Hovedmeny

Kjøpe ny eller brukt Model X?

Startet av OlliBolli, søndag 29. oktober 2023, klokken 11:28

« forrige - neste »

OlliBolli

Vurderer en Tesla Model X (igjen). Har hatt en X75 tidligere, og lovet meg egentlig at jeg aldri skulle ha en Model X igjen pga dårlig service.. Men nå har vi hatt Model Y i 1,5 år og veldig fornøyd med alt. Med små barn så er savnet etter Model X blitt større. Bakdørene og romsligheten innvendig er vel det største savnet.

Så da er spørsmålet: hvilken Model X anbefaler dere?

Er det store forskjeller på en 2020 Raven, 2021 Plus og en 2023?

Med tre barn så hadde en 7 seter vært praktisk, men synes prisen er litt høy. Er det dumt å kjøpe 5 seter mtp videresalg?

Og så er det jo alltids det som er umulig å svare på; kommer Musk til å plutselig senke prisen på Model X kraftig, slik at man risikerer et stort tap hvis man kjøper ny..

Skal ikke ha plaid..

geear

Hva angår pris og mulighet for reduksjoner/verditap, så anbefaler jeg å sjekke inventory-lista på tesla.com. Det er helt sinnsvakt mange biler der, både S og X. Tyder på elendig salg. Virker som de selger ut en haug med demobiler også, det pleier bety en eller annen endring. Tror verditapet blir drøyt.

Er ikke verditap et tema så gå for 2023, uten tvil. Masse endringer og har fått mye av forbedringene fra Y og 3 og mer til.

Har selv hatt X og det hender jeg får en tanke om X kunne vært aktuelt igjen (så på inventory senest i dag), men rister det fort av meg når jeg tenker på alle feilene og frustrasjonene...  :o

OlliBolli

Takk, Gear. Følger med på inventory fra tid til tid. Det jeg synes er merkelig der, med demobilene som har rabatt, er at de aldri har vært registrert hos Statens Vegvesen, men Tesla har allerede latt garantien løpe. Du kan få en 80' i rabatt, men da har allerede garantien startet i mai 2023. De har aldri vært kjørt eller hatt skilter på, men likevel midter man en 6-8 mnd på garantien.

Haha, tenker det samme som deg om feilene, men igjen, MX har alt man egentlig trenger, og som småbarnsfamilie så er bakdørene veldig gode til vårt bruk.

turfsurf

Sitat fra: OlliBolli på søndag 12. november 2023, klokken 08:36Haha, tenker det samme som deg om feilene, men igjen, MX har alt man egentlig trenger, og som småbarnsfamilie så er bakdørene veldig gode til vårt bruk.
Må si at Model X er den bilen vi har vært mest fornøyd med og er mest savnet av familien med god margin.

Begynner de å produsere en oppdatert versjon i Berlin en gang så frister det veldig. Men det skjer nok ikke.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Håvar

Sitat fra: OlliBolli på søndag 12. november 2023, klokken 08:36Takk, Gear. Følger med på inventory fra tid til tid. Det jeg synes er merkelig der, med demobilene som har rabatt, er at de aldri har vært registrert hos Statens Vegvesen, men Tesla har allerede latt garantien løpe. Du kan få en 80' i rabatt, men da har allerede garantien startet i mai 2023. De har aldri vært kjørt eller hatt skilter på, men likevel midter man en 6-8 mnd på garantien.

Betyr det at de gir kortere garanti for en bil som aldri har blitt kjørt? Det er i så fall sleipt av Tesla, og kan tyde på at det de forventer problemer med denne bilen om fem år siden de har latt garanti gå siden den ble satt som demobil.

Ser det står i vilkårene for "begrenset nybilgaranti" den gjelder fra første dag bilen leveres fra Tesla eller den tas i bruk som demo- eller firmabil, så det gjelder alle Tesla
2023 TMY LR Midnight Cherry Red (levert mai 23)
2015 e-Golf

OlliBolli

Sitat fra: Håvar på søndag 12. november 2023, klokken 16:05Betyr det at de gir kortere garanti for en bil som aldri har blitt kjørt? Det er i så fall sleipt av Tesla, og kan tyde på at det de forventer problemer med denne bilen om fem år siden de har latt garanti gå siden den ble satt som demobil.

Ser det står i vilkårene for "begrenset nybilgaranti" den gjelder fra første dag bilen leveres fra Tesla eller den tas i bruk som demo- eller firmabil, så det gjelder alle Tesla

Det stemmer, Håvar. Bilen har aldri vært registrert eller kjørt, men likevel har bilens garanti begynt å «løpe» siden den kom til landet/utstilling/lager.
Om de forventer problemer, vet jeg ikke, men det er grunnen til at de selger bilen med rabatt. De andre bilene uten rabatt der inne får garanti fra bilen først registreres.

OlliBolli

Sitat fra: turfsurf på søndag 12. november 2023, klokken 12:58Må si at Model X er den bilen vi har vært mest fornøyd med og er mest savnet av familien med god margin.

Begynner de å produsere en oppdatert versjon i Berlin en gang så frister det veldig. Men det skjer nok ikke.

turfsurf, du har en liste av biler som gjør at du kan uttale deg. Har du testet iX eller andre lignende biler som du mener er et svært godt valg? Ift da til MX opp mot e-tron, i-pace eller andre?

turfsurf

Sitat fra: OlliBolli på søndag 12. november 2023, klokken 20:03turfsurf, du har en liste av biler som gjør at du kan uttale deg. Har du testet iX eller andre lignende biler som du mener er et svært godt valg? Ift da til MX opp mot e-tron, i-pace eller andre?
Ja, vi vurderte iX sterkt da den kom. Måtte da blitt iX50 som bil nr 1. Men vi hadde da allerede Y i bestilling, og var i utganspunktet på utkikk etter rimeligere bil.

Må si at jeg liker iX veldig godt, og er en av favorittbilene mine fremdeles. Det eneste som er litt negativt med den er lasteplass. Allikevel større enn EQC og I-Pace, og mye større i kupeen. Noen vil si at rammeløse dører er negativt, men det er ikke noe som bryr meg.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

geear

Sitat fra: OlliBolli på søndag 12. november 2023, klokken 08:36Haha, tenker det samme som deg om feilene, men igjen, MX har alt man egentlig trenger, og som småbarnsfamilie så er bakdørene veldig gode til vårt bruk.
Ja, bakdørene har mye positivt, så lenge man ikke får sensorproblemer (gjentatte ganger for min del), men selv om det går greit å ha ting på kroken, så er det allikevel også negativt å ikke kunne ha taklast. Den avtakbare kroken er noe dritt, skulle vært elektrisk, ting på kroken er i veien for ryggekamera, sensorer og lading på en del hurtigladere, og så blir alt på kroken sinnsvakt skittent. Ingen av delene er umulig å leve med, men irritasjoner. Takboks er heller ikke irritasjonsfritt, plagsom støy.

Ellers samme her som for turfsurf, familien savner X mest av alle bilene vi har hatt. Vært uten i mer enn to år nå, og det er bare en ukes tid siden en av ungene nevnte at den bilen var savnet.

Ellers; Både X og iX innebærer at man må være villig til å "svelge" designet. Dealbreaker for noen. Ellers for min del er mangelen på bagasjeplass i iX et stort minus.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA