Tom 12V når bilen står tilkoblet lader

Startet av repvik, torsdag 16. november 2023, klokken 13:57

« forrige - neste »

repvik

Jeg har nå to ganger kommet tilbake til en bil med død 12V mens bilen har stått tilkoblet 220v (Zaptec Pro). Ikke hatt 12V-problemer ellers.
Forhandler mener at dette er "laderens feil", og at denne vekker opp bilen etter at hovedbatteriet er ladet opp - og at dette tømmer 12v.

Dette mener jeg er en designfeil. Hvorfor i ********** ***** *********** sjekker bilen da ikke 12V når bilen blir vekket av lader? Den har jo "uendelig" strøm å ta av fra veggen. Det er helt molbo at en bil med (nær) fulladet 74kWh batteri og tilgang til 7,4kW fra veggen ikke klarer å vedlikeholdslade et stakkarslig 12v-batteri.

TB

Har erfart Kona blir "forvirret" om bakluken ikke er helt lukket. Da slutter den å vedlikeholde 12V batteriet, og det tømmes. Nå har Ioniq 5 elektrisk bakluke, men kan være noe annet som gjør det samme - slik bilen ikke sovner?

Når min bil var 3 år byttet forhandler 12V batteri - samt jeg har passet på å stenge bakluken - det har ikke blitt tømt etter dette.

Ps: Har du aktivert noe form for "smart" lading via Zaptec ladeboksen? Kan prøve å slå av det?
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

RJK

Sitat fra: repvik på torsdag 16. november 2023, klokken 13:57Jeg har nå to ganger kommet tilbake til en bil med død 12V mens bilen har stått tilkoblet 220v (Zaptec Pro). Ikke hatt 12V-problemer ellers.
Forhandler mener at dette er "laderens feil", og at denne vekker opp bilen etter at hovedbatteriet er ladet opp - og at dette tømmer 12v.

Dette mener jeg er en designfeil. Hvorfor i ********** ***** *********** sjekker bilen da ikke 12V når bilen blir vekket av lader? Den har jo "uendelig" strøm å ta av fra veggen. Det er helt molbo at en bil med (nær) fulladet 74kWh batteri og tilgang til 7,4kW fra veggen ikke klarer å vedlikeholdslade et stakkarslig 12v-batteri.
Tåpelig uttalelse fra forhandler, da Ioniq 5 skal ha batteriovervåkning på 12V-batteriet, og skal lade dette fra hovedbatteriet om SoC er lav.

Og er det din egen "personlige" lader istedet for en felleslader med kutt av strømtilgang etter stoppet lading, skal vel den kicke inn igjen for å lade hovedbatteriet om dette blir for lavt, når du allerede står plugget inn.

Så med mindre det er pga en dårlig lukket/tilpasset bakluke eller annet 12V-utstyr som stresser denne batteri-overvåkningen, så burde bilen takle denne oppvåkningen fra laderen.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

repvik

Sitat fra: RJK på torsdag 16. november 2023, klokken 14:42Tåpelig uttalelse fra forhandler, da Ioniq 5 skal ha batteriovervåkning på 12V-batteriet, og skal lade dette fra hovedbatteriet om SoC er lav.

Og er det din egen "personlige" lader istedet for en felleslader med kutt av strømtilgang etter stoppet lading, skal vel den kicke inn igjen for å lade hovedbatteriet om dette blir for lavt, når du allerede står plugget inn.

Så med mindre det er pga en dårlig lukket/tilpasset bakluke eller annet 12V-utstyr som stresser denne batteri-overvåkningen, så burde bilen takle denne oppvåkningen fra laderen.
Dette er en Zaptec Pro på fellesanlegg i BRL.
De prøvde å finne noe strømtrekk hos forhandler, men klarte ikke dette.

repvik

Sitat fra: TB på torsdag 16. november 2023, klokken 14:07Har erfart Kona blir "forvirret" om bakluken ikke er helt lukket. Da slutter den å vedlikeholde 12V batteriet, og det tømmes. Nå har Ioniq 5 elektrisk bakluke, men kan være noe annet som gjør det samme - slik bilen ikke sovner?

Når min bil var 3 år byttet forhandler 12V batteri - samt jeg har passet på å stenge bakluken - det har ikke blitt tømt etter dette.

Ps: Har du aktivert noe form for "smart" lading via Zaptec ladeboksen? Kan prøve å slå av det?
Ikke aktivert noen form for smartlading. Prøvde bruke tibber tidligere, men det førte bare til at jeg ble låst ute fra Bluelink på grunn av antall requests.
De klarte ikke finne noe strømtrekk når den var inne hos forhandler, hverken på bakluke eller ladeluke.

TB

Å finne strømtrekk som oppstår "av og til" kan være komplisert for verksted, spesielt om din bil har en uvanlig feil.
Det kan være en kombinasjon av flere ting, som bare oppstår noen få ganger.

Om feilen ikke er der når verkstedet har bilen inne vil det være komplisert for dem å finne feilen.

Et tips er å sjekke at 12V batteri er i god stand, er batteriet svekket kan det raskere føre til tomt batteri enn med et batteri med full kapasitet. Om batteriet tømmes helt vil kapasiteten svekkes varig på alle blybatteri.

Jeg har installert en BM2 (Battery Monitor) kjøpt fra Ebay i min 2019 Hyundai KONA.
Med denne kan jeg følge med på hvordan 12V lades - og eventuelt når det ikke lades.
Det er 30 dager minne i denne, kan hente ut logg etter en feil har oppstått.

Har ikke opplevd tomt batteri etter jeg installerte denne, men har simulert å la bagasjeluken være åpen, da nekter bilen å lade 12V batteriet - og 12V batteri vil tømmes. Når bilen var 3 år byttet Hyundai verksted 12V batteriet på garanti.

Se her for eksempel på graf hentet fra Battery Monitor BM2:
https://elbilforum.no/index.php?topic=41713.msg1048421#msg1048421

Her fant jeg bilde av pakken BM2 kommer i:
https://www.ioniqforum.com/threads/fitting-a-bm2-battery-monitor-device-to-the-i5.38501/
Lørenskog

stianwp

Jeg har opplevd det samme. Satte i lader på fredag, og når jeg skulle kjøre på jobb på mandag var batteriet tomt.
Dette har skjedd to ganger. Siste gangen hentet de bilen og bytter 12v.
Strømtyvene er vel de "fine"pixlene som lyser ved lading.
Merkelig design, og at de ikke klarer å fikse dette med en oppgradering.
Med tanke på alt det andre de klarer å få med på oppdateringer, burde jo dette være en prioritet

haraldk

Det er mange rapporter om problemer med 12V batteriet pga ICCU feilen det nå er en kampanjekode på:

Update ICCU control unit and replace ICCU and fuse if necessary

Valid until: March 14, 2026

Campaign code: 30D079

Prøv å google ioniq 5 iccu.

Har aldri hatt problemer med batteriet selv, men bilen min får denne fiksen på tirsdag ifb med annen service.

repvik

Sitat fra: haraldk på søndag 19. november 2023, klokken 20:25Det er mange rapporter om problemer med 12V batteriet pga ICCU feilen det nå er en kampanjekode på:

Update ICCU control unit and replace ICCU and fuse if necessary

Valid until: March 14, 2026

Campaign code: 30D079

Prøv å google ioniq 5 iccu.

Har aldri hatt problemer med batteriet selv, men bilen min får denne fiksen på tirsdag ifb med annen service.
Jeg fikk ICCU-oppdateringen etter at jeg startet denne tråden. Nå i helga sto bilen på lading, og 12V gikk tom igjen.

repvik

Sitat fra: TB på torsdag 16. november 2023, klokken 19:27Å finne strømtrekk som oppstår "av og til" kan være komplisert for verksted, spesielt om din bil har en uvanlig feil.
Det kan være en kombinasjon av flere ting, som bare oppstår noen få ganger.

Om feilen ikke er der når verkstedet har bilen inne vil det være komplisert for dem å finne feilen.

Et tips er å sjekke at 12V batteri er i god stand, er batteriet svekket kan det raskere føre til tomt batteri enn med et batteri med full kapasitet. Om batteriet tømmes helt vil kapasiteten svekkes varig på alle blybatteri.
Det virker å kun skje når bilen står tilkoblet lader etter å ha blitt ferdigladet. Aldri opplevd problemer ellers.

Sitat fra: TB på torsdag 16. november 2023, klokken 19:27Jeg har installert en BM2 (Battery Monitor) kjøpt fra Ebay i min 2019 Hyundai KONA.
Med denne kan jeg følge med på hvordan 12V lades - og eventuelt når det ikke lades.
Det er 30 dager minne i denne, kan hente ut logg etter en feil har oppstått.

Har ikke opplevd tomt batteri etter jeg installerte denne, men har simulert å la bagasjeluken være åpen, da nekter bilen å lade 12V batteriet - og 12V batteri vil tømmes. Når bilen var 3 år byttet Hyundai verksted 12V batteriet på garanti.

Se her for eksempel på graf hentet fra Battery Monitor BM2:
https://elbilforum.no/index.php?topic=41713.msg1048421#msg1048421

Her fant jeg bilde av pakken BM2 kommer i:
https://www.ioniqforum.com/threads/fitting-a-bm2-battery-monitor-device-to-the-i5.38501/
Jeg har et par slike:
https://github.com/MagnusThome/RejsaCAN-ESP32

Skal prøve få satt opp en av de til å logge data over wifi. Med en skikkelig god dose flaks kanskje jeg finner en måte å vekke bilen slik at den sjekker 12v og begynner vedlikeholdslading. Eller i verste fall gir meg en heads-up på at 12v snart sjøldauer.

repvik

Spørs om man rett og slett må heve kjøpet for at Hyundai skal gidde løfte en finger:
https://www.motor.no/aktuelt/mystisk-feil-hyundai-startbatteri-tommes-for-strom/263659

Er ikke noe "mystisk" med 12v-problematikken. 12v-lader vedlikeholdslader ikke batteriet slik den skal.

E-Trond

Fant en nyttig video om 12 volt lading.
Pål Skodjevåg tester lading av 12 volt ved forskjellige scenarioer.  :+1:

https://youtu.be/CP6jE43QMaE?si=LRvleNfDf61zOcqc
ID 7 GTX
Ioniq  2020

repvik

Hvor ofte vedlikeholdslades batteriet egentlig?
Startet å logge hvert minutt i går, og det ser nå slik ut:

Edit: Spenningen er smått unøyaktig, den lader ikke batteriet med >16V.

TB

Virker som 12V batteri kan være svakt, faller svært raskt ned til ca 12 Volt?

Hyppige ladesykler, er det lenge siden 12V er byttet?

Noe ekstrautstyr montert?
Lørenskog

repvik

Eneste ekstrautstyr er AAWireless som står i usb-porten som skrus av etter tenninga skrus av. Batteri er ikke bytta i det hele tatt.
Men med minutt for minutt-logging kan jeg konstatere at det å sjekke Bluelink starter lading, så det er ikke det at man sjekker Bluelink for ofte som gjør at batteriet går tomt. Det er vel heller motsatt...
Her har jeg sjekka BlueLink, og bilen har umiddelbart startet å lade 12V.

Litt irriterende at verdiene er ukalibrert. Den har vært nede i 13,07v før den startet lading, men hva den verdien faktisk er vet jeg ikke.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA