Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

bagasjeromsdør parkeringshus

Startet av derwaechter, onsdag 15. november 2023, klokken 22:18

« forrige - neste »

derwaechter

Fikk Model Y i dag og dunket bagasjeromsdøren rett i et rør taket av parkeringshuset ved første parkering. Heldigvis var den relativt lett.

Har aldri hadt det problemet før.

Begrenser dere hvor langt opp døren går eller må man "bare" passe på hele tiden? Er usikkert om jeg, og familien, ikke kommer til glemme det ofte.

Tesla Model Y 2024

Nissan Leaf 2014

RJK

Tesla med flere har løsning for problemet. Åpne bagasjeromsdøren og stopp den i ønsket høyde med knappen eller hold igjen døren. Trykk inn knappen og hold til du hører 3-4 pip.

Da har du programmert din ønskede maksåpning, og trenger ikke tenke mer på det, på denne lokasjonen. Og her antyder jeg en forskjell fra Tesla sin løsning mot andre, for jeg mener at dette kan settes for forskjellige lokasjoner.

Men sjekk manualen din. Den finner du via hovedskjermen i bilen, eller du finner den og på Tesla sine hjemmesider, om du heller vil bruke PCen hjemme til å lese deg opp.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Rosstopher

Trur ikke det er lokasjonsavhengig. Min Y åpner seg like høyt overalt i hvertfall, og det gjorde også min gamle S. Greit at bakluka stopper før skiboksen uansett hvor man parkerer.
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

RJK

Sitat fra: Rosstopher på onsdag 15. november 2023, klokken 22:31Trur ikke det er lokasjonsavhengig. Min Y åpner seg like høyt overalt i hvertfall, og det gjorde også min gamle S. Greit at bakluka stopper før skiboksen uansett hvor man parkerer.
Kan selvsagt ta feil, men mener å ha lest i andre tråder om emnet, at når du står et annet sted og justerer åpningen der (på sted 2), at bilen noterer seg hvor du gjør dette. Og at du kan velge i app eller bilen om dette skal være ny standard overalt, eller om den kun skal begrense seg etter siste innstilling på dette stedet.

Igjen, jeg er definitivt ikke skråsikker på dette, derfor henviste jeg til brukermanualen for å verifisere/avkrefte.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

turfsurf

Sitat fra: RJK på onsdag 15. november 2023, klokken 23:41Kan selvsagt ta feil, men mener å ha lest i andre tråder om emnet, at når du står et annet sted og justerer åpningen der (på sted 2), at bilen noterer seg hvor du gjør dette.
Kan bekrefte at du tar feil :) . Hadde vært en fin funksjon dog.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

derwaechter

Takk for svarene!
Forstå at det kan justeres, men lurte på om folk gjør det "bare" på grunn av parkeringshus. Hjemme står bilen ute, der er det jo mer praktisk at den åpner helt.

Skal prøve meg litt fram. Hadde vært fint å kunne omstille det med maks høyde (2,10 eller 2,20). Da vet man at det går i de fleste parkeringshus.
Nå vel finne frem målebåndet :)
Tesla Model Y 2024

Nissan Leaf 2014

Suverin

Sitat fra: derwaechter på torsdag 16. november 2023, klokken 10:11Forstå at det kan justeres, men lurte på om folk gjør det "bare" på grunn av parkeringshus. Hjemme står bilen ute, der er det jo mer praktisk at den åpner helt.

Ikke Y, men samme problemstilling. Jeg har justert så den stopper lavt (for å unngå garasjetak etc), så skyver jeg bare siste bit manuelt ved behov/når jeg står utendørs.
Kjører Solterra og Model 3.
«Can the Solterra Subaru? - Holy shit! Yeah! There is absolutely no reason not to go do Subaru stuff in the Solterra!»

førategangtesla

Min har jeg justert noenlunde lavt for å unngå dette.

Radial

Første jeg gjorde var å kræsje bakluka i porten til garasjen (kjørte nesa inn, poten åpen).

Gikk fint når porten var igjen, men med åpen port var jo "taket" 25-30cm lavere og kræsj.

Justert lukene på begge Y'ene ned slik at det er klaring til porten, pluss snudd bilene (rygger inn).
Men høyden jeg har satt har redda meg mange ganger på trange p-hus etc...og passer bra med skiboksen.

Men hvor mange ganger jeg nå har skalla i bakluka har jeg mista tellinga på, heldig vis reparerer kroppen seg stort sett selv🤣
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

Rosstopher

Ja, juster den lavt og bare skyv den opp, eller juster den høyt og bare stopp den der du vil. Et trykk på åpne-knappen utenpå eller på lukke-knappen inni stopper luka.
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

derwaechter

Sitat fra: suverin på torsdag 16. november 2023, klokken 10:31
Sitat fra: derwaechter på torsdag 16. november 2023, klokken 10:11Forstå at det kan justeres, men lurte på om folk gjør det "bare" på grunn av parkeringshus. Hjemme står bilen ute, der er det jo mer praktisk at den åpner helt.

Ikke Y, men samme problemstilling. Jeg har justert så den stopper lavt (for å unngå garasjetak etc), så skyver jeg bare siste bit manuelt ved behov/når jeg står utendørs.

Det å skive den opp videre manuelt gjør ingenting for motoren eller mekanismen ellers?
Tesla Model Y 2024

Nissan Leaf 2014

førategangtesla

Sitat fra: derwaechter på torsdag 16. november 2023, klokken 14:08
Sitat fra: suverin på torsdag 16. november 2023, klokken 10:31

Det å skive den opp videre manuelt gjør ingenting for motoren eller mekanismen ellers?

Det går helt fint  :laugh:

Kjedelig sak uansett og håper det gikk greit med bilen  :)

eltex

Sitat fra: turfsurf på torsdag 16. november 2023, klokken 06:28
Sitat fra: RJK på onsdag 15. november 2023, klokken 23:41Kan selvsagt ta feil, men mener å ha lest i andre tråder om emnet, at når du står et annet sted og justerer åpningen der (på sted 2), at bilen noterer seg hvor du gjør dette.
Kan bekrefte at du tar feil :) . Hadde vært en fin funksjon dog.

GPS er dessverre ikke trygg nok å stole på til å være 100%. Hvis GPS-signalet er litt feil så vil Tesla måtte stå til ansvar for diverse lakk/skraper der døren plutselig slår i taket. Har selv vært ute for at speil ikke alltid folder seg inn selv om de har husket sted.
Tesla ModelY LR 23

daktari

Aldri hørt at Y har gps-avhengig høyde på bakluka.

Må stoppe luka manuelt der det er lavere.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

petersv

Sitat fra: eltex på mandag 20. november 2023, klokken 08:44GPS er dessverre ikke trygg nok å stole på til å være 100%. Hvis GPS-signalet er litt feil så vil Tesla måtte stå til ansvar for diverse lakk/skraper der døren plutselig slår i taket. Har selv vært ute for at speil ikke alltid folder seg inn selv om de har husket sted.

Dette argumentet holder ikke, iom. at Tesla har identisk funksjon for automatisk justering av høyde på luft-fjæring, hvor en skade pga feil høyde vil være potensielt MYE større enn en bakluke som slår forsiktig opp i tak.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA