Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Tesla-eier advarer mot bilen. Måtte ut med 180.000 kroner for batteri

Startet av Rævedilter, onsdag 25. oktober 2023, klokken 10:06

« forrige - neste »

Rosstopher

Gøy at etter så mange år er det fortsatt så stor interesse for negative nyheter om Tesla! Tenk om det skulle vært en artikkel hver gang en fossilbil som har gått over 200k får motorhavari!  ;D
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

Klykken

Sitat fra: Rosstopher på onsdag 25. oktober 2023, klokken 10:11Tenk om det skulle vært en artikkel hver gang en fossilbil som har gått over 200k får motorhavari!  ;D
Motorhavari for andre gang, vel og merke.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

Rævedilter

Sitat fra: Rosstopher på onsdag 25. oktober 2023, klokken 10:11Gøy at etter så mange år er det fortsatt så stor interesse for negative nyheter om Tesla!
Når Tesla oppfører som dei gjer skulle det bare mangle.
Forbrukermakt er ikkje å le av, og i et land som Norge har risikerer me jo ikkje tape et søksmål om me kritiserer Tesla (og eg har Tesla...)

vinterdekk

.. så hva ville f.eks. Elbilmek AS tatt for den samme jobben, det kunne journalistene forsøkt å grave opp.
På elbiljakt. VW ID.4 (2023) (2024).

k1

Sitat fra: vinterdekk på onsdag 25. oktober 2023, klokken 14:33.. så hva ville f.eks. Elbilmek AS tatt for den samme jobben, det kunne journalistene forsøkt å grave opp.

70-80.000
https://youtu.be/rVGLjL74chc?si=I3pHTAV0OJaGnmUO&t=590

En annen ting. Hvordan er det med reklamasjon igjen - dersom man utbedrer noe på reklamasjon; gjelder ikke da 5 år fra den datoen? Altså byttet i 2019, burde det ikke være innenfor å få det byttet igjen da på reklamasjon?

Rosstopher

Sitat fra: k1 på torsdag 26. oktober 2023, klokken 19:00En annen ting. Hvordan er det med reklamasjon igjen - dersom man utbedrer noe på reklamasjon; gjelder ikke da 5 år fra den datoen? Altså byttet i 2019, burde det ikke være innenfor å få det byttet igjen da på reklamasjon?

Ja, hvis tingen er omlevert eller en betydelig del er byttet løper det ny reklamasjonsfrist. Men man har bare reklamasjonsrett mot den man kjøper fra. Altså eier må reklamere til selger og ikke til Tesla. Og at forrige eier har fått nytt batteri av Tesla vil vel ikke påvirke ny eier sine rettigheter mot gammel eier?
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

Rævedilter

Har ein kjøpt fra private er det 2 års reklamasjonsfrist, men tidlegere salgsledd kan være solidarisk ansvarlig med selger som kan ha tilsvarende 5 års reklamasjon på nytt batteri.

ToWalkOrDrive

Sitat fra: k1 på torsdag 26. oktober 2023, klokken 19:00
Sitat fra: vinterdekk på onsdag 25. oktober 2023, klokken 14:33.. så hva ville f.eks. Elbilmek AS tatt for den samme jobben, det kunne journalistene forsøkt å grave opp.

70-80.000
https://youtu.be/rVGLjL74chc?si=I3pHTAV0OJaGnmUO&t=590

En annen ting. Hvordan er det med reklamasjon igjen - dersom man utbedrer noe på reklamasjon; gjelder ikke da 5 år fra den datoen? Altså byttet i 2019, burde det ikke være innenfor å få det byttet igjen da på reklamasjon?

Det gjelder hvis det er samme feilen. Hvis rettingen på en måte er å anse som en mislykket retting. Men Tesla er noen jxvler når det gjelder alle sånne ting. I gamle dager bare fikset de og beklaget. I dag kjører de rettssaker mot deg, selv om forbrukertvistutvalget (eller hva de heter) har sagt at du har rett og Tesla har feil. Er flere eksempler på at Tesla har fikset batteri bare et år før garantiutgang, og så et år etter garantiutgang, når det feiler igjen, så mener Tesla at du må betale. Som regel, etter at Tesla har stevnet deg, så ender det opp i forlik, fordi Tesla for guds skyld ikke vil ha en sak som danner presedens for senere saker, i tillegg til at de vet de har en dårlig sak. Er jo veldig trist hvor rævva Tesla er på dette området. Men som høyesterett har avgitt dom på tidligere, så er det verdt å kjøre veien helt ut mot Tesla:

https://bobilverden.no/advokaten-reklamasjonsfrist-ved-feil-pa-utbedringer/
Tesla Model Y                         2021-

Doomed_SpaceMarine

Personen i artikkelen her. Dette koster 90 000 for selve reparasjonen, pluss tauing fra Stavanger til enten Bergen eller Østlandet, som ikke blir dekket av forsikring. Dernest ville jeg vært nødt til å ta fri fra jobben for å reise og hente bilen. Alternativt kunne jeg kjøpt et brukt batteri for 100-120K og fått det sendt hit. Mye styr for en bil som er verdt 160-180 000 i god stand. Det ble for min del billigere å selge den som delebil/reparasjonsobjekt.

vinterdekk

Sitat fra: Doomed_SpaceMarine på onsdag 22. november 2023, klokken 19:24

Personen i artikkelen her. Dette koster 90 000 for selve reparasjonen, pluss tauing fra Stavanger til enten Bergen eller Østlandet, som ikke blir dekket av forsikring. Dernest ville jeg vært nødt til å ta fri fra jobben for å reise og hente bilen. Alternativt kunne jeg kjøpt et brukt batteri for 100-120K og fått det sendt hit. Mye styr for en bil som er verdt 160-180 000 i god stand. Det ble for min del billigere å selge den som delebil/reparasjonsobjekt.

Leit, håper du fikk noe for den som delebil. Å avskrive 280K på tre år eller å reparere for 90-180K for ett usikkert antall nye år, begge deler er belastende.
På elbiljakt. VW ID.4 (2023) (2024).

turfsurf

Sitat fra: vinterdekk på onsdag 22. november 2023, klokken 22:46Leit, håper du fikk noe for den som delebil. Å avskrive 280K på tre år eller å reparere for 90-180K for ett usikkert antall nye år, begge deler er belastende.
280k på tre år er fremdeles vesentlig billigere enn verditapet på ny bil i samme klasse. Men er nok lurt med ekstra forsikring hvis man vil slippe slikt.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

geear

Bør vel være snakk om 80k+ i "skrotverdi", bare batteripakken kan nok selges i løse moduler for tilnærmet den summen...

Doomed_SpaceMarine

Sitat fra: geear på torsdag 23. november 2023, klokken 10:12Bør vel være snakk om 80k+ i "skrotverdi", bare batteripakken kan nok selges i løse moduler for tilnærmet den summen...

Tesla kjøper havarerte biler for 30 000, og skraphandlerne for tilsvarende summer. Solgte den i stedet til en privatperson. Privatpersonen skulle opprinnelig ha den som delebil, men valgte i stedet å sette inn batteriet fra en annen Tesla han hadde kjøpt.

Doomed_SpaceMarine

Sitat fra: vinterdekk på onsdag 22. november 2023, klokken 22:46
Sitat fra: Doomed_SpaceMarine på onsdag 22. november 2023, klokken 19:24

Leit, håper du fikk noe for den som delebil. Å avskrive 280K på tre år eller å reparere for 90-180K for ett usikkert antall nye år, begge deler er belastende.

Stemmer det. :) Har heldigvis økonomi til å tåle det; det ville vært verre om jeg og samboeren hadde lån på fem ganger inntekten, for å si det slik. Valgte å ikke reparere batteriet, da drive uniten også kan ryke når som helst. Skaden skyldes sannsynligvis at kjølevæske og kondens fra klimaanlegget har kommet inn i batteripakken. Det er også dette som tar knekken på flere drive units for tiden -- selv om kulelager-problemet på disse ble fikset i 2014.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA