Kjøp av ny familiebil - Erfaringer

Startet av HP90, lørdag 11. november 2023, klokken 19:34

« forrige - neste »

BubbaJoFet

«ES8 er jo faktisk dyrere enn nevnte alternativer, tatt BAAS avtale i betraktning og batteribytte funksjonen er i beste fall fortsett et godt stykke unna å være brukbar i praksis. Den er også minst av nevnte biler.«

Det stemmer ikke helt. ES8 har størst bagasjerom og bredde i baksetene av de kinesiske 7 setere med AWD. Andre seterad er også skyvbar.
Den har også god nyttelast med totalvekt på 3099 kg. Ca 500 kg i tillegg til fører.

Kommer en Voyah MPV, dream, straks som gjør det muligens til skamme. Usikker på 3dje raden der. https://voyah.no/modeller/voyah-dream/

Men at BaaS ikke er ett attraktivt produkt som det foreligger nå uten kWh inkludert eller fleksibilitet på størrelse er det liten tvil om.



turfsurf

Sitat fra: daktari på søndag 12. november 2023, klokken 15:15Husk å trekke fra svensk mva. på EV9, hele beløpet. Så skal man ved import betale
 vektavgift pluss mva på kun det over 500k av importprisen. Prisen er objektivt et kupp i forhold til en ny X, som absolutt ikke er verdt prisen. Subjektivt blir det noe annet.
Så svenskimportert lanseringsmodell kommer på 725k ca. Ikke ille det, og det er ikke eksportrestriksjoner på den?
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

daktari

Sitat fra: turfsurf på søndag 12. november 2023, klokken 16:04
Sitat fra: daktari på søndag 12. november 2023, klokken 15:15Husk å trekke fra svensk mva. på EV9, hele beløpet. Så skal man ved import betale
 vektavgift pluss mva på kun det over 500k av importprisen. Prisen er objektivt et kupp i forhold til en ny X, som absolutt ikke er verdt prisen. Subjektivt blir det noe annet.
Så svenskimportert lanseringsmodell kommer på 725k ca. Ikke ille det, og det er ikke eksportrestriksjoner på den?
Det er min beregning omtrent.

Det siste vet jeg ikke noe om. Men det har historisk sett vært mye transport av Kia mellom land i EU.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

daktari

Strengt tatt: 900k sek inkl vinterhjul. Kun GT-line med alt utstyr der.
80% blir da 720k nok
Mva av 220 nok er 55k.
Og noe vektavgift 12,5/kg over 500 kg, så 1900 kg gir ca 24000.

Så Bos bør komme med et tilbud med vinterhjul til 800k for å matche en svenskimport.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

edyrli

Jeg er veldig godt fornøyd med Tang. Midterste rad kan skyves fram og tilbake samt ryggene tiltes. Dersom det ikke er fult med bagasje ønsker ungene alltid å sette seg bak på 3dje rad for å slippe sitte 3 i bredden. Men ellers synes jeg bredden er bra.
Bagasjerommet som 5 seter er veldig stort og enkelte å laste.
2021 BYD Tang
2020 SEAT Mii Electric
1996 Suzuki LS-650 Savage

BubbaJoFet

BYD Tang eksportert uten moms fra Sverige kommer på ca 450k med vektavgift. Det er mye bil for pengene.

https://www.hedinbil.se/bilar/7014221/pb-nc-byd-tang-2022

Moas

2022 tm3 rwd
2024 Aixam E

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA