Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Nydelige bilder av Model S

Startet av Hamiso, tirsdag 11. desember 2012, klokken 07:58

« forrige - neste »

Thomas Parsli

Prisene på mobile.de står stort sett oppgitt med Gross (med 19% tysk moms) eller Net (uten tysk moms). Hvis prisen ikke er spesifisert kan man anta pris med moms.

Det har vært flere C-zero på mobile.de til rundt 90.000,- (Net). Henter man henter bilen selv og også gjør mesteparten av papirarbeidet selv tipper jeg bilen er i Norge for rundt 100.000,- når alle utgifter er dekket. Så kommer vinterdekk på toppen, de får man vel til under 7000,- hvis man ikke skal ha piggdekk.

Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

Hamiso

Spørsmålet er vel kva risiko som er knytt til dette.
Har lest om nokon som ikkje fekk betalt tilbake moms som avtalt. Og ein kjøper altså ein usett bil.
Så føler eg må ha både meir tid og kunnskap for å klara noko slikt.
Men viss nokon kan visa til f.eks. ei liste med utanlandske forhandlarar som dei har gode erfaringar med (på forumet til mobile24 var den lista ganske tynn), så hadde jo dette vore eit spennande alternativ. Og elbil ser ut til å vera spesielt gunstig å importera på denne måten.
http://lektrisk.blogspot.com

-Citroen C Zero 2011, sidan desember 2012
-Tesla Model 3 sidan mars 2019
-Pendlar med sykkel

foxy

kjøper man fra merkevareforhandler direkte vil ha påstår at risk er lik 0 ref både tilstand og mva problematikken.

bortsett fra miev'n har jeg alltid kjøpt mine biler i Tyskland. noen timer på Internett, noen telefoner og emails + en morro tur nedover med god mat og noen kalde pils er alt som trenges.
I-miev 2011
Asker

Hamiso

...så kva firma kan anbefalast for å kjøpa ein ny c-zero eller ion?
http://lektrisk.blogspot.com

-Citroen C Zero 2011, sidan desember 2012
-Tesla Model 3 sidan mars 2019
-Pendlar med sykkel

Olemann

#19
Har også importert fra bl.a. Tyskland (kun til eget bruk) og her er mine erfaringer;

- Sparer endel tusen kroner, alt fra 5.000 - 30.000.-
- Ca 20 emailer med selger, 10 telefoner, fra første interesse til moms er refundert. Anslagsvis 8 timers arbeide.
- Kontakt med bank ifm. sjekking, overførsel etc.  1 times arbeide.
- 2 timers jobb før avreise .  Hente prøveskilter  - kø på tilsynet-  før avreise.
- Planlegge retur, enten bestille Kielferja (ca kr. 5000.- for full pakke med bra lugar og vin/mat) eller hotell og 2 dagers kjøring.
- Ankomst Norge: 2. køer ved ankomst Hjortneskaia.   Rød sone, så tollhuset på kai.  Får importpapirer.
- Ny kø på tollboden ved Oslo S, her er det faktisk 2 køer, først registreres, så betale.   
- Har du flaks blir data sendt til tilsynet sammme dag, og enda mer flaks; plass i drop inn for registrering.  Da tar det bare ca 2 timer på lokalt trafikkstasjon.
Ellers må du bestille time, inntil 2 ukers ventetid.  1. kø der er for kontroll,  2. kø er for utlevering av skilter.  Førs skal selsvagt vrakpant og forsikring dokumenteres (sendes elektronisk til trafikkstasjon)

Så gjenstår bare å vente på refusjon av tysk moms, som avhenger av at bilforhandler har sendt med deg de rette papirene OG at du husket å stemple dem på Zoll'en på kaia i Kiel, og før det må du dokumentere reiesepapirene på Kielferja, og da må du vente til den luka hos Color Line er åpen.....for de papirene må Zollen ha før du får stemplet...og at du sender norske tollpapirer tilbake til forhandler.

Men ja; det er gode og billige øl, og Kielferja er superfin, og du (kan) spare mange tusen.

Glemte bare en ting; litt nerver å sende 250.000.- kroner til en forhandler du aldri har truffet, vente 1 uke på at pengene kommer fram, lure på om du fikk rett IBAN/SWIFT av forhandler, og selvsagt; spent på om bilen er som den så ut på bildene....OG at forhandler fortsatt eksisterer......

Men gøy er det!  Gøy underveis, fordi ting kan skjære seg og derfor spennende, gøy når alt går i orden (som det pleier gjøre) og gøy å få en tur (om man har feriedager til overs....)

For meg er at absolutt krav: Handler kun fra merkeforhandler i de store byene....aldri privat, aldri brukt-omsettere og aldri type " 4 gule C-zero selges billigere enn vanlig...som den annonsen i midt frankrike nylig, tipper de ble hentet av en oppkjøper og vi ser dem snart på Finn, og noe under den vanlige 149.000 - 159.000  prisen som så langt har vært normen)
Har forhandler aldri sent biler til Norge før, stay away, med mindre du har lyst på mye mer jobb og spenning enn jeg beskrev over.

Ole

laumb

God writeup Ole, veldig god.
Men et lite tips: trenger ikke prøveskilter lenger i Norge, kan kjøre inntil 30 dager på utenlandske skilt. Bare sørg for å skaffe de med rød stripe når du henter i Tyskland, de er for eksport. De gule er lokale prøveskilter.


_____
Tapatalkin' from iTalatut.

Olemann

Takker :-)

Ja, men tyske eksportskilter er dyrt å leie, så om poenget er å spare penger er norske prøveskilter for en dag den billigste metoden jeg er kjent med - men da er man også avhengig av å lykkes med registreringen 1. dag, ellers er det ny runde med henting av nye prøveskilt når man har fått bekreftet time for visning og registrering.

Ole


Sitat fra: laumb på lørdag 01. desember 2012, klokken 19:40
God writeup Ole, veldig god.
Men et lite tips: trenger ikke prøveskilter lenger i Norge, kan kjøre inntil 30 dager på utenlandske skilt. Bare sørg for å skaffe de med rød stripe når du henter i Tyskland, de er for eksport. De gule er lokale prøveskilter.


_____
Tapatalkin' from iTalatut.

laumb

Jeg tenkte hovedsakelig fordi det er behagelig å ha 30 dager på seg å ordne registrering på.


_____
Tapatalkin' from iTalatut.

foxy

#23
Bra sammenfatning fra Ole ja, men her er noen kommentarer:
-   Hvor mye man sparer er helt avhengig av hvilken bilmodell det er snakk om blir lett 100' ++ på enkelte modeller ( 5000 er litt lite spart at man gidder vel...)
-   Hovedpoenget er utvalget av lettbrukte biler i Tyskland vs. Norge og at brukte biler i Tyskland er uten tvil i bedre tilstand enn i Norge. Så man får bedre tilstand til billigere penge...
-   Du kan fint bruke merkeforhandler også utenfor de store byene – 0 problem. At de har eksportet biler til Norge før har ingenting å si! Viktig er at de er klar over forhåndsfortolling og fikser "Ausfuhrbegleitdokument" - det er det eneste som betyr noe..
-   Alt er mulig å planlegge inkl . time hos biltilsynet og time den med retur fra utlandet. Litt usikker vedr. norske prøveskilt, om du trenger dem når du «fortoller» bilen i Norge – før tok tollvesenet de fra utlandet ved fortolling og nå (siden sommeren?!) gjelder de 30 dager eller frem til man får norske skilter?!
-   Kjøper du i Tyskland og ikke henter selv, kan du bruke spedisjon (stiller spedisjonsgaranti) som fikser alt papirarbeid og du trenger heller ikke betale mva forskudd til forhandler i Tyskland
-   Ellers kontraktfester du at forhandler registrer bilen med eksportskilter, og forhåndsfortolle bilen lokalt og du får med deg «Ausfuhrbegleitdokument» og betaler tilbake mva innen feks. 14 dager etter at bilen er fortollet i Norge.
-   Det er bare å kjøre til Color-Line kaien i Kiel, sjekke inn og så gå innom tollkontoret innen du kjører om bord.
-   Den slitsomme/tidskrevende  delen begynner først i Norge som Ole har beskrevet.
I-miev 2011
Asker

Lanber

Angående all problematikk vedr import av bil fra Tyskland.
Jeg kan få en bil transportert fra forhandler i Tyskland og til Norge, ferdig vist på Biltilsynet, altså klar for innbetaling av moms (ikke aktuellt med EL) og engangsavgifter (jo faktisk det må betales inn vrakpant) for 25.000,- 

Mer hvis bilen skal leveres andre plasser enn Oslo området.

foxy

ønsker man ikke hente bil selv, ring feks.  autolink eller johansen transport kostet vel endel ! under 25' sist jeg sjekket. ..
I-miev 2011
Asker

prb1

Importerte helt ny C-Zero fra Citroen forhandler i Tyskland i høst. Måtte legge ut for tysk moms ved betaling av bilen. Refundert etter at bilen kom til Norge. Ikke moms på import av elbil til Norge.

Bestilte frakt med Øyvind Johansen transport (ojt.no) ca 8000,- levert i Drammen. De kan også fikse visning hos Biltilsynet og registrering slik at du henter bilen ferdig med skilter for 3000,-. + vrakpant på ca 1700,-.

Lene Jensen

Hvordan er det å få billån i norsk bank ved egenimport?
Kjører rød Think 2010 zebra fra januar 2013 - pendler 7 mil t/r
Ellers en Suzuki Grand Vitara 2009 som familiebil og trekkbil.

Olemann

Sitat fra: Lene Jensen på torsdag 06. desember 2012, klokken 16:55
Hvordan er det å få billån i norsk bank ved egenimport?

En av de spennende sidene ved å importere er jo nettopp det at du sender penger avgårde til et firma du ikke kjenner, og som du håper har den bilen du kjøper, en ukes tid før de sender bilen.  (Regn med inntil en uke på valuta-overføring, selv med SWIFT/IBAN,  kortere om din bank er valutabank selv)

Så norsk banklån burde gå greit så lenge de ikke krever sikkerhet i bilen, for det kan de ikke få siden de må betale før bilen er din.....normalt er dette ved kjøp i Norge koblet sammen ved kontrakt/overtagelse.  Men forbrukslån etc. burde være plankekjøring (eller annen sikkerhet om det ønskes lav rente)

Mvh Ole

Lene Jensen

Hadde tenkt meg lån med pant i bilen, ja.

Dumt jeg ikke har tenkt på dette før, har vært tre ganger i Tyskland i år....
(driver med import og eksport av hester og hunder, er godt kjent med tolldeklarasjoner :-)

Hva hvis man reiser ned, ser på noen biler, bestemmer seg for en, har finansieringsbevis, kan man da få pengene fra banken før bilen er importert?

Melder man forresten inn eierskifte på bilen i Tyskland?

Nå tok jeg et lite søk og det ser ikke ut til å være så mye billigere akkurat, 140 000 kr for en brukt C-Zero i Hamburg f.eks. som er mest aktuelt for meg å dra til: http://gebrauchtwagen.autoplenum.de/Ort/Hamburg/CITROEN/C-Zero?filter%5Bcar_make_id%5D=170&filter%5Bcar_model_id%5D=1598&filter%5Bfuel_type%5D=&filter%5Binitial_registration_date_max%5D=&filter%5Binitial_registration_date_min%5D=&filter%5Bkm_max%5D=&filter%5Bkm_min%5D=&filter%5Blocation%5D=Hamburg&filter%5Bpower_kw_max%5D=&filter%5Bpower_kw_min%5D=&filter%5Bprice_max%5D=&filter%5Bprice_min%5D=2000&filter%5Bzip_code%5D=#MobileUsedCar

Men det er vel inklusive tysk moms, så si 118000 uten moms og legg på 12000(?) for vrakpant, utførselsdeklarasjon, innførselsdeklarasjon, reisekostnader etc??? Da er vi oppe i 130000. Ok, 20000 å spare i forhold til å kjøpe identisk bil hos Acar.
Kjører rød Think 2010 zebra fra januar 2013 - pendler 7 mil t/r
Ellers en Suzuki Grand Vitara 2009 som familiebil og trekkbil.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA