Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Montere i-MiEV varmer

Startet av worry, mandag 20. november 2023, klokken 10:38

« forrige - neste »

Marsto

Fenomenalt stykke jobb det her,ja.
Artig å høre at du kjenner litt varme men 2KW er vel ikke nok. Jeg mener å huske den originale Mes-Dea varmeren var på 4KW. Du har mye å gå på hvis hovedsikringene er på 25A.
Think City 2010 mod. Li-Ion, Farge: City Citrus
VW e-up 2016 mod. Farge: Blueberry Metallic.

worry

I dag ble det null start på denne bilen. Power limit og jordfeil lampe.
Bekreftet raskt årsak, jordfeil i varmeren.

Bilen er i gang igjen, med frakoblet varmer. Må måle litt når jeg gidder, om det er mulig å skille ut hvor jordfeilen er.
Kjenner jeg ble litt lei elektriske vannvarmere nå. Ikke dumt med diesel gitt.  :P
Think lithium

Gogs

Sitat fra: worry på fredag 03. mai 2024, klokken 12:08I dag ble det null start på denne bilen. Power limit og jordfeil lampe.
Bekreftet raskt årsak, jordfeil i varmeren.

Bilen er i gang igjen, med frakoblet varmer. Må måle litt når jeg gidder, om det er mulig å skille ut hvor jordfeilen er.
Kjenner jeg ble litt lei elektriske vannvarmere nå. Ikke dumt med diesel gitt.  :P

Ja, ja. Think har vel aldri vært spesielt glad i oppvarming.  :laugh: Men så ble den også født i en tid hvor elbil-folket nødig ble sett uten boblejakke.  ::)
Sort Think City (2010 modell) 2024 -
Sølv VW ID.4 2022 -
Hvit VW E-up 2022 - 2024
Hvit Ampera-e 2019 - 2022
Sort/mørkegrå BMW i3 2017 - 2019
Hvit Renault Zoe Intens 2015 - 2017
Hvit Renault Zoe Life 2014 - 2015 RIP
Hvit Peugeot iOn 2011 - 2014
Orange Kewet Buddy 2005 - 2005

worry

Hehe, ja sant nok.
Jeg ser av lista di i meldingen at du har fått prøvd deg på tidlige elbiler, så det med å fryse i elbil er egen erfaring?  :D
Think lithium

Gogs

Ja, særlig i iOn. Da gjaldt det å skvise ut mest mulig av rekkevidden vinterstid. Med tjukk boblejakke var det null stress. Buddyen hadde webasto, men klarte ikke strekningen Kristiansand - Mandal på 4,3 mil.  :laugh: Men veldig gøy bil var det!
Sort Think City (2010 modell) 2024 -
Sølv VW ID.4 2022 -
Hvit VW E-up 2022 - 2024
Hvit Ampera-e 2019 - 2022
Sort/mørkegrå BMW i3 2017 - 2019
Hvit Renault Zoe Intens 2015 - 2017
Hvit Renault Zoe Life 2014 - 2015 RIP
Hvit Peugeot iOn 2011 - 2014
Orange Kewet Buddy 2005 - 2005

Warlock

Heisann

Fant ny info om Michubichivarmeren her:
https://openinverter.org/wiki/Mitsubishi_Outlander_Water_Heater
(langt med på siden er det mye info om "gamletypen")

Vet ikke om det stemmer, men ser ut som de jorder elementene istedet for å sette på 5V.
12V-5V =7V så kan godt være det bare funket uansett og ble sett på som et spenningsfall selv om jording egentlig er mer riktig. Åpen krets er "av" ser det ut til.
Min uttesting var jo uten å lese av hva bilen gjorde, men bare prøvde den på arbeidspulten og fikk liv i den. Trenger jo ikke være "rett" selv om det "funket". Det er jo også ofte problemet med reverse engineering og "educated guessing".
Pinouten ser ut til å stemme dog....

worry

Hei,
Helt nydelig! Det var interessant. Og også enklere å koble.

Og det virker også veldig sannsynlig. Det er vel ganske vanlig metode ved digital regulering i bil (i det lille jeg har vært borti), nemlig at hjernen gir en minus når noe skal skrus på. Men også fordi jeg har målt en positiv spenning på de tre styreledningene når de står åpne. Jeg har ikke forsøkt å teste om det kan gå noe strøm.

Dette må testes, så snart jeg får tak i bilen. Den er lånt ut. :-)
Think lithium

worry

Hei,
I dag tok jeg meg tid til å teste den nye informasjonen. Dessverre er jeg like (lite) klok.

Brukte den minusen jeg hadde lettest tilgjengelig. Dvs. den som er i kabelen for å styre den originale varmeren. Jeg har brukt pos og neg/jord fra denne til å styre varmeren.

Koblet styreledningene til de tre elementene enkeltvis og samtidig. Jeg får kun det ene elementet til å skru seg på nå også. Det samme som skrur seg på vha. 5volten.

Er det noen andre som har testet? 
Think lithium

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA