Montere i-MiEV varmer

Startet av worry, mandag 20. november 2023, klokken 10:38

« forrige - neste »

worry

Hei. Takk for det!
Her er bilde av stedet jeg boret hull.
Det går sakte framover. Utrolig klundrete å finne veier i dashbordet. Savner biler fra 70tallet, da var det lett å modifisere i dashbordet. :-)
Think lithium

bcx238h

#16
Hei og hå!
Ja, det med de gamle klassikere hadde sine fordeler når man måtte gjennom torpedoveggen.
Lurte på om det ikke hadde vært lurere å bore et større hull og bruke en ordentlig gumminippel som tetter hullet og beskytter kablene/ledere mot gnissing?  ;)

worry

Hei. Takk, jeg må beskytte ledningene gjennom hullet.

Men akkurat nå er ikke det mitt største problem. Jeg har montert en varmer som jeg tidligere har testet. Etter tips fra Warlock, så skal det holde å sette en +5V på hver av tre pinner som styrer hvert sitt ptc-element.

Dette testet jeg for en stund siden. Nå sitter varmeren i bilen, men jeg koplet litt midlertidig for å se at alt virker før jeg gjør ferdig. Nå får jeg liv i bare ett element, trekker ca 5A. Det er kanskje nok, men jeg lurer på hvorfor.

Når jeg skrur på de to andre elementene, så dør også det første. Når jeg måler på styrepinnene til de to elementene som ikke virker, så måler jeg nesten full 12V spenning. Når jeg setter alle tre på, så er det lik styrespenning på alle tre. Men altså ingen varme. Litt ustabil 5V kilde riktignok. Spenningen stiger til over 6v når alle tre står på. Bruker en billig 12V USB-dings.

Kan det være at jeg har knerta noe elektronikk? Skjønner ikke hva jeg kan ha gjort feil egentlig. Har søkt og søkt på nett etter detaljinformasjon om varmeren og det innvendige i den, men ikke funnet noe. Bortsett fra bilens el-skjema, som viser varmerens ledninger eksternt.

Noen her som har gravd dypere i denne varmeren?  :P
 
Think lithium

Warlock

Det var leit å høre.
Tror dessverre jeg aldri testa særlig mye høyere enn 5V, siden det da virket og for min del var det godt nok. Men de kan meget mulig tåle 12V for alt jeg vet, og 6V er nok i alle fall innenfor.
Man kan kanskje måle diodeovergangen til tansitoren for å se om den er kortsluttet. Måler du med multimeteret med sort leder på jord og rød på signal bør du ha et spenningsfall på ca 0.7V, bytter du probene bør det være bortimot uendelig, i alle fall ikke "kortsluttning" den veien også.
Det var jo noe rot iMiew hate gjort med pin-nummereringen så vidt jeg husker. Du har ikke bare blandet om på hvilket skjema som var rett?

Uansett 5A (~2000Watt) er relativt mye, men usikker på om det vil være nok på de kaldeste dagne, pr nå tror jeg kjører Bolt/Ampera-varmeren på 3000Watt maks, det tar noen minutter før den er varm. Jeg trapper ned effekten ved ca 45grader og skrur helt av ved 70grader om jeg husker rett. Det er også i grenseland. har ikke gjort noe mer med det siden det virker, men om jeg skule skrudd mer på den nå hadde jeg nok i alle fall økt reguleringen på temperaturgrensene. Kanskje 55-75 grader eller noe, og muligens effekten til 3500Watt. Det siste er bare for å få raskere respons når jeg vil ha det varmt. Pr nå tar det ca like lang tid å få bilen varm som det tar på bensinbilen.

worry

#19
Ok, takk. Skal prøve å måle.
Jeg tror uansett jeg sier meg fornøyd med 2kW foreløpig. Har jo ikke montert noen sikring mot at vannet blir for varmt.
Ser en lekkasje på den ene slangenippelen, så jeg fikk en ekstrajobb der også. Må drenere, og se om det holder å rengjøre o-ringen og smøre på noe lurium. Ellers må jeg få tak i ny o-ring.

Har googlet en del til, og fant et studentdokument fra Mitsubishi. Som selvfølgelig er gjemt innimellom mye reklame. Men tok skjermdump av det viktigste. Maks varme er oppgitt til 5kW.
Jeg tror nå at det er slik at logikken og datakommunikasjonen foregår i klimakontrolleren. Varmeren har ingen (evt lite?) logikk. Det er fire ptc-elementer i første generasjon, og tre deretter. Første generasjon varmer er større fysisk. Det er sju (evt åtte) ledere i bruk : neg/minus, +12V, temp inn, temp ut, PTC1, PTC2, PTC3.
Think lithium

Warlock

 :+1:

Oooh, pent funn :)
(lagret blidene)

Lykke til, håper virkelig dette faller lett på plass :)

worry

#21
Jeg prøvde å legge ut alle sidene i en zip-fil, men det gikk ikke. Nå har jeg skrevet ut bildene, og scannet de igjen i en pdf. Håper den kan leses. Blir jo litt redusert kvalitet.

Jeg fant dokumentet her: https://www.slideshare.net/LloydThomson1/climate-control-student-guide-46241859

Når jeg ser innmaten i denne varmeren, så lurer jeg på om den kanskje er lettere å reparere enn den originale i Thinken. Alt er tilgjengelig. Og dersom det er kretskortet som har feilet, kan det kanskje erstattes av releer?

Dere som er bra på elektro/elektronikk, finnes det releer til fornuftig pris som kan brukes her?
Think lithium

worry

Nå tror jeg installasjonen er ferdig. Dette har tatt altfor mye tid. :-)

Som jeg skrev så har jeg kun ett element i gang, er vel i underkant av 2kW. Må tegne et skjema. To bilder, mer detaljer senere.
Think lithium

Warlock

 :+1:

Ooooooo! 
Vakkert!!

Blir der litt varme i kupeen da?

Warlock

#24
Når det gjelder eventuelt reparasjon av styrekortet tror jeg det er enklere å bare bytte eventuelt utbrente komponenter (som regel transistorene/IGBT + litt ekstra). enn å finne noen store relee for å gjøre det samme (relee har jo også flyback-problemer etc i verste fall).
Men jeg er ville vært litt skeptisk til å åpne enheten opp, får man den tett igjen, eller kan det lekke kjølevæske inn til styrekort etc?

Selv om komponentene sikkert er billigere tror jeg det tidsmessig er langt mer lønnsomt bare å få ta i en ny enhet :/

worry

Takk Warlock.  :)
Det kommer varme, men merker at det er litt lite. Man må kle seg. Det viktigste er å få nok varme til å fjerne dugg fra rutene.
Om jeg skal koble til 4-5 kW, så måtte jeg montert en temperatur-sikring.
Det kan hende at ptc-elementene faller mye i effekt når det blir skikkelig varmt, men det har jeg ikke testet.
Ved målingen jeg tok bilde av, så falt strømmen til 4,3A når jeg ikke kunne holde på røret. Oppunder 60gr tipper jeg.
Godt poeng du har om styrekortet. Jeg tror det er uproblematisk å ta av lokket. Elektronikken er i et tørt rom.
Think lithium

worry

Ehh hva mener du med flyback problem?  :P
Think lithium

Warlock

#27
flyback-problem var en kjapp nedkorting av problemer som oppstår med releer og andre ting som har en spole/coil i seg. Når en strøm skrus raskt av i en spole, induseres det en motstrøm fra magnetfeltet den har skapt seg, og denne strømmen går tilbake inn i kretsen som styrer systemet. Det nomale er å sette på en diode "motsatt" vei for å begrense denne strømmen (og spenningen) så den ikke griller noe (den kalles da en fly-back diode). Du kan se for deg hvordan man laget høyspenning til tenpluggene i en bensinbil. Coilen (eller coilene, for det er egentlig to) får en strøm som plutselig kuttes, magnetfeltet fra den lille skaper en mye høere spenning i den store, og gnisten blir stor og fin. man vil ikke ha den tilbake på elektronikken sin.
Egentlig tror jeg det er grunnen til at mes-dea vannkokerne tok sikringen i PCU også, den skulle jo ikke trekke mer en 5kW og sikringen er vel minst 2x det, men likevel ryker den. Strmmen kuttes brått, og varmekolben er jo en spole... :/

Men tilbake til i-MiEV-varmeren, om noe er røket på styrekortet, kan det være en grei jobb å bare reparere det. Ellers ser jeg i dokumentasjonen du fant at PTC-varmeren stopper på ca 80grader C av seg selv, det er jo perfekt egentlig? (PTC er "positive temperature coefficient", det betyr at motstanden øker drastisk ved temperatur, og er dermed veldig trygg og selvregulerende. Blir de for varm går det ingen strøm gjennom.) kanskje du ikke trenger sikkerhetsreguleringen? men man velt vel ikke hva som skjer om noe ikke oppfører seg som det skal da...

Warlock

Ellers tror jeg det er noe å hente med å isolere slangene. Det er jo ikke noe poeng i å varme motorrommet. Jeg benyttet meg av K-flex isolasjonsrør som er veldig fleksible og lett å håndtere :)
F.eks herfra: https://www.dahl.no/brands/k-flex

worry

Hei. Takk for god forklaring.  :+1:
Det høres jo trygt ut mhp temperatur, men tror jeg må teste litt før jeg vil stole på det.
Enig, skal isolere bedre. Har bare surra noe tynn matte rundt varmeren nå. Den er helt i alu, og avgir mye ja.
Originalt på Mjau'en ligger den, så vidt jeg har sett av bilder, bare helt åpent under bilen. Midt i søle og sprut. Litt dumt på en bil som har veldig lite kjørebatteri. Bare 16kWh. 
Think lithium

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA