Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Low battery gitt - jomfruturen

Startet av olehenrikfjeld, mandag 10. desember 2012, klokken 21:28

« forrige - neste »

Elmetro

Ned med batterikassa og fikse litt, så har du strax bil igjen...
Think Rød-01-
Think Blå -00-
Think Kjøkkenblå 08

BauDemo

Sitat fra: olehenrikfjeld på mandag 26. november 2012, klokken 21:39
Thank you for your patience :)

Great that you have figured the nikometer part out... sad though with the damage.
Good luck!
laddplats? -www.uppladdning.nu
nikometer? - www.evmonitor.info

Lynet

#17
Sitat fra: olehenrikfjeld på mandag 26. november 2012, klokken 21:39
Hvis det er lut burde jeg kanskje ikke ta på det?

Jeg hørte forøvrig også et smell på vei hjem en gang i forrige uke. Lyden fikk meg til å tenke at det var steinsprut mot frontruta, men kan det ha vært et batteri som eksploderte og at det var her feilen oppsto? Kan disse to lydene forveksles? I så fall har vi jo hele forklaringen...

..og jeg er uten bil...

Kalilut bør du absolutt ikke ta på uten verneutstyr, og skal du ned med pakken bør du ha både isolert verktøy og vern for ansiktet. Vi bør absolutt ikke ha en alvorlig ulykke i elbilmiljøet.

Når det gjelder smellen kan jeg skrive under på at det høres godt, datra kjørte min Classic med meg 20 meter bak da den smelte av en blokk og det hørtes godt selv 20 meter bak!
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

elektrolux

Sitat fra: Lynet på tirsdag 27. november 2012, klokken 16:32
Kalilut bør du absolutt ikke ta på uten verneutstyr, og skal du ned med pakken bør du ha både isolert verktøy og vern for ansiktet. Vi bør absolutt ikke ha en alvorlig ulykke i elbilmiljøet.

Dette er den politisk korrekte advarselen.

Mer praktisk kan du faktisk smake på vesken, og kjenne etter om den er søt som kjøleveske, eller bitter som lut. Husk på å spytte ut rester etterpå.

Ellers er batteriet på Think bygget opp med så lite eksponerte ledende metal, at det er minimale farer å jobbe med dette batteriet. ;)
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Lynet

En ide er å lese denne:
http://www.noshit.no/doc//HMSD_Kaliumhydroksid.pdf

Når det gjelder å skru på batteripakken er det lurt å ha på seg et par tørre hansker når du demonterer kablene som går fra pakken og inn på bilen (i luken foran setet).
Med pakken nede fjerner du kablene mellom rekkene først. En rekke alene er under 50V og dermed ufarlig å få gjennom kroppen.
Men kortslutningsfaren er der fortsatt, det er masse energi tilgjengelig på meget kort tid som vil gi mye varme hvis polene kortsluttes. Men den faren er den samme som med gamle blybatterier....
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

elektrolux

God info. Trodde faktisk at stoffet var enda farligere.

Også godt å vite at jeg får tak i dette i nærheten av der jeg bor. Kanskje noe for Eyvind i kristiansand som har fått tynnet ut luten sin, etter feilaktig utført vannservice.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Mircado

Sitat fra: El rayo på mandag 26. november 2012, klokken 16:18
Sitat fra: angenvilla på søndag 25. november 2012, klokken 10:37
I have a very similar problem on my 2002 Think - I usually have to plug and unplug 2-5 times before charging becomes normal. Same symptoms otherwise.

I have suspected low 12V battery charge or noisy power supply  -- maybe even some fault with the pump/fans, but those have been very vague suspicions.

Anybody else with ideas?
A low 12V can give all sorts of trouble in communication. Replace the 12V battery first of all if you suspect it is more than 3 years old. Also fix all bad connections on the battery poles, ground wire on the DC/DC converter and all other ground connections you find.

Takker for tips!

Batteriet var det i hvert fall ikke - har byttet nå og pusset kontaktene der, og ingen bedring. I mellomtiden sluttet bilen helt å lade for noen dager siden, så nå står den :-( Ellers samme symptomer - ladelyd kommer i rundt fem sekunder før lading stopper opp, og charging fault-feilmeldingen kommer på.

Ser ellers ut som jeg måler lavere batterivolt inne i bilen (målte bilradiokablene) enn på batteripolene, ca 1V mindre når DCDC ikke slår inn.

Får prøve å finne de jordkablene nå, tar litt tid det her for en fersking...



Sent from my iPad using Tapatalk HD
--
Think City Zebra

Mircado


Som liten oppfølging til egen post: det viste seg å være jordfeil i varmeapparatet. Apparatet er nå utkoblet, og lading virker utmerket. Neste: Finne ut om noen har et fungerende apparat til overs, eller bite i det sure eplet og betale 9-13000 for helt nytt apparat eller en webasto...

--
Think City Zebra

Caspar

Jeg tror jeg har varmeapp liggende. Hvis ikke kan du bare plukke ifrahverandre det registeret du har og fikse jordfeilen, det består av ca 150 løse deler, jeg viser deg gjerne hvordan du får det frahverandre  ;D
Remind me later..........
Toppåsveien, rett ved Kolbotn

Mircado


150 løse deler, bare å sortere dem rett det vel vært nok arbeid til å holde varmen gjennom vinteren :)
-- men alternativet hadde vært perfekt om du hadde liggende!
--
Think City Zebra

elektrolux

Sitat fra: angenvilla på søndag 03. februar 2013, klokken 20:45

Som liten oppfølging til egen post: det viste seg å være jordfeil i varmeapparatet.

Takk for oppfølging. Første gang jeg hører om dette problemet.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Ken

Jordfeil med aircondition kan også føre til ladestopp. Det er bare lurt å koble fra auxillary utstyr og til og med motorstyring fra kontaktor boks når man feilsøker laderen.
Kristiansand. Think City  105K 2001. Kjørt i to år. Ex Postens Think, 50K. Tidligere styreleder for Agder Elbilforening. Den ble til en lokallag av den Nasjonal Elbilforeningen hvor jeg har hatt forskellige verv. Kjøre 1. gen Leaf nå.

olehenrikfjeld

#27
Sitat fra: El rayo på mandag 26. november 2012, klokken 16:06
Sitat fra: olehenrikfjeld på lørdag 24. november 2012, klokken 15:36
- Sjekket sikring på interface boks - her sitter det en tykk spiker istedet for sikring (se bilde)... På baksiden ser jeg at det har gått varmt, men det ser ut til å være lenge siden (irr på kobberet tyder på det). Uansett: det er forbindelse og jeg finner ikke noe fukt i boksen heller.
Dette må du få reparert. Den brente ledningen er ikke en ledning lenger, men en elektrisk motstand, som få høyere og høyere verdi for hver dag som går.

Bare en liten oppdatering og et råd til alle om å høre på gode råd :-)

Jeg valgte å ikke reparere denne brente ledningen. Idag valgte den å ryke, med det resultat at jeg måtte liste meg hjem fra jobben med halvladet bil. Ikke morsomt.

Når jeg åpnet interfaceboksen var ledningen inn på sikringen svidd av og sikringsholderen hadde mer eller mindre smuldret opp.

Velvel, nå er feilen fikset, ihvertfall... Takk for tipset, litt sånn på etterskudd, El Rayo.

Symptomet var som følger: Sett i ladekabel. Ingenting skjer. Ingen feil lagret i Nikometer, ingen feil i display. Når jeg så måler om det er gjennomgang mellom sikringen på interfaceboksen og polene i ladekontakten, ser jeg jo at det er dødt. Dette er egentlig ganske greit å vite: hvis ladelampa ikke hverken lyser eller blinker, kan det være greit å begynne feilsøkingen fra ladekontakten og nedover og ikke begynne å dille med feilmeldinger eller bekymre seg for mulig isolasjonsfeil.
Nå: USA LEAF 2012.
Før: Think City "Classic" 2002.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA