Think TechCentre

Startet av Warlock, lørdag 04. november 2023, klokken 19:32

« forrige - neste »

Marsto

Sitat fra: Warlock på søndag 10. november 2024, klokken 02:43:+1:
Hadde vært gøy å vite om man trenger K-Linje for å prgrammere nøkler, men er helt overbevist om at de som støtter denne klarer å programmere inn nøkler :)

Om ikke Ford har/kjenner igjen eller skal ha blodpris for nøkkel er det bare stikke innom så kan du få nøkkelskallet med det uslipte bladet fra meg. Mulig nøkkelsmeden på City Syd kan slipe til f.eks. (For å være helt ærlig har han sikkert blanke nøkler og mulighet til å kopiere transponderen også)
Det her må vi teste, ja. Stikker innom hvis det blir håpløst å finne noe hos Ford.
Think City 2010 mod. Li-Ion, Farge: City Citrus
VW e-up 2016 mod. Farge: Blueberry Metallic.

Marsto

Har sett litt på noen gamle poster om programmering av nøkler og jeg har noen spørsmål rundt det. Jeg siterer din post om nøkler i en annen post her:
"Nøkkelen består av 3 deler. Selve nøkkelbladet, et lite RF-kretskort 433MHz, og en RFiD "ampulle". Selv med riktig nøkkelblad ser det i alle fall ikke ut til for meg at man får lagt inn RFIDen til ny nøkkel på denne måten på vår bil. Det vil si jeg får vridd om tenningen (hele veien) og låst opp og gjen dørene men bilen vil ikke starte. Meget mulig det er å legge inn RFID-kode diagnoseutstyret brukes til."

Her er bilder av min nøkkel og her har jeg skrevet på hva jeg tror er de programmerbare delene på den. Stemmer dette?
Hvis man googler opp mulig nye Ford nøkler for å kjøpe fant jeg en nettbutikk som ser ut til å levere RFiD men fremdeles ser den litt anderledes ut rundt RF kretskortet. Min Think nøkkel har påtrykt to forskjellige frekvenser 433 og 315 MHz. Hva betyr egentlig det? Men uansett forskjellene, kan denne kjøpes, få den slipt i en nøkkelservice butikk og vi programmerer den med Think Tech Center? Her en linken jeg referer til.

https://www.joom.com/nb/products/5d0af19336b54d0101dae098?variant_id=5d0af19336b54d0401dae09a&currency=NOK&utm_productid=5d0af19336b54d0101dae098&utm_feed=main&utm_hash=ae54b5f3534a87679f3ac4ed51d3349b&gsAttrs=eyJyZWdpb24iOiJOTyJ9&utm_source=google&utm_medium=cpc&utm_campaign=21203810371&utm_term=cid-21203810371%2Cagi-%2Cadi-%2Ctid-%2Cdev-c%2Creg-9221236%2Cmd-5d0af19336b54d0401dae09a&utm_audienceid=advertising_web_gg_2d&gad_source=1&gclid=Cj0KCQiA0MG5BhD1ARIsAEcZtwQipwJQOm_fkVymnTkA-J91R9safWhO9ItFa7yjL8KgMobuT-q2TvYaAmFSEALw_wcB

worry

Hei,
Takk Warlock! Du har virkelig lagt ned en stor innsats her. Nå har jeg stor tro på at dette kan bli en løsning for alle som ønsker.

Som du hinter om, så kjøpte jeg en dings fra Temu. Jeg gjorde det mest for å se hva Temu var. Det var mye hype rundt Temu. Alt ved kjøpet funket veldig bra. Men det er med vond smak i munnen. Det offisielle Kina er ikke vår venn.

Jeg lot meg friste av den som het SM2. Den skal følge standarden J2534 og den hadde K-line. Uten at jeg skjønner hva det betyr. Men det du skriver om virus bekymrer. Jeg har foreløpig ikke prøvd dingsen, eller lagt inn noe programvare. Må kanskje få tak i en billig pc, som kun kjører denne.
Think lithium

Warlock

Sitat fra: worry på søndag 10. november 2024, klokken 11:09Jeg lot meg friste av den som het SM2. Den skal følge standarden J2534 og den hadde K-line. Uten at jeg skjønner hva det betyr. Men det du skriver om virus bekymrer. Jeg har foreløpig ikke prøvd dingsen, eller lagt inn noe programvare. Må kanskje få tak i en billig pc, som kun kjører denne.

Den er trygg med driveren jeg linker til, jeg brukte fullt navn på den i overskriften "Scanmatik 2 Pro" forkortet "SM2". Er en av de to jeg mener kan være en fullgod erstatter :)
Er nok svært mye som fulgte med produktet du nok ikke får bruk for om du bare skal bruke den mot Think, og ikke programmere opp/omprogrammere  enheter (ECU) til andre biler. Men antar egentlig du ikke driver så mye med "chiptuning" på ymse biler?
Uansett, den ser ut til å funke helt fint (selv om jeg har notert ned at den hadde bittelitt treg respons i et tilfelle kan det like godt skyldes noe helt annet)

Warlock

Sitat fra: Marsto på søndag 10. november 2024, klokken 10:58Her er bilder av min nøkkel og her har jeg skrevet på hva jeg tror er de programmerbare delene på den. Stemmer dette?

Ja, bildene dine stemmer... kretskortet er fjernkontrollen for å låse/åpne dørene, og er en egen prosedyre for å legge inn (er nok den jeg skriver om).

RFID-chippne har jeg en pose full av, har også enheter jeg kan klone den chipen/RFID-ampullen du har fra før. Og ja, de kan se litt forskjellige ut, men så lenge antennen rundt nøkkellåsen induserer en strøm i de funker de (de kan være litt sær på retning de må stå i)

Jeg har også noen flere "plastinnkapslinger" og nøkkelblad, så du trenger ikke bestille noe på nett. Lurer nemlig på om jeg også har noen fjernkontroller liggende en plass. Så eneste du trenger å få gjort for å få to nøkler er å få slipt til/skaffet fra ford et nytt nøkkelblad. For selve testingen av chipper/transpondere/fjernkontroller holder det egentlig med ett blad vi bare flytter rundt ;)

Marsto

Sitat fra: Warlock på søndag 10. november 2024, klokken 12:05
Sitat fra: Marsto på søndag 10. november 2024, klokken 10:58Her er bilder av min nøkkel og her har jeg skrevet på hva jeg tror er de programmerbare delene på den. Stemmer dette?

Ja, bildene dine stemmer... kretskortet er fjernkontrollen for å låse/åpne dørene, og er en egen prosedyre for å legge inn (er nok den jeg skriver om).

RFID-chippne har jeg en pose full av, har også enheter jeg kan klone den chipen/RFID-ampullen du har fra før. Og ja, de kan se litt forskjellige ut, men så lenge antennen rundt nøkkellåsen induserer en strøm i de funker de (de kan være litt sær på retning de må stå i)

Jeg har også noen flere "plastinnkapslinger" og nøkkelblad, så du trenger ikke bestille noe på nett. Lurer nemlig på om jeg også har noen fjernkontroller liggende en plass. Så eneste du trenger å få gjort for å få to nøkler er å få slipt til/skaffet fra ford et nytt nøkkelblad. For selve testingen av chipper/transpondere/fjernkontroller holder det egentlig med ett blad vi bare flytter rundt ;)
Suverent og skal sjekke med Ford hva de kan gjøre. Det jeg tenkte mest på er hvis vi kjøper uslipte/uprogrammerte nøkler fra nett og får nøkkelbladet slipt som originalen, kan vi da programmere den nettkjøpte nøkkelen til å fungere akkurat som den originale?

Marsto

Da utvides experimentet og jeg bestilte en ny nøkkel fra nett som jeg trenger programmering til. Jeg forutsetter at den kan slipes av hvilken som helst nøkkelservice men kan den bli programmert med min pc med Think Tech Center i min bil hvis jeg har min originale og ønsker en reservenøkkel?

Her er linken til nettbutikken.
https://www.joom.com/nb/products/5d0af19336b54d0101dae098?utm_campaign=671a66f66f18243596b411cc&utm_deeplink=firebase&utm_source=sharing&variant_id=5d0af19336b54d0401dae09a

Warlock

Sitat fra: Marsto på søndag 10. november 2024, klokken 16:04Det jeg tenkte mest på er hvis vi kjøper uslipte/uprogrammerte nøkler fra nett og får nøkkelbladet slipt som originalen, kan vi da programmere den nettkjøpte nøkkelen til å fungere akkurat som den originale?

Ja, det er tanken.
Det jeg forsøkte å fortelle var at jeg har alt dette liggende, så du trenger ikke kjøpe noe på nett...

Marsto

Sitat fra: Warlock på søndag 10. november 2024, klokken 17:00
Sitat fra: Marsto på søndag 10. november 2024, klokken 16:04Det jeg tenkte mest på er hvis vi kjøper uslipte/uprogrammerte nøkler fra nett og får nøkkelbladet slipt som originalen, kan vi da programmere den nettkjøpte nøkkelen til å fungere akkurat som den originale?

Ja, det er tanken.
Det jeg forsøkte å fortelle var at jeg har alt dette liggende, så du trenger ikke kjøpe noe på nett...
Okay, da skjønner jeg. Da blir det uansett spennende å finne ut om ferske nettkjøpte nøkler kan brukes og programmeres. 

Myles Twete

I have had some recent experience with Tech Centre to program a new key.
First, you need to have the right type of key---THINK used 2 versions---one for US and one for Euro.
And so, on THINK FB forum, fellow THINKers were telling me I needed the 319Mhz US version (e.g. for Ford Transit).  I tried and tried, but while its transponder worked and could be matched with the car (with Tech Centre learning procedure), the key REMOTEs never worked.  Finally, I contacted THINKPARTS4U and ordered a couple of their keyfobs.  The only ones they have are the Euro (420khz?) versions.  I repeated the procedures with the Euro version (Ford label) and all the steps worked perfectly.  The only problem I had was that when I tried to simply match the new remote to the car (which worked fine), the key no longer would start the car.  So I had to follow it up with the 10-minute Transponder relearn procedure with TechCentre.  Then it all worked fine.  Both of my US cars use the Euro 420Mhz keyfobs.

Marsto

Thanks alot, Myles. Great information as always from you. I got a new key from the net and are trying to find someone that can file the key. I have a question: when you got your fobs from thinkparts4you did you order unfiled new fobs and if so how did you get your key filed so it matched your original? Here is a couple of picture of my original and the new unfiled one. As you can see the new one got no information but the original is 433 Mhz.

RJK

Om du har den gamle nøkkelen, og den ikke er for slitt allerede, hvorfor ikke bare bruke den sammen med den nye nøkkelen (innmaten av den). Skal vel bare være å sette den gamle nøkkelen på den nye "keyfob'en" tenker jeg! ;)

Eller trengte du flere reservenøkler i samme slengen?
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Marsto

Sitat fra: RJK på onsdag 15. januar 2025, klokken 12:16Om du har den gamle nøkkelen, og den ikke er for slitt allerede, hvorfor ikke bare bruke den sammen med den nye nøkkelen (innmaten av den). Skal vel bare være å sette den gamle nøkkelen på den nye "keyfob'en" tenker jeg! ;)

Grunnen er at vi her i Trondheim prøver å finne ut hvordan man kan få laget en ny nøkkel og programmere den selv med Think Tech Center.

RJK

Sitat fra: Marsto på onsdag 15. januar 2025, klokken 13:55
Sitat fra: RJK på onsdag 15. januar 2025, klokken 12:16Om du har den gamle nøkkelen, og den ikke er for slitt allerede, hvorfor ikke bare bruke den sammen med den nye nøkkelen (innmaten av den). Skal vel bare være å sette den gamle nøkkelen på den nye "keyfob'en" tenker jeg! ;)

Grunnen er at vi her i Trondheim prøver å finne ut hvordan man kan få laget en ny nøkkel og programmere den selv med Think Tech Center.
Ja, men det er jo keyfob som er det interessante i utgangspunktet. Filingen av selve den fysiske nøkkelen kan jo de fleste nøkkel-filesjapper ordne, om de da ikke stoppes av noe regelverk.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Marsto

Sitat fra: RJK på onsdag 15. januar 2025, klokken 14:10
Sitat fra: Marsto på onsdag 15. januar 2025, klokken 13:55

Ja, men det er jo keyfob som er det interessante i utgangspunktet. Filingen av selve den fysiske nøkkelen kan jo de fleste nøkkel-filesjapper ordne, om de da ikke stoppes av noe regelverk.
Der er du inne på det vanskeligste. Det er svært få som filer denne nøkkeltypen. Det er opprinnelig Engelsk Ford og et stort problem å finne noen som har disse maskinene som filer slike nøkkel emner. Idag fant jeg et firma her i Trondheim som heter Certego. De har en gammel nøkkelfil maskin stående på et bak lager som muligens kan gjøre jobben. får vel beskjed iløpet av uka om de kan gjøre jobben.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA