Endringer i fargeuttrykket på Tesla sine ladestasjoner

Startet av geear, torsdag 02. november 2023, klokken 08:52

« forrige - neste »

geear

Sitat fra: CaZpaH på onsdag 01. november 2023, klokken 21:43Var innom Hellsenteret (ved Trondheim lufthavn Værnes) i dag. 17 stolper var satt opp allerede da jeg var der. Er vel 20 som skal komme totalt. Fullt arbeid med gravemaskin og kabellegging i dag.
OT, men bildet ditt var et godt eksempel på at de nye v4-stallene ikke "popper" like mye som de gamle med rød fresh farge og mer spennende design. V2/v3 er mer synlige på avstand.

Counterpointer

Sitat fra: geear på torsdag 02. november 2023, klokken 08:52
Sitat fra: CaZpaH på onsdag 01. november 2023, klokken 21:43Var innom Hellsenteret (ved Trondheim lufthavn Værnes) i dag. 17 stolper var satt opp allerede da jeg var der. Er vel 20 som skal komme totalt. Fullt arbeid med gravemaskin og kabellegging i dag.
OT, men bildet ditt var et godt eksempel på at de nye v4-stallene ikke "popper" like mye som de gamle med rød fresh farge og mer spennende design. V2/v3 er mer synlige på avstand.
Egentlig litt rart de har gått bort fra den røde signaturfargen. Helt enig at det synes mindre.
Når en er på ukjente steder (rundt omkring i Europa) så har det vært veldig hjelpsomt at de gamle syntes veldig godt.
Merking av ladere er et viktig punkt.

jlan

Sitat fra: Counterpointer på torsdag 02. november 2023, klokken 09:46Egentlig litt rart de har gått bort fra den røde signaturfargen. Helt enig at det synes mindre.
Når en er på ukjente steder (rundt omkring i Europa) så har det vært veldig hjelpsomt at de gamle syntes veldig godt.
Merking av ladere er et viktig punkt.
Jeg tror det ble litt mye, når stasjonene ble så store. Jeg tror endel ble provosert. Spesielt før de åpnet for alle elbiler. Det er jo også litt rart å sløse med så mye lys, når det skal være miljøvennlig. Det er jo en slags lysforurensing, selv om det ikke trekker så mye effekt. Beklager OT.
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

Mobileum

Markedsføringen er gull verdt.
Tesla S75D - ultimo 2018 - FSD - 2024.8.9

Hjortefot

Dette er standard grafisk formspråk i forretningsverdenen for tiden. Alle vil ha en enkel og flat svart/grå logo med så få elementer som fysisk mulig mens den fremdeles er gjenkjennelig for dagens kunder. Til nød en enkelt signaturfarge. Apple begynte med en logo med Newton sittende under et epletre, men var foregangsfigurer for denne stilen på 90-tallet en gang(?) Ikke siter meg på detaljene. Dette fungerer som ikon/profilbilde på små skjermer, og man kan fargelegge etter årstid, høytider og tidsåndens populære saker på sosiale media. Tesla gjør noe lignende med ladestasjonene. En V4 ladestolpe vil være umiddelbart gjenkjennelig for en Tesla-eier, selv om et annet selkap setter den opp og plasserer sin egen logo på den. De store hvite flatene er godt egnet for store logoer, akkurat som en hvit varebil. Og nå investerer BP stort i lading på sine bensinstasjonskjeder i USA med Tesla som produsent av ladere. Det gir mening, selv om det i utgangspunktet ser grått og kjedelig ut.
Model 3 LR - 2019

Counterpointer

Kanskje tråden må skifte navn til «Detektiv arbeid for å i det hele tatt se at det er ladere» 😏

Bensinstasjoner er jo ikke kjent for å være monokrom eller med lite lys, noe det er en god grunn for. Og det er etter over 100 års drift.

geear

Stemmer det. Men jeg er av den oppfatning at skiltregelverket i Norge er tullete, savner at det skiltes til bensin og mat og lading og dagligvare langs hovedveier/europaveier, slik det gjøres i veldig stor grad i USA, men også nedover Europa. Mange ganger er man forbi en avkjøring før man innser hva som var der.

RJK

Den er jeg helt enig med deg i. Synes og rasteplasser markeres alt for kort tid før den kommer, og relativt dårlig der den er, så i det du innser at "her skal/skulle jeg ta av", så er man nesten forbi avkjørselen allerede. Og da med gode snuplasser i nærheten, så blir det å kjøre videre og håpe på neste.

Noen steder blir man veldig i tvil om det var gårdsvei, privat vei til et jorde eller om dette faktisk var rasteplassen. I Sverige er skiltingen utvetydig, og du ser som regel rasteplassen i god tid før man må svinge av.

Ulempen der i forhold til flere av de norske, er at de ligger åpent mot veien og er godt opplyst, så lite muligheter (virker det som) til å få en rolig natts søvn i bilen, skjermet fra nettopp veistøyen.

De beste norske rasteplassene ligger gjerne med en bergknaus og tær som dekker selve rasteplassen, og gir god støy og synsbeskyttelse, samt at de gjerne gir en fantastisk utsikt til en elv, lite fossefall eller fjorde eller annen vakker utsikt. Men som sagt, man skal av og til være god for å se avkjøringen man skulle tatt.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

turfsurf

Sitat fra: geear på fredag 03. november 2023, klokken 19:17Stemmer det. Men jeg er av den oppfatning at skiltregelverket i Norge er tullete, savner at det skiltes til bensin og mat og lading og dagligvare langs hovedveier/europaveier, slik det gjøres i veldig stor grad i USA, men også nedover Europa. Mange ganger er man forbi en avkjøring før man innser hva som var der.
Argumentet til vegvesenet når det gjelder skiltet lading var vel at det uansett dekkes av apper og bilens infotainment.

Så de mener at man skal sitte å fikle med telefon eller navigasjon i bilen underveis for å finne ladestasjoner.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

jlan

Sitat fra: turfsurf på lørdag 04. november 2023, klokken 08:49Så de mener at man skal sitte å fikle med telefon eller navigasjon i bilen underveis for å finne ladestasjoner.
Så lenge GPS og de andre GNSS fungerer uten "Selective Availability" og jamming så går det vel greit. Men det skal man gjerne ikke ta for gitt.
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

Counterpointer

Sitat fra: turfsurf på lørdag 04. november 2023, klokken 08:49Argumentet til vegvesenet når det gjelder skiltet lading var vel at det uansett dekkes av apper og bilens infotainment.
Ekstremt svakt argument og helt omvendt av det som har vært praktisert med bensinstasjoner i alle herrens år 🤷🏻🙈

Selv med Tesla sin ypperlige navigasjon til egne SuC så er det veldig greit at de var synlige rød/hvite for den siste lokaliseringen.

Jeg skal uansett klare meg, men det er ikke optimalt med lite synlige ladere. Skilting burde uansett være et minimum.

Mobileum

Disse er flotte, og godt synbare. Nå er det vel et billys som lyser opp den nederste delen

Andrewas

Oppfordrer alle som har Tesla til å stemme på hvor Tesla skal bygge superchargers. Det er tragisk få stemmer på de norske alternativene. Lurer veldig på hvordan over 5000 personer har klart å stemme på enkelte av stedene i Romania? Er det så mange Tesla eiere der?

https://www.tesla.com/supercharger-voting/overview
2013 Sig #174 Model S P85+ Pearl White m alt uten ekstra barneseter.
2023 Model X Plaid

Mobileum

Har lite tro på denne avstemming. I september 2022 ble det solgt 222 Tesla-biler i Romania, og med en fin økning i september 2023 med 634. 5000 har altså avgitt stemme. Tviler litt...

Andrewas

Kan det være mye folk lenger sør i Europa som stemmer slik fordi de gjerne vil kjøre til strendene ved Svartehavet?
2013 Sig #174 Model S P85+ Pearl White m alt uten ekstra barneseter.
2023 Model X Plaid

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA