Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Autopilot filplassering

Startet av JRF, onsdag 15. november 2023, klokken 05:43

« forrige - neste »

sjokomelk

Oppførselen forandret seg drastisk med FSD-ß 10.3.6 og 10.4.4 som har kjørt i bilene siden 2023.20.7 og 2023.32.4. Den legger seg på høyre side av veien på veier som er smale nok til å ikke ha midtstripe, men stripete kantlinjer. Og den passerer møtende trafikk veldig bra. I hvert fall på de vestlandsveiene jeg har testet på.
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17 - oppgradert til MCU2/HW3 og CCS
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual

RJK

Sitat fra: Syklist på onsdag 15. november 2023, klokken 16:11
Sitat fra: RJK på onsdag 15. november 2023, klokken 12:36Hvorfor vil man ligge mer til høyre, når det spiser opp egen sikkerhetsmargin? Om det blir for trangt, har man jo knapt noe manøvreringsplass igjen, og det blir fort grøfta som neste del.

På smale veier langs fjordene på Vestlandet og andre fylkesveger er det ofte betydelig trangere enn det ingeniørene som har skrevet koden hos Tesla har tatt høyde for. (Det samme gjelder nok lane-assist hos andre merker.) Da gjelder det å ligge godt til høyre for å unngå frontkollisjon.

Ok, en kan skru dette av på hver tur, men jeg mener at det er forbedringspotensiale her, en kunne ta med parametere som veibredde o.s.v.
Ja, dersom veien er så smal, så er det aller best å kjøre uten assist, som jeg og skrev i innlegget.

Jeg har greit med erfaring fra god, gammel nord-norsk standard (der det en gang var lagt asfalt, om man var heldige), så jeg er selvsagt klar over at det er ingen regel uten unntak. ;)

Ihvertfall om den ikke takler å kjøre slik @sjokomelk antyder at den gjør nå.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Handyman

Sitat fra: sjokomelk på onsdag 15. november 2023, klokken 17:26Den legger seg på høyre side av veien på veier som er smale nok til å ikke ha midtstripe, men stripete kantlinjer. Og den passerer møtende trafikk veldig bra. I hvert fall på de vestlandsveiene jeg har testet på.
Vår TM3 og TMY har holdt siden på 5,5 meters veier (uten midtsripe) i alle tider. Forskjellen nå er at den er at den stadig kjører mer selvsikkert og mindre nervørst på slike veier. Visualiseringen er mye mer stabil nå. Uansett når veien blir smal nok så plasserer den seg til slutt i midten også med siste SW.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Elmo

Sitat fra: DeepFu på onsdag 15. november 2023, klokken 08:49TM3 har alltid vært sånn. Har konkludert med at bilen har fullstendig grøfteskrekk. Og enig med deg, foretrekker å ligge mye mer til høyre i kjørefeltet enn bilen vil.
Enig. Min 2019 med FSD har alltid vært sånn. Er nå på 2923.38.6

Sitat fra: JRF på onsdag 15. november 2023, klokken 05:43Det er faktisk såpass ille at jeg ikke tør å bruke autopiloten på annet enn flere felts motorveier med midtskille siden jeg syns plasseringen på etfelts landeveier uten midtskille er rett og slett farlig.
Ja, jeg tør ikke ha på autoseer når det kommer buss eller lastebil imot.
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med FW: 2024.38.6  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2014 - solgt.

turfsurf

Sitat fra: Elmo på fredag 17. november 2023, klokken 18:29Ja, jeg tør ikke ha på autoseer når det kommer buss eller lastebil imot.
Har du testet i det siste? Dette har blitt mye bedre med de siste oppdateringene for oss.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Elmo

Sitat fra: turfsurf på lørdag 18. november 2023, klokken 10:08
Sitat fra: Elmo på fredag 17. november 2023, klokken 18:29Ja, jeg tør ikke ha på autoseer når det kommer buss eller lastebil imot.
Har du testet i det siste? Dette har blitt mye bedre med de siste oppdateringene for oss.
Det er vel et par måneder siden jeg testet sist, og tror jeg har fått to oppdateringer siden da.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2014 - solgt.

Lucaria

Men hvorfor holder den fortsatt kantstripen når det finnes mittenstripe. Den følger fortsatt høyre stripe ut i små  dumme avstikkere når den linjen bredder seg av en en eller annen grunn. Ser jo ut som man er påvirket hvis man kjører bak, ingen person kjører slik.

Handyman

Sitat fra: Lucaria på søndag 19. november 2023, klokken 12:47Men hvorfor holder den fortsatt kantstripen når det finnes mittenstripe. Den følger fortsatt høyre stripe ut i små  dumme avstikkere når den linjen bredder seg av en en eller annen grunn. Ser jo ut som man er påvirket hvis man kjører bak, ingen person kjører slik.
Veldig lite av det nå.

Lucaria

Kjørte nettopp til varemesse i Lillestrøm fra Oslo fram og tillbake. Store veier. Drar ut til høyre på dumme steder.

Handyman

Sitat fra: Lucaria på mandag 20. november 2023, klokken 19:54Kjørte nettopp til varemesse i Lillestrøm fra Oslo fram og tillbake. Store veier. Drar ut til høyre på dumme steder.
Ja det gjør den fortsatt til en viss grad, men mye mindre enn tidligere.

Elmo

Sitat fra: Lucaria på søndag 19. november 2023, klokken 12:47Men hvorfor holder den fortsatt kantstripen når det finnes mittenstripe. Den følger fortsatt høyre stripe ut i små  dumme avstikkere når den linjen bredder seg av en en eller annen grunn. Ser jo ut som man er påvirket hvis man kjører bak, ingen person kjører slik.

Det fikk de jo endret/fikset for et par år siden. Har det kommet tilbake nå ?
eUp 2014 - solgt.

Godot

Det har alltid vært slik til meg, den legger seg fortsatt ut til høyre i påkjøringsfeltet. (2021-modell Y)

Lucaria

Det kan vare det er mindre en det var. Det er på en måte på grensen før man selv tar over som den går tilbake.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA