Lader i sameie

Startet av Ariyakjører, fredag 27. oktober 2023, klokken 19:32

« forrige - neste »

Ariyakjører

Hei,

Jeg har flyttet inn i en nybygd leilighet som har et ladesystem levert av defa. Jeg har nå kjøpt elbil og bedt om styret om å bestille lader til meg, hvor de svarer at leverandøren er utsolgt. Jeg har kontaktet elektrikerfirmaet styret bruker selv og fått en annen beskjed, nemlig at laderen ikke produseres lenger på grunn av en konflikt mellom defa og produsent og at det ikke har vært noen progresjon i denne saken på lang tid.

Da styret ikke kan levere lader på ubestemt tid har jeg bedt om å få engasjere elektriker selv til å montere egen lader, som noen andre har fått gjort tidligere. Dette har blitt blankt avvist uten nærmere begrunnelse.

Jeg mener jeg etter norsk lov har krav på å få montert lader. Er det noen som vet hvordan jeg kan gå frem videre for å få orden på dette? Det blir fryktelig dyrt å skulle betale for hurtiglading hver uke.

Hilsen frustrert elbileier

TB

Retten til lading av elbil og ladbar hybridbil er lovfestet, både for sameier og borettslag. Se eierseksjonsloven paragraf 25 a.

Du har som beboer rett til få satt opp lader for elbil eller ladbar hybridbil.

Kan ikke egnet ladeboks leveres må en alternativ løsning komme på plass.

Tips kan være om brukte bokser som passer systemet kan skaffes, men det vil være en betydelig risiko for at systemet må byttes ut i nær fremtid.

Underlig styret ikke gir noen begrunnelse for hvorfor annen lader ikke kan installeres.
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

RJK

Om leverandør ikke kan levere etter avtale, så tenker jeg det er grunnlag for å gå fra kontrakt.

Men det kommer jo selvsagt an på hva som er avtalt, f.eks. om hvor lang tid selskapet har på seg til å levere lader når det bestilles.

Burde ikke være kundens problem at leverandøren ikke kan levere, så lenge man ikke har signert en skrekkelig dårlig avtale på dette punktet, som gjør at man risikerer å bli satt i et "evig vakum" der leverandør og dennes leverandør bak der igjen kan stå å peke på hverandre men fremdeles ikke levere.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Ulvis

Kva ladeboksar gjeld dette?
Eg tenker det er relevant for andre anlegg som kan kome i same situasjon.

Eg kan tippe at det er eit Salto anlegg med boksar frå ABL. DEFA tok vel over Salto og no har DEFA lansert egne boksar. Så ABL er kanskje "ute"? Eller modellen er utgått.
Eller er eg på bærtur?
----------------------------------------------------------------------------------------------------
Privat: Interesse for ladesystemer.  2017 Leaf 30 kWh
Jobb: Malthe Winje Automasjon AS #saia #gewiss #joinon
#eltako #softing #helmholz #iconics #besen #keba

Electric cars in Norway

Sitat fra: Erik Ola Ulvestad på søndag 29. oktober 2023, klokken 01:11Kva ladeboksar gjeld dette?
Eg tenker det er relevant for andre anlegg som kan kome i same situasjon.
Erik  :+1: spot on

turfsurf

Og dette er hvorfor det er dumt å la det være frivillig å sette opp ladebokser når man etablerer lading i ett borettslag.

Kompabilitet er ikke garantert med fremtidig utstyr. Savner krav om standarder når det gjelder lastbalansering i slike installasjoner.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

TB

Om dagens ladere støtter OCPP kan PlugPay være en løsning?

Sitat17.08.23
PlugPay kan nå tilby løsning med å integrere ulike typer ladestasjoner i samme ladeinfrastruktur

Mange borettslag og sameier som har satset på ladeanlegg fra Easee, frykter de vil tape hundretusener av kroner dersom selskapet blir ilagt omsetningsforbud i Norge for sine omstridte ladebokser. Nå lanserer PlugPay en programvare som muliggjør å bygge videre med rene OCPP ladestasjoner i eksisterende Easee-anlegg. Vi har gledet oss lenge til å fortelle denne nyheten, sier PlugPays daglige leder Henning Backe

Det som er nyskapende med vår løsning er at vi nå har utviklet en mulighet for å integrere både Easee ladere og andre rene OCPP ladere på samme ladekurs. (Andre tilbyr kun separate kurser for de nye ladestasjonene som ikke er Easee). Dette betyr at anleggseiere ikke trenger å gjøre omfattende endringer i det eksisterende anlegget for å installere de nye OCPP laderne.

Med vår nyutviklede programvare kan elektrikere nå utvide ladestasjoner innenfor eksisterende anlegg uten å måtte endre Easee løsningen. Vår programvare sørger for å lastbalansert mellom Easeeladerne og de nye OCPP laderne som er tilkoblet på samme kurs.

Kilde:
https://www.plugpay.no/no/nyheter/
https://www.tu.no/artikler/easee-krisen-tvang-frem-losning-for-a-bygge-ladeanlegg-med-andre-merker/535495?key=QVjWS7QO
Lørenskog

Ariyakjører

Takk for svar!

Erik: det ser ut som salto ladere fra ABL ja.

Det er jo en kjip situasjon sameiet har kommet i, men det virker ikke som styret tar tak i dette innen rimelig tid, annet enn at de ber meg vente. Er det noen som har erfaring med hva man gjør videre? Jeg har åpenbart en rett, men de nekter likevel uten nærmere begrunnelse.

TB

Sitat fra: Ariyakjører på søndag 29. oktober 2023, klokken 20:09Takk for svar!

Det er jo en kjip situasjon sameiet har kommet i, men det virker ikke som styret tar tak i dette innen rimelig tid, annet enn at de ber meg vente. Er det noen som har erfaring med hva man gjør videre? Jeg har åpenbart en rett, men de nekter likevel uten nærmere begrunnelse.

Det er ikke noe "kurs" for å bli styremedlem - som gjør en "vet alt".
Et styre i borettslag vil inneha ulik kunnskap om ulike emner. Det varierer nok sterkt hvor mye kunnskap og interesse for ladeanlegg som finnes.

Om dette er årsaken vet jeg ikke, men om det er årsaken kan en måte være å  å engasjere seg - evnt. i sammen med andre beboere få mandat fra styret til å urede en mulig måte å løse det på. Å undersøke hvilke til dagens løsning, og hvordan dagens leverandør kan løse det. Eller, om en må bytte leverandør. Kan også undersøke med PlugPay om de kan bistå.

Selve bestillingen av en ny løsning må styret gjøre.

Om det ikke er ønske av styre å gjøre endringer kan generalforsamlingen pålegge styre å gjøre en endring. Det vil kreve flertall på generalforsamlingen.
Lørenskog

Ulvis

Det finnest jo veldig mange Salto anlegg her i landet. Faktisk så mange at det bør vere i medlemmane til Elbilforeningen si interesse at dette vert tatt opp, dersom det stemmer at Defa har "gitt dette på båten". 
Det kan også vere at leveringsproblemer blir løyst eller at Defa jobber med ei løysing.
Uansett, ei avklaring må til.

Kven i foreninga er rett kontaktperson for dette?

For ein aktør som PlugPay (som har laga alternativ utviding for Easee-anlegg, ref innlegg @TB ovanfor) burde det vere mogleg å finne ei erstatning til ein Salto-CLU og dermed ta over styringa av gamle anlegg.
----------------------------------------------------------------------------------------------------
Privat: Interesse for ladesystemer.  2017 Leaf 30 kWh
Jobb: Malthe Winje Automasjon AS #saia #gewiss #joinon
#eltako #softing #helmholz #iconics #besen #keba

TB

Var på et arrangement hos Elbilforeningen i sommer. De er kjent med utfordringene med Salto. Å kontakte dem for råd vil være en fornuftig fremgangsmåte.
Lørenskog

Ingeniøren

Sitat fra: TB på søndag 29. oktober 2023, klokken 22:09
Sitat fra: Ariyakjører på søndag 29. oktober 2023, klokken 20:09Takk for svar!

Det er ikke noe "kurs" for å bli styremedlem - som gjør en "vet alt".
Et styre i borettslag vil inneha ulik kunnskap om ulike emner. Det varierer nok sterkt hvor mye kunnskap og interesse for ladeanlegg som finnes.

Om dette er årsaken vet jeg ikke, men om det er årsaken kan en måte være å  å engasjere seg - evnt. i sammen med andre beboere få mandat fra styret til å urede en mulig måte å løse det på. Å undersøke hvilke til dagens løsning, og hvordan dagens leverandør kan løse det. Eller, om en må bytte leverandør. Kan også undersøke med PlugPay om de kan bistå.

Selve bestillingen av en ny løsning må styret gjøre.

Om det ikke er ønske av styre å gjøre endringer kan generalforsamlingen pålegge styre å gjøre en endring. Det vil kreve flertall på generalforsamlingen.

Styre kan vel sette noen som "kan noe" på saken, styre kan ikke alt og sjelden en veldig lukrativ jobb. Sitter selv i et styre i et vel og det er kun på frivillig gratis basis. Men det er jo ikke sikkert det hjelper om DEFA har kjøpt en konkurrent for å legge den død.
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE
2024 Linux Zorin på PC'n

defa

Vedr DEFA – Salto – ABL
DEFA vil om kort tid kalle inn til et webinar for de som har anlegg med DEFA/Salto elbil ladere. Det vil bli gitt informasjon om hvordan videreutbygging av anleggene kan gjennomføres.

Ariyakjører

Sitat fra: defa på tirsdag 31. oktober 2023, klokken 21:48Vedr DEFA – Salto – ABL
DEFA vil om kort tid kalle inn til et webinar for de som har anlegg med DEFA/Salto elbil ladere. Det vil bli gitt informasjon om hvordan videreutbygging av anleggene kan gjennomføres.

Godt å høre det er progresjon, men kan du si noe om tidshorisont her?

Ariyakjører

Sitat fra: defa på tirsdag 31. oktober 2023, klokken 21:48Vedr DEFA – Salto – ABL

Ringte defa nå, de sa at de ikke hadde noen informasjon om dette og at det kom til å ta lang tid før noen løsning var på plass

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA