dette da ikke ble opplyst om.

§ 35.Krav mot tidligere salgsledd mv.
Forbrukeren kan gjøre sitt mangelskrav mot selgeren gjeldende mot et tidligere yrkessalgsledd for så vidt tilsvarende krav på grunn av mangelen kan gjøres gjeldende av selgeren eller en annen som ervervet tingen fra det tidligere leddet.

Avtale i tidligere salgsledd som innskrenker selgerens eller en annen erververs krav, kan ikke gjøres gjeldende overfor forbrukerens krav etter første ledd i større utstrekning enn det som kunne vært avtalt mellom forbrukeren og selgeren.

Reklamasjonsreglene i § 27 gjelder tilsvarende for krav etter denne paragrafen.

Forbrukeren kan på samme vilkår som i første til tredje ledd gjøre sitt krav som følge av en mangel gjeldende mot en yrkesutøver som etter avtale med selgeren eller tidligere ledd har utført arbeid på tingen.

Forbrukeren kan også gjøre krav gjeldende etter reglene i lov 13. mai 1988 nr. 27 om kjøp § 84 første ledd, hvis dette gir forbrukeren større rettigheter enn det som følger av paragrafen her.

Tidligere salgsledd kan ikke motregne overfor forbrukeren med krav mot selgeren.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

daktari

Tviler på at skifte av bærekuler flere ganger er nok til å få til en heving. Neppe driftkritisk med en ulyd, samt kan enkelt fikses. Men du får sjekke litt rettspraksis.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA