Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Autopilot filplassering

Startet av JRF, onsdag 15. november 2023, klokken 05:43

« forrige - neste »

JRF

Jeg syns lane assisten plasserer bilen alt for langt til venstre i kjørefeltet. Det er mulig at bilen er ganske sentret, men det føles i hvert fall som at den er farlig nærme midtlinja når motgående lastebiler og busser nesten konsekvent ligger omtrent på midtlinja med venstrehjulene.

Noen flere som har dette problemet? Det er faktisk såpass ille at jeg ikke tør å bruke autopiloten på annet enn flere felts motorveier med midtskille siden jeg syns plasseringen på etfelts landeveier uten midtskille er rett og slett farlig.

førategangtesla

Sitat fra: JRF på onsdag 15. november 2023, klokken 05:43Jeg syns lane assisten plasserer bilen alt for langt til venstre i kjørefeltet. Det er mulig at bilen er ganske sentret, men det føles i hvert fall som at den er farlig nærme midtlinja når motgående lastebiler og busser nesten konsekvent ligger omtrent på midtlinja med venstrehjulene.

Noen flere som har dette problemet? Det er faktisk såpass ille at jeg ikke tør å bruke autopiloten på annet enn flere felts motorveier med midtskille siden jeg syns plasseringen på etfelts landeveier uten midtskille er rett og slett farlig.

Jeg føler at bilen plasserer seg ganske så greit i senter. Men jeg ville gjerne sett at den plasserer seg lenger ut mot høyre ved møte av lastebiler.

Du kan prøve å kalibrere kameraene på nytt for å se om det kan hjelpe.

sjokomelk

Hvilken versjon har bilen din? Og den har ikke en autopilot, men et system som heter Autopilot™️. Autopilot™️ er navnet på samlingen av alle førerassistentsystemene på bilen din. Regner med du snakker om AutoSteer™️ her? ;)

Hvordan ser animasjonen av bilen din ut når du syns den ligger for langt til venstre? Ser du tydelig at bilen ligger mot venstre på skjermen, eller er det bare du som "føler på deg" at den ligger for langt til venstre? Det er mye mulig at bilen ligger midt i fila og perfekt, men at din kjørestil er å ligge lenger til høyre. Bilen oppfatter at andre kommer for nærme og vil trekke mer til siden hvis nødvendig.
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17 - oppgradert til MCU2/HW3 og CCS
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual

JRF

Sitat fra: sjokomelk på onsdag 15. november 2023, klokken 07:23Hvilken versjon har bilen din? Og den har ikke en autopilot, men et system som heter Autopilot™️. Autopilot™️ er navnet på samlingen av alle førerassistentsystemene på bilen din. Regner med du snakker om AutoSteer™️ her? ;)

Hvordan ser animasjonen av bilen din ut når du syns den ligger for langt til venstre? Ser du tydelig at bilen ligger mot venstre på skjermen, eller er det bare du som "føler på deg" at den ligger for langt til venstre? Det er mye mulig at bilen ligger midt i fila og perfekt, men at din kjørestil er å ligge lenger til høyre. Bilen oppfatter at andre kommer for nærme og vil trekke mer til siden hvis nødvendig.
Fikk den i slutten av desember i fjor så vet ikke om det er 2022 eller 2023 model den regnes som. Det er i hvert fall en standard range uten ultralydssensorene og med den gratis basiq autopiloten.

Og nei den legger seg ikke noe annerledes avhengig av bilene som kommer imot. Selv med lastebiler i motgående som er oppå midtlinja med hjulene så ligger bilen akkurat samme stedet i veibanen og da alt for nærme når de passerer. Animasjonen viser bilen i midten av veibanen. Og hvis jeg skrur på autopiloten mens jeg kjører på landeveien der hvor jeg vanligvis ligger i veibanen så svinger den såpass hardt inn mot midten at jeg har opplevd motgående trafikk både blinke og tute på meg da de blir skremt av hvordan bilen svinger mot dem.

sjokomelk

Hvilken versjon av software jeg tenkte på. Er du på 2023.38.x eller kanskje en gammel versjon?
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17 - oppgradert til MCU2/HW3 og CCS
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual

Handyman

Hvis bilen visualiserer at den ligger midt i feltet og du kan verifisere (ved bruk av sidespeilene) at den også midt i feltet, så er det nok din til kjørestil som er årsaken. Du trives da antakelig veldig langt til høyre. Kommer du ofte borti rillefeltene på eks. motorvei?
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

DeepFu

TM3 har alltid vært sånn. Har konkludert med at bilen har fullstendig grøfteskrekk. Og enig med deg, foretrekker å ligge mye mer til høyre i kjørefeltet enn bilen vil.
TMY LR Levert 13/9-21 i Tromsø  Solgt
TM3 LR Levert 15/3-19 i Tromsø

goggo

Sitat fra: JRF på onsdag 15. november 2023, klokken 05:43Jeg syns lane assisten plasserer bilen alt for langt til venstre i kjørefeltet. Det er mulig at bilen er ganske sentret, men det føles i hvert fall som at den er farlig nærme midtlinja når motgående lastebiler og busser nesten konsekvent ligger omtrent på midtlinja med venstrehjulene.

Dette er hovedårsaken til at jeg har sluttet helt å bruke autostyringen på vei med gul midtstripe.
Bilen klarer seg stort sett bra på rette/oversiktlige strekninger, men i høyresvinger kommer bilen konsekvent for langt ut mot midtstripen og får da panikk hvis det kommer lastebil eller buss i mot og disse ligger litt nærme midtstripen (som de jo gjerne gjør når de ligger i venstresving).

Jeg bruker heller ikke autostyringen på motorvei, hovedsakelig på grunn av at bilen svinger inn på de fleste av/påkjøringsrampene og at bilen får panikk hver gang det skifter fra ett kjørefelt til 2 kjørefelt, f.eks slik som her, like øst for Grimstad.
https://maps.app.goo.gl/FYti4EXU3QGQ6Lfm9

Så for min del synes jeg det blir for mye stress å skulle passe på autostyringen hele tiden, så jeg foretrekker å kjøre mest mulig på ACC (eller TACC, eller hva det nå heter).
ACC synes jeg fungerer veldig bra på Tesla. Eneste jeg har å klage på der er at jeg gjerne skulle holdt litt lengre avstand til bilen foran, spesielt hvis det er litt dårlig sikt.

mvh
Hugo

Pensjonert ingeniør med sterke meninger og umettelig teknologi-nysgjerrighet.
El kjøretøy: Tesla M3 og Renault Twizy

Handyman

Sitat fra: DeepFu på onsdag 15. november 2023, klokken 08:49TM3 har alltid vært sånn. Har konkludert med at bilen har fullstendig grøfteskrekk. Og enig med deg, foretrekker å ligge mye mer til høyre i kjørefeltet enn bilen vil.
Så bilen din ligger midt i feltet, men du vil at den skal ligge helt til høyre i feltet?

DeepFu

Den ligger sikkert midt i feltet, men spesielt i Høyresvinger føler jeg at den drifter lovlig nært midtlinja. Hadde helt klart foretrukket at den holdt seg mer til høyre.

Handyman

Sitat fra: DeepFu på onsdag 15. november 2023, klokken 10:29Den ligger sikkert midt i feltet, men spesielt i Høyresvinger føler jeg at den drifter lovlig nært midtlinja. Hadde helt klart foretrukket at den holdt seg mer til høyre.
I svinger er jeg enig i at den ofte ligger motsatt av det jeg selv foretrekker. Altså for langt til venstre i høyresvinger og for langt til høyre i venstresvinger. Det har derimot blitt noe bedre i det siste.
Jeg oppfattet at flere mener det er konstant, også rett frem siden det ikke var spesifisert at det gjaldt svinger.

DeepFu

Jeg registrer at når det regner, og man kjører på sporete vei, så ligger bilen midt i der det er mest vann på veien... Så det betyr vel at den legger seg der den gemene hop plasserer seg i kjørefeltet. Uten at jeg mener det er noe mer betryggende. Mye merkelig plassering på den gjengse sjåfør der ute.

Syklist

Med Autopilot ligger bilen midt mellom stripene og dermed lengre til venstre enn det jeg liker.

Det er mer irriterende med styringskorreksjon, om man legger seg langt ut til høyre på landevei ved møtende lastebil e.l. piper det stadig vekk og den vil hindre deg fra å kjøre av veien.  Dette har ikke blitt bedre med nyere programvare, heller værre enn i 2021. (Antagelig fordi de nå bruker kamera fokuserer på oppmalte striper på høyre vegkant.)
Tesla Model 3 LR 2021
Opel Corsa-e Edition 2020
x Tesla Model 3 SR+ 2020

RJK

Hvorfor vil man ligge mer til høyre, når det spiser opp egen sikkerhetsmargin? Om det blir for trangt, har man jo knapt noe manøvreringsplass igjen, og det blir fort grøfta som neste del.

Det er gammel lærdom som bør avlæres at man skal tvinge seg selv til å ligge til høyre i feltet. Selv når jeg tok kjøreopplæringen pre Y2K, så hadde man gått bort fra det å tyne marginer ved å legge seg til høyre i egen fil.

Det at man må "kjempe mot bilen", burde vel være en klar indikasjon på hvem som tar feil her...

;)

Jeg kan forstå at lane-keep-assisten (LKA) blir feil på veier uten midtstripe i det hele tatt, eller der veien er så smal at det er hvit midtstripe. Gul midtstripe brukes der den skiller biler etter fartsretning, mens hvit linje skiller der man har filer som går i samme retning, så der burde det ihvertfall være veldig greit å ligge midt i egen fil.

Vær og klar over at førere av større kjøretøy, der man ofte må ligge på linja for å få nok plass, er seg sitt ansvar bevisst, og også hjulpet av bedre utsikt, har en langt større forståelse av om det blir for trangt eller ikke.

Da vil de ev. slakke farten og manøvrere mer mot veiskulderen, eller endog stoppe opp, for å lette DIN forbikjøring i din fil. Først når traileren eller bussen går mot veldig sakte fart, og gjerne blinker med lysene, så bør man søke mer mot høyre i fila.

Ellers, hold sporet ditt i midten, det er plass nok, selv om det er uvant og litt "skremmende" i starten å kjøre slik. Etterhvert gjør man dette uten å ense noe over det.

Ja, spesielt sakterekjørende som mopeder læres også opp til å legge seg midt i fila, eller endog en anelse til venstre, for å hindre at bilister som kommer bakfra, skal bedrive kjøring som fører til at man presses mot grøfta.

For det skjer dessverre alt for ofte fremdeles, både bevisst og ubevist, av endel sjåfører som tror de har mer rett på veien enn andre. Glem ikke at veikjøring er et sammenspill mellom forskjellige trafikantgrupper, inkludert gående og syklende langs veibanen.

PS! Er klar over at det kan provosere med et slikt innlegg som forteller at man gjør feil, men dette er det faktisk forsket på, og derfor myndighetene og kjøreskolene stresser at man skal ligge midt i fila.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Syklist

Sitat fra: RJK på onsdag 15. november 2023, klokken 12:36Hvorfor vil man ligge mer til høyre, når det spiser opp egen sikkerhetsmargin? Om det blir for trangt, har man jo knapt noe manøvreringsplass igjen, og det blir fort grøfta som neste del.

På smale veier langs fjordene på Vestlandet og andre fylkesveger er det ofte betydelig trangere enn det ingeniørene som har skrevet koden hos Tesla har tatt høyde for. (Det samme gjelder nok lane-assist hos andre merker.) Da gjelder det å ligge godt til høyre for å unngå frontkollisjon.

Ok, en kan skru dette av på hver tur, men jeg mener at det er forbedringspotensiale her, en kunne ta med parametere som veibredde o.s.v.
Tesla Model 3 LR 2021
Opel Corsa-e Edition 2020
x Tesla Model 3 SR+ 2020

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA