Hovedmeny

Serviceintervall og garanti

Startet av Petrods, torsdag 02. november 2023, klokken 17:02

« forrige - neste »

Petrods

Lurer på om noen vet hvor «streng» Kia er når det gjelder overskriding av serviceintervall og garantitid? Vurderer å kjøpe en brukt e-niro. Eieren sier service er fulgt, men at bilen må på 60 000km service. Bilen har imidlertid gått 63 000, og har dermed gått 3 000 km over. Mener på å ha lest at Kia er streng på dette når det gjelder å beholde nybilgaranti?

TB

#1
De første 5 år er det krav om en årsakssammenheng skal garanti / reklamasjon bortfalle. Eksempelvis er manglende oljeskift på en bensin og dieselbil en direkte sammenheng. Andre komponenter som ikke direkte har noen service knyttet til seg skal bli reparert selv om service ikke er gjennomført i hht. produsent sine anbefalinger.

Men, det kan være en tung prosess - gjennomført service gjør det enklere og raskere å nå igjennom...

I tillegg har du et ekstra moment her, Kia har 7 år garanti, der år 6 og 7 blir utenfor kjøpsloven / reklamasjonsretten. Vil tro (men jeg har ingen personlig erfaring) Kia stiller krav om at service er gjennomført alle år før denne utvidede garanti er gyldig.

Hyundai opererer med en grense om å ikke overstige serviceintervallet med mer enn 2 500 km.
Men, Hyundai har ikke den utvidede 7 år garantien Kia har.

Ville bedt selger om en bekreftelse fra verksted om at 7 års garanti er gyldig på bilen.
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA