Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Tesla har annonsert støtte for trefase for den europeiske utgaven av Model S!

Startet av Olemann, onsdag 12. desember 2012, klokken 20:14

« forrige - neste »

Olemann


Kjørte en iOn her om dagen, og la merke til at rest kjørelengde ikke ble påvirket av om varmen var satt på 1 eller på midt eller fullt.  Derimot var innstillingen på viften noe som slo direkte ut i rest kjørelengde.  Full vifte ga maks redusert rest kjørelengde. Men dette kan jo ikke skyldes vifte-motoren, men tydeligvis en kobling til selve varme-aggregatet via viften på en eller annen måte.

Noen som kan oppklare?


tomrh

Med vifta på full hastighet så transporteres varmere mye raskere inn i kupéen enn ved lav hastighet, altså kreves det større effekt for å holde oppe temperaturen.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

bruisepristine

Mao maks varme på lav hastighet bruker ikke mer enn lav varme på lav hastighet, har jeg forstått rett?
Tesla Model ≡  Reservert 01.04.2016

Vurderer ioniq eller ampera-e som ventepølse

Olemann


Varmeinnstillingen slo ikke ut på kjørelengde i det hele tatt, stilling 1 eller max var det samme.

Derimot; viften var nesten lineær på hvordan den reduserte kjørelengde.

Dette betyr slik jeg tolker dette at energiforbruket, til forskjell fra en normal glødetråd/panelovn, ikke justeres med varme-hjulet slik at en gitt strøm (høy/lav) passerer, men at det er slik at  energimengden (volum og temperatur på varmluften) som produseres er styrt av viftehjulet og ikke varmehjulet alene.
Mao; ved å skru ned viftefarten er det slik at elektronikken også setter ned energiproduksjonen og ikke bare viftehastigheten.

Noen som vet hvordan dette er skrudd sammen?

Mvh Ole

tomrh

Vet ikke, men tenker meg følgende:

En fossilbil avgir samme mengde varme uansett. Ved høy viftehastighet blir lufta mindre varm enn ved lav viftehastighet fordi varmen transporteres raskere.

I en elbil kan elektronikken regulere effekten slik at temperaturen på lufta holdes omtrent konstant. Ved høy viftehastighet må det brukes mer effekt for å holde temperaturen oppe.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

erik e

Alle har "riktig" svar,bra.  ;) For nå kommer kulda,men ingen fare. Mitsubishien starter iallefall.
Svart Mitsubishi i-Miev  2011. Blå I-MiEV 2019
2014 dci Solgt





Hvit MB 200 cdi 2009 sed.  Blå MB 250  2015
Blå Fiat Coupe 2.0 20v turbo 1997 u-reg.Solgt
Svart Renault Fuego 1981 veteran. Gitt bort
Alfa Romeo 156 2001
Greit med "Flåte" forsikring. (kone,sønn og datter)

bobakka

Noen som har forsket på innstillinger som varmer opp bilen med minst mulig energi?

Parametre å variere er viftehastighet, A/C og omluft samt turbovarmen.

Jeg har stort sett kun kjørt med turbovarme men har kjørt en del med A/C nå pga alt regnet. Hadde også vifteovn i bilen i dag og kjørt på vanlig varme, 1/2 vifte, A/C og omluft og da var det varmt i bilen hele veien hjem (30 km).
iMiev fra 8.2.11. 20 000 km per år med elbil siden. 23.10.17 passerte 135 000 km. Solgt 30.01.18 på 138 000.
i3 hentet 18.10.17. 20 000 km per år. Mindre rekkeviddeangst.
Fossilbil kun for langtur og tilhenger.

Olemann

Sitat fra: skatvalsbygg på onsdag 28. november 2012, klokken 17:41
Vet ikke, men tenker meg følgende:

En fossilbil avgir samme mengde varme uansett. Ved høy viftehastighet blir lufta mindre varm enn ved lav viftehastighet fordi varmen transporteres raskere.

I en elbil kan elektronikken regulere effekten slik at temperaturen på lufta holdes omtrent konstant. Ved høy viftehastighet må det brukes mer effekt for å holde temperaturen oppe.

Ja, dette var som sagt over min hypotese også, for det er åpentbart en kobling mellom tilført energi til varmeelement og stilling på vifta, og ikke som forventet knytt til "blått" og "rødt" varme-hjul.

Greit nok, men kjekt å være klar over!

Ole

Martinsen

Mine "tester" viser en reduksjon i kjørelengde (på måleren) på hele 40% ved full guffe på varme+vifte. Den går fra 100km og ned til 60km. Min normalbruk slik temp er nå gir en reduksjon på ca 20%. Fulladet på morgenen og den er på ca 104, på med vedlikeholdsvarme (har kupevarmer på timer om morgenen) og vifte, og den faller til 82. Det holder da fint t/r Ski-Majorstuen med ca 10km igjen. PS! På mandag var det "snøkaos" og kø fra Tusenfryd til MAstemyr (og kollektivfeltet) Glemte å dempe varmen, og jeg svingte inn i garasjen hjemme med lysende skilpadde på dashbordet... ::) Vurderer sterkt å montere en kupevarmer på diesel eller bioetanol, slike som de har i båter. De monterer disse med fjernkontroll på kaia i Drammen for ca 21.000,- Er det verdt det? Jeg liker varm bil...
Snart kommer jeg lengre...
Peugeot iON, siden 20 august 2012

Martinsen

Glemte å si at dere må "passe dere" for å vri for langt på viften, den går jo forbi OFF og over på auto.
En annen ting er at "defrost" ikonet på hvor luften skal komme ut automatisk slår på vifte og varme, det gir ganske mye KM reduksjon.
Snart kommer jeg lengre...
Peugeot iON, siden 20 august 2012

tomrh

#10
Sitat fra: bobakka på onsdag 28. november 2012, klokken 18:31
Noen som har forsket på innstillinger som varmer opp bilen med minst mulig energi?

Parametre å variere er viftehastighet, A/C og omluft samt turbovarmen.

Jeg har stort sett kun kjørt med turbovarme men har kjørt en del med A/C nå pga alt regnet. Hadde også vifteovn i bilen i dag og kjørt på vanlig varme, 1/2 vifte, A/C og omluft og da var det varmt i bilen hele veien hjem (30 km).
Mine optimaliseringsprinsipper er enkle:

  • Bevar mest mulig av varmen

    • Bruk omluft (resirk) mest mulig
    • Unngå AC, bruk heller det supereffektive zalotrikset for å unngå dugg
  • Ikke varm opp større volumer i kupéen enn man trenger

    • Dvs. unngå å blåse lufta med full styrke bak til bagasjerommet men bruk lavest mulig viftehastighet
    • Send lufta ned i gulvet der varmetapet er minst. Varmlufta stiger oppover og vinduer lekker mest varme.
  • Bruk minst mulig effekt på å få kupéen varm
Prøver alltid å bruke forvarming fra strømnettet hvis mulig, men vil jeg ha det fortest mulig varmt i kald bil kjører jeg likevel på max til det er varmt nok - så slipper jeg å fryse så mye. Å unngå å fryse er jo også en optimalisering... :)

I dag sparte jeg en hel batteristrek på å kjøre 42 km til jobben med resirk hele veien, lav viftehastighet og å sende lufta ned mot føttene. 0 grader ute og ikke et fnugg av dugg med zalosmurte vindusruter. :)
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

tomrh

Sitat fra: skatvalsbygg på onsdag 28. november 2012, klokken 21:49
Bruk auto i oppvarmingsfasen, funksjonen er spesialdesignet for å varme opp kupeén mest mulig energiøkonomisk.
Presisering: Mente å ha kun viftehastigheten på auto i oppvarmingsfasen. Legg merke til at den da står en lang stund omtrent uten å blåse. Gjetter på at den da bruker all effekt på å varme opp kjølevannet. Å tvinge fram større viftehastighet i denne fasen gjør bare at det tar lengre tid å få kjølevannet varmt samtidig som det blåses for kald luft inn i kupéen. Oppvarmingen bruker dermed mer energi og tar lengre tid enn nødvendig.

Å ha posisjonsvelgeren på auto vil ikke være effektivt fordi den sender en porsjon av lufta opp mot frontruta. Varm luft som treffer frontruta er bortkastet varme så lenge ikke defrost er hensikten, varmen lekker bare ut uten å være til glede for noen.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

Kito76

-Hvor mange watt drar en 10A lader?.Har ikke egen kurs til stikk ute og har 16A til hele 1.etg...ca 50 kvm stor stue og gang, med 20 spotter, 8 stikk...
-Forsette bilen å lader etter forvarming?
-bruker varmetråder bak 12V batteriet?
-Kjører de fleste D eller C på motorvei?


Mr.Zero

Effekt(W)=spenning(V) x strøm(A)

Har du f.eks 230V i stikket og laderen trekker 10A, blir effekten på 2300W. Mener folk på forumet sier den trekker 9,ettellerannet..
Varmetrådene går på 12V-anlegget.
Vi som kjører 'fransk' har intet valg - kun D som gjelder.... :P
Ski

Citroën C-Zero 2012, 63.000km - "motvillig" solgt - leveres 6/7-16
Honda Transalp 2001 - første batteriskift i 2012!
BMW i3 Full Pakke Protonic blue
www.rekkeviddeangst.com ..her blir det liv - trodde jeg, men så kom hurtigladerne...

tomrh

Sitat fra: Kito76 på onsdag 05. desember 2012, klokken 17:50
-Kjører de fleste D eller C på motorvei?
Bruker aldri C. For det meste D, en sjelden gang B i bratte nedoverbakker eller jevn oppbremsing inn mot kryss og rundkjøringer (når det er ingen biler bak! ..pga. at bremselysene ikke slås på)
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA