Kjøp av ny familiebil - Erfaringer

Startet av HP90, lørdag 11. november 2023, klokken 19:34

« forrige - neste »

HP90

Hei!

Jeg skal kjøpe en ny familiebil og har et budsjett på rundt 650 000.

Vi skal kvitte oss med en ID5 grunnet plass, og med 3 barn som alle fortsatt trenger barneseter (ikke lengre bakoverlente heldigvis) har jeg veldig lyst på en 6 seter. Etter å ha eid diverse biler med 5 seter konfig der det alltid er dårlig plass i midtsetet er jeg lei. Barna hadde også hatt godt av å sitte fraskilt på turer ;D .. 

Av femsetere har jeg til nå testet Y, ID4/5, BMW IX3, Audi E-tron og Mercedes EQC, men uansett hvor stor bilen er utenpå er det alltid dårlig plass i midtsetet..

Jeg ønsker minimum 40 mils rekkevidde da dette dekker behovet også på langtur. Liker et rolig førermiljø.

Ser derfor på alternativer som Model X (2019/20 modeller), BMW IX (noe dyr og må velge minste batteri, kun 5 seter), H. E-HS9 (disse har jo et brutalt verditap), N. ES8 (dyrt med Baas på tross av fordeler), BYD Tang (Ikke 6 seter men skal visst nok være en stor 7 seter?) og det er vel det.

Alle erfaringer tas imot med takk, og kom gjerne med forslag også dersom jeg har glemt noen reelle kandidater (MB EQE/ EQS er for dyre). 

Elektro12

daktari

Kia EV9. Mye billigere pris i Sverige.
ID.buzz, mye enklere med barneseter i den.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

OlliBolli

Mulig jeg kan hjelpe deg litt på vei, HP90. Jeg har målt nesten 30 forskjellige biler over midtsetet (fra midt av innerste isofix på hver side og over midtsetet). Vi har tre barn, hvor 2 i barnesete, men ønsker god plass til personen i midten, så har vært på jakt etter det samme som deg.

Av de bilene du nevner, så er følgende mål:
EQC: 43 cm
Etron Q8: 44 cm
Etron Q4: 45 cm
Id4 gtx: 45 cm
Model Y: 47 cm (vi kjører denne i dag, fungerer helt greit mtp plass, men alt annet er så bra)
Ix3 : 47 cm
Byd Tang: 49 cm
IX: 50 cm
Hongqi: 51 cm (ryker på rekkevidde)
X5: 53,5 cm (vet, hybrid, men tok med fordi den har god plass og en bra bil)
Id Buzz: 57 cm
Model X: 58 cm (er nok denne vi ser på som neste)

Byd Tang har jo nå et utrolig leasingtilbud, og en brukt Model X 2020 får du til budsjettet ditt. Begge disse har god plass, Tang har en del godt ekstrautstyr. Model Y er vi veldig fornøyd med når det kommer til alt annet enn akkurat midtsetet. Merk at vi har ett stort barnesete på hver side, og en voksen får plass i midten, bare ikke helt behagelig.

Håper det hjalp :)

Rosstopher

Sitat fra: OlliBolli på lørdag 11. november 2023, klokken 21:53Model Y er vi veldig fornøyd med når det kommer til alt annet enn akkurat midtsetet. Merk at vi har ett stort barnesete på hver side, og en voksen får plass i midten, bare ikke helt behagelig.

Sikkert forskjell på seter, for vi har to barn i forovervendte seter, og det er umulig å trykke inn en slank voksen mellom de i vår Model Y.
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

turfsurf

I tillegg til den totale bredden så kommer det jo og an på avstanden mellom isofix festene hvis det skal være komfortabelt for fem.

IMO er de eneste bilene som er bra for fem de med fem eller flere separate seter. Vi prøvekjørte mye med fem i bilen (ett barnesete) da vi kjøpte X, den eneste som alle var fornøyd med var X seksseter. 

Den mest praktiske nå er kanskje ID Buzz, hvis du kan leve med den ellers, men det er jo en "kassebil".

Synd det er så lite MPVer i elbilverdenen, det er jo de soleklart mest praktiske personbilene for en familie på fem.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

OlliBolli

Sitat fra: Rosstopher på søndag 12. november 2023, klokken 08:05Sikkert forskjell på seter, for vi har to barn i forovervendte seter, og det er umulig å trykke inn en slank voksen mellom de i vår Model Y.

Er stor forskjell på seter og personer. Vi har romskip av noen seter, men likevel får både kona og jeg plass i midten. Dog, ikke verdens mest behagelige plass, men det går.

Vaduz

Vi har akkurat samme dilemma. Er ikke noe fullgodt svar på det dessverre, annet en lang utgave av ID buzz som kommer om et år.

Problemet er at 7-setere har tredje rad i bagasjerommet, så om du trenger vogn kan man ikke bruke den raden, så da har du en femseter igjen.

Vi har model s, og har prøvd mange biler, men ingen er så bred i baksetet som model s/x. Model x utgår dessverre da det ikke er mulig å ha skiboks på taket, samt at falle dørene er kronglete i garasjen og det virker som om det er en del feil med de.

Tang/ES8/Hongqi frister ikke så veldig og har samme problem med bagasje og bredde i baksetet, samt forhandlere, service, software og litt usikker fremtid.

Har landet på å vare kjøre det jeg har til vi ikke trenger vogn lenger (1 år) og deretter vurdere syvseter eller buzz. Vet at s-Max er svaret, men det blir for tungt.

Elektro12

Id buzz så lovende ut, men baksetetløsning uten 3 like stor seter er jo helt tullete. Da kan en jo like godt kjøpe en mindre bil med rekkevidde.

Jeg likte dog godt å sitte høyt. Savnet utsyn på skrå bakover.

daktari

Sitat fra: Elektro12 på søndag 12. november 2023, klokken 09:56Id buzz så lovende ut, men baksetetløsning uten 3 like stor seter er jo helt tullete. Da kan en jo like godt kjøpe en mindre bil med rekkevidde.

Jeg likte dog godt å sitte høyt. Savnet utsyn på skrå bakover.
Enig, åpenbart kostnadskutt at de ikke har 3 separate seter.
Men for barnefamilier er fordelen at baksetet har enormt god plass, god bredde, og lett å komme til med skyvedør.
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

HP90

Hei igjen, og takk for mange gode innspill og ikke minst oppdatert liste over bredden på midtseter!

Jeg synes også BMW x5 var et godt alternativ på tross av at det ikke er EL, men vi holder oss nok til EL da kostnaden blir billigere på langkjøring om ikke annet og jeg blir like rasende vær gang jeg står ved en bensinpumpe og fyller for 2000kr.  :laugh:

Om man skal utelukkende se på biler med 6 seter konfig, da dette åpenbart er det letteste for familien vår; hvilken av følgende biler ville dere anbefalt? E-HS9, Model X eller ES8 (jeg stryker foreløpig Buzz grunnet rekkevidde og usikker lansering)?
Selv om det sitter langt inne å kjøpe nytt kinesisk merke, spesielt med tanke på min bilhistorikk bestående stort sett av BMW, Audi, Honda og Mercedes, så er jo pristapet enormt på disse de siste to årene og jeg kan ikke se for meg at kurven vil fortsette i samme tempo.. RSA bil er også relativt stort nå, uten noen spesiell fare for å miste fotfestet i Norge mtp vedlikehold og garantisaker de kommende årene.

E-HS9 kan man nå få kjøpt en fullspekket bil med 6 seter konfig til rundt 500 000, da med nybilgaranti frem til 2027 og batterigaranti til 2030. Latterlig pris og bare dette gjør jo at man kvier seg.

ES8 er jo faktisk dyrere enn nevnte alternativer, tatt BAAS avtale i betraktning og batteribytte funksjonen er i beste fall fortsett et godt stykke unna å være brukbar i praksis. Den er også minst av nevnte biler.

Model X har jeg ikke budsjett til å kjøpe tilnærmet ny, og må derfor kjøpe en 2019/20 modell, da med flere års mindre garanti enn de to overnevnte biler. I tillegg så har jeg eid første generasjons modell X (2016), og i denne var det knirk og vindstøy på et helt annet nivå enn de bilene jeg er vant til. Verksted 4 ganger det første året.

Likevel heller jeg mot Model X (i håp om at barnesykdommer er forbedret), grunnet ladenettverk, infotainment, plass og rekkevidde ikke minst. Eller skal jeg teste ut en kinesisk modell? Alle bilene fra Tyskland og USA er jo uansett stappet med kinesisk teknologi og deler..  ::)

eisa01

Ladenettverk er vel ikke et argument for Tesla lenger? De aller fleste stedene er åpnet

daktari

Sitat fra: HP90 på søndag 12. november 2023, klokken 13:36Hei igjen, og takk for mange gode innspill og ikke minst oppdatert liste over bredden på midtseter!

Jeg synes også BMW x5 var et godt alternativ på tross av at det ikke er EL, men vi holder oss nok til EL da kostnaden blir billigere på langkjøring om ikke annet og jeg blir like rasende vær gang jeg står ved en bensinpumpe og fyller for 2000kr.  :laugh:

Om man skal utelukkende se på biler med 6 seter konfig, da dette åpenbart er det letteste for familien vår; hvilken av følgende biler ville dere anbefalt? E-HS9, Model X eller ES8 (jeg stryker foreløpig Buzz grunnet rekkevidde og usikker lansering)?
Selv om det sitter langt inne å kjøpe nytt kinesisk merke, spesielt med tanke på min bilhistorikk bestående stort sett av BMW, Audi, Honda og Mercedes, så er jo pristapet enormt på disse de siste to årene og jeg kan ikke se for meg at kurven vil fortsette i samme tempo.. RSA bil er også relativt stort nå, uten noen spesiell fare for å miste fotfestet i Norge mtp vedlikehold og garantisaker de kommende årene.

E-HS9 kan man nå få kjøpt en fullspekket bil med 6 seter konfig til rundt 500 000, da med nybilgaranti frem til 2027 og batterigaranti til 2030. Latterlig pris og bare dette gjør jo at man kvier seg.

ES8 er jo faktisk dyrere enn nevnte alternativer, tatt BAAS avtale i betraktning og batteribytte funksjonen er i beste fall fortsett et godt stykke unna å være brukbar i praksis. Den er også minst av nevnte biler.

Model X har jeg ikke budsjett til å kjøpe tilnærmet ny, og må derfor kjøpe en 2019/20 modell, da med flere års mindre garanti enn de to overnevnte biler. I tillegg så har jeg eid første generasjons modell X (2016), og i denne var det knirk og vindstøy på et helt annet nivå enn de bilene jeg er vant til. Verksted 4 ganger det første året.

Likevel heller jeg mot Model X (i håp om at barnesykdommer er forbedret), grunnet ladenettverk, infotainment, plass og rekkevidde ikke minst. Eller skal jeg teste ut en kinesisk modell? Alle bilene fra Tyskland og USA er jo uansett stappet med kinesisk teknologi og deler..  ::)

Ingen av de tre. Det er usikkert om de to kinesiske merkene overlever i Norge. De blir uansett en murstein på finn.no.

Gamle Model X har sin dose problemer med drivaksler, hjuloppheng, luftfjæring og dørene. 6-seter er problematisk mtp hvordan man sikrer bagasjen.

Eneste andre 6-seter da blir Kia EV9 som virker veldig lovende i tester på YouTube. 

Så har du EQV som går for 600k på finn om dagen, og de franske Spacetourer og ë-berlingo, men de har litt lite batteri.

Generelt vil jeg ikke gå for 6-seter pga trafikksikkerhet med bagasje.

HP90

Ok, takk for innspill!

Klarer ikke si meg helt enig i at Kia EV9 er det beste alternativet her, og den er fortatt alt for dyr. Lanseringspris i Sverige er ca 850 000, og i Norge nærmere en million for en godt utstyrt bil med vh. Det sitter nesten like langt inne å betale en slik sum for en "Kia", på tross av at de absolutt har hatt en opptur og produsert noen gode biler de siste årene.

Model X 2016 modellen, var en 6 seter  og vi hadde ingen problemer med å sikre bagasje i den. Brønnen i bagasjerommet er også dyp, og så lenge man ikke trenger barnevogn sluker faktisk brønnen, bagasjerommet og frunken relativt mye.

EQV har for kort rekkevidde som du sier, og for oss i forhold til langkjøring og bilferie kreves det da mange ekstra ladepauser.

Hva angår NIO og Hongqi er jeg helt enig i at dette er merker som sliter stort om dagen og prisfallet er enormt. Spørsmålet er vel om de gir opp og trekker seg helt ut, noe jeg fortsatt tviler på av flere grunner. De leverer  biler over en lav sko i Asia og er sågar ingen lilleputt i markedet på verdensbasis. BYD er sågar verdens største elbil leverandør i volum, dog om man inkluderer alle typer kjøretøy.

daktari

Husk å trekke fra svensk mva. på EV9, hele beløpet. Så skal man ved import betale
 vektavgift pluss mva på kun det over 500k av importprisen. Prisen er objektivt et kupp i forhold til en ny X, som absolutt ikke er verdt prisen. Subjektivt blir det noe annet.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA