Hovedmeny

Bremser som "hugger"

Startet av Happytroll, fredag 03. november 2023, klokken 23:34

« forrige - neste »

daktari

Noen som hadde prøvd skikkelig bremsing i N for å tørke opp og slipe bort rust?
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

TJV

Uten at jeg har noe god forklaring så har det forsvunnet like fort som det har kommet. Har skjedd sporadisk, ca 4-5 kjøreturer. Forsvunnet uten noe spesiell "innsats" fra meg, utenom at jeg har lagt til meg en "bremsevane" på id.4 også nå nylig.
Jeg å ta en skikkelig kraftig nedbremsing 2-3 ganger i måneden fra 50-60km/t i vinterhalvåret. Gjør det på id.4 og en Leaf vi har. Leaf fikk For 2 år siden kun én feil på EU-kontroll - utslitte klosser bak etter ca 60.000km. Ingen rust på skiver bak, selv i Bergen.
VW ID.4 Pro Perf Max
Nissan Leif 40kW

Electric cars in Norway

SitatDahles i Sarpsborg har flere som har klaget på dette. De har blant annet skiftet pakninger i tromlene uten at det har hjulpet.
Problemet har dukket opp hos meg igjen nå. Det er vel fjerde gangen.
Det har vært så mange tilfeller at problemet er meldt inn til Tyskland
IvarA... :+1: Takker for svært god info. Hvis det er fabrikasjonsfeil/mat.tretthet/prod.feil så må VW Norge gripe inn å rydde opp i dette. VW Spania med 19+ varmegrader og mer store deler av året vil ikke oppleve dette ;D  så dette kan fort være en Norgessak» dette her eller i andre land med skand. klima...

Spør du meg lukter det som det kan ende som den gode saken i høst på nytt på nytt om «hvor er / hva gjør Sindre Solberg galt nå?» og de svarer «ikke noe galt her osv» mens de holder seg for øynene og alle ler.

Møllers håndtering av egolf og sensorerene på VP er derimot til å grine av. «Møller sin reklamasjonssjef: ikke noe galt her med de sensorene» sier han/hun mens de holder seg for øynene»

Håper noen klarer å få VW internasjonalt til å se på saken med disse trommelpkn.

#her-lukter-det-igjen-slett-Møller-håndtering :-X

IvarAndreas

Nå er jo saken sendt til Tyskland og det er vel ikke noe som tyder på at det er tromlene som er årsaken? Jeg har i alle fall hatt problemet midt i en godværsperiode..

Electric cars in Norway

Sitat fra: IvarAndreas på onsdag 13. desember 2023, klokken 06:56Nå er jo saken sendt til Tyskland og det er vel ikke noe som tyder på at det er tromlene som er årsaken? Jeg har i alle fall hatt problemet midt i en godværsperiode..
Ivar... :+1:  ser den men..

Hvis pakninger så kan jo feilen oppstå når som helst, materialtretthet. Slik tenker jeg. Og så merker man det når det blir verre, sommer eller vinter.

Derfor må dette følges opp av VW Norge.

De må jo da rulle ut en recall prosess og bytte ut de feil delene.

daktari

Dette har ikke vært en særlig rapportert feil hverken her, på Facebook eller MeinID, men kan bli mer av det ettersom bilene blir eldre - avhengig av årsak. Tiden vil vise, men verkstedene tar tak i det.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Electric cars in Norway

Sitat fra: daktari på onsdag 13. desember 2023, klokken 16:51Dette har ikke vært en særlig rapportert feil hverken her, på Facebook eller MeinID, men kan bli mer av det ettersom bilene blir eldre - avhengig av årsak. Tiden vil vise, men verkstedene tar tak i det.
Bra :+1: VW tåler ikke en ny dårlig omdømmesak som de fikk på egolf sensorene saken. På den var det jo recall i US men ikke i Norge. Vi hadde egen debatt om det her inne. Og Norge hadde da flest elbiler pr innbygger. Ble også omtalt i pressen den saken der. En varslet skandale den saken der. Og svært uproft håndtert av de i Norge. Det bør gjøres likt i alle land

lars667

Jeg har alltid følt meg usikker på den store gevinsten med trommelbremser på MEB-plattformen, jeg synes det ser ut til at f. eks. Tesla har klart å håndtere problematikken med rustne skiver på TM3 og TMY veldig bra. Liker å kunne se status på bremsene, og hater vedlikehold på gammeldagse trommelbremser. Får håpe dette er et patent som holder over tid.
Snart: 2024 VW id.4 GTX 4motion
(Samboers) 2021 Volvo XC-40 P8 Recharge
Solgt: 2021 Tesla Model Y MiC
Solgt: 2021 IONIQ5 P45
Solgt: 2021 TM3 LR refresh, VIN 825xxx.
Solgt: 2020 e-Golf FL

IvarAndreas

Sitat fra: Electric cars in Norway på onsdag 13. desember 2023, klokken 16:32Hvis pakninger så kan jo feilen oppstå når som helst, materialtretthet. Slik tenker jeg. Og så merker man det når det blir verre, sommer eller vinter.
Nå hjelper det jo ikke å bytte pakninger så skjønner ikke helt hva du mener?

eriksen.eriksen

Dette blir jo synsing, men en tanke som har streifet meg er om dette kan være en softwarerelatert feil. Slik jeg opplever det er det i overgangen mellom regen og fysiske bremser at denne huggingen oppstår.

Det er jo slik på ID.4 at når man tråkker på bremsepedalen er det først og fremst regen man aktiverer, så vil bilens systemer blande inn de fysiske bremsene etter gitte parameter. Det er her jeg lurer på om bremsene noen ganger griper inn for brått i lav fart. Ikke ulikt det man noen ganger opplever med autohold funksjonen.

Om dette er tilfellet skulle man tro det går an å tune systemet som jobber med forholdet mellom regen og bremser.

En høyst uoffisiell teori fra min side!

IvarAndreas

Nå viser det seg at for noen hjelper det å bytte pakninger så jeg skal inn på nyåret for å bytte. I dag fungerer bremsene som de skal igjen...

Electric cars in Norway

Sitat fra: IvarAndreas på onsdag 13. desember 2023, klokken 22:55
Sitat fra: Electric cars in Norway på onsdag 13. desember 2023, klokken 16:32Hvis pakninger så kan jo feilen oppstå når som helst, materialtretthet. Slik tenker jeg. Og så merker man det når det blir verre, sommer eller vinter.
Nå hjelper det jo ikke å bytte pakninger så skjønner ikke helt hva du mener?
Jo da den tar du nok hvis du tenker deg nøye om.

En trommel er et lukket system og det kommer knapt et støvfnugg inn og ut. Det sitter pakninger/gummiforinger i alle gjennomganger på en tradisjonell trommel. Men det er jo bare en teori som en under presenterte ref de verksted besøkene han hadde vært på.

Men hvis det SW relatert da er det jo noe helt annet.

Anyway, poenget er at det skal ikke være slik flere har beskrevet de har opplevet og som trådstarter informerte oss om. Og da må VW Norge komme på banen og ordne opp. Det er jo deres rolle å følge slikt opp overfor kundene deres via de alle bilbutikkene.

Øyvind.h

På ID-forumene på Facebook (eller på Enyaq som deler plattform) med ganske mange tusen medlemmer kan jeg ikke huske å ha sett en eneste kommentar knyttet til brå bremsevirkning i lav hastighet. Jeg har heller ikke opplevd det på noen av de ID4 jeg har hatt, men det skyldes kanskje at jeg ikke har hatt dem lenge nok?

Å varsle pr-katastrofe og full tilbakekalling etter noen kommentarer på forumet fremstår veldig haussete for meg, men bra dere som har opplevd dette får verkstedet til å sjekke det ut slik at VW blir klar over problemet og vet hva som må gjøres på de bilene feilen oppstår. Om feilen er sendt til Tyskland blir det forhåpentligvis godt utredet, og standard fiks klar på verkstedene i Norge for de som skulle oppleve dette.
Har hatt en recall på forrige ID4 som ble tatt når bilen var inne for å oppdatere til nyeste sw, men det var noe med beslagene på bakluken som ikke var godt nok beskyttet mot korrosjon eller noe sånt. Så det på oppsummeringen etter besøket at de hadde utbedret dette.

Jeg forsøkte å søke i gruppene på Facebook nå, og fant bare noen få innlegg om bremser. Men - det var bremser som henger på etter lengre parkering (typisk klosser som henger fast i skiven etter parkering, noe en vil oppleve på alle biler under diverse værforhold). Det vil en kunne oppleve på alle biler med bremseskiver.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Electric cars in Norway

Sitatvarsle pr-katastrofe og full tilbakekalling etter noen kommentarer på forumet fremstår veldig haussete for meg, men bra dere som har opplevd dette får verkstedet til å sjekke det ut slik at VW blir klar over problemet og vet hva som må gjøres på de bilene feilen oppstår
Øivind  :+1: da er vi helt enige. Mitt poeng er bare å oppmuntre til at det sjekkes opp på verksted og følges opp.

Apropo pr-skandale... det sier jeg jo bare for å lage et bilde på dette gitt at det over år ikke følges opp av VW Norge. Det er ikke nå i 2023 men kansje i 25 og 26 osv

Hva er synes du dette med egolfen og varmepumpe har blitt da? Good times? NOT

Media har over år hatt flere negative VW Norge saker på dette. Søk på Google og selv.

Les her bare inne fra her inne:

Om klagen i forbrukerutvalget:
https://elbilforum.no/index.php?topic=61391.0

Om fix'en:
https://elbilforum.no/index.php?topic=55543.0

Om dens sikre skjebne:
https://elbilforum.no/index.php?topic=54533.0

Legger til slutt under med kopi av et innlegg fra strengen over om klagen...for historiebøkene :'(

SitatHei.

Jeg har også en e-golf 2015 modell der sensorene gikk i stykker i november i fjor og jeg måtte ut med 18k for å reparere de da jeg endelig fikk time hos Møller 2 måneder senere (!). Garantien hadde selvsagt akkurat gått ut, men ikke reklamasjonsfristen på 5 år. Ifølge loven har jeg da reklamasjonsrett hvis feilen gjelder en mangel på bilen. Men det var ikke Møller enig om.

Jeg synes det er hårreisende at de tar seg så godt betalt av så mange forbrukere på en kjent mangel som egentlig burde ha blitt fikset gratis. Jeg klaget det inn til Forbrukertilsynet men ble ikke enig med Møller i meklingen. De ville absolutt ikke innrømme at det er en mangel på bilen og ville bare gi meg et lite beløp som goodwill. Men dette handler ikke om penger lenger for meg, men om prinsippet - det går ikke an å produsere en bil med en mangel og så tjene penger på å fikse den i etterkant..

TJV

Sitat fra: lars667 på onsdag 13. desember 2023, klokken 22:12Jeg har alltid følt meg usikker på den store gevinsten med trommelbremser på MEB-plattformen, jeg synes det ser ut til at f. eks. Tesla har klart å håndtere problematikken med rustne skiver på TM3 og TMY veldig bra. Liker å kunne se status på bremsene, og hater vedlikehold på gammeldagse trommelbremser. Får håpe dette er et patent som holder over tid.

Er enig at vedlikehold på gammeldagse trommelbremser er noe herk. Aner ikke hvordan vedlikehold av bremsene bak på MEB bilene er. Får heller ikke tatt en enkel visuell inspeksjon av trommelbrems slik som skivebremser nei. 
Men, vi hadde en Peugeot 306 for mange år siden. Kjørte den ca 100.000km og det ble ikke utført noe arbeid på trommelbremsene bak. Gikk gjennom flere EU på bremsetest og håndbrekk. Så lite som det er behov for bremser bak, spesielt med bakhjulstrekk så håper og tror jeg tromler er rett valg av produsent.
VW ID.4 Pro Perf Max
Nissan Leif 40kW

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA