Bør jeg rustbehandle en Model3 LR 2019 som jeg har tenkte å beholde noen år?

Startet av goggo, lørdag 18. november 2023, klokken 11:10

« forrige - neste »

førategangtesla

Sitat fra: hELgenen på mandag 04. desember 2023, klokken 16:44
Sitat fra: goggo på mandag 04. desember 2023, klokken 15:46
Sitat fra: Ingeniøren på mandag 04. desember 2023, klokken 14:05Det var Tektyl...

OK, Funderud bruker ikke Tectyl, men en Fluid Film som kalles Lanopro.

Se egenskapene her: https://antirust.no/understellbehandling/derfor-valgte-vi-lanopro/

Hmmm...lukter ikke dette...sau?

Jo, det lukter faktisk sau i et par uker  :laugh:
Etter en måneds tid så lukter det ingenting.

Ikke at tectyl eller annen masse lukter særlig godt heller i starten, så det blir litt valg mellom pest og kolera.

Det som er litt mer gris er at fluidfilm kryper ut/gjennom/opp og inn overalt. Nå er jo det hensikten også, det kryper inn overalt og fortrenger fukt og skal hindre rust. Men spesielt de første 2-3 ukene og deretter sjeldnere så blir det litt vask av bil da fluidfilmen kryper opp både skjermer og ut gjennom blinklyshull etc  :laugh:

Jeg har virkelig trua på dette produktet når jeg ser hvor bra det kryper rundtomkring på bilen, har all tro på at dette kryper inn gjennom falser etc i understell og karosseri og hindrer rust.

Electric cars in Norway

hELgenen

Sitat fra: Electric cars in Norway på mandag 04. desember 2023, klokken 21:07
Sitat fra: førategangtesla på mandag 04. desember 2023, klokken 19:41Jo, det lukter faktisk sau i et par uker  :laugh:

Deilig med litt pinnekjøtt lukt nå i jula ;D

Det lukter vel våt ull tenker jeg...pinnekjøtt lukter..og smaker...godt..

Snodig at de ikke kan tilsette noe som lukter litt mer nøytralt.

RJK

Sitat fra: førategangtesla på mandag 04. desember 2023, klokken 19:41
Sitat fra: Ingeniøren på mandag 04. desember 2023, klokken 14:05Det var Tektyl...

Se egenskapene her: https://antirust.no/understellbehandling/derfor-valgte-vi-lanopro/

Ikke at tectyl eller annen masse lukter særlig godt heller i starten, så det blir litt valg mellom pest og kolera.

Det som er litt mer gris er at fluidfilm kryper ut/gjennom/opp og inn overalt. Nå er jo det hensikten også, det kryper inn overalt og fortrenger fukt og skal hindre rust. Men spesielt de første 2-3 ukene og deretter sjeldnere så blir det litt vask av bil da fluidfilmen kryper opp både skjermer og ut gjennom blinklyshull etc  :laugh:

Jeg har virkelig trua på dette produktet når jeg ser hvor bra det kryper rundtomkring på bilen, har all tro på at dette kryper inn gjennom falser etc i understell og karosseri og hindrer rust.

Nå ble jeg "advart" mot den lukta da jeg hentet min bil, for Hyundai/Mobile hadde fått bilen min behandlet med Mercasol før utlevering. Fikk og en liten sprayflaske for å ettergå punkter på ved behov.

Mulig jeg er mindre flink til dette med lukter, men jeg merket ingenting. Selv ikke første dagen. Så jeg tenker det enten er overdrevent, eller at noen av disse lukter langt mer enn andre.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Electric cars in Norway

Sitat fra: RJK på mandag 04. desember 2023, klokken 23:35
Sitat fra: førategangtesla på mandag 04. desember 2023, klokken 19:41

Nå ble jeg "advart" mot den lukta da jeg hentet min bil, for Hyundai/Mobile hadde fått bilen min behandlet med Mercasol før utlevering. Fikk og en liten sprayflaske for å ettergå punkter på ved behov.

Mulig jeg er mindre flink til dette med lukter, men jeg merket ingenting. Selv ikke første dagen. Så jeg tenker det enten er overdrevent, eller at noen av disse lukter langt mer enn andre.
Ser den med vond lukt av disse saueproduktene.

Husker en her inne som tok en full behandling med en av disse og var helt fortvilet etterpå. Kona og ungene ville ikke sitte i bilen.

Så Google litt her inne på dette, de som vil lese mer om den saken.

Jeg bryr meg ikke om slik lukt.

Tom

Lanofilm har en som ikke lukter no særlig.. kanskje litt pekkerkake lukt..
Lanofilm CP30

Electric cars in Norway

Sitat fra: Tom på tirsdag 05. desember 2023, klokken 21:48Lanofilm har en som ikke lukter no særlig.. kanskje litt pekkerkake lukt..
Lanofilm CP30
Ok. Pepperkaker i desember er jo bare hyggelig 8)

Electric cars in Norway

Her er han jeg skrev om tidligere som ville fjerne sauelukta :laugh:

mandag 31. mai 2021, klokken 18:22

Hei,
Noen her som har tips til firma som kan fjerne det grusomme sauefettet fra bilen min?
Fikk den behandlet i februar og det lukter fjøs av den. Om man ikke er veldig svak for den lukten anbefaler jeg IKKE fluid film.

https://elbilforum.no/index.php?topic=56378.msg981188#msg981188

goggo

Pensjonert ingeniør med sterke meninger og umettelig teknologi-nysgjerrighet.
El kjøretøy: Tesla M3 og Renault Twizy

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA