Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Ladeproblemer 12 Volt

Startet av Laban, tirsdag 12. februar 2008, klokken 21:38

« forrige - neste »

Laban

Hjelp!
Åpnet bakluken i dag som vanlig, men da jeg skulle lukke den ville den ikke gå i lås.
Prøvde å trykke på åpne-knappen en gang til, men helt tyst. Det har pleid å være en "klikkelyd" når knappen har blitt trykket inn, men nå er det stille. Har sjekket sikringen som er like hel.

Noen som har vært borti noe lignende og/eller kan ha en løsning på problemet ?

Evt. er det mulig å få låst bakluka igjen så jeg slipper å kjøre med den åpen hele tiden?
Trondheim
Metro-Buddy 2010
Wisper 905se city (elsykkel)
Tesla X 90D Nov-16

Ex: Think - 2002 (kjøpt ny, solgt 2012)
Ex: BUDDY - 2006

Ken

Kan du prøve låse den med en skrutrekker som lever og få den inn til en låst stilling? Bruk litt WD40 hvis den er tett. Lukte det brent rundt solenoiden (den som klikker) . Ikke hold inn knappen for da kan sikringen ryke.
Om ikke dette hjelper så spør en av våre Engler om det finnes en på hoggeren
Ken
Kristiansand. Think City  105K 2001. Kjørt i to år. Ex Postens Think, 50K. Tidligere styreleder for Agder Elbilforening. Den ble til en lokallag av den Nasjonal Elbilforeningen hvor jeg har hatt forskellige verv. Kjøre 1. gen Leaf nå.

Laban

Får ikke låst den med en skrutrekker e.l. (da hadde den vel låst seg når bakruten ble lukket igjen også?).

Ser at kupelyset får et lite spenningsfall når jeg trykker på knappen så bryteren tror jeg er det ikke er noe galt med, og det lukter ikke brent noen sted.
Trondheim
Metro-Buddy 2010
Wisper 905se city (elsykkel)
Tesla X 90D Nov-16

Ex: Think - 2002 (kjøpt ny, solgt 2012)
Ex: BUDDY - 2006

cra

Knaskje dumt spurt, men har du sjekket at låseren er åpen, og ikke gått i lås? (eliminerer ikke problemet med at dne ike låser seg, men...)

Klarer du evt. vha en lommelykt å se om noe er knekt? evt. koble et multimeter på kabelen og sjekke om det går strøm når du trykker knappen?
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Ken

Låsen trekker veldig mye strøm i det øyeblikket du hører lyden. Du kan jukse med låsen ved å bruke en tynn pinne til å erstatte bøylen montert på døren. Hvis låsen er i åpen stilling så merke du at låsen består av en krok som sperrer inne pinnen. Hvis låsen er i låst stilling så kommer du ingen vei men du skal fatte hvor pinnen skulle har vært innesperret. Det var derfor jeg ambefalt bruk av en skrutrekker, til å dra kroken åpen.
På min bil er låsen trang og jeg må smelle døren hardt til å få låse den. Jeg kunne sikkert justere låsen litt  men kanskje det samme har skjedd med din lås. De bør få låsen i orden før du begynne å smelle for mye!
Lykke til, Ken
Kristiansand. Think City  105K 2001. Kjørt i to år. Ex Postens Think, 50K. Tidligere styreleder for Agder Elbilforening. Den ble til en lokallag av den Nasjonal Elbilforeningen hvor jeg har hatt forskellige verv. Kjøre 1. gen Leaf nå.

hens

på tidlige modeller var det solenoid som trakk skrekkelig mye strøm.
Nok til at sikringen røk om du var litt treg med knappen.
Senere kom det en motordrevet utløser som vr snillere med sikringen.
Sjekk hvilken type du har, begge er enkle å demontere og reparere.

H
Oslo. 300.000 kilometer med Think, Kewet og annet.  -Sølvreven, 100 km/time med Kewet.  -Isbjønn, Kewet, første elbil på 80 grader nord? Har blitt kjørt på  Svalbard. "Hoppetussa" Subaru van 4-hjulsdrift ombygget med jetflystarter til eldrift.  94.000 kilometer på Think-originalpakken. Nå 19 luftkjølte blokker fra '95. Think Traveler elassistert sykkel.   http://www.austinev.org/evalbum/807 og http://www.austinev.org/evalbum/809

Laban

Har nå demontert låsen og det viste seg at den bare hadde hengt seg opp i "åpen" stilling ("pinnen" som kommer ut og åpner låsen ville ikke inn igjen) og derfor låste bakluken seg.

Greit at det bare var en liten mekanisk feil som selv jeg greide å fikse  ;D
Trondheim
Metro-Buddy 2010
Wisper 905se city (elsykkel)
Tesla X 90D Nov-16

Ex: Think - 2002 (kjøpt ny, solgt 2012)
Ex: BUDDY - 2006

cra

Ja, det er slik man sakte men sikkert bygger opp kunnskap (og ikke minst selvtillit) til å gjøre stadig litt større og mer avanserte "operasjoner" selv. :)
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

HHF

Og veldig bra at du poster løsningen på problemet her! Det er jo slik erfaringsbasen bygges her inne!
Eks 2000 mod P106, kjørte ca 28.000 km i den. 
Eks 2001 mod Think - kjørte ca 21.000 km i den.
Eks 2009 mod Think City, Zebra - kjørte ca 48.000 km den.
Eks 2013 mod Leaf - kjørte ca 58.000 km i den.
Nå BMW i3

Laban

Sitat fra: HHF på onsdag 20. februar 2008, klokken 09:40
Og veldig bra at du poster løsningen på problemet her! Det er jo slik erfaringsbasen bygges her inne!

Det var akkurat det jeg tenkte, og det slik forumet også bør være. Når det dukker opp ett eller annet problem sjekker jeg alltid forumet først for å se om andre har hatt samme problemer og evt funnet en løsning på det. før jeg evt stiller spørsmålet selv.

Har fått mye hjelp bare ved å lese her inne  8)
Trondheim
Metro-Buddy 2010
Wisper 905se city (elsykkel)
Tesla X 90D Nov-16

Ex: Think - 2002 (kjøpt ny, solgt 2012)
Ex: BUDDY - 2006

Eldorado

Sitat fra: Laban på tirsdag 19. februar 2008, klokken 21:15
Har nå demontert låsen og det viste seg at den bare hadde hengt seg opp i "åpen" stilling ("pinnen" som kommer ut og åpner låsen ville ikke inn igjen) og derfor låste bakluken seg.

Greit at det bare var en liten mekanisk feil som selv jeg greide å fikse  ;D

Hvordan ble dette poblemet løst?
har fått dette problemet med at den ikke vil gå i lås, og håper å kunne ordne dette uten å måtte bytte delen om det ikke er nødvendig.
Mitsubishi PHEV 2015 - ?
Mitsubishi I-MiEV 2013 - ?
Th!nk 2002 - 2012 - måtte ditt hjerte rulle videre.

Laban

Sitat fra: eaarheim på søndag 28. mars 2010, klokken 22:35
Hvordan ble dette poblemet løst?
har fått dette problemet med at den ikke vil gå i lås, og håper å kunne ordne dette uten å måtte bytte delen om det ikke er nødvendig.

Som den "ikke-mekanikeren" jeg er, skrudde jeg bare opp de skruer som var rundt låsemekanismen i dørstokken så jeg kunne ta denne litt ut for inspeksjon. Da låsemekanismen var ute så jeg at den hadde hengt seg opp. Det var bare å rikke litt på den så spratt den ut i låst stilling igjen. Hadde på litt fett der det så ut til at den hang, testet den et par ganger og satte den tilbake da alt fungerte greit. Har ikke hatt problemer med den siden.

Har derimot fått et annet problem og det er at bakluken ikke går nok ut når det trykkes på åpneknappen, så den låses igjen. Mener det er pakningen som har forskjøvet seg så det ikke blir nok trykk utover. Skal sjekke dette etter påske når det er blitt litt mildere i været.
Trondheim
Metro-Buddy 2010
Wisper 905se city (elsykkel)
Tesla X 90D Nov-16

Ex: Think - 2002 (kjøpt ny, solgt 2012)
Ex: BUDDY - 2006

Yeyeye

Hei godtfolk.
Har fått i en Think med baklukeproblem her, er vist motortypen åpner og det virker som om den nesten er sterk nok på første forsøk, så dårligere å dårligere etter hvert som du prøver åpneknappen.
Har ikke målt spenning eller noe, måtte søke forumet først.

Tips mottas med takk :)
(tror baklukemotoren på delebilen heller ikke fungerte)

Mvh Arild R
Trondheim
Think classic 2002,Think classic 2001(tidligere Gråtass)
Nissan Leaf 2016 30kWh

OneMore

Gents!

Det jeg ser veldig ofte er at så enkelt som skruene som holder bøylen er løs
og man må da slamre igjen luken. Passer sikkert ikke til alle problemene her.
Men har sett den hele veien. Juster/Skru til luka.... så vips.

Har en en eller to i reserve om noen skulle trenge deler.

OneMore
Har blitt noen THINK ja, vil gjerne bytte til meg 5 dørs SAXO. Utfører batteritesting!
Skrur også på 2 stk Cruzin Coolers!

Yeyeye

and ladies to ;)

Hos meg er motoren åpnet ser jeg, er gaffateip rundt den. Men det er akkurat som om spenningen kommer fra et batteri som går tomt, ved første forsøk går den betydelig, nesten så den klarer åpne, så dårligere å dårligere for hvert forsøk. Må vente lenge før den virker likens igjen. Låsen i seg sel er lett å betjene.

AR
Trondheim
Think classic 2002,Think classic 2001(tidligere Gråtass)
Nissan Leaf 2016 30kWh

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA