Hovedmeny

Ryggelys igjen

Startet av Haarek, torsdag 02. november 2023, klokken 20:16

« forrige - neste »

Haarek

Hei 😊
Opplever at det er utrolig dårlig originalt ryggelys på min Model S (2018)
Er det noen enkel måte å fikse dette?
Eksterne lys? Ekstra lys via skiltlysrammen?
Fant noen gamle tråder i forumet, men sjekker om det er kommet noen ny informasjon.

Mobileum

Min hadde også elendige ryggelys de 2 første årene, men ble faktisk supre etter en oppdatering. Måtte installere flomlys på gårdsplassen med fjernkontroll, men har ikke brukt det de siste 3 årene. Er langt fra fotograf, så har ingen teknisk forklaring.
Tesla S75D - ultimo 2018 - FSD - 2024.8.9

Haarek

Sitat fra: Mobileum på torsdag 02. november 2023, klokken 20:24Min hadde også elendige ryggelys de 2 første årene, men ble faktisk supre etter en oppdatering. Måtte installere flomlys på gårdsplassen med fjernkontroll, men har ikke brukt det de siste 3 årene. Er langt fra fotograf, så har ingen teknisk forklaring.

Takk for svar. Det er merkelig. Jeg har de siste oppgraderinger, og det er nett så vidt det er lys.
Har også installert sensor på lys hjemme, men det er kjedelig når en er andre steder, og trenger å rygge.

Mobileum

Sak for Tesla, men garantien er kanskje utløpt. Prøv med reklamasjon. Kan sikkert rettes i software. Har du MCU1 eller MCU2? Jeg har den siste.

ps. Er ikke sikker på om lyset ble sterkere. Har mere tro på at det ble gjort noe med kamera.

Haarek

Sitat fra: Mobileum på torsdag 02. november 2023, klokken 21:54Sak for Tesla, men garantien er kanskje utløpt. Prøv med reklamasjon. Kan sikkert rettes i software. Har du MCU1 eller MCU2? Jeg har den siste.

ps. Er ikke sikker på om lyset ble sterkere. Har mere tro på at det ble gjort noe med kamera.

Skal ta en tur til Tesla på mandag.
Har MCU2.

Klykken

Ryggelyset er sinnsykt svakt på Model S. Det Mobileum sikter til er at software har blitt bedre og sørger for at bildet som vises på skjerm ser lysere ut, uten at ryggelyset har blitt bedre.

Da jeg hadde 2015 S bremset jeg ofte når jeg rygget, da det lyste opp området bak bedre. Alle lys bak er led, så å koble til noe ekstra mener jeg kan være utfordrende.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

Mobileum

Det har iallfall blitt betydelig bedre, og ikke noe å klage på. Tidligere var det ikke bare svakt/mørkt, men uskarpt også.

Klykken

Ja, det stemmer. Og alle kamera har fått normale farger i tillegg nå, uten dette "gulskjæret" som var før.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

Haarek

Sitat fra: Mobileum på fredag 03. november 2023, klokken 10:44Det har iallfall blitt betydelig bedre, og ikke noe å klage på. Tidligere var det ikke bare svakt/mørkt, men uskarpt også.

[quote author=Mobileum link=msg=1118324 date=1699004690]
Det har iallfall blitt betydelig bedre, og ikke noe å klage på. Tidligere var det ikke bare svakt/mørkt, men uskarpt også.
[/quote]

Svar fra Tesla:
Reverse light is designed for environment marking light, not to light up rear area while reversing"
IMPONERENDE!!!

Klykken

Eneste tipset jeg har for å bedre sikten bak er å slå av autodimming av speil og bruke bremsene ofte.
Alternativt går det an å montere en liten ledbar bak som kobles direkte på batteriet med bryter i kupeen.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

Mobileum

Før oppdateringen hadde jeg et flomlys på gårdsplassen. Denne var styrt av Teslas Homelink. Ble tent når bilen rygget ut, og også tent 12 m. fra gårdsplassen ved ankomst. Helt automatisk!

sjokomelk

Sitat fra: Haarek på tirsdag 14. november 2023, klokken 18:25Svar fra Tesla:
Reverse light is designed for environment marking light, not to light up rear area while reversing"
IMPONERENDE!!!
Det er bare sannheten. Primærfunksjonen til ryggelyset er å fortelle medtrafikanter at bilen er i bevegelse bakover. På samme måte som at blinklyset ikke lyser opp siden av bilen, men forteller medtrafikanter at bilen skal til å svinge.
Og så er det bare bonus hvis det er nok lys i ryggelyset til at det lyser opp området bak bilen.
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17 - oppgradert til MCU2/HW3 og CCS
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual

EBjørnen

Jeg har montert en tilsvarende den i linken, på min bil for noen år siden. Veldig fornøyd med det. https://www.lyshelten.no/products/copy-of-xtr-lp-ryggelys-bar-under-skiltet
TMS 85D 2015.

Haarek

Sitat fra: EBjørnen på mandag 20. november 2023, klokken 11:36Jeg har montert en tilsvarende den i linken, på min bil for noen år siden. Veldig fornøyd med det. https://www.lyshelten.no/products/copy-of-xtr-lp-ryggelys-bar-under-skiltet

Den så veldig grei ut.
Er det bare å koble den til ryggelyset?

EBjørnen

Ja, led trekker så lite strøm at rele ikke er nødvendig. Den verste delen med jobben var å få på igjen plastinnredningen innvendig på bakluken.
TMS 85D 2015.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA