Hovedmeny

Bremser som "hugger"

Startet av Happytroll, fredag 03. november 2023, klokken 23:34

« forrige - neste »

Happytroll

Heisann dere.

Jeg opplever at min ID4 har begynt å hugge til under oppbremsing.

Det virker på meg som at dette er utelukkende i lav hastighet, og spesielt under lang og rolig oppbremsing, og gjerne rett før bilen er på vei til å stanse.

Virker på meg som at det er i skjæringspunktet når den  hopper fra regenerering til å bruke bremser? Høres den forklaringen fornuftig ut?

Dette skjer utelukkende når det er vått ute. Noe som opplever det samme eller har forslag til en fiks? 2022-modell gått 22.000 km.

Og jau, forsøker kraftig oppbremsing av og til for å "trimme" bremsene :P
ID4 Pro 2022

IvarAndreas

Hadde det samme for et par måneder siden. Ble borte, men nå er det tilbake. Skjer både på våt og tørr vei..

daktari

Det er ikke antikrasj ved parkering dere tenker på? Den er jo bare i veldig lave hastigheter for at man ikke skal bulke. Kan deaktiveres med snarvei "auto hold av".
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Happytroll

Sitat fra: daktari på lørdag 04. november 2023, klokken 09:34Det er ikke antikrasj ved parkering dere tenker på? Den er jo bare i veldig lave hastigheter for at man ikke skal bulke. Kan deaktiveres med snarvei "auto hold av".
Njaei...det forekommer uavhengig om objekt/bil foran eller ikke. Innslag av anti-krasj gir vel også lyd og lys varsel i skjerm og ID lyset? Ikke opplevd noe slik.
ID4 Pro 2022

daktari

Sitat fra: Happytroll på lørdag 04. november 2023, klokken 09:37
Sitat fra: daktari på lørdag 04. november 2023, klokken 09:34Det er ikke antikrasj ved parkering dere tenker på? Den er jo bare i veldig lave hastigheter for at man ikke skal bulke. Kan deaktiveres med snarvei "auto hold av".
Njaei...det forekommer uavhengig om objekt/bil foran eller ikke. Innslag av anti-krasj gir vel også lyd og lys varsel i skjerm og ID lyset? Ikke opplevd noe slik.
Ikke lyd/lys når man lukeparkerer eller fotgjenger går bak bilen når man rygger. Jeg mener antikrasj ved parkering som ikke er Forward collision warning.

Men da er det noe annet dere opplever.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

TJV

Dette har faktisk jeg også opplevd noen ganger. Vet det har skjedd på tørre veier, og muligens våte, uten at jeg tror det er grunnen. Er under normal bremsing og når man kommer ned i ca gangfart så virker det ut som jeg trør bremsepedalen ekstra inn. Jeg pleier av vane å slippe svakt opp pedalen omtrent rett før stopp for å unngå det lille "nøkket" idet bilen stopper.
Godt å høre andre har opplevd det, for jeg har blitt litt usikker på hva jeg gjorde med foten.
Skal sies problemet ikke forekommer ofte, men virker jo ut som jeg nettopp har fått lappen når det skjer 🙈
VW ID.4 Pro Perf Max
Nissan Leif 40kW

Happytroll

Samme her, føler meg som en nisse som nettopp fikk lappen i Posten  ;D

Men som du sier ja, overgang rett før "gangfart"

Jeg tror det er når bilen bytter fra regenerering og til bremser. Skulle tro klossene la seg helt inntil skivene når bilen merket en "sakte oppbremsing", for så å ta forsikt tak når behov meldte seg. Nå virker det som at bilen panikk-bremser litt.
ID4 Pro 2022

sk0yern

Jeg har akkurat samme problemet.
Hadde det også først for noen måneder siden, men ble borte av seg selv.
Nå er det tilbake igjen.
Bremser forsiktig opp, og når man kommer ned i rundt 5km/t er det plutselig bråstopp.
Skal ha bilen på verksted i forbindelse med et par andre ting, så får høre hva de sier.

Happytroll

Sitat fra: sk0yern på mandag 06. november 2023, klokken 08:35Jeg har akkurat samme problemet.
Hadde det også først for noen måneder siden, men ble borte av seg selv.
Nå er det tilbake igjen.
Bremser forsiktig opp, og når man kommer ned i rundt 5km/t er det plutselig bråstopp.
Skal ha bilen på verksted i forbindelse med et par andre ting, så får høre hva de sier.
Hører gjerne fra deg om hva de sier...håper det er bedre forklaring enn "dette er normalt" ;)
ID4 Pro 2022

igniztion

Opplever det samme. Har ikke hatt dette tidligere, men nå i overgangen til kaldt og vått vær har det blitt markant tydeligere, spesielt når man foretar en ganske rolig nedbremsing ved bruk av regen. Skjer akkurat i overgangen mellom regen og friksjonsbrems ved ca 5km/t - da blir det bråstopp.
2021 VW ID.4 1st Max
2014 VW e-Up

eivinde

Opplevde også det samme med at bilen "hogg inn" bremsene rett før full stopp i gangfart.
Det var en som hadde samme problem, og Møller forklarte at det skyldes fuktighet/kondens i bremsetrommel bak. Kan løses ved å ta noen kraftige oppbremsinger med girvelger i N fra rundt 70 km/t slik at bremsene blir gode og varme, og at trommelbremsene bak tørker opp skikkelig.
Min bil ble bra etter at jeg gjorde dette.

Topsy

Jeg har hatt samme. Utrolig irriterende. Merket det etter å ha skiftet til vinterdekk.

@eivinde Ble det bra på alle turer etterpå eller bare den turen? Var det en fix som varte?

Electric cars in Norway

SitatDet var en som hadde samme problem, og Møller forklarte at det skyldes fuktighet/kondens i bremsetrommel bak.
Det skal da ikke komme inn fuktighet der hvis pakningen ikke er defekt. Her roter VW vel?

Din ID4 er jo nesten ny å regne som.

Det må være en material svakhet.

Sjekk på internasjonale ID4 forumer og Finn ut om VW sier det samme der eller om de utfører forbedringstiltak på garanti. VW Norge er jo kjent for å ikke støtte opp og rette feil på garanti. Ref varmepumpe sensor feil på e-golf. Som jo er en skandale.

eivinde

Sitat fra: Topsy på tirsdag 28. november 2023, klokken 23:20Jeg har hatt samme. Utrolig irriterende. Merket det etter å ha skiftet til vinterdekk.

@eivinde Ble det bra på alle turer etterpå eller bare den turen? Var det en fix som varte?

Ja, har holdt seg bra etterpå!

IvarAndreas

Sitat fra: eivinde på tirsdag 14. november 2023, klokken 10:54Det var en som hadde samme problem, og Møller forklarte at det skyldes fuktighet/kondens i bremsetrommel bak. Kan løses ved å ta noen kraftige oppbremsinger med girvelger i N fra rundt 70 km/t slik at bremsene blir gode og varme, og at trommelbremsene bak tørker opp skikkelig.
Min bil ble bra etter at jeg gjorde dette.
Dahles i Sarpsborg har flere som har klaget på dette. De har blant annet skiftet pakninger i tromlene uten at det har hjulpet.
Problemet har dukket opp hos meg igjen nå. Det er vel fjerde gangen.
Det har vært så mange tilfeller at problemet er meldt inn til Tyskland.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA