Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: "Forenklet" test av batterier og motor

Startet av Øyvind.h, tirsdag 11. desember 2012, klokken 20:59

« forrige - neste »

laumb

999 biler bak meg da.
Superspent på å se hva den forskjellen utgjør i tidsperspektiv/levering.

_____
Tapatalkin' from iTalatut.

Nuvolari

Sitat fra: Muffinman på torsdag 17. januar 2013, klokken 07:32
Da kom #2417 stille og rolig opp på my Tesla-siden for noen dager siden :)

Hvor lang tid tok det fra du betalte til du fikk #?
Nordstrand, Oslo
Tesla P85+ mottatt 21.11.13
eGolf
Porsche Mission E reservert

OleJA

Ser på TMC forumet at de i US som nå blir invitert til 'Finalize', reserverte for kun 6 uker siden, dvs omtrent samtidig med meg :o - Levering for disse blir antydet til Februar - Mars. Kan vi begynne å håpe på at vi trenger å vente betydelig mindre enn 12mnd. som først antydet?

Er forresten ikke helt sikker på om jeg vil ha bilen så mye før det... - Kunne godt tenkt meg at Tesla fikk fikset litt flere bugs på bilen først :-\
Perlehvit P85, VIN P15981
Reservert 2 x Model Y

Nuvolari

Sitat fra: OleJA på torsdag 17. januar 2013, klokken 11:33
Ser på TMC forumet at de i US som nå blir invitert til 'Finalize', reserverte for kun 6 uker siden, dvs omtrent samtidig med meg :o - Levering for disse blir antydet til Februar - Mars. Kan vi begynne å håpe på at vi trenger å vente betydelig mindre enn 12mnd. som først antydet?

Er forresten ikke helt sikker på om jeg vil ha bilen så mye før det... - Kunne godt tenkt meg at Tesla fikk fikset litt flere bugs på bilen først :-\

Mener jeg leste et sted at Tesla nå er opp i en produksjonsfart på 1667 biler / mnd tilsvarer 20.000 / år. Noen som kan bekrefte dette?
Nordstrand, Oslo
Tesla P85+ mottatt 21.11.13
eGolf
Porsche Mission E reservert

OleJA

Sitat fra: Nuvolari på torsdag 17. januar 2013, klokken 11:57
Mener jeg leste et sted at Tesla nå er opp i en produksjonsfart på 1667 biler / mnd tilsvarer 20.000 / år. Noen som kan bekrefte dette?

Her sett fra 400-600 pr uke, men alt er spekulasjoner. Skal en dømme utfra sekvensnummeret på biler som faktisk blir rapportert levert, så lå de kanskje litt over 400 i slutten av desember, og betydelig under nå i starten av januar. Den siste uka har det tatt seg litt opp igjen.

Men nok en gang spekulasjoner....
Perlehvit P85, VIN P15981
Reservert 2 x Model Y

Øyvind.h

Det virker som om Tesla har fått opp dampen på produksjon, men denne korte ventetiden (potensielt 3-4 måneder) ser bare ut til å være mulig for kunder som velger 85kWh, luftfjæring og en av de fargene som allerede er i produksjon. Velger man eks 60kWh, 40kWh, standard fjæring etc. får man ikke 3-4 måneder leveringstid.

Jeg har en sterk følelse av at Tesla prioriterer å levere de bilene de har fått god produksjonsflyt på, og holder igjen på de som krever mer opplæring/justering av produksjonslinje. Bakgrunnen for dette er nok at Tesla kjenner presset på å levere, og dra inn mest mulig penger så raskt som mulig.

En reduksjon fra 12 måneder ned til 3-4 måneder her i Europa tror jeg vi kan glemme på kort sikt. De første leveransene skal meg bekjent skje i april, og da snakker vi om EU Signatur-biler. Bestiller man nå kan man kanskje slippe unna med et halvt år ventetid dersom man velger korrekt modell, kanselleringer holder seg høye og produksjonsraten fortsetter å vokse. Men det ville jeg ikke satset på.

Mao, du er så vidt jeg kan se trygg ift sen levering og utluking av flere bugs :)
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Oreo

Sitat fra: Nuvolari på torsdag 17. januar 2013, klokken 11:57
Sitat
The 10-year-old electric car maker has reached its target production rate for the Model S of 20,000 a year and expects to launch the Model X, a luxury crossover built on the Model S platform, in the second half of 2014,The 10-year-old electric car maker has reached its target production rate for the Model S of 20,000 a year and expects to launch the Model X, a luxury crossover built on the Model S platform, in the second half of 2014,
http://www.reuters.com/article/2013/01/14/autoshow-tesla-profit-idUSL2N0AJ0GX20130114?source=email_rt_mc_body
samt:
http://green.autoblog.com/2013/01/14/tesla-model-x-makes-auto-show-debut-in-detroit/
Sør-Trøndelag, x-Hvit Nissan LEAF, 19.01.12-13.05.13
Tesla Model S, P85+ #P12xx/VIN 14 4xx 11.09.13
Tesla Model X, 100D 17.12.2017

Celter

I følge Teslamotorsforum fikk en Bergenser P 2518 i går. Det virker som om reservasjonstakten holder seg.
Porsche Taycan Turbo (Bestilt)
Tesla P85D  (Solgt)
Tesla P85+ (Solgt)

oyvind86

Jeg fikk mitt nr. på mandag den 14.1.12: Nr. 2458!

jonasdig

Jeg fikk 2526 tidligere i dag. Betalte 28/12, men har vært noe trøbbel med overføringen. Bra de har opprettet norsk konto for nye kunder.

thorstein

Første innlegg fra meg: #2532 registrert kl 16.16 nordsk tid. Jeg lurer veldig på om jeg bør gå for 85 kw eller den på 60. Mvh T.

Lanber

Vil tro 90% velger 85kwh her til lands.
Da har du en praktisk rekkevidde på 40 mil og såpass bør man ha.

laumb

Jeg tror nok ikke 90% er representativt.
Jeg skal ha 60kwh, merker at jeg er en av de ytterst få på forumet - men så fort bilen kommer på veien og "alle" får øynene opp for den, så begynner de som ikke er entusiaster å kjøpe, men de som kjøper generellt med hjertet - og ikke har råd til mer enn 60kwh.

Jeg vet om mange som er interesserte i å legge penger bordet for en S, men da som 60 - men disse vil ha faktiske erfaringer, og å kunne snakke med norske eiere om norske forhold. Kanskje en lengre kjøretur for å teste bilen, slik som er lov i normale sjapper. Ikke bare predefinerte ruter.

_____
Tapatalkin' from iTalatut.

Epleskreller

Sitat fra: thorstein på torsdag 17. januar 2013, klokken 17:37
Første innlegg fra meg: #2532 registrert kl 16.16 nordsk tid. Jeg lurer veldig på om jeg bør gå for 85 kw eller den på 60. Mvh T.

Forskjellene er bedre rekkevidde, flere hestekrefter og tilgang til superladere som standard på 85. 85 får også dyrere forsikring pga. ca 60 flere hk.
Den elektriske bilrevolusjonen har startet!

Elektrisk siden sept 13
Model X 100D og Leaf :)
(tidligere Model S 85, 85D, 70D, P85DL,  Leaf og Model X P90DL)

Muffinman

Sitat fra: Nuvolari på torsdag 17. januar 2013, klokken 11:15
Sitat fra: Muffinman på torsdag 17. januar 2013, klokken 07:32
Da kom #2417 stille og rolig opp på my Tesla-siden for noen dager siden :)

Hvor lang tid tok det fra du betalte til du fikk #?

Ikke helt sikker. Sjekket ikke på nettsiden før etter halvannen uke og da var nummeret ihvertfall på plass.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA