Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Ryggekamera på TMY og andre Teslamodeller.

Startet av Loff123, onsdag 22. november 2023, klokken 06:54

« forrige - neste »

Klykken

Dra fingern over linsa når du passerer bilen. Alltid gjort på biler uten tildekket ryggekamera. :) På vintern er det derimot nesten aldri mulig å se noe gjennom der uansett.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

Handyman

Sitat fra: Klykken på onsdag 13. desember 2023, klokken 14:16Dra fingern over linsa når du passerer bilen. Alltid gjort på biler uten tildekket ryggekamera. :) På vintern er det derimot nesten aldri mulig å se noe gjennom der uansett.
Det var slik jeg ødela kameraet på vår -19 TM3. Ble byttet gratis av Tesla dog. Håper at kvaliteten på linsa er forbedret.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

ToWalkOrDrive

Sitat fra: Rosstopher på onsdag 13. desember 2023, klokken 10:29
Sitat fra: jodd på onsdag 13. desember 2023, klokken 10:03Noen som har prøvd Bilkomponenter sitt ryggekameradeksel?

https://www.bilkomponenter.no/products/vannavstotendehydrofobisk-ryggekameradeksel-tesla-model-3y

Den varer i 4-6 måneder står det. Man må vurdere om det er verdt 100 kroner i måneden da, sammenlignet med f.eks. RainX til 2 (?) kroner i måneden.

Kanskje du kan spraye Rain-X på utsiden av det glasset etter 4 måneder. Aner ikke kvaliteten på glasset, men er vel noe ræl. Skulle tro det var like greit bare å spraye Rain-X rett på linsen. På den annen side så beskytter en jo linsen litt bedre med et sånt glass, som du kan tørke av om det blir krise.

Jeg sprayet Rain-X på min linse. Har nesten aldri problem med å se ut ryggekameraet. Tror det er pga Rain-X.
https://bilpleiekongen.no/produkt/101652/Lakkforsegling/glassforsegling/rain-x-rain-repellent-500-ml-spray
Tesla Model Y                         2021-

Lucaria

ToWalkOrDrive

Sitat fra: Lucaria på onsdag 13. desember 2023, klokken 15:56Hvor ofte må du aplisere på nytt?

Ser fabrikanten anbefaler en gang i måneden, men jeg gjør det mye sjeldnere. Er lite fysisk påvirkning bak der i forhold til frontruten.
Tesla Model Y                         2021-

Mobileum

Rain-X Rain Repellent kr. 50.- billigere hos thansen... :)
Tesla S75D - ultimo 2018 - FSD - 2024.8.9

Handyman

Jeg bruker RainClear fra 1989 på linsene og foran kamera i frontruta. Hjelper veldig.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

zarko

Sitat fra: Mobileum på onsdag 13. desember 2023, klokken 20:57Rain-X Rain Repellent kr. 50.- billigere hos thansen... :)

Litt langt å kjøre til Namsos, der den siste Thansen sprayen finnes :D

Mobileum

Tesla S75D - ultimo 2018 - FSD - 2024.8.9

daktari

Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Lucaria

Jeg stiller meg litt skeptisk til at denne holder like bra som en voks gjenom alle bilvasker (håndvask). Jeg har en annen variant som man smører på og så buffer men den holder ikke mange måneder men skal teste denne.

Klykken

Sitat fra: Lucaria på torsdag 14. desember 2023, klokken 10:55Jeg stiller meg litt skeptisk til at denne holder like bra som en voks gjenom alle bilvasker (håndvask). Jeg har en annen variant som man smører på og så buffer men den holder ikke mange måneder men skal teste denne.
Ingen glassforsegling holder spesielt lenge på frontruten pga mekanisk slitasje (viskere og konstant juling av skitt. På sideruter holder de derimot "evig". Gtechniq G5 gir fortsatt vannskrekk på vår BMW i3, altså 9 år etter påføring. På bakruta holdt den kanskje ett års tid. Vil tippe kameralinsen får tilsvarende langvarighet som bakruta på vår i3. Ikke forvent magisk effekt, men skitt fester seg i mindre grad.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

førategangtesla

Sitat fra: Klykken på torsdag 14. desember 2023, klokken 18:51
Sitat fra: Lucaria på torsdag 14. desember 2023, klokken 10:55Jeg stiller meg litt skeptisk til at denne holder like bra som en voks gjenom alle bilvasker (håndvask). Jeg har en annen variant som man smører på og så buffer men den holder ikke mange måneder men skal teste denne.
Ingen glassforsegling holder spesielt lenge på frontruten pga mekanisk slitasje (viskere og konstant juling av skitt. På sideruter holder de derimot "evig". Gtechniq G5 gir fortsatt vannskrekk på vår BMW i3, altså 9 år etter påføring. På bakruta holdt den kanskje ett års tid. Vil tippe kameralinsen får tilsvarende langvarighet som bakruta på vår i3. Ikke forvent magisk effekt, men skitt fester seg i mindre grad.

Enig.

Jeg bruker Gtechniq G1 på frontrute og så har jeg G5 på panoramatak, siderutene og bakrute. G5 er seriøst helt rå og har skikkelig vannskrekk. G1 derimot er slitesterk, men man må opp i ca 50kmt før jeg ikke trenger å bruke vindusviskerene.

Lucaria

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA